کد خبر: ۴۹۶۲۸۷
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰

وزارت خارجه: اموالی که در کانادا حکم به مصادره‌شان داده شده دیپلماتیک نبودند/ به ادعاهای هیلی اعتراض می‌کنیم

مدیرکل آمریکای وزارت خارجه با بیان این‌که تا کنون پنج دور مذاکرات کارشناسی بین ایران و کانادا برگزار شده است، اظهار کرد: بعد از تعطیلات سال نو میلادی دور جدیدی از مذاکرات کارشناسی بین ایران و کانادا برگزار می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز : محمد کشاورز زاده صبح روز دوشنبه در حاشیه نخستین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران که با حضور محمدجواد ظریف برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری پنج دور مذاکرات در سطح کارشناسی بین ایران و کانادا اظهار کرد: دو دوره آن در تهران بوده و بقیه آن در خارج از ایران برگزار شده است.

وی با بیان این‌که در آخرین دور مذاکرات بین ایران و کانادا، مدیرکل خاورمیانه این کشور به تهران سفر کرده بود و مذاکراتی بین بنده و ایشان انجام شد، ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده بعد از تعطیلات سال نو هیات ایرانی برای ادامه مذاکرات با مقامات کانادا راهی این کشور می‌شود.

این مقام وزارت خارجه با اشاره به ابراز تمایل مقامات کانادایی جهت برقراری ارتباط مجدد با ایران بعد از قطع روابط ایجاد شده بین دو کشور، خاطرنشان کرد: ما نیز علاقه‌مند هستیم که این روابط بار دیگر برقرار شود. یکسری مسائل فنی در این زمینه وجود دارد که طرف کانادایی باید آن را حل کند.

کشاورززاده با بیان این‌که تعداد زیادی از ایرانیان در کانادا زندگی می‌کنند و ما تلاش داریم بخش کنسولی‌مان را در این کشور فعال کنیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ایرانیانی که در کانادا هستند مجبور هستند برای پیگیری مسائل کنسولی خود به دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن مراجعه کنند.

این مقام مسوول در وزارت خارجه با تاکید بر این‌که کشور عمان حافظ منافع ما در کانادا است و ایتالیا نیز حافظ منافع این کشور در تهران است، ادامه داد: تلاش ما این است که بتوانیم روابط دیپلماتیک را بار دیگر برقرار کنیم به شکلی که این امکان فراهم شود مسائل کنسولی خودمان را در این کشور دنبال کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت اموال بلوکه شده ایران در کانادا و آخرین پیگیری‌های صورت گرفته از سوی ایران در این ارتباط، گفت: ما به حکم صادره اعتراض کردیم و تیمی از وکلا در حال پیگیری این اعتراض هستند.

کشاورززاده افزود: همان‌طور که می‌دانید سال 2012 دولت کانادا مصونیت ما را لغو کرد. ما نیز عمل متقابل انجام دادیم و این مصونیت را لغو کردیم ولی اموال دیپلماتیک ما دارای مصونیت هستند و اموالی که حکم به مصادره آنها داده شده است، اموال دیپلماتیک نبودند. حکم دادگاه صادر شده ولی اموال مصادره نشده و وکلای ما در حال کار کردن روی این موضوع هستند.

مدیرکل آمریکای وزارت خارجه همچنین در مورد آخرین پیگیری‌های انجام گرفته در مورد پیگیری شلیک گلوله از سوی پلیس آمریکا به بیژن قیصر شهروند ایرانی ـ آمریکایی، اظهار کرد: ما بعد از قتل این جوان ایرانی و خشونتی که بر وی انجام شد به این موضوع از طرق مختلف اعتراض کردیم، دفتر حافظ منافع ما در واشنگتن این موضوع را پیگیری کرد. ما در یادداشتی اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کردیم. سفیر سوئیس در تهران را به عنوان حافظ منافع واشنگتن در ایران خواستیم و به آنها در قالب یک یادداشت رسمی اعتراض کردیم.

وی ادامه داد: در ملاقاتی که در یکی دو روز آینده نیز با سفیر سوئیس در تهران خواهیم داشت این موضوع را بار دیگر پیگیری می‌کنیم.

این دیپلمات کشور همچنین در مورد حکم اخیر یک دادگاه در نیویورک در مورد شهروند ایرانی ـ کانادایی به اتهام دور زدن تحریم‌ها، با تاکید این‌که ما تحریم‌ها را قبول نداریم و آن را ظالمانه می‌دانیم تصریح کرد: محکومیت اتباع ایرانی در این زمینه را نیز نادرست و احکام صادر شده علیه آنها را مردود می‌دانیم چرا که اصل خود تحریم‌ها را قبول نداریم.

کشاورز زاده با بیان این‌که آمریکایی‌ها بر علیه برخی از اتباع ما در کشورهای مختلف به این بهانه اقامه دعوا کردند، گفت: ما این موارد را پیگیری کرده، برخی از خود آنها نیز وکیل گرفته‌اند و این موضوع را به لحاظ قانونی پیگیری کرده‌اند.

وی گفت: در مورد موضوع اخیر نیز هم دفتر حافظ منافع ما در واشنگتن موضوع را پیگیری می‌کند و ما در تهران نیز در حال بررسی این موضوع هستیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در سال جدید میلادی در ادامه سفر منطقه‌ای خود به آمریکای جنوبی، به تعدادی از این کشورها سفر خواهد کرد. در همین چارچوب برنامه‌ریزی شده که برخی از مقامات منطقه آمریکای جنوبی از جمله روسای جمهور برخی از کشورهای این منطقه به تهران سفر کنند.مدیرکل آمریکای وزارت خارجه در مورد تصمیم ایران برای شکایت از مقامات آمریکایی به خاطر اتهامات اخیری که علیه ایران وارد کرده‌اند، از جمله سخنان اخیر نماینده این کشور در سازمان ملل علیه تهران، اظهار کرد: ما اقداماتی را در این زمینه انجام خواهیم داد و طی این هفته این اقدامات را انجام می‌دهیم و اعتراض رسمی به این موضوع خواهیم داشت.

کشاورز زاده همچنین اعلام کرد: وزیر امور خارجه در سال جدید میلادی در ادامه سفر منطقه‌ای خود به آمریکای جنوبی، به تعدادی از این کشورها سفر خواهد کرد. در همین چارچوب برنامه‌ریزی شده که برخی از مقامات منطقه آمریکای جنوبی از جمله روسای جمهور برخی از کشورهای این منطقه به تهران سفر کنند.

وی با بیان این‌که سفیر جدید شیلی نیز به زودی به تهران می‌آید، گفت: بعد از سفری که وزیر امور خارجه سال گذشته به شیلی داشتند، دو کشور بر گسترش روابط تاکید کردند و در همین چارچوب به زودی سفیر جدید شیلی به تهران سفر خواهد کرد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین