کد خبر: ۴۹۵۰۰۷
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۶

تشنج در جلسه علنی شورای اسلامی شهر رشت

جلسه امروز شورای شهر رشت طبق روال جلسات گذشته درگیری‌های لفظی امیرحسین علوی و رضا رسولی ادامه داشت و یکی از اعضاء در اعتراض به تکرار این اتفاقات جلسه را ترک و وضعیت شورای شهر را با مهد کودک مقایسه کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
امیرحسین علوی عصر امروز در هفدهمین جلسه شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه بودجه شهرداری‌های کلانشهرهای دیگر را نمی‌توان با شهر رشت مقایسه کرد اظهار داشت: ما باید در مقایسه‌هایمان داشته‌ها را در نظر بگیریم.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با انتقاد از عدم تحقق کامل بودجه سال 96 خاطرنشان کرد: ما به شهردار رشت اعتماد داریم اما نمی‌توانیم اختیار تمام املاک و دارایی‌های شهرداری را در اختیار شهردار قرار دهیم.

علوی با بیان اینکه بسیاری از املاک شهرداری رشت از ابتدای انقلاب تاکنون هنوز مشکل سند دارند عنوان داشت: این املاک در حال حاضر در تصرف شهرداری است و قطعاً تملک آن نیز برای شهرداری است.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه شهردار رشت تاکنون مذاکراتی را برای جذب سرمایه‌گذار در رشت انجام داده است ابراز داشت: شورای اسلامی شهر رشت از جزئیات تمام این مذاکرات باخبر نیست.

علوی با بیان اینکه پروژه‌ای به مبلغ هزار میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری در تالاب عینک پیشنهاد شده است خاطرنشان کرد: وجود مصوبه شورا برای اجرای طرح‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری باعث اعتماد بیشتر سرمایه‌گذاران می‌شود.

محمدحسن علیپور نیز در این جلسه با اشاره انتصابات اخیر شهرداری رشت و برگزاری نشست سازمان‌های مردم‌نهاد جهت ارائه پیشنهاداتشان در انتخاب مدیران اظهار داشت: انتظار می‌رود تا شهردار رشت صرفاً بر اساس شایسته سالاری و فارغ از بحث‌های سیاسی مدیران را انتخاب کند.

این عضو شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به جایگاه سازمان‌های مردم‌نهاد در جامعه اعلام کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد و سمن‌ها از بطن جامعه و مردم برآمده‌اند و قطعاً مشورت با آنان می‌تواند تاثیرات مثبتی در مدیریت شهری داشته باشد.

وی با انتقاد از عدم ورود سرمایه‌گذار مناسب به شهر رشت عنوان داشت: ما همواره فقط شعار جذب سرمایه‌گذار مناسب را داده‌ایم اما در واقعیت با لابی‌کردن و بازی‌های پشت‌پرده افراد مورد نظر را به‌عنوان سرمایه‌گذار معرفی می‌کنیم.

احمد رمضانپور نرگسی نیز در این جلسه با اشاره به بودجه سال 96 خاطرنشان کرد: کل بودجه سال 96، 900 میلیارد تومان است که 366 میلیارد به کدهای درآمدی 5 منطقه تخصیص داده شده است.

عضو شورای اسلامی شهر رشت با اعلام اینکه 100 میلیارد تومان از درآمدهای شهرداری برای پروژه زیتون بود که رسیدن به این مقدار بعید است گفت: در بودجه سال 96، 100 میلیارد تومان از محل ارزش افزوده پیش بینی درآمد شده است.

رمضانپور نرگسی با تاکید بر اینکه یکی از راه‌های جلب اعتماد مردم شفافیت در رفتار است اعلام کرد: شهردار و مدیریت شهری باید در یک ساختمان شیشه‌ای بنشیند و روش هزینه کردن آن‌ها مشخص باشد.

وی با بیان اینکه بعضی‌ها فکر می‌کنند رسانه ابزاری برای باج گرفتن و تعرض به افراد است تا با این وسیله باج‌گیری کنند افزود: متاسفانه شاهد هستیم که اگر یک نفر خواسته‌اش برآورده نشود اقدام به پوشش غیرواقعی خبرها می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر خود را نوکر مردم دانست و اظهار داشت: من اگر اراده کنم می‌توانم بزرگان شهر را ببینم و انتظار دارم رسانه‌ها پاسخ یاوه‌گویی‌ها را بدهند و جلوی افرادی را که از رسانه‌ها استفاده ابزاری می‌کنند بگیرند.

وی با بیان اینکه باید از پروژه‌های مربوط به حوزه زیرساختی حمایت کرد گفت: متاسفانه رشت از مولفه‌های مناسب زیرساختی برخوردار نیست و ما هرچقدر اختیارات مالی شهردار را در امور سرمایه‌گذاری بالاتر ببریم برای شهر بهتر است.

رمضانپور نرگسی با تاکید بر اینکه نباید بگذاریم تصمیم‌گیری‌های شورا رنگ و بوی سیاسی پیدا کند خاطرنشان کرد: ما شهرداری را انتخاب کردیم که مورد اعتماد ما است و لازم است اختیار لازم را به او بدهیم.

رضا رسولی نیز در این جلسه با اشاره به مباحث مطرح شده پیرامون تصویب آئین‌نامه امور سرمایه‌گذاری مشارکت‌های شهرداری رشت عنوان داشت: شهرداری شهرهایی مانند اصفهان و کرج به میزان 50 میلیارد تومان به شهردار اختیار دادند.

این عضو شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه ترکیب شورای پنجم نسبت به شورای چهارم بسیار متفاوت است تصریح کرد: من احساس می‌کنم نوع دموکراسی موجود در شورای‌های چهارم و پنجم با یکدیگر تفاوت دارد.

رسولی با اعلام اینکه در گذشته هر طرحی که وارد شورا می‌شد با وسواس اعضای شورا مواجه بود افزود: ما در حال حاضر فقط 800 میلیون تومان به شهردار اختیار داده‌ایم و من فکر می‌کنم این عدد برای شهر تحقیر آمیز است.

حجت جذب نیز در این جلسه با بیان اینکه نباید نظارت شورای شهر بر تصمیمات شهرداری کمرنگ شده و یا از بین برود ابراز داشت: پیشنهاد می‌کنم با تایید دو سوم اعضای شورا طرح‌های سرمایه‌گذاری انجام شود تا سرعت تصویب طرح‌ها افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه نظارت کردن بر کارهای شهردار و شهرداری نشان از بی‌اعتمادی ما به شهردار نیست گفت: نظارت کردن بر امور شهرداری کاملاً متفاوت است با اینکه ما به شهردار منتخب خودمان اعتماد نداشته باشیم.

اسماعیل حاجی‌پور نیز در این جلسه با بیان اینکه ارائه اختیار 800 میلیون تومان به شهردار در حوزه سرمایه‌گذاری تحقیر آمیز است اظهار داشت: با کسانی که شهردار را آورده‌اند و به او اعتماد ندارند نمی‌توان کار کرد.

عضو شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه وارد کردن سرمایه‌گذاران به رشت لازمه توسعه شهر است خاطرنشان کرد: با عوارض دریافتی شهرداری نمی‌توان شهر را مدیریت کرد.

حاجی‌پور با اشاره به اینکه اصالت شورای اسلامی شهر، نظارت کردن است ابراز داشت: شورای شهر رشت توانمند است و اگر بگوید نمی‌تواند بر شهرداری نظارت کند خودش را تخریب کرده است.

محمدحسن عاقل‌منش نیز در این جلسه با اشاره به سقف اختیاراتی که برای جذب سرمایه‌گذار باید در اختیار شهردار قرار داد تصریح کرد: به نظرم باید تا سقف 20 میلیارد تومان به شهردار اختیار داد.

حامد عبداللهی نیز در این جلسه با اشاره به تخصیص 100 میلیارد تومان در بودجه سال 96 برای فروش املاک شهرداری گفت: اگر درست بررسی کنیم می‌بینم کل املاک شهرداری رشت که قابل انتقال و سرمایه‌گذاری است حدود 52 میلیارد است.

عضو شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه باید مکانیزم لازم جهت نظارت بر فعالیت‌های شهردار وجود داشته باشد خاطرنشان کرد: وجود مصوبه برای ارائه املاک، هم نشان از پشتوانه شهردار دارد و هم به ما کمک می‌کند تا پاسخگوی اعتماد مردم باشیم.

عبداللهی با اعلام اینکه تمام پروژه‌های سرمایه‌گذاری شهرداری رشت تاکنون ناموفق بوده است ابراز داشت: پروژه مرکز خرید گلسار و پروژه زیتون مثالی از پروژه‌های ناموفق است.

فاطمه شیرزاد نیز در این جلسه با بیان اینکه شورای شهر باید در جریان جلسات و مباحث شهر رشت باشد گفت: تاکنون جلساتی پیرامون جذب سرمایه‌گذار در دفتر شهردار برگزار شده که بخشی را شورای شهر در جریان است و بخشی را در جریان نیست.

آئین‌نامه امور سرمایه گذاری و مشارکت‌های شهرداری رشت پس از اصلاحات طولانی به تصویب رسید.

 در این جلسه طبق روال جلسات گذشته درگیری‌های لفظی امیرحسین علوی و رضا رسولی ادامه داشت و حامد عبداللهی در اعتراض به تکرار این اتفاقات جلسه را ترک و وضعیت شورای شهر را با مهدکودک مقایسه کرد.

درگیری لفظی علوی و رسولی با واکنش سایر اعضای شورای اسلامی شهر رشت نیز مواجه شد و حجت جذب اعلام کرد در صورت ادامه داشتن این روند در جلسات شورا شرکت نمی‌کند.

منبع: تسنیم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین