کد خبر: ۴۹۲۵۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷
پژوهشگر اندیشکده «بروکینگز» مطرح کرد:

امروز بیش از هر زمانی به جنگ با ایران نزدیک هستیم

«در طول ۲۵ سال گذشته تا این سطح شاهد افزایش تنش در روابط میان امریکا و ایران نبوده‌ایم. مهم‌ترین زمان ماه ژانویه آینده است. مهلت تعیین‌شده برای دور بعدی تحریم‌ها. اگر ترامپ تعلیق تحریم‌ها و ادامه آن را امضا نکند، توافق هسته‌ای در معرض خطر خواهد بود. ایران می‌تواند استدلال کند که امریکا به برجام پایبند نبوده است. پس از آن اتفاقات ناخوشایند و جنگ احتمالی روی خواهد داد و آشفتگی در منطقه افزایش می‌یابد».
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- سایت «ووکس» در گفت‌و‌گو با پژوهشگر اندیشکده بروکینگز که در حوزه مسائل ایران و منطقه مقالات متعددی را نوشته، پیرامون احتمال بروز جنگ با ایران مصاحبه‌ای را انجام داده است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، این سایت می‌نویسد: «ترامپ در سخنرانی‌ای در ماه اکتبر ایران را یک دیکتاتوری و به تخریب و هرج و مرج در سرتاسر جهان متهم کرد. او توافق هسته‌ای را فریب امریکا توسط ایران خواند و یکی از بدترین توافق‌های یکجانبه امریکا تا به حال دانست. او در توهینی به ایرانیان، به جای خلیج فارس از واژه خلیج عربی استفاده کرد».

امروز بیش از هر زمانی به جنگ با ایران نزدیک هستیم

ووکس در ادامه پرسش اساسی را مطرح می‌کند: آیا ترامپ با حرکات و رفتار خود صرفا به نفع ایران کار نکرده است؟ ایا او در راستای منافع امریکا کار کرده است؟ 

سوزان مالونی در پاسخ به «ووکس» به این پرسش ها می‌گوید: «آشکار است که سیاست ترامپ در قبال ایران در مقایسه با اوباما قاطعانه‌تر و خصمانه‌تر است. ایرانیان در دوره اوباما از اقدام امریکا و وعده او برای دسترسی بیشتر ایران به جامعه بین‌المللی و بهبود اقتصاد آن کشور استقبال می‌کردند. در نتیجه، دولت اوباما در تلاش برای ایجاد روابط دیپلماتیک و احترام به حاکمیت ایران احترامی را از سوی ایرانیان کسب کرد که برای روسای جمهوری سابق بی‌سابقه بود. ترامپ در مسیری کاملا عکس حرکت می‌کند. ترامپ برای سفر ایرانیان به امریکا محدودیت‌های قانونی وضع کرده است».

او در پاسخ به این پرسش که پیامدهای سیاسی تصمیم ترامپ برای مقابله با برجام در ماه گذشته چیست؟، می‌گوید: «در طول ۲۵ سال گذشته تا این سطح شاهد افزایش تنش در روابط میان امریکا و ایران نبوده‌ایم. مهم‌ترین زمان ماه ژانویه آینده است. مهلت تعیین‌شده برای دور بعدی تحریم‌ها. اگر ترامپ تعلیق تحریم‌ها و ادامه آن را امضا نکند، توافق هسته‌ای در معرض خطر خواهد بود. ایران می‌تواند استدلال کند که امریکا به برجام پایبند نبوده است. پس از آن اتفاقات ناخوشایند و جنگ احتمالی روی خواهد داد و آشفتگی در منطقه افزایش می‌یابد».

مالونی می‌گوید که وضعیت کنونی چشم‌انداز تشدید امکان درگیری مستقیم میان ایران و امریکا را تقویت می‌کند. 

مالونی در ادامه درباره جناح‌های سیاسی در ایران می‌گوید: «‌تمام افرادی که قادر به فعالیت سیاسی در ایران هستند خواستار حفظ جمهوری اسلامی ایران می‌باشند. مشکل اصلی با ایده ترامپ برای تغییر رژیم است. اساسا روحانی متعهد به حفظ جمهوری اسلامی است. موضوع مهم آن است که موضع روحانی به قدر زیادی تضعیف نشده است. او از سوی اصولگرایان تحت انتقاد درباره برجام قرار گرفت اما واقعیت آن است که کلیت نظام از برجام حمایت کرد. تا زمانی که رهبر ایران راضی نمی‌شد توافقی نیز حاصل نمی‌شد. ایران حکومت یک حزب خاص نیست در ایران بحث و گفت‌و‌گوی سیاسی زیادی وجود دارد. در نتیجه انتقاداتی نیز نسبت به جنبه‌هایی از توافق وجود داشت.»

مالونی در ادامه اشاره می‌کند که ایران دلیل منطقی دارد که از اقدامات سعودی‌ها و توافق آنان با امریکا و حتی اسرائیل نگران و احساس کند متوجه تهدید است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
زغال فروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۹
0
1
از آن آقاي تازه آمده(توامپ) ممنونيم كه كاغذ پاره ها را مثل محمود جون قبول ندارد.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین