کد خبر: ۴۹۶۱۸۶
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۶
معاون آبفا:

کاهش یک درصدی تلفات آب چقدر هزینه دارد؟

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: کاهش یک درصدی تلفات واقعی آب در هر سال به ١٥٠٠ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که این هزینه بسیار زیاد است.
آفتاب‌‌نیوز :
 شاهین پاکروح امروز در نشستی خبری اظهار کرد:بر اساس آخرین ارزیابی‌های انجام شده، میزان کل تلفات آب ۲۵ درصد است که ۱۳.۵ درصد آن تلفات واقعی و کمتر از  ۱۲ درصد آن تلفات ظاهری است.

به گفته وی، بر اساس برنامه زمانبندی شرکت مهندسی آبفای کشور، میزان تلفات واقعی باید هر سال نیم تا یک درصد کاهش یابد که دسترسی به این هدف، منوط به تامین منابع مالی است.

وی در خصوص کاهش بارندگی‌ها و کمبود منابع آبی گفت: رژیم بارندگی‌ها در سال‌های اخیر تغییر کرده است؛ بارش‌ها از برف به باران تبدیل شده و در عین حال میزان بارندگی‌ها نیز کاهش یافته است. به این ترتیب، خشکسالی در سال‌های اخیر از یک پدیده به یک واقعیت تبدیل شده است.

پاکروح میانگین ارتفاع بارش های کشور در سال‌های گذشته را حدود ۲۵۰ میلی متر دانست و افزود: این روند در یک دهه اخیر تغییر کرده است، به نحوی که میزان بارش ها پارسال ۲۳۰ میلی متر گزارش شد.

معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به شهرهای کشور که با تنش آبی مواجه هستند نیز گفت: تابستان امسال ۲۸۹ شهر کشور در معرض تنش آبی قرار داشتند؛ به این معنی که در ساعت اوج مصرف، مجموع تولید و تقاضای آب به نقطه برابر رسیده است و هر اختلالی می تواند این معادله را مختل کند.

وی ادامه داد :در سال ۱۳۹۶ تعداد شهرهایی که در معرض تنش آبی هستند را کم کردیم و این برنامه را برای سال آینده نیز در دستور کار خواهیم داشت.

پاکروح در سرانه آب تجدیدپذیر کشور نیز گفت: سرانه آب تجدیدپذیر در ایران به ازای هر نفر یک هزار و ۳۰۰ متر مکعب در سال است؛ این میزان در برگیرنده مصارف کشاورزی، صنعت و شرب یک نفر در طول یک سال است.

وی مدیریت مصرف را یکی از روش های مرسوم در دنیا برای تامین آب مورد نیاز در شرایط کمبود منابع آبی ذکر کرد و گفت: سرانه مصرف آب در کشور ما ۱۶۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز است که این عدد در مقایسه با سایر کشورها که همچون ما در شرایط محدودیت های آبی هم قرار ندارند بسیار بیشتر است.

معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این ارتباط، سرانه مصرف آب در بلژیک را ۱۱۲ لیتر و سرانه مصرف انگلستان را ۱۵۳ لیتر عنوان کرد و افزود: به عنوان نمونه، میزان آب تجدیدپذیر در انگلستان دو هزار و ۲۰۰ متر مکعب به ازای هر نفر است در حالی که این رقم در ایران حدود یک هزار و ۳۰۰ متر مکعب است.

وی سهم آب شرب در کل مصرف آب کشور را هفت درصد اعلام کرد و گفت: ۹۳ درصد باقی مانده در بخش صنعت و کشاورزی مصرف می شود که در این بین نیز عمده مصرف به بخش کشاورزی تعلق دارد.

معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور همچنین از برگزاری نخستین همایش ملی مدیریت مصرف و هدررفت آب خبر داد و گفت: این همایش بیست و هشتم و بیست و نهم آبان ماه در پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور برگزار خواهد شد.

وی هدف از برگزاری این همایش را ایجاد فضای تعامل و هم اندیشی علمی در حوزه مدیریت مصرف و هدر رفت آب، ارایه آخرین دستاودرهای علمی محققان در عرصه های مختلف مهندسی آب و تاکید بر اهمیت موضوع کمبود منابع آب در کشور ذکر کرد.

پاکروح گفت: در این همایش، در راستای توسعه دانش مهندسی در زمینه مدیریت مصرف و کاهش هدر رفت آب، سه میزگرد با موضوع های «روش های عملیاتی مدیریت مصرف»، «روش های کاهش تلفات واقعی» و «روش های اندازه گیری و کاهش خطا در کنتورها» برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، این همایش توسط شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، انجمن آب و فاضلاب ایران، دانشگاه شهید بهشتی و همچنین پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور برگزار خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین