کد خبر: ۴۹۳۰۱۲
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۱
در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه سیستان و بلوچستان

رییس‌جمهور: دولت را نقد کنید/ رئیس‌جمهور را هم نقد کنید، هزینه‌اش کمتر است، تشویق هم دارد/حداقل به اندازه حوزه علمیه به دانشگاه آزادی بدهیم/پای همه وعده‌هایم ایستاده‌ام

خوشحالم که مراسم روز دانشجو، امسال در خارج از مرکز برگزار می شود / دانشجویان و دانشگاهها باید به وظایف محلی، ملی و بین المللی توجه کنند/ روحانی هر روز نیازمند رای تک تک مردم عزیز ایران است/ ستاره مربوط به آسمان است نه دانشگاه/ نقد مسوولین حق شماست و خوشحالیم که نقد دولت و بویژه رئیس جمهور کم هزینه تر است/ دانشگاه نقاد می خواهیم/ راه برخورد با فضای مجازی، بستن نیست، راهنمایی و آموزش است/ توسعه روابط سه جانبه و چند جانبه در منطقه را پیش خواهیم برد
آفتاب‌‌نیوز :
رییس جمهور با تاکید بر اینکه مشروعیت ما بر مبنای قول به مردم است و عقب نشینی از عهد با مردم، عقب نشینی از مشروعیت خودمان است، اظهارداشت: از وعده ها عقب نشینی نکرده و نخواهم کرد و راه ملت را که راه جمهوری اسلامی است، ادامه خواهم داد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی شامگاه شنبه در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان حق بزرگی بر گردن نظام، دولت و امنیت ملی دارد.

رییس‌جمهور: دولت را نقد کنید/ رئیس‌جمهور را هم نقد کنید، هزینه‌اش کمتر است، تشویق هم دارد/حداقل به اندازه حوزه علمیه به دانشگاه آزادی بدهیم/پای همه وعده‌هایم ایستاده‌ام

رییس‌ جمهور با تأکید بر اینکه با آنچه که در انتخابات عهد و پیمان بستیم بر سر عهد و پیمان خود هستم، اظهار داشت: مشروعیت ما در دولت بر مبنای قولی است که به مردم داده‌ایم و اگر بخواهیم از آن عقب‌نشینی کنیم، یعنی از مشروعیت خود عقب‌نشینی کرده‌ایم و این موضوعی است که چندین بار به صراحت در دولت به وزرا تأکید کردم.

دکتر روحانی با بیان اینکه برای من بسیار جای خشنودی است که اولین سفر کاروان تدبیر و امید و دولت دوازدهم از سیستان و بلوچستان آغاز شد،خاطرنشان کرد: مردم استان سیستان و بلوچستان حق بزرگی بر گردن کشور و دولت و انقلاب و امنیت ملی دارد و مردم استان اعم از شیعه و سنی و بلوچ و سیستانی همه کنار هم بوده و تحت تأثیر مسیر انحرافی برخی از افراطیون و تندروهایی که امروز در منطقه در پی خشنونت و ترور هستند، ‌قرار نگرفتند و برای کشور، انقلاب و حفظ مرزهای خود ایستادگی کردند.

وی  با بیان اینکه مردم سیستان و بلوچستان در انتخابات سال 96 همانند سال 92 افتخار آفریدند، اظهارداشت: مردم استان در این انتخابات پای صندوق آراء آمده و در حقیقت از نظام و دولت منتخبی که امروز بار سنگینی را بر دوش دارند، حمایت کردند.

رییس جمهور با اظهار خشنودی از اینکه مراسم 16 آذر امسال در یک دانشگاه استانی برگزار می‌شود، گفت: در دوره دولت یازدهم یکی از تلاش‌های دولت شکوفا شدن روز دانشجو بود و چنانچه 4 سال گذشته را با 8 سال آن مقایسه کنید به روشنی خواهید دید که دانشجو و دانشگاه امروز با صدای رسا و بدون لکنت زبان سخن می‌گوید.

دکتر روحانی اضافه کرد: ای کاش فرصت بیشتری وجود داشت تا همه دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی نظرات خود را مطرح کنند اما با وجود محدودیت زمان باز هم تلاش شده که صاحبان تفکرات و تشکل‌های مختلف بتوانند دیدگاه‌های خود را مطرح کنند.

رییس جمهور با بیان اینکه دولت تشکل دانشجویی مخالفی را برای خود نمی‌شناسد، اظهار داشت: هیچ تشکلی را به عنوان مخالف دولت نمی‌دانیم، البته برخی انتقاد بیشتری می‌کنند و نحوه بیانشان متفاوت است، اما همیشه همه آنها نیز برای ما محترم بوده و هستند.

 دکتر روحانی اضافه کرد: امسال مراسم 16 آذر را جشن می‌گیریم البته بخاطر اینکه 16 آذر امسال مصادف با روز پنج‌شنبه بوده و روز چهارشنبه هم تعطیل رسمی است، به طور طبیعی یکی از روزهای هفته را به عنوان روز دانشجو گرامی می‌داریم و مراسم امسال را به فال نیک می‌گیریم که روز ملی دانشجو با حضور رییس جمهور به غیر از تهران فرصتی باشد که در استان‌ها و شهرستان‌های دیگر هم برگزار شود.

رییس جمهور گفت: اینکه تصور کنیم همه چیز در تهران است و تمرکز فعالیت‌ها در تهران باشد، اساساً سخن قابل قبولی نیست.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه همه دانشگاه‌ها باید دارای استقلال کافی باشند، گفت: امروز متأسفانه دانشگاه‌ها از کمبود استقلال گله می‌کنند، در حالی که شعار ما در انقلاب اسلامی، استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود، اما اکنون دانشگاه ما هم از استقلال و هم آزادی گله دارد. در حالی که انقلاب توسط مردم و دانشگاه‌ها به ثمر نشست و دانشجویان در این راستا سینه سپر کردند و از آغاز نهضت اسلامی، دانشگاه‌ها و روحانیت و اقشار مختلف مردم همه کنار هم و یکصدا انقلابی را به ثمر رساندند که نتیجه آن استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود و قطعاً این مسیر را ادامه خواهیم داد.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش پایبندی به عهد خود با مردم را مورد تأکید قرار داد و گفت: باید به هر آنچه که وعده داده‌ایم، عمل کنیم. اینکه گفته می‌شود، روحانی دیروز به رأی مردم احتیاج داشت و امروز دیگر احتیاج ندارد، حتماً سخن ناروایی است. روحانی هر روز به رأی فرد فرد مردم ایران احتیاج دارد و اگر مردم با دولت نباشند و دولت همصدا با مردم نباشد و گوش شنوا در برابر مردم نداشته باشد، در چنین صورتی نه شاهد جمهوریت خواهیم بود و نه اسلامیت نظام، چرا که اسلام به ما توصیه می‌کند که به وعده خود وفادار باشیم و جمهوریت هم می‌گوید که حق حکومت با مردم است و ما تا زمانی که با مردم هستیم، مشروعیت حکومت در دولت را داریم.

رییس‌جمهور: دولت را نقد کنید/ رئیس‌جمهور را هم نقد کنید، هزینه‌اش کمتر است، تشویق هم دارد/حداقل به اندازه حوزه علمیه به دانشگاه آزادی بدهیم/پای همه وعده‌هایم ایستاده‌ام

دکتر روحانی تصریح کرد: پای وعده‌های خود ایستاده‌ام و عقب‌نشینی نکرده و نخواهم کرد و در این راه از هیچ کس هراسی ندارم و راه ملت ایران را که راه جمهوری اسلامی است با قوت ادامه خواهم داد.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: البته وعده‌های ما و شما این است که با متانت، انسجام و وحدت در جامعه بتوانیم با دقت و کمترین هزینه، به اهداف‌مان برسیم.

دکتر روحانی گفت: ما اهداف بلندی داریم و شما در انتخابات مطالباتی در نظام داشتید و در اجتماعات انتخاباتی که عمدتاً جوانان و بانوان بودند، بار مسئولیتی را بر دوش گرفتید و حق بزرگی را در انتخابات دارید و لازم است که دست به دست هم اهداف خود را پیش ببریم.

رییس جمهور افزود: قطعاً هدف ما این نبود که در این انتخابات پیروز شویم و در عرصه حکومت و دولت قرار گرفته و 4 سال امور را اداره کنیم، بنای ما این است که به آنچه وعده دادیم، بر آن عمل کنیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: خدا را شاهد می‌گیرم که در انتخابات همه وزرا معاونین، استانداران و مسئولین کشور، جز بر مبنای صلاحیت، توانمندی، اعتدال و قبول حق مردم، جمهوریت و اسلامیت نظام هیچ نظر دیگری نداشتم و بر همین مبنا عمل کردم. در دولت یازدهم هم همین نظر را دنبال می‌کردم و اینکه گفته می‌شود وزیری بر من تحمیل شده کاملاً ناصحیح و غیرواقعی است.

رییس جمهور افزود: البته ممکن است برای هماهنگی برخی وزرا کمی معطلی بوجود آمد، اما در نهایت هر آن کسی که وزیر شده فردی است که نظر من بوده است.

دکتر روحانی در ادامه با بیان اینکه امکانات و کیفیت دانشگاه‌ها نیازمند تحول است، اظهارداشت: بی‌تردید برای ایجاد این تحول باید تلاش بیشتری انجام دهیم و بر این مبنا حرکت خواهیم کرد.

رییس جمهور گفت: اینکه در مراسم 16 آذر امسال در یک استان دیگر حضور می‌یابم، تصمیم ناگهانی من نبود بلکه در آغاز دولت در این فکر بودم.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌های کشور باید به مسایل ملی، بین‌المللی و محلی توجه ویژه داشته باشند، گفت: اینکه به فرض در دانشگاه سیستان و بلوچستان اساتید و تحقیقات دانشگاهی به دنبال حل مشکلات محلی و استانی نباشد، اصلاً روا نیست و بایستی اولویت‌ها در این راستا محلی و بر مبنای حل مشکلات موجود باشد. درست است که ملی می‌اندیشیم و جهانی فکر می‌کنیم، اما اولویت باید مسایل استانی و کاربردی باشد و در کنار تحقیقات راهبردی نباید از تحقیقات کاربردی و عملیاتی غافل بود.

رییس جمهور تصریح کرد: دانشگاه‌ها باید نسبت به مسایل و مشکلات محلی خود حساس باشند و برای آن راه حل پیدا کنند.

دکتر روحانی نقد دولت و مسئولین دولتی را حق دانشجویان دانست و اظهارداشت: انتقاد حق شماست و حتماً هم دولت را نقد کنید، چرا که هزینه آن کمتر است و در مجموعه دولت هم رییس جمهور را نقد کنید چرا که هزینه بسیار کمتری دارد.

 رییس جمهور با بیان اینکه اگر دانشجو در دانشگاه نتواند نقادی کند، کجا حرف خود را بزند، گفت: اگر در دانشگاه فضای طرح نقد آزادانه و سخن نباشد، خلاقیت نیست و اگر خلاقیت نباشد نمی‌توان انتظار نوآوری هم داشت.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه دانشگاه باید به اندازه حوزه علمیه آزادی نقد داشته باشد، افزود: بیاییم حداقل به همان اندازه که در حوزه‌های علمیه، آزادی بیان و طرح نقد وجود دارد، به دانشگاه و دانشجو نیز آزادی و اجازه نقد دهیم تا همانطور که در حوزه یک طلبه جوان مطلب یک استاد در حد مرجع تقلید را مورد نقد قرار می‌دهد در دانشگاه نیز کسی محدودیتی برای انتقاد نداشته باشد.

رییس جمهور اظهارداشت: نباید فضا به شکلی باشد که دانشجو وقتی می‌خواهد حرف و سخنی به میان آورد، مراقب باشد که آیا کسی اسم او را یادداشت می‌کند، یا نه. ستاره جایش در آسمان است نه در دانشگاه. دانشجو آمده در دانشگاه آزادانه سخن بگوید و نظراتش را مطرح کند و نسبت به آنچه احساس می‌کند، صحیح نیست، آزادانه انتقاد کند.

دکتر روحانی با گرامیداشت یاد بزرگانی چون شهید مطهری، شهید بهشتی، دکتر شریعتی، شهید مفتح، مهندس بازرگان و امثال ایشان، تصریح کرد: آنان در دوران سختی و تاریخی با ما سخن گفتند و راه را نشان دادند و من در جلسه‌ای مستقیم و صریح این جمله شهید مطهری را شنیدم که می‌گفت باید اجازه دهیم که مارکسیست‌ها بدون مخفی‌کاری نظریاتشان را در دانشگاه‌ها مطرح و از آن دفاع کنند و ما نیز در مقابل نقد خود و نظر آنها و دفاع‌مان از اسلام را مطرح کنیم.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: عده‌ای مدام اظهار می‌کنند که نگران ارزش‌ها هستند، مگر کسی مخالف ارزش‌ها است؟ همه در این کشور مدافع ارزش‌های دینی و ملی هستند، اما ارزش‌ها در جامعه ما متولی خاص ندارد و همه دانشجویان و همه ملت ایران متولی ارزش‌ها بوده و ایران، اسلام و جمهوری اسلامی را دوست دارند.

دکتر روحانی گفت: در طول 4 سال دولت یازدهم و این ایامی که از دولت دوازدهم گذشته عده‌ای مدام، همه مشکلات ما را ناشی از فضای مجازی می‌دانند و می‌گویند اگر یک تخلفی در این فضا اتفاق افتاده باید همه آن را ببندیم.

رییس جمهور افزود: شرط اول پیشرفت در جوامع امروزی دسترسی آزاد به اطلاعات است که اگر فضای مجازی را ببندیم، این دسترسی در جهان امروز به شدت محدود خواهد شد.

دکتر روحانی اضافه کرد: امروز بخش مهمی از تلاش‌ها در ایجاد اشتغال و رونق فضای کسب و کار، متکی بر دسترسی به فضای مجازی است. چنانکه وزیر ارتباطات اعلام کرد در شش ماه اول امسال 50 هزار نفر در عرصه آی‌سی‌تی، مشغول کار شدند و حالا چطور باید عرصه‌ای را که می‌تواند اینچنین به حل مشکلات بزرگ ما مثل بیکاری کمک کند،محدود یا مسدود کنیم.

رییس جمهور تصریح کرد: ببینید امروز شرکت‌های دانش بنیان ما چقدر پیشرفت کردند، آیا این پیشرفت‌ها بدون دسترسی به فضای مجازی ممکن بود؟ آمار می‌گوید در فاصله سال‌های 93 و 95 اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نسبت به 4 سال قبل 2.5 برابر افزایش یافته و بیکاری در جوانان 15 تا 29 سال، 2.3 دهم درصد کاهش یافته است.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: علم نمی‌تواند در یک اتاق، یک دانشگاه و حتی یک کشور محصور بماند و برای گردش و دسترسی آزاد به اطلاعات، دانشگاه‌های ما باید با یکدیگر و دیگر دانشگاه‌های دنیا در ارتباط باشند، چرا که پیشرفت علم و دانش در گرو تعامل علمی است و این فرصت با برگزاری کنفرانس‌های علمی و حتی اعطای فرصت‌های علمی به تنهایی حاصل نخواهد شد.

رییس جمهور ادامه داد: باید پژوهش‌های مشترک ترتیب دهیم و اساساً به دنبال آن باشیم تا تحقیقات محلی و بومی و منطقه‌ای را با اهداف کاربردی و رفع مشکلات جایگزین تولید مقالات علمی و کتاب برای ارتقاء جایگاه علمی و اساسی قرار دهیم تا دانشگاهیان ببینند که می‌توانند با تمرکز بر حل مشکلات در سطح مناطق یا در سطح ملی نیز جایگاه علمی خود را ارتقاء دهند.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه امروز با شرایط بسیار خاصی در منطقه و جهان مواجه ایم  ، گفت: کمتر در تاریخ سراغ داریم که تروریست ها اینچنین در منطقه ما جولان دهند و بار سنگین مبارزه با آن بر عهده ما باشد و همچنین در کشورهای اطراف ما جوانانی قدرت را در دست بگیرند که تجربه کافی و لازم ندارند و عجیب است که فردی بر کشور ابرقدرتی حکومت می کند که رفتار فردایش برای هیچکس قابل پیش بینی نیست و نمی دانند او فردا چه خواهد کرد؛ این غیرقابل پیش‌بینی بودن ، حتی اروپا را نیز نگران فردای خود کرده است و در این شرایط باید بیش از گذشته با هم متحد باشیم.

رییس جمهور اضافه کرد: طبیعی است که ما گرایش‌ها و افکار مختلف داشته باشیم و هر کسی مدافع افکار خود است، اما این مواجهه افکار مختلف با هم باید در عین برادری و اخوت انجام شود که ضرورت وضعیت امروز ماست.

دکتر روحانی اظهار داشت: البته نه نسبت به وضعیت منطقه و نه نسبت به روابط مان با جهان و نه نسبت به مسایل اقتصادی نگرانی ندارم و معتقدم مشکلاتی داریم اما برای عبور از آنها راه‌حل هم داریم و فقط باید این راه‌حل‌ها را از مسیر صحیح‌ آنها، اجرا تا از مشکلات عبور کنیم.

رییس جمهور تصریح کرد: اینکه کسی فکر کند، دولت توان حفاظت از اقدامات و دستاوردهای خود در دولت یازدهم را ندارد، صحیح نیست. دولت دوازدهم به خوبی می‌تواند از دستاوردهایش در عرصه اقتصادی، زیست‌محیطی، سلامت، علمی و سیاست خارجی دفاع کند و چه بسا باید به شما بگویم که دستاوردهای دولت دوازدهم در همین صد روز گذشته در زمینه‌هایی مثل سیاست خارجی حتی معادل دستاوردهای 4 ساله دولت یازدهم باشد.

دکتر روحانی ادامه داد: شما کجا سراغ دارید در حل و فصل مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی، نقش جمهوری اسلامی ایران این چنین مؤثر بوده باشد. اینکه امروز می‌بینید ایران، روسیه و ترکیه کنار هم می‌نشینند و درباره مسایل منطقه با هم مذاکره می‌کنند و نتایج مذاکرات آنها در وضعیت امروز و آینده منطقه و دنیا تأثیر می‌گذارد، کی سابقه داشته است؟ درست است ایران پس از انقلاب همواره مهم و تأثیرگذار بوده است اما تأثیرگذاری به این وضوح و روشنی تا کنون سابقه نداشته و یا حداقل کم‌سابقه بوده است.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: شما کجا سراغ دارید که در طول تاریخ جمهوری اسلامی، آمریکا رو در رو ایران بایستد و حرف بی‌اساس بزند و به غیر از چند کشور محدود ، هیچ کس از آن حمایت نکند این از موفقیت‌های بزرگ جمهوری اسلامی و دیپلماسی ماست. شما کجا سراغ دارید که رزمندگان، سربازان و سرداران ایرانی اینچنین مثل سال‌های اخیر در مسایل منطقه تأثیرگذار بوده باشند.

دکتر روحانی تصریح کرد: پیش از این نیز کم در منطقه تأثیرگذاری نداشتیم اما کاری که با شکست داعش انجام دادیم خیلی فراتر از شکست دادن یک گروه تروریستی بود چرا که این شکست دادن یک توطئه بین‌المللی علیه خاورمیانه بود.

رییس جمهور گفت: امروز قادر هستیم هر زمان که لازم باشد و هر زمان که دولت‌ها و ملت‌های همسایه و منطقه از ما درخواست کمک داشته باشند، به آنها کمک‌های مستشار و میدانی کنیم.موفقیتی که نظام و ملت ایران همین ایام اخیر به دست آورده آیا برای این کشور مایه فخر و مباهات نیست؟

دکتر روحانی اضافه کرد: اینکه فردا یک طرح بزرگ اقتصادی در بندر چابهار استان سیستان و بلوچستان افتتاح خواهد شد که دولت برای آن یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است، آیا باعث افتخار نیست؟ روزی که با نخست وزیر هند و رییس جمهور افغانستان در تهران اسناد توافقنامه‌ای درباره توسعه بندر چابهار را امضاء می‌کردیم نخست وزیر هند گفت که این روزی تاریخی برای منطقه است که آیندگان از تأثیر و تحول آن در منطقه بیشتر خواهند نوشت.

رییس جمهور اظهارداشت: سیستان و  بلوچستان آینده، دیگر مثل امروز نخواهد بود و با تکیه بر آبادانی این استان به کمک توسعه بندر چابهار ، گسترش ارتباطات در آن، اتصال خط آهن، گسترش کشاورزی و گردشگری، تحولاتی در آن اتفاق می‌افتد که همه شرق کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد و ما فقط از شما می‌خواهیم که در این مسیر دانشگاه در کنار دولت باشد.

دکتر روحانی تصریح کرد: دولت باید با کمک دانشگاه بازارهای داخلی و خارجی را بهم متصل کند. درست است که بازار 80 میلیونی کشورمان نیز کوچک نیست، اما برای تولید در سطح بزرگ و جهانی باید بازار جهانی داشته باشیم و مدیریت تسخیر بازارهای بزرگتر جهانی بر عهده شما دانشگاهیان است و دانشگاه باید در این عرصه تحول بوجود آورد.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: امروز دانشگاه‌های ما در برخی زمینه‌ها از جمله در برخی عرصه‌های اقتصادی دانش‌بنیان در حال رساندن ما به خودکفایی هستند و باید این تجربه موفق را به دیگر عرصه‌ها نیز سرایت بدهند.

دکتر روحانی با بیان اینکه قبول دارم، مشکلاتی بر سر راه فعالیت‌های علمی دانشگاه‌‌ها وجود دارد، گفت: ما هر آنچه توانسته‌ایم برای تسهیل مسیر فعالیت‌های دانشگاه‌ها انجام داده ایم و بخشی از مطالبات شما دانشگاهیان در همین صد روزه اول فعالیت دولت دوازدهم عملیاتی شده است، اما به هر حال برای عملیاتی شدن همه وعده‌ها و مطالبات نیاز به زمان داریم.

رییس جمهور افزود: روحانی یادش نرفته است که در دوران انتخابات چه گفت و اگر گفتم که میدان عمل را برای جوانان و زنان باز می‌کنم بر عهد خود ایستاده‌ام. یقیین بدانید که عرصه برای حضور زنان و جوانان شایسته و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما در مدیریت کشور، هر سال بهتر از سال قبل خواهد بود.

دکتر روحانی اظهار داشت: برخی مشکلات در جامعه وجود دارد که اختیارات رییس جمهور به تنهایی برای حل و فصل آنها کافی نیست و شما خودتان این را می‌دانید. رییس جمهور اختیاراتی دارد که از آنها استفاده می‌کند اما یک جاهایی نیز هست که باید قوای دیگر به کمک او بیایند. به عنوان مثال همین منطقه آزاد سیستان که از درخواست‌های مهم مردم بود، لایحه‌اش به مجلس رفته و ان‌شاء الله باید آن را تصویب کند.

رییس جمهور گفت: البته هر جا نیاز به هماهنگی باشد روسای قوا در کنار یکدیگر هستند و من به عهده و پیمانی که بسته‌ام، پایبند خواهم بود.

دکتر روحانی در پایان با آرزوی آنکه روز دانشجو هر سال شکوهمندتر برگزار شود، به روح شهیدان روز دانشجو و بویژه سه شهید اهورایی 16 آذر درود و سلام فرستاد.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین