کد خبر: ۴۹۵۷۲۲
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۷
رئیس دانشگاه آزاد بروجرد:

شکاف جدی میان مراکز تحقیقاتی و بخش‎های صنعتی وجود دارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد گفت: شکاف جدی میان مراکز علمی و تحقیقاتی و بخش‎های صنعتی و اجتماعی وجود دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
داریوش جاوید، اظهار کرد: با توجه به اینکه در انجام هر کاری از جمله کارهای پژوهشی دو عامل سرمایه و نیروی انسانی موثر هستند هفته پژوهش می‎تواند زمان مناسبی برای تقدیر از پژوهشگران و تقویت بخشیدن به عامل نیروی انسانی باشد.

وی خاطرنشان کرد: موانع متعددی در راستای عملیاتی نشدن پژوهش‎های سال‎های گذشته وجود دارد که این موانع شامل روش سنجش و ارزیابی محققین، پذیرش فرهنگ تحقیق در جامعه، کمبود منابع مالی، عدم دسترسی آسان و کم هزینه به پایگاه‎های اطلاعاتی به روز دنیا، عدم وجود روحیه و فرهنگ انجام کار تیمی در خصوص پروژه‎های پژوهشی، عدم دریافت جایگاه معنوی و اجتماعی توسط محققین، عدم وجود مجلات علمی معتبر به اندازه کافی در رشته‎ها و شاخه‎های مختلف به گونه‎ای که این امر باعث رجوع محققین و بهره‎مندی از مجلات خارجی و بعضا در بسیاری از موارد افتادن به دام مجلات جعلی و کم اعتبار می‎شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد اضافه کرد: در کشوری زندگی می‎کنیم که رهبر معظم و فرزانه آن سال‎ها است تاکید فراوان به بحث علم، دانش، پژوهش و به خصوص تولیدات دانش بنیان دارد که این امر در محورهای اقتصاد مقاومتی، ابلاغی از طرف ایشان کاملا مشهود است.

جاوید تصریح کرد: در این راستا دانشگاه‎ها و موسسات علمی به عنوان اصلی‎ترین رکن پژوهش در تمام جوامع می‎توانند بهترین مرجع برای اولویت بندی مسائل پژوهشی باشند.

وی بیان کرد: فراهم کردن منابع لازم مانند پایگاه‎های اطلاعاتی معتبر که در سطح دنیا موجود هستند به طوری‎که یک محقق بتواند به آسانی و به طور رایگان به این منابع دسترسی داشته باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد ادامه داد: ایجاد بسترهای سخت افزاری مناسب مانند کتابخانه دیجیتال، کتابخانه‎های تخصصی و ارتباط خوب و پرسرعت با شبکه‎های اطلاعاتی از جمله اینترنت از جمله رکن‎های پژوهش است.

جاوید اظهار کرد: ایجاد بستر مناسب برای اینکه محققین بتوانند به سادگی و بدون انجام بروکراسی اداری بالا، آثار و نتایج تحقیقات خود را انتشار دهند.

وی بیان کرد: تامین منابع مالی جهت انجام تحقیقات چه در بعد مخارج و هزینه‌های انجام تحقیق و چه در بعد رفع نیازهای معیشتی محققین از دیگر رکن‎ها است که متاسفانه در حال حاضر میزان حق التحقیق تخصیص یافته براساس ساعت کاری است نه براساس ارزش و اعتبار کار از نظر علمی و محتوی کار.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد خاطرنشان کرد: ایجاد زمینه لازم جهت ارتباط هرچه بیشتر بین دانشگاه‎های داخلی با جوامع علمی دنیا از طریق برگزاری همایش‎های علمی در سطح ملی و بین‎المللی، اعزام اعضای هیات علمی جهت شرکت در کنفرانس‎های داخلی و خارجی معتبر، تخصیص فرصت‎های مطالعاتی به اعضای هیات علمی و موارد مشابه از دیگر رکن‎ها است.

جاوید با بیان اینکه در همه برنامه‎ریزی‎باید سه جنبه کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت مدنظر باشد، افزود: اصولا خود امر پژوهش، به ذات، برای جلوگیری از انجام کارهای تحقیق و بررسی باشد بنابراین قبل از تجویز هر نسخه‎ای در خصوص پژوهش کشور و ساماندهی این حوزه باید به خوبی تفکر و برنامه‎ریزی به خصوص با لحاظ کردن ابعاد فوق الذکر صورت پذیرد.

وی ادامه داد: جلوگیری از انجام کارهای تکراری، سوق دادن منابع مالی به سمت تولیدات دانش بنیان، تشویق به انجام کار تیمی در امر پژوهش، جلوگیری از انجام کارهای پژوهشی کتابخانه‎ای که برخاسته از مسائل موجود در جامعه نیست و تدوین برنامه عملیاتی می‎تواند در دستورکار قرار گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد گفت: در کشور ما شکاف جدی میان مراکز علمی و تحقیقاتی و بخش‎های صنعتی و اجتماعی وجود دارد.

جاوید اظهار کرد: دانشگاه‏ها به صورت جزیره‎ای یکسری مطالعات کتابخانه‎ای را انجام داده که شاید در بسیاری از موارد اگر هم تلاش شود قابلیت اجرایی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته که از علم و پژوهش در عمل استفاده می‎شود مسائل و مشکلات از متن جامعه و صنعت دریافت شده و در دانشگاه‎ها و مراکز علمی مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته و نتایج حاصل از آن حتما قابلیت پیاده‎سازی را دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد بیان کرد: مقالات ارائه شده در کشور ما نه به طور صد در صد بلکه اکثرا شرحی به مقالات خارجی، مروری بر آنها و یا برگرفته از آنها است.

جاوید ادامه داد: بنابراین انجام این‌گونه کارهای پژوهشی نتوانسته است فرهنگ غالب جامعه در استفاده از کارهای پژوهشی و ارتباط با دانشگاه باشد.

وی گفت: در واقع دستگاه‏های اجرایی به طور ملموس نقش تحقیقات انجام شده در دانشگاه‎ها را در استفاده بهینه از منابع، رفع موانع اقتصادی، تسهیل در انجام امور، نوآوری و ... را باید مشاهده کنند تا آن وقت بتوان شاهد آشتی بین صنعت و دانشگاه بود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین