کد خبر: ۴۹۵۰۶۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰
با 152 رای موافق، 41 رای مخالف و 13 رای ممتنع نمایندگان مجلس انجام شد

تصویب "عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر"/بازگشت سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد؟+ جزئیات

نمایندگان شرایط عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای اسلامی شهر و روستا را تعیین کردند. اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان نیز در این‌باره گفت: در این انتخابات حقی حذف شده است و آنچه در این قانون آمده از ابتدا وجود داشته است و باید در شورای شهر پنجم هم اعمال شود.
آفتاب‌‌نیوز :
نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 21 آذر) قوه مقننه در جریان بررسی طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران ماده یک این طرح را با 152 رای موافق، 41 رای مخالف و 13 رای ممتنع از مجموع 231 نماینده حاضر در صحن علنی پارلمان تصویب کردند.

به گزارش آفتاب‌نیوز، در ماده یک این طرح ذکر شده دو تبصره به عنوان تبصره‌های یک و 2 به ماده 30 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 75/1/3 به شرح ذیل الحاق و شماره تبصره‌های این ماده اصلاح می‌شود.

تصویب

به نوشته خبرگزاری تسنیم، در تبصره یک این ماده آمده است: اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی ساکن در شهرها و روستاهای کشور می‌توانند نامزد انتخابات شوراهای اسلامی همان شهر و روستا شوند.

در تبصره 2 این ماده ذکر شده اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.

همچنین نمایندگان ماده 2 این طرح را با 156 رای موافق، 14 رای مخالف و 7 رای ممتنع از مجموع 236 نماینده حاضر در صحن علنی پارلمان مصوب کردند.

در ماده 2 این طرح آمده است: یک تبصره به ماده 63 این قانون به عنوان تبصره یک الحاق و شماره تبصره‌های این ماده اصلاح می‌شود.

در تبصره یک این ماده آمده است: دبیرخانه دائمی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در مجلس شورای اسلامی در اجرای ماده 53 این قانون با امکانات موجود مجلس شورای اسلامی مستقر می‌شود. کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور موظف است مطابق آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی ساختار سازمانی را تدوین و به تصویب برساند و حداکثر ظرف مدت 6 ماه به منظور تصویب در اختیار کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی قرار دهد.

مصوبه مجلس برای بازگشت سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد

همچنین خبرگزاری ایسنا نوشته است که در ماده ۱ این طرح نمایندگان مصوب کرده بودند که اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی امکان نامزدی در انتخابات شوراها را دارند. پیش از تصویب این ماده قاضی‌پور در تذکری گفت: با این نحو از قانون‌نویسی قانون عطف به مسبوق می‌شود در حالی که نباید به این شکل قانون‌گذاری شود.

 اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان نیز در این‌باره گفت: در این انتخابات حقی حذف شده است و آنچه در این قانون آمده از ابتدا وجود داشته است و باید در شورای شهر پنجم هم اعمال شود.

پیش از این شورای نگهبان ایرادی را در مورد عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای اسلامی شهر و روستا وارد کرده بود و در حال حاضر با رای دیوان عدالت اداری عضویت این عضو زرتشتی شورای شهر یزد در این شورا تعلیق شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
0
4
با ایجاد محدویت و محرومیت های گوناگون مشکلی حل نمی شود بلکه با سایر مشکلات حل نشده تجمیع می شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
2
1
به مشکلات مردم رسیدگی نکنید سال دیگه کمر مردم زیر فشار اقتصادی دولت خرد خواهد شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
0
6
چقدر زحمت براي رفع اثر تحجر لازمه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
0
0
مشکل مردم با این قانون حل نمیشه . ملت را با این قانون های کم ارزش سر کار نزارید....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین