کد خبر: ۴۹۲۲۹
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۸۵ - ۲۰:۰۰

چاوز جشن تولدش را در تهران از دست داد

آفتاب‌‌نیوز : کریستین اولیور خبرنگار رویترز، با اعلام این خبر می گوید دفتر ریاست جمهوری ایران خبرنگاران را به فرودگاه دعوت کرده بود تا از هوگو چاوز که همزمان با تولد 52 سالگی خود وارد تهران می شد، استقبال کنند، اما پس از چند ساعت انتظار آنها را مرخص کردند و یک مقام سفارت ونزوئلا اعلام کرد که رئیس جمهور انقلابی این کشور روز شنبه به تهران خواهد آمد. 

مقامات ایرانی هیچ توضیحی در مورد علت این تعویق اعلام نکردند. او می افزاید: با وجود این تأخیر در سفر چاوز، محمود احمدی نژاد همتای ایرانی او هدایای تولد خوبی را برای او محفوظ نگه داشته است. 

یک نشان مخصوص جمهوری اسلامی و چندین قرارداد سرمایه گذاری نفتی و احتمالا یک میهمانی مجلل در انتظار ورود چاوز، همتای دوست و همفکر احمدی نژاد است. کاراکاس یکی از متحدان اصلی تهران است و ایران مبالغ هنگفتی را در صنایع نفتی و تراکتورسازی ونزوئلا سرمایه گذاری کرده است. 

به اعتقاد نویسنده رویترز چاوز و احمدی نژاد علاوه بر مشابهت های شخصی بسیار، در مواضع ضدآمریکایی، شعارهایی در مورد عدالت اجتماعی و همچنین در سازمان تولیدکنندگان نفت (اوپک) اشتراک نظر دارند. 

این پنجمین سفر چاوز به تهران از سال 2000 است و او در بخش پایانی سفر طولانی خود به بسیاری از کشورهای جهان، وارد تهران می شود. 

در حالی که آمریکا و کشورهای غربی ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی متهم می کنند ونزوئلا از معدود کشورهایی بود که در آژانس بین المللی انرژی اتمی از حق ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و غنی سازی اورانیوم حمایت کرد. 

همکاری های نفتی
انتظار می رود هیأت همراه چاوز که رافائل رامیرز، وزیر نفت این کشور نیز در آن حضور دارد پیش از ترک تهران در روز یکشنبه، چندین قرارداد در زمینه انرژی با ایران امضا کنند. 

غلامرضا منوچهری، رئیس شرکت پتروپارس ایران نیز گفته بود سفر چاوز به تهران فرصت بسیار خوبی برای امضای قراردادهایی برای همکاری و سرمایه گذاری های بلندمدت با ونزوئلا را فراهم می کند.
به نوشته وب سایت رسمی وزارت نفت ایران، او گفت که پتروپارس قراردادی را برای ارائه خدمات در میدان گازی «پاریا آفشور» ونزوئلا امضا خواهد کرد. 

گزارش رویترز می افزاید شرکت های ایرانی تاکنون یک میلیارد دلار در ونزوئلا سرمایه گذاری کرده اند و وزیر صنایع ایران اظهار امیدواری کرده است که در سال های آینده این مبلغ به 9 میلیارد دلار افزایش یابد. 

به نوشته رویترز، با وجود این روابط نزدیک، چاوز به محدودیت های میزان روابط با ایران آگاه است زیرا دولت ونزوئلا با وجود مواضع ضدآمریکایی به خاطر بازار فروش نفت خود به نوعی به آمریکا وابسته است و نمی تواند همکاری های خود با ایران را به زمینه های حساسی مانند همکاری های تسلیحاتی و نظامی گسترش دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین