کد خبر: ۴۹۶۳۸
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۷:۴۹

بحران خاورمیانه و برنامه هسته‌ای ایران

آفتاب‌‌نیوز :
در عین حال، این کاهش توجه مانع از ادامه تلاش آمریکا و اروپا برای کسب اجماع جهانی در مقابل ایران نشد و در نهایت، شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه 1696 و با دادن فرصتی یک ماهه به ایران بر لزوم توقف فعالیت‌های هسته‌ای تهران تاکید کرد.
 
روزنامه نیویورک تایمز در سر مقاله امروز خود  با پرداختن به این مساله، جنگ در خاورمیانه را به نفع ایران می‌داند نه تنها به این دلیل که باعث کم‌رنگ ‌شدن توجهات جهانی نسبت به برنامه هسته‌ای‌اش شده است بلکه به این خاطر که فرصت بیشتری یافته تا به فعال بودن سانتریفیوژهایش ادامه دهد. 

بنا به نوشته این روزنامه آمریکایی با وجود تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه ایران و رای موافق روسیه و چین به آن، که نشان می‌دهد آنها نیز بردباری‌اشان را در مقابل ایران از دست داده‌اند، اکنون تعادل به هم خورده است.

 تا زمانی که درگیری‌ها در خاورمیانه متوقف نشود و صلحی قابل اعتماد ایجاد نشود، جرج بوش قادر نخواهد بود به طور جدی بر روی ادامه چرخش سانتریفیوژها در ایران تمرکز کند و یا به تنهایی تهران را تنبیه کند. 

در مقابل راهی که می‌تواند سیاست‌های آمریکا را موجه جلوه دهد و از سوی دیگر به انزوای ایران کمک کند، از نظر نویسنده نیویورک تایمز پیشنهاد مذاکره با سوریه و ایران است. 

تحلیلگران آمریکایی معتقدند؛ اگر چه کاخ سفید پیش از این با شرکت در پیشنهاد اروپا، روسیه و چین برای مذاکره مستقیم با ایران در صورت تعلیق غنی سازی قدم در این راه گذاشته است، اما پیشنهاد دوباره اگر با تاخیر همراه باشد بر ضد منافع ایالات متحده است چرا که هنوز سانتریفیوژهای ایران در حال چرخش هستند!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین