کد خبر: ۴۹۸۸۳۵
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹
ارزیابی‌های متناقض از ماهیت تظاهرات

واکنش‌ها به تظاهرات دو روز اخیر در برخی شهرهای کشور

پیش از ظهر روز پنجشنبه فیلم‌ها و تصاویری از اعتراضات و تظاهرات مردم در مشهد دست به دست شد که در آن عده‌ای علیه دولت و وضعیت اقتصادی کشور شعارهایی می‌دادند و خواهان تغییر وضعیت معیشتی بودند.
آفتاب‌‌نیوز :
فیلم‌ها و تصاویر بعدی حکایت از کشیده شدن شلوغی‌ها و اعتراضات به شهرستان‌های نیشابور و کاشمر داشت. انتشار فیلم‌ها شتاب بیشتری گرفت و تا شب تعداد زیادی از تصاویر منتشر شده در فضاهای مجازی دست به دست می‌چرخید.

به گزارش آفتاب‌نیوز، در ابتدا شعارها در این تجمعات خطاب به دولت و علیه حسن روحانی بود، کم‌کم به سمت و سوی دیگری رفت. همین امر سبب ایجاد شائبه‌ها و گمانه‌زنی‌هایی در فضای مجازی، مبنی بر سازماندهی شدن تظاهرات و اعتراضات از سوی مخالفین دولت روحانی، شد.

روز گذشته نیز صبح با اخباری از کرمانشاه و اعتراضات مردم کرمانشاه آغاز شد و تا بعدازظهر اسامی شهرهای دیگر، مانند رشت، تهران، قزوین، ساری، قائم‌شهر، اصفهان، خرم‌آباد، همدان، اهواز، قم، زاهدان و غیره، به لیست شهرهای معترض اضافه شد. هرچند که دلیل اصلی این تظاهرات اعتراض به وضعیت معیشتی بود، برخی شعارها موضوعات دیگری را در بر می‌گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس، تظاهرکنندگان شعارهای «یا مرگ یا آزادی، اتحاد اتحاد، فکری به حال ما کن فلسطین را رها کن، نیروی انتظامی حمایت حمایت، نترسین نترسین ما همه با هم هستیم، نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران، زندانی سیاسی آزاد باید گردد» سر دادند و به طرف بلوار شهید بهشتی حرکت کردند.

خبرگزاری دولت فراخوان‌ها را مردود دانست

در پی این اتفاقات خبرگزاری دولت هم به میان آمد و مطلبی با عنوان «فراخوان‌های مردود» منتشر کرد. خبرگزاری ایرنا در این باره نوشت: در پی اقدام‌های مشکوک در مشهد، فضای مجازی جایگاه پخش فراخوان‌های اعتراضی در شهرهای مختلف شد که بدون شناسنامه بود.

این خبرگزاری با اشاره به شهرهای مورد خطاب فراخوان‌ها نوشت: چندین شهر مهم هدف این فراخوان‌های تصویری و شعاری بود که می‌توان به تهران، کرمانشاه، اراک، قزوین، خرم‌آباد، کرج و سبزوار اشاره کرد تا از فرصت حضور مردم در نمازجمعه شهرستان‌های مختلف سوءاستفاده شود.‌

«ایرنا» خبر از شکست این فراخوان‌ها داده و نوشته: با وجود تمامی این برنامه‌ریزی‌ها، شایعه‌سازی، تحرکات مختلف و شعارهای ساختارشکنانه در فضای مجازی که بیشتر علیه دولت و رئیس دولت هدف‌گیری شده بود، این مسئله با اقبالی مواجه نشد و آیین‌های نمازجمعه در سراسر کشور بدون حرکت مورد انتظار فراخوان‌دهندگان با آرامش همیشگی برگزار شد.

دودش به چشم خودتان می‌رود

از نخستین کسانی که نسبت به اعتراضات واکنش نشان داد اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، بود. جهانگیری به مخالفان دولت کنایه زده و تلویحا رقبای پیشین روحانی را مسئول به وجود آوردن اعتراضات مشهد خواند و به آنها هشدار داد که دودش به چشمان خودتان می‌رود.

به گزارش «ایرنا»، اسحاق جهانگیری در مجمع عمومی انجمن اسلامی پزشکی ایران با اشاره به اعتراضات دو روز اخیر گفت: مسائل اقتصادی را بهانه کرده‌اند که به نظر می‌آید پشت این قضیه مسئله دیگری باشد که حتماً باید شناسایی شود.

جهانگیری افزود: برخی به بهانه مسائل اقتصادی می‌خواهند به دولت آسیب بزنند. کسانی که بانی این قضایا هستند دود آن به چشم خودشان خواهد رفت؛ آنان فکر می‌کنند با این کار به دولت آسیب می‌زنند.

معاون اول رئیس‌جمهور تأکید کرد: وقتی که جریان اجتماعی راه افتاد و حرکت سیاسی در خیابان رخ داد، حتما کسانی که آن را شروع کرده‌اند، ادامه‌دهنده و کنترل‌کننده پایان آن نخواهند بود و دیگرانی هستند که بر آن جریان سوار می‌شوند.جهانگیری به چالش‌های پیش‌روی کشور نظیر بیکاری، کاهش قدرت خرید و رفاه مردم، تهدید‌های منطقه‌ای و بین‌المللی اشاره کرد و گفت: بنابراین باید از همه ظرفیت‌های مادی و معنوی کشور بهره ببریم که برجام یکی از موفقیت‌های دولت بود و به بهترین نحو قضایا را سامان داد و بنا بود که فرصت مناسب و مثبتی برای توسعه و رشد کشور ایجاد کند که متأسفانه آمریکایی‌ها بعد از آمدن رئیس‌جمهور جدید بدعهدی کردند و تلاش دارند تا با مواضع خود فضای مثبت برجام برای ایران را از بین ببرند.

وی با بیان اینکه باید میان نقد و تهمت، لجن‌پراکنی و فحاشی تفکیکی انجام شود، گفت: باید مرز بین نقد و فحاشی و تخریب و لجن‌پراکنی مشخص شود، چرا که تخریب و تهمت در هر مقطعی زیانبار است و ما از نخبگان کشور می‌خواهیم با نقد سیاست‌های دولت و ارائه راهکارهای مناسب به دولت کمک کنند.

جهانگیری به ضرورت توجه به عوامل و محرک‌های خروج از تنگناها، نظیر ایجاد امید در جامعه و تقویت سرمایه اجتماعی، اشاره کرد و گفت: آنچه در سال‌های گذشته باعث موفقیت دولت در عرصه‌های مختلف مانند ایجاد ثبات اقتصادی و موفقیت‌های بین‌المللی شد بیش از سیاست‌ها، امید مردم به آینده بود. متأسفانه امروز عده‌ای امید مردم را به شدت هدف قرار داده‌اند تا آنها مأیوس شوند.

واکنش امام جمعه مشهد

در ادامه واکنش‌ها، احمد علم‌الهدی در خطبه‌های نمازجمعه مشهد با حمایت از اعتراضات مردم علیه گرانی، گفت: البته نباید با فراخوان هر فرد یا گروهی به خیابان‌ها بیاییم، بلکه باید دقت کنیم. امنیت یک کشور مهم است و مشکلات زندگی ما نباید ابزاری برای پیروزی دشمن باشد.

امام جمعه مشهد با اشاره به مشکلات اقتصادی‌ و معیشتی‌ای که مردم با آن گرفتار هستند، گفت: مردم حق دارند حل شدن مشکلات معیشتی خود را مطالبه کنند و باید مسئولان نیز برای حل مشکلات آن‌ها از قبیل مسکن و گرانی کار کنند. وی ادامه داد: نباید شرایط به گونه‌ای باشد که کارد به استخوان مردم برسد و برای گفتن مشکلات خود وسط خیابان بیایند. متأسفانه امروز برخی مدیران و مسئولان در دستگاه‌های اجرایی حضور دارند که به فکر مشکلات مردم نیستند.

او در ادامه گفت: مسئولان باید به مردم برسند و مشکلات آن‌ها را حل کنند. این مردم با نظام بد نیستند، بلکه تحت فشار مشکلات اقتصادی و معیشتی قرار گرفته‌اند. من با مردمی که دیروز به خیابان آمدند حرف دارم. مطالبات شما کاملا بر حق بود و اینکه علیه گرانی شعار می‌دادید کار بر حقی بود، اما بدانیم که دشمن می‌خواهد به ما ضربه بزند و نباید اجازه بدهیم از این مطالبات سوءاستفاده کنند.

علم‌الهدی افزود: اینکه گروهی در تجمع بگویند «سوریه را‌‌ رها کن فکری به حال ما کن» درست نیست و اینکه از این شعار یک زن روسپی آمریکایی که رهبر منافقان است بیاید و از شما تشکر کند درست نیست و نباید خوراک در اختیار رسانه‌های دشمن قرار بدهیم.

بازداشت تعدادی از تجمع‌کنندگان

ظهر روز گذشته نیز معاون امنیتی انتظامی استاندار تهران در مصاحبه‌ای گفت که با هرگونه تجمع در میدان‌های پایتخت برخورد قاطع صورت می‌گیرد.

این اظهارات درحالی مطرح شد که برخی کانال‌های تلگرامی از مردم تهران برای تظاهرات در اعتراض به گرانی‌ها، دعوت کرده بودند.

محسن نسج همدانی، معاون امنیتی انتظامی استانداری تهران،‌ به همین اخبار اشاره کرد و با اشاره به «نقش و تأثیر عناصر ضدانقلاب در برپایی تجمعات در پایتخت» گفت: تاکنون مجوزی مبنی بر تجمعات مردمی در سطح شهر تهران از سوی استانداری صادر نشده و در صورت برگزاری چنین تجمعاتی از سوی نیروی انتظامی برخورد قاطع صورت می‌گیرد.

با این حال برخی اخبار حکایت از اعتراض مردم در تهران داشت. شنیده‌ها و اخبار غیررسمی از میدان ولیعصر به عنوان مکان تجمع‌کنندگان خبر می‌دادند. بر همین اساس نسج همدانی بار دیگر مصاحبه کرد و از بازداشت تعدادی از معترضان خبر داد.

او تجمع در تهران را تأیید کرد و به «ایلنا» گفت: پلیس پس از ثبت اطلاعات این افراد درصدد است تا در اولین فرصت بازداشت‌شدگان را آزاد کند.

نسج همدانی ادامه داد: متأسفانه عمده افرادی که در این گونه تجمعات شرکت می‌کنند، افراد ساده‌لوحی هستند که از پشت پرده این گونه فراخوان‌ها بی‌اطلاع هستند و وقتی با فراخوان‌هایی مانند اعتراض در برابر گرانی روبه‌رو می‌شوند، با آن فراخوان همراهی می‌کنند، در حالی که نمی‌دانند جریان‌های ضدانقلاب درصدد سوءاستفاده از نیات آنها و سردادن شعارهای خلاف واقع هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون با تجمعی برخوردی هم صورت گرفته شده است؟ خاطرنشان کرد:‌ به اندازه حجم تبلیغاتی که برای این فراخوان غیرقانونی روبه‌رو بودیم، از آن استقبالی نشده است. در برخی از میادین تعداد محدود و قلیلی از افراد حضور داشتند که با تذکر دوستانه پلیس صحنه را ترک می‌کردند.

معاون امنیتی استانداری تهران افزود: در یکی از میادین کمتر از ۵۰ نفر حضور داشتند که تعدادی از افراد پس از تذکر پلیس صحنه را ترک کردند، اما تعداد اندکی نیز بودند که ‌به‌رغم تذکر پلیس همچنان در میدان باقی ماندند. پس از این مسئله و استعلام پلیس از ما، با حکم قضائی تعداد کمی بازداشت موقت شدند.

در آستانه فتنه جدید هستیم

امام جمعه بیرجند هم روز گذشته در خطبه‌های نمازجمعه با بیان اینکه در آستانه فتنه‌ای جدید هستیم، افزود: در این فتنه‌ها باز هم اصل نظام نشانه رفته و خوب پیداست که یک عده نفوذی در جاهایی که قرار گرفته‌اند با دزدی، اختلاف، ایجاد گرانی و فشاری که بر مردم می‌آورند با قیافه دیگری به خیابان‌ها می‌ریزند و می‌خواهند با ایجاد اختلاف عرصه را بر مردم تنگ کنند.

وی گفت: دم خروس به خوبی پیداست و اینها همان‌هایی هستند که حساب‌شده و با فشار بر مردم و حقوق‌های آنچنانی و… می‌خواهند مردم را به خیابان‌ها بیاورند تا اصل نظام را زیر سؤال ببرند.

چنین آتشی را نمی‌توان کنترل کرد

صادق زیباکلام استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب با انتشار توئیتی چنین نوشت: ای‌کاش معجزه‌ای می شد و مردمی که از گرانی، فقر، رکود، بیکاری، ازبین‌رفتن سپرده‌هایشان و… کارد به استخوانشان رسیده باور می‌کردند که همه تقصیرها متوجه روحانی است. به خیابان‌ها ریخته و شعار مرگ بر روحانی سر می‌دادند اما تظاهرات دیروز مشهد نشان داد که می‌شود چنین آتشی برپا کرد اما کنترلش نمی‌شود کرد.

دنبال فتنه جدید هستند

سپاه پاسداران نیز در بیانیه‌ای به مناسبت

۹ دی بر فتنه‌ جدید تأکید کرده و نوشته است: عده‌ای با حساسیت‌زدایی از حافظه مردم در آرزوی فتنه‌آفرینی‌های جدید هستند. سپاه در این بیانیه از لزوم ارائه تعریفی دقیق و درست از «انقلابی‌گری» و مرزبندی آن با «انقلابی‌نمایی» و نیز مقابله هوشمندانه با عوامل ایجاد «اختلاف داخلی» سخن به میان آورده است.

این بیانیه افزوده است: در شرایط خطیر کنونی که به رغم روشنگری‌های مستمر، جبهه متحد ضدانقلاب داخلی و خارجی تحت راهبردهای پنهان و آشکار مثلث پلید آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس با همراهی ارتجاع منطقه خط تحریف حقایق تاریخی و تطهیر چهره اصحاب فتنه و یاغیان علیه نظام را دنبال می‌کنند و با عملیات روانی گسترده در پی وارونه‌سازی واقعیات و القای نشانه‌های غلط و انحرافی هستند، هوشمندی و تیزبینی در مسدود کردن روزنه‌های امید و آرزوهای شوم آنان از اولویت‌های امروز دلسوزان انقلاب و هر ایرانی علاقه‌مند به استقلال و عظمت ایران اسلامی محسوب می‌شود.

اعتراض به فقر به معنای ضدیت با انقلاب نیست

سیدعزت‌الله ضرغامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، هم در سخنرانی پیش از خطبه‌های این هفته نمازجمعه تهران موضع‌گیری کرد: مردم صاحبان اصلی و مسلم نظام و کشورند. اگر مردم در جایی اعتراض کردند و ناراحتند و شعار می دهند اینها همان مردمی هستند که در 9 دی ماه و 22 بهمن برای دفاع از کیان نظام و ولایت فقیه به میدان آمدند که تنها فشار مشکلات بر آنها فائق آمده است و اعتراض مردم به فقر و بیکاری به معنای ضدیت با انقلاب نیست.

واکنش فعال رسانه‌ای

وحید یامین‌پور، از فعالان رسانه‌ای و از تئوریسین‌های جریان اصولگرا، هم در توئیتی نوشت: شنیده شده امروز جناب رئیس‌جمهور جلسه فوق‌العاده تشکیل داده، امیدوارم بیش از آنکه وزرای امنیتی-اطلاعاتی گزارش داده باشند که چطور می‌خواهند معترضان را ساکت کنند، وزرای اقتصادی فکری برای بهبود اوضاع ارائه کرده باشند.

اعتراض به مشکلات اقتصادی حق مردم است

همچنین مهدی محمدی، از فعالان جریان اصولگرا، هم در کانال تلگرامی خود نوشت: اعتراض به مشکلات اقتصادی حق مردم است. اگر مرز اعتراض با آشوب روشن باشد، باید در برابر آن خاضع بود. اگر معترض در چارچوب جمهوری اسلامی فریاد می‌زند که برای جوانم شغل می‌خواهم یا گله دارد که مختصر پس‌انداز زندگی‌اش را در فلان مؤسسه اعتباری بالا کشیده‌اند، باید سخنش را شنید. به جای برخورد با او، باید با مسئولی برخورد کرد که کار را به اینجا کشانده است.

او ادامه داده است: حتی اگر از منظر صرفا امنیتی نگاه کنیم، امروز باید کنار مردم ایستاد. دشمن زمانی قادر به سوءاستفاده خواهد بود که میان مردم و نظام شکافی ببیند و به عمیق‌تر شدن آن طمع کند. «آنها که امکانات کشور دستشان است» باید یاد بگیرند اگر نمی‌توانند از درد مردم بکاهند لااقل با مردم همدردی کنند. وقتی چنین شد، حنای شیادان و مدعیان هم دیگر رنگی نخواهد داشت.

محمدی همچنین به سخنان جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، واکنش نشان داده و گفته است: دولت آقای روحانی، اگر به صحنه ناآرامی‌های امروز کشور سیاسی نگاه کند، در حق خود خیانتی نابخشودنی کرده است. اینکه مانند آقای جهانگیری تصور کنند حریفان سیاسی دولت، کسانی را سازمان داده و به خیابان آورده‌اند، خام‌اندیشی و توهم محض است. رقبای دولت نه چنین اراده‌ای دارند و نه چنین اعتقادی. پیش‌تر هم نشان داده‌اند که اگر اساس نظام در مخاطره باشد، نخستین کسانی هستند که بساط «خیابانی‌ها» را جمع می‌کنند. بدتر از این، معنای چنین برخوردی از جانب معاون اول رئیس‌جمهور این است که دولت تصمیم دارد کما فی السابق هیچ کاری نکند و با استناد به اینکه «عده‌ای توطئه کرده‌اند» بنشیند و عمیق‌تر شدن بحران اقتصادی را نظاره کند. زمانه انتخابات به سر آمده است و دولت باید این را درک کند.

او در پایان نوشت: ساختن دوقطبی‌های انتخاباتی دیگر کارساز نیست. همه آماده‌اند به دولت کمک کنند از باتلاق «ورشکستگی در دولت‌داری» بیرون بیاید، اما ظاهرا دولت خواستار کمک از کسی نیست. آقای معاون اول به جای خودفریبی خوب است کمی در ورشکستگی مدیریتی دولت خود نظاره کند. رئیس‌جمهور هم که نمی‌دانیم کجاست.

صف‌ها جداست

محسن رضایی نیز در توئیتر خود با هشتگ مردم گله‌مندند، چنین نوشت: صف معترضین به گرانی، تورم و وضعیت کار و اشتغال از جریان منافق و معاندین جداست.

منبع: جامعه فردا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
1
3
مخابرات این همه خرج کرد که قاچاقچیان گوشی سه هزار مبلیارد
درامد نداشته باشند .

حال به هزار خانواده سرپرست بیکار شده . فکر کار هم برایشان کردید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
0
3
صف معترضین به گرانی، تورم و وضعیت کار و اشتغال از جریان منافق و معاندین جداست
مخابرات این همه خرج کرد که قاچاقچیان گوشی سه هزار مبلیارد
درامد نداشته باشند .
حال به هزار خانواده سرپرست بیکار شده . فکر کار هم برایشان کردید .
یا هدایت کردید به تجمع اعتراض گرانی و سپس زندان ...ِ..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
1
4
از سیاه نمایی دلواپسان بعد از دادن بودجه 97 دولت به مجلس و ایجاد فضای یاس اور برای مردم غافل نشوید.
دولت به راحتی میتواند عوامل این اقدام خلاف امنیت ملی را شناسایی کند.
ارشاد
|
-
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
0
12
اگر واقعی بیندیشیم ونگاه کنیم مردم نا راضیند .نه از کمبود !مردم از بی عدالتی وتبعیض نا راضیند .مردم ازاختلاسها ودزدی ها نا راضیند .مردم از عملکرد بد نهاد های نظارتی وطولانی بودن رسیدگی ها ناراضیند.یکی به عنوان مدیر یک نهاد یا شرکت 17میلون حقوق به جز مزایا بگیرد وآن دیگری که اوهم کارمند است ومدیر اما مدیر مدرسه خرج مدرسه اش را با هزار بدبختی از مردم بگبرد یا از جیب خود بدهد!...............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
4
8
هییی یادش بخیر تو زمون محمود کسی نمیتونست اعتراضی بکنه حتا صدای کسی هم در نمی اومد
گمنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۰
3
2
هی خدا احمد نژاد کجایی که برگردی مردم ذله شدن از دست این مملکت، فقر و بیکاری خدایا یه مرگ بده راحتمون کن
نگار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۰
2
3
وای تا کی تلگرام و اینارو باز نمیکنن؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
1
4
مثلا زمان محمود بیکاری نبود زمان محمود هم بیکاری وگرانی بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
0
0
یه دنیا ممنون
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین