کد خبر: ۴۹۵۱۱۰
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹

قرارگاه خاتم الانبیا سپاه چه می‎کند؟

قرارگاه سازندگی سپاه در طول ۲۸ سال گذشته توانسته است بسیاری از پروژه‌های بزرگ کشور را اجرا کرده و گام‌های مهمی در عرصه سازندگی کشور بردارد.
آفتاب‌‌نیوز : در 23 آذرماه سال 1368 بخشی از توان مهندسی سپاه تحت عنوان «قرارگاه بازسازی خاتم‌الانبیاء(ص)» وارد عرصه سازندگی کشور شد تا با به‌کارگیری رده‌های پنج‌گانه سپاه، بار دیگر و در میدانی جدید به رسالت اصلی خود که حفظ دستاوردهای نظام و انقلاب بود جامه عمل بپوشاند.

قرارگاه در ابتدای فعالیت خود به بازسازی کشور به‌ویژه بازسازی مناطق جنگی و اجرای پروژه‌های کوچک و متوسط روی آورد و در دهه دوم حیات خود به حوزه سازندگی و اجرای پروژه‌های عمومی در گرایش‌های مختلف عمرانی و صنعتی وارد شد و به «قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)» تغییر نام داد.

ساخت سد عظیم کرخه به ظرفیت 7.3 میلیارد مترمکعب و طول تاج 3100 متر توسط قرارگاه در این دوران اتفاق افتاد و یکی از پروژه‌های تأثیرگذار در آینده کاری این مجموعه بود.

با انجام پروژه‌هایی از این دست و با توجه به شرایط بین‌المللی و موقعیت کشور، دولت‌های مختلف نیز تقاضای بیشتری برای همکاری با قرارگاه ارائه ‌کردند.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) سعی کرد در سومین دهه فعالیت خود با گذر از پروژه‌های عمومی که پیمانکاران زیادی در کشور قادر به انجام آن بودند به سمت ابرپروژه‌هایی که پیش از این توسط شرکت‌های خارجی انجام می‌شد حرکت کند و با نگاه به توان درون‌زای کشور و با همت مضاعف و مدیریت جهادی، قدم در مسیر اعتلای نام ایران گذارد و شانه خود را زیر بار سنگین اجرای این پروژه‌ها قرار دهد.

بیست و هشت سال مدیریت جهادی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه در اجرای ابرپروژه‌های ملی در اوج تحریم‌های همه‌جانبه استکبار، دستاوردهای مهم، تأثیرگذار و نقش‌آفرینی در گرایش‌ها و عرصه‌های مختلف عمرانی و صنعتی در بر داشته است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

اجرای پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان و با هدف خودکفایی کشور در تولید بنزین
اجرای فازهای 15 و 16 پارس جنوبی به عنوان اولین پالایشگاه با مهندسی تمام‌ایرانی
اجرای فاز 13 و فازهای 22، 23 و 24 پارس جنوبی
اجرای بیش از 4000 کیلومتر خطوط انتقال نفت و گاز در نقاط مختلف کشور
ایجاد 6 میلیارد لیتر مخزن بتنی و فلزی نفت و فرآورده‌های نفتی و افزایش ظرفیت مخازن ذخیره‌ساز استراتژیک کشور تا دو برابر
اجرای 60 سد در کشور با حجمی بالغ بر 24 میلیارد مترمکعب ذخیره آب یعنی 50 درصد کل حجم مخازن آب کشور
طراحی و اجرای بیش از 6300 کیلومتر خط انتقال آب در 15 استان کشور
طراحی و اجرای بیش از 400 کیلومتر تونل طویل انتقال آب
در اختیار داشتن بزرگ‌ترین و مجهزترین ناوگان لایروبی منطقه با امکان لایروبی 2.5 میلیون مترمکعب در ماه
طراحی و اجرای بیش از 2600 کیلومتر آزادراه، بزرگراه و راه اصلی
طراحی و اجرای 4000 کیلومتر راه آهن
طراحی و اجرای 163 پل و تقاطع غیرهمسطح به طول 40 کیلومتر
اجرای بیش از 150 کیلومتر تونل راه و راه‌آهن
اجرای 280 کیلومتر مترو در شهرهای مختلف با 150 ایستگاه
اجرای بیش از 1500 کیلومتر راه روستایی در 9 استان کشور
اجرای شبکه سراسری فیبر نوری به طول 23 هزار کیلومتر
به زیر کشت بردن 35 هزار هکتار از اراضی نقاط محروم و مرزی

چشم‌انداز حضور قرارگاه در عرصه اقتصادی، کمک و مشارکت با دولت و بخش‌های غیردولتی در توسعه همه‌جانبه مناطق مستعد و مناطق کمتر توسعه‌یافته داخلی با استفاده از امکانات، تجهیزات و منابع نیروهای مسلح، بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی در زمان صلح و بحران از طریق طراحی، اجرا و راهبری پروژه‌های زیرساختی، عمرانی، صنعتی، دفاعی، امنیتی و محرومیت‌زدایی با حفظ آمادگی رزم، با رویکرد جهادی و در راستای عمق‌بخشی و پیش‌برندگی انقلاب اسلامی است.

منبع: تسنیم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین