کد خبر: ۴۹۰۷۲۳
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۳

خطر پایان صدراعظمی آنگلا مرکل در آلمان

حال که مذاکرات بر سر ایجاد دولت ائتلافی در آلمان با شکست روبرو شده، دوران صدراعظمی مرکل به خطر افتاده است.
آفتاب‌‌نیوز :
 پس از آنکه روز دوشنبه حزب دموکراتیک آزاد آلمان اعلام کرد از مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی خارج خواهد شد، تلاش‌های آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، برای ایجاد اکثریت در پارلمان این کشور با شکست روبرو شد. اکنون ادعاهایی درباره احتمال پایان یافتن دوره صدراعظمی آنگلا مرکل مطرح شده است.
حزب دموکراتیک آزاد آلمان در ساعات پایانی روز یکشنبه اعلام کرد از مذاکرات ائتلاف با احزاب اتحاد دموکرات مسیحی، اتحاد سوسیال مسیحی و سبزها خارج خواهد شد. در صورتی که این ائتلاف حاصل می‌شد، 393 کرسی از 709 کرسی در پارلمان در اختیار دولت جدید قرار می‌گرفت. این در حالی است که اکنون احزاب باقی مانده تنها 44 درصد از کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارند.
پس از شکست مذاکرات ائتلاف، ممکن است برای نخستین بار در تاریخ آلمان، دولتی اقلیتی شکل گیرد و یا انتخابات جدید برگزار شود.
کریستیان لیندنر، رئیس حزب دموکرات آزاد آلمان، در جمع خبرنگاران گفت احزابی که در این مذاکرات شرکت می‌کردند موفق نشدند به نقطه نظرات مشترکی برسند.
لیندنر گفت: «ما این مذاکرات را برای بررسی شرایط، و نه تشکیل دولت، انجام داده ایم. مذاکرات اولیه باید در نهایت نشان دهد آیا احزاب می‌توانند به اعتماد و نظرات مشترک دست یابند یا خیر.»
یکی دیگر از اعضای حزب دموکرات آزاد آلمان، آنگلا مرکل را مسئول شکست این مذاکرات دانست.
این عضو در مصاحبه‌ای گفت: «این مذاکرات از ابتدا دچار بی‌نظمی بسیاری بوده اند. این مذاکرات بی‌برنامه و فاقد سازماندهی بودند. صدراعظم برای این مشکلات راه حلی معرفی نکرد؛ بلکه تمامی این مسائل به طور دائم به تعویق می‌افتاد. به این ترتیب، آنگلا مرکل مسئول است.»
این سیاست‌مدار افزود در هفته گذشته، این مذاکرات به طور فزاینده‌ای با مشکل مواجه شده بود و در نهایت روز پنجشنبه به طور کامل به بن‌ بست خورد.
وی متذکر شد: «مرکل هر روز مسئله مهاجرت و سیاست اتحادیه اروپا را نادیده می‌گرفت و انتظار داشت آن‌ها خود به خود حل شوند.»
با این‌حال، حزب سبزهای آلمان برای ادامه مذاکرات به منظور تشکیل دولت جدید، اعلام آمادگی کرده است. یکی از رئیس‌های این حزب به خبرنگاران گفت: «اگر مذاکرات دیگری برگزار شود، ما آماده شرکت در آن‌ها خواهیم بود.»
وی افزود این‌که آیا آلمان دولتی اقلیتی تشکیل خواهد داد و یا انتخابات زودهنگام برگزار خواهد کرد تنها در حد گمانه‌زنی است.
پایان دوران مرکل
کاتیا کیپینگ، رئیس حزب چپ آلمان، معتقد است شکست مذاکرات ائتلاف، نشان دهنده پایان دوران مرکل خواهد بود.
وی گفت: «به هر صورت، می‌توان گفت در آن شب، روند پایان دوره مرکل آغاز شد.»
یک تحلیلگر سیاسی آلمانی اظهار کرد شکست این مذاکرات نه تنها پایان صدراعظمی مرکل را نشان می‌دهد، بلکه تغییری اساسی در سیاست آلمان ایجاد خواهد کرد.
این تحلیلگر در گفتگو با اسپوتنیک گفت: «در حقیقت، می‌توان گفت از آنجا که مرکل نتوانست دولتی با ثبات تشکیل دهد، پایان دوره وی رقم خورد.»
واکنش‌های بین‌المللی
امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، اعلام کرد کشورش از تشدید شرایط در آلمان در پی شکست مذاکرات بر سر تشکیل دولت ائتلافی راضی نیست.
وی در مصاحبه‌ای گفت: «ما به تنش در آلمان علاقه‌ای نداریم.»
کمیسیون اروپا همچنین پس از انتشار خبرها درباره شکست این مذاکرات، ابراز امیدواری کرد آلمان یکپارچه و با ثبات باقی بماند.
سخنگوی کمیسیون اروپا در این‌باره گفت: «ما اطمینان داریم روند قانونی در آلمان، پایه ثبات و پیوستگی که همواره بخشی جدانشدنی از سیاست این کشور بوده است را ارائه خواهد داد.»
باشگاه خبرنگاران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین