کد خبر: ۴۹۳۵۹۰
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹
شعیه و سنی اختلاف ندارند/تنها راه نجات اعتدال و میانه‌روی است

روحانی:پایه‌های‌تروریسم فروریخته/نقشه‌های‌صهیونیستی نقش بر‌آب‌شده/کنایه‌به‌عربستان‌/کشتن‌مردم کشتن‌تمدن‌هاست+فیلم‌و‌عکس

رئیس‌جمهور تاکید کرد: من تردید ندارم که ملت‌های منطقه نخواهند گذاشت این نقشه شوم به ثمر برسد. علما، مسلمانان و جوانان هرگز نخواهند گذاشت که دشمن صهیونیسم به نقشه‌های خود برسد و اشغال فلسطین را فراموش نخواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت‌الاسلام حسن روحانی در کنفرانس وحدت اسلامی عناون کرد: هفته وحدت را به همه حضار محترم ، علما، مسئولین و ملت بزرگ ایران و مسلمانان جهان تبریک عرض می‌کنم. امسال کنفرانس وحدت اسلامی در شرایطی آغاز به کار کرده است که ما با دو حادثه شیرین و تلخ مواجه هستیم؛ بخش شیرین و مغتنم منطقه ما پیروزی‌های ارتش‌های منطقه بر تروریسم است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، وی افزود: مردم سوریه و عراق و لبنان و ارتش‌های آنان و همه آن‌هایی که در مبارزه با تروریسم از آنها حمایت کرده‌اند امروز خوشحال هستند که پایه‌های تروریسم فروریخته است و نقشه‌هایی که رژیم صهیونیستی کشیده نقش بر آب شده است. این کار باید توسط ملت‌های مسلمان ادامه یابد.

روحانی در همایش وحدت اسلامی: توطئه قدرت‌های جهانی علیه ملت‌های منطقه نقش برآب شده است

رئیس‌جمهور با بیان اینکه آن‌هایی که در عراق و سوریه علیه تروریست‌ها جنگیدند حق بزررگی بر امنیت و ثبات و منطقه و جهان دارند، گفت: این تروریسم تهدیدی برای منطقه نبود بله خطری برای اروپا و جهان بود و کسانی که خواهان امنیت جهان باشند، باید از رزمندگان صف اول مقاومت ممنون باشند اما متاسفانه این طور نیست. به جای تشکر از این‌ها و دولت‌های که تلاش می‌کنند به فکر تضعیف آنان هستند.

وی یادآور شد: سال قبل که همین جا با هم صحبت می‌کردیم خوشحال بودیم که حلب از دست تروریست‌ها آزاد شده است و به شما گفتم که پیروزی‌های دیگری در راه خواهد بود امسال در شرایطی گرد هم هستیم که حلب و و بخش‌های دیگری امروز آزاد هستند، اما بخش تلخ این است که برخی از کشورهای منطقه و اسلامی نزدیکی خود را نسبت به رژیم صهیونیسمی با کمال بی پروایی اعلام می‌کنند. اگر در سال‌های گذشته در پنهان با این کشورها همکاری می‌کردند در زبان انکار می‌کردند اما امروز علنی شده است.

روحانی خاطرنشان کرد: این رفتار به قدری زشت بود که هیچ مقام مسئولی به زبان نمی‌آورد که اسرائیل دوست ماست و مقاومت منطقه دشمن ما است. البته من تردید ندارم که ملت‌های منطقه نخواهند گذاشت این نقشه شوم به ثمر برسد. علما، مسلمانان و جوانان هرگز نخواهند گذاشت که دشمن صهیونیسم به نقشه‌های خود برسد و اشغال فلسطین را فراموش نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه امروز آمریکا و صهیونیست‌ها ترورریسم را به جان مردم منطقه انداخته‌اند و کسی هم منکر این مساله نیست، گفت: همه می‌دانند القاعده را چه کسانی به وجود آوردند همه می‌دانند تروریسم را در افغانستان و منطقه به وجود آورده‌اند. همه می‌دانند که چه کسانی به تروریست‌ها پول و سلاح دادند. گرچه این مار پرورش یافته در آستین، خود آن‌ها را هم گزید همه می‌دانند که تروریست‌ها چه جنایتی در منطقه کرده‌اند اما برخی از نکات شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته است اولین مورد فرصت سوزی بود.



روحانی ادامه داد: مردم را کشتند،‌ آثار باستانی را ویران کردند خون مردم را بر زمین ریختند اما نمی‌گوییم عراق و سوریه از فرصت و سوریه چند سال عقب مانده شده‌اند. ما می‌دانیم از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ایران هر گاه ملت توانستند در مرز پیشرفت و توسعه قرار گیرند توطئه‌ای را علیه ما ساختند. آن موقع که ما کشور را آماده توسعه کردیم فردی و حزبی را در منطقه علم کردند و جنگ ۸ ساله صدام علیه ایران را به راه اندختند. وقتی جنگ را پشت سر گذاشتیم و خود را برای توسعه آماده کردیم توطئه دیگری به نام تحریم ترحیم هسته‌ای قرار دادند و ما در جنگ اقتصادی قرار دادند.

وی خاطرنشان کرد:‌ امروز هم به فکر جنگ دیگری هستند سوریه از جنگ بیرون خواهد آمد کرد و شیعه و سنی برادرانه در کنار هم خواهند بود و عراق توسعه یافته‌ای خواهند ساخت. یمن هم از دست متجاوزان رهایی پیدا خواهد کرد. همه این‌ها درست اما فرصت‌های از دست رفته چه می‌شود؟ ما در ایران می‌دانیم ۸ سال تجاوز برای بازسازی چند سال زمان می خواهد. ما می دانیم چند سال تحریم هسته‌ای زمان می‌خواهد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: حدود ۴۰ سال که عراق گرفتار است. تجاوز صدام به ایران، جنگ عراق به کویت،‌ حمله آمریکا به عراق  و افغانستان؛ چرا فرصت‌های مردم مسلمان و مظلوم را از بین بردید؟ صهیونسیت‌ها و آمریکا باید پاسخگو باشد. چرا بچه‌های مردم را کشتید چرا سلاح و بمب دادید و می‌دهید تا مردم یمن ویران شوند. شما می‌خواهید مسلمانان با شما خوب باشند، شما می‌خواهید تمدن در دست شما باشد، کشتن مردم کشتن تمدن‌ها است. اولین حمله تروریسم به منطقه فرصت‌سوزی است که اسکتبار و صهیونیسم را به وجود آورد.

وی گفت: نکته دوم بذر اختلاف بین کرد و عرب شیعه و سنی است. شما فکر می‌کنید که این اختلاف‌ها از بین می‌رود. کرد و عرب  در گذشته در کنار هم بودند امروز در قرن ۲۱ بذر اختلاف را در میان مردم انداختند. شعیه و سنی با یکدیگر اختلاف ندارند.

روحانی با بیان اینکه شیعه و سنی دو مسیر برای یک هدف و دو راه به سمت چشمه توحید و نبوت است، گفت: شیعه و سنی در طول تاریخ برادر بوده است و با استعمار انگلیس در عراق مبارزه کرده است. شیعه و سنی در آفریقا علیه استعمارگران مبارزه کرده‌اند. اقوام و مذاهب مختلف مشکلی با هم نداشته‌اند، از قرآن یاد گرفته‌اند چگونه با نرمی با هم سخن بگویند و اخوت اسلامی داشته باشند و شما بودید که آمدید بین اقوام مختلف تفرقه انداختید.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: جنگ‌ها و نزاع‌ها پایان خواهد یافت ولی کینه‌ای که استکبار با خونریزی به جود آورده سال‌ها ادامه خواهد داشت. این زخم خوب خواهد شد ولی نیاز به مرهم دارد. شما عالمان، اندیشمندان، حوزیان، دانشمندان، شیعیان و اهل تسنن وظیفه التیام زخم‌های پیشینی را دارید که استکبار سال‌ها پیش برای ما به وجود آورده است.

وی گفت: مساله سوم، ضربه بر چهره اسلام است. اگر به ایران یا عراق، سوریه یا لبنان خیانت کردید، مردم جبران خواهند کرد اما بار سنگینی بر دوش همه ماست تا خیانت سنگینی که بر اسلام روا داشته شده و چهره آن را مشوش نشان داده‌اند را رفع کنیم. ضربه‌ای که بر چهره اسلام زده‌اند، نحوه‌ای که چهره‌ اسلام را به نسل جوان دنیا معرفی کرده‌اند، بار بسیار سنگینی بر دوش ما گذاشته‌اند.

 روحانی گفت: شما علما، اندیشمندان و از همه مهمتر رسانه‌ها، وظیفه سنگینی دارید. مسئولیت سنگین ما امروز دعوت است و اسلام دعوت خود را به گونه‌ای قرار داده است که آغوشش را به روی همه جهانیان و همه انسانها گشوده است و ما باید این دعوت را انجام دهیم. باید خیانت استکبار و صهیونیسم را جبران کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان این که ما نیاز به اتحاد و وحدت داریم، گفت: اعتقاد من بر این است که اتحاد و برادری جز از مسیر اعتدال میسر نیست، گفت: با خشونت و ترور ما به وحدت اسلامی نخواهیم رسید، وحدت یعنی چه؟ یعنی کاری کنیم همه پیروان مذاهب از یک مذهب پیروی کنند؟ همچین چیزی معنا ندارد وحدت یعنی این که همه پیروان مذاهب دیگر در کنار هم برادارانه حضور داشته باشند.

وی تاکید کرد: مقصود ما این نیست یکی از میدان به در شود مقصود ما این است که همه مذاهب دور یک میز کنار هم قرار بگیرند. مذهب این نیست که زبان واحد داشته باشیم؛ البته که زبان عربی که زبان عبادت ماست زیباست همه زبان‌های زیبا هستند ما نمی‌خواهیم زبان واحد درست کنیم خدا هم نخواستنه ما هم نمی‌خواهیم، ما نمی‌خواهیم اختلاف‌نظر داشته باشیم.

رئیس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: نظرات مختلف است اما در اصول و اخلاق و مبانی یکی هستیم. اعتقادات، معاد و توحید ما یکی است که همه را به وحدت دعوت می‌کند. توحید علاوه بر اینکه معبود را واحد قرار می‌دهد بت‌ها را هم در هم می‌شکند. بت‌پرست‌ها هیچ وقت باهم وحدت نمی‌کردند چون بت‌های مختلف داشتند که شکل و جنسشان مختلف است. معبود ما فقط الله است و بس. در کنار توحید، وحدت یگانگی وحدت و اتحاد بشری است.

وی افزود: ما به تورات، انجیل، ذبور و ذکر احترام می‌گذاریم. ما یهود نیستیم که دین خود را در یک نژاد ببینیم همه ملت‌ها و نژادها در دین ما هستند دین ما نژاد خاصی ندارد متعلق به همه است. پیامبر رحمت، بشیر و نذیر برای همه انسان‌ها بود.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: وحدت یعنی این که در کنار مبارزه با استکبار و استثمار در کنار هم باشیم وحدت یعنی اینکه سرزمین‌های اسلامی در کنار هم علیه متجاوزین قرار بگیریم مبارزه ملت فلسطین مبارزه نفی سبیل و مقاومت در برابر تجاورز است.

 روحانی با بیان این که همان طور که کشورهای اسلامی در برابر متجاوزین قرار گرفتند و خودشان را آزاد کردند وحدت مبارزه بر تروریسم است، گفت: چگونه ما توانستیم بر تروریسم فائق آییم جز با وحدت؟  اگر ملت سوریه نبود هنوز داعش وجود داشت. در عراق اگر وحدت شیعه و  سنی در کنار هم نبود، امروز تروریسم بود. اگر ایستادگی ملت سوریه و حزب الله سرفرار و کمک ایران و برخی از کشورهای دوست نبود امروز حلب و بخشی از سوریه در دست آنان بود.

رئیس‌جمهور گفت: معتقدم تنها راه نجات اعتدال و میانه‌روی است، خشونت باید رخت برببندد،‌ نه خشونت عملی بلکه خشونت فکری. باید اعتدال و میانه‌روی از فکر و اندیشه شروع شود.

روحانی گفت: افرادی از امتحان خدا به خوبی می‌توانند سرافراز بیرون بیایند که میانه رو باشند. خداوند آنجایی که مسلمان را گواه بر همه انسان‌ها قرار داده است از مسلمانان به عنوان معتدل و مقتصد و میانه رو یاد می‌کند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه شهادت یعنی اینکه فرد آن چیزی را که می‌داند با صدای رسا بگوید، ادامه داد: «اشهد ان لا اله الا الله» علم توام با اعلام و اظهار است. گواه بر ما پیامبر (ص) است و ما می‌خواهیم گواه بر همه انسان‌های جهان باشیم . آنگاه که خدا این رسالت را بر عهده ما می‌گذارد می گوید امت وسط. ما نباید اجازه دهیم که امت مسلمان را به چپ و راست منحرف و یا به مسیر افراط و تفریط بکشانند چراکه دین ما سراسر اعتدال است.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری اینکه سیره پیامبر(ص) و ائمه اطهار اعتدال است، اظهار کرد: اسلام نه سرمای استخوان سوز زمستانی دارد و نه گرمای کشنده. اسلام همیشه بهار است و اعتدال در تمام احکامش است حتی در قتال و در جهادش. در جهاد و مقاومت و ایثار در برابر متجاوزین اعتدال دارد و خشونت را نمی پذیرد.

وی تصریح کرد: ما اگر می خواهیم به تمدن نوین اسلامی دست پیدا کنیم باید بدانیم که تمدن با قدرت تنها و یا علم تنها ساخته نمی شود. تمدن از اخلاق، وحدت و پایان جنگ و نزاع آغاز می‌شود. ما باید با وحدت اسلامی و راه را برای پیشرفت اسلامی ادامه دهیم. تردیدی نداریم که اگر به وظیفه خود عمل کنیم خداوند متعال ما را یاری می‌کند.

روحانی در بخش پایانی سخنان خود از اقوام و مذاهب ایرانی تشکر کرد و گفت: ما در طول سال‌های گذشته در ایران در سایه عمل به قرآن و اسلام شاهد وحدت، یگانگی، برادری و اخوت میان مسلمانان بودیم. سیستان و بلوچستان و کردستان ما، غرب و شرق ما سراسر برادری و وحدت است و این در سایه عمل به اسلام توسط عمل از سوی علمای اهل سنت و تشیع و اساتید و خود مردم است. امروز سیستان در سایه وحدت، امن است.

رییس‌جمهور اضافه کرد: اگر وحدت ایجاد شود، امنیت برادری و اخوت خواهد آمد و دانشگاه‌های ما پربار شده و توسعه اقتصادی خواهد آمد. قرار است استان سیستان و بلوچستان تبدیل به دراوزه ملل شود و بندر چابهار راهی خواهد بود که ملت‌های جنوب را به شمال و غرب متصل می‌کند.

وی گفت:‌ مسلمانان باید طبق قرآن راه وسط و اعتدال و تعامل را با یکدیگر برگزینند. اگر ما با کشورهای دوست تعامل نمی کردیم نه موصل و نه حلب و نه بوکمالی آزاد نمی شد.


منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین