کد خبر: ۴۹۵۶۰۹
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۰

دست‌هایی در گرانی کاغذ دخالت دارد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به گرانی کاغذ و شرایط این روز‌های صنعت چاپ و نشر گفت: متاسفانه در یکماه اخیر چند اتفاق بطور همزمان در این حوزه رخ داده است.
آفتاب‌‌نیوز :
قاضي زاده هاشمي در گفتگو با خبرگزاري صداوسيما با بيان اينکه واحدهاي صادرکننده کاغذ به ايران در اين مدت محدوديت هايي ايجاد کردند، افزود: قطعا اين 3 اتفاق يک هماهنگي پشت صحنه داشته است و باتوجه به اطلاعات متنوعي که صنوف مختلف در اين خصوص به ما داده اند مجلس هم ورود پيدا مي کند تا رانت و امتياز خاص در حوزه فرهنگي براي مديريت هر 3 حوزه براي يک گروه ايجاد نشود.

عضو کميسيون فرهنگي مجلس گفت: اين افزايش قيمت بصورت غير مستقيم آثار سوئي بر صنوف مختلف چاپ و حوزه تبليغات همينطور حوزه نشر کتاب و مطبوعات داشته بطوريکه در يکماه گذشته گراني کاغذ باعث افت تيراژ مطبوعات، نشريات و کتاب شده است.

قاضي زاده هاشمي با بيان اينکه افزايش نرخ ارز و توقف پرداخت ارز مبادله اي به فعالان حوزه چاپ و نشر هم تا حدودي در افزايش قيمت کاغذ تاثير داشته است، افزود: البته اين علت اصلي نيست و دلايل ديگري هم دخالت داشته است و بايد بررسي شود که تاثير هريک از عوامل چند درصد بوده که ما طي مدت يکماه با يک جهش بيش از 50 درصدي در عرصه قيمت ها مواجه شديم.

وي به سهم و نقش تعرفه ها هم بعنوان موضوعي که روي افزايش قيمت کاغذ تاثير داشته اشاره کرد و گفت: ما براي کاهش تعرفه ها بايد با دولت وارد مذاکره جدي شويم، همچنين بحث بازگشايي برخي واحدهايي که تعطيل شده اند و نيز صدور مجوز واردات کاغذ از برخي مبادي ديگر را در دستور کار داريم، در واقع براي ساماندهي اين حوزه بايد چند کار توامان صورت گيرد.

قاضي زاده هاشمي افزود: يک نکته ديگري هم که در دستور کار داريم بحث لايحه ماليات بر ارزش افزوده است که در حوزه صنوف فرهنگي کميسيون فرهنگي ورود جدي خواهد کرد.

وي گفت: ديدگاههاي مختلفي طي 10 روز اخير از طرف صنوف و ناشران و فعالان مطبوعات و حوزه تبليغات و چاپ به کميسون رسيده و درحال کارشناسي هستيم و يکشنبه يا سه شنبه هفته آينده در جلسه مشترکي با وزراي اقتصاد، فرهنگ و ارشاد اسلامي و صنعت، معدن و تجارت در کميسيون فرهنگي مجلس به افزايش غير قابل تصور قيمت کاغذ رسيدگي مي شود.

قاضي زاده هاشمي افزود: اميدواريم باتوجه به اتفاقات اخير علي الخصوص تعطيلي يکي دو واحد توليدي در حوزه کاغذ و نيز انحصاري که يکي دو شرکت و موسسه ايجاد کردند شاهد پاسخ عملي دولت باشيم و تاثير آن بر قيمت تمام شده حوزه نشر و صنايع وابسته مثل تبليغات و ميزان توليدات چاپي در آينده باشيم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین