کد خبر: ۴۹۷۵۹۷
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹

ابتکار: تکرار یک آدرس غلط! بنزین داخلی نه؛ بنزین پتروشیمی!

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده طی یادداشتی از اقدامات لازم برای تنفس مادران و نوزادان در هوای سالم گفت.
آفتاب‌‌نیوز : در متن یادداشت معصومه ابتکار آمده است: «اگر افراد و گروه‌های خاص منتفع از تحریم ها فکر می کنند با طرح موضوع واردات بنزین آلوده، خاطره تلخ بنزین پتروشیمی از یاد مردم ببرند اشتباه کرده اند. برای این ادعای دروغ، آنها هرگز سندی را ارایه نکرده و فقط با تکرار مطالب خلاف واقع که هیچ مرجع رسمی و قضایی آن را تایید نکرد، سعی در کدرکردن فضا و تاثیر بر اذهان داشته اند. چنانچه با شکایت اینجانب از منبع اصلی خبر، مشخص شد که ادعاها ساختگی و تهمت محض بوده است.

از سوی دیگر، اما برای مردمی که به دنبال حقیقت هستند و در چندین انتخابات اخیر نشان داده اند که با دروغ مقابله می کنند واقعیت روشن است. به ویژه آنکه وضعیت آلودگی هوا از سال ۹۲ رو به کاهش داشته و این را آمار مراکز مختلف سنجش آلودگی از جمله شهرداری ها تایید می کنند. همچنین این آلودگی با کاهش چشمگیر بنزن یعنی ماده سرطان زایی روبروست که در بنزین پتروشیمی گاه تا هزار برابر وجود داشت و اکنون نیست. لازم است یادآور شود مهندسی که به فرمول بنزین پتروشیمی رسیده بود در گزارش خود به طور صریح و واضح تاکید کرد که این محصول دارای ویژگی های خطرناکی است.

به هر حال به رقم حذف بنزین پتروشیمی در دولت یازدهم، باید برای مقابله با آلودگی هوا تلاش کرد و مسیری مستمر و طولانی را پیمود که لحظه ای توقف در آن می تواند تاثیر منفی داشته باشد. سازمان ملل می گوید مادران باردار و نوزادان در مقابل آلودگی هوا آسیب پذیرند. پس اکنون در منصبی که قرار دارم باید از دستگاههای مسئول برای اجرای «قانون هوای پاک» و مصوبات دولت یازدهم که تقسیم کار ملی، زمان بندی و مرحله بندی کامل دارند، بخواهم به خاطر سلامتی زنان وکودکان اقدام کنند.

سازوکار هماهنگی، شتاب دهنده و نظارتی برنامه جامع کاهش آلودگی هوا که از سال ۷۹ آغاز شده ولی از سال ۸۴ به مدت هشت سال متوقف مانده بود دوباره در سال ۹۲ به کار افتاد؛ یعنی تشکیل کارگروه های استانی و ملی با حضور مقامات عالی و کارشناسان ارشد تمام دستگاههای مسئول در آلودگی هوا که به طور دائم تشکیل می شد، وضعیت را رصد می کرد، قوانین مربوطه را پیشنهاد و هشدارهای لازم را می داد.

به این ترتیب از جمله اقدامات شامل اعمال استاندارد یورو۴ در سال ۹۳ توسط خودروسازان بود. سازمان حفاظت محیط زیست به طور منظم خطوط تولید خودرو را بازرسی و در صورت عدم انطباق اجازه شماره گذاری نداد. همچنین از سال ۹۳ به بعد بتدریج در جایگاههای بنزین هشت کلانشهر و سپس ۴۰ شهر بنزین یورو ۴ توزیع شد و توسط سازمان هر ۳ ماه از این جایگاهها نمونه برداری و سنجش صورت گرفت. طی سال های ۹۳ تا ۹۵ به رغم مشکلات شدید اعتباری و با تدبیر و تمهیدات دولت، حدود ۹۰۰ هزار خودروی فرسوده از رده خارج و ۶۰ هزار تاکسی فرسوده نوساسزی شد.

از سال ۹۵ شماره گذاری موتورسیکلت کاربراتوری ممنوع شد و سازمان حفاظت محیط زیست برای توسعه موتورهای برقی اقدام کرد و ادارات کل ملزم به کنترل جدی آن شدند. در کل کشور حدود مجاز خروجی صنایع به طور چشمگیر ارتقا یافت و در تهران برای اولین بار ۵۰۰۰ واحد صنعتی به طور کامل پایش شدند و هشت کلانشهر هر یک برنامه جداگانه کاهش آلودگی هوای خود را اجرا کردند. سایر شهرها نیز از سال قبل تهیه برنامه بین دستگاهی را تدوین کرده اند تا به اجرا گذاشته شود.

در عین حال از همان سال ۹۲ برای تهیه و تدوین لایحه هوای پاک تلاش کردیم. اگر چه این قانون پس از تهیه و تصویب، در آخرین ماههای دولت یازدهم توسط مجلس دهم به تصویب رسید و حدود دو سال در مجلس نهم معطل ماند، اما با اجرای مصوبات دولت طی چهار سال نتایج نسبتا خوبی را شاهد بودیم. نتایجی که باعث شد سال ۹۵ نسبت به سال ۹۲ تهرانی ها ۷۳ روز بیشتر هوای سالم داشته باشند، روزهای سالم در اصفهان به سه برابر رسید، شیراز سال ۹۵ روز ناسالم نداشت و هوای کرج به میزان حدود ۲۰ درصد بهتر شد. به علاوه آنکه در ترکیب آلودگی ماده خطرناکی مانند بنزن کاهش قابل توجه یافته است. مسئولین مربوطه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کردند طی سه سال ۹۳ تا ۹۵ تعداد بیماران ناشی از آلودگی هوا که براساس آمار اورژانس ها در روزهای آلوده محاسبه می شوند کاهش معنا دار پیدا کرده است. همچنین از سال ۹۵ اطلاعات مراکز سنجش هوا در بیش از ۱۲۰ ایستگاه به صورت بر خط در اختیار مردم قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت امور زنان و خانواده؛ حالا اما با در دست داشتن «قانون هوای پاک» که در تدوین آن همه خلاء های قانونی در مقابله با آلاینده های هوا و آلوده کنندگان در نظر گرفته شده، می توان گام های مهمی برداشت.

مقابله با آلودگی هوا در جهان راه دشواری دارد و کشورهای موفق در این حوزه همچنان برنامه های خود را به صورت جدی، مستمر و لحظه ای دنبال می کنند. بنابراین اگر سخت گیری برای اعمال استانداردها و جدیت صورت نگیرد، نتایج برنامه از دست می رود. امید است با اجرای برنامه ها و اعمال قوانین مادران و کودکان در هوای سالم تنفس کنند».

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین