کد خبر: ۴۹۹
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۸۳ - ۱۰:۰۹

جنجال «پارچين» تكرار سناريوي شكست خورده لويزان و شيان

آفتاب‌‌نیوز :

موسسه آمریکایی اين ادعا را مطرح كرد كه ممكن است تجهيزات غني سازي اورانيوم ايران كه در توليد جنگ افزار هسته اي كاربرد دارد، در تأسيسات پارچين قرار داشته باشد.
 
اين مؤسسه مدعي بود كه اين تصاوير هفت گانه شامل:
1- مجتمع نظامي پارچين
2- بخش جدا نگه داشته شده
3- تأسيسات انفجارهاي آزمايشي
4- گودال انفجارهاي آزمايشي
5- بخش مشكوك به عمليات خطرناك
6- بخش مشكوك در حال ساخت
7- حفاري هاي مشكوك است 

اين تصاوير پانزدهم سپتامبر در اخبار شبانه شبكه تلويزيوني «اي.بي.سي» آمريكا نمايش داده شد و اين در حالي بود كه آمريكا دولت هاي اروپايي را تحت فشار قرار داده بود تا در نشست سپتامبر 2004 شوراي حكام، تصميم به ارجاع پرونده اتمي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل متحد بگيرند. 

«ديويد آلبرايت»، مسئول مؤسسه علوم و امنيت بين المللي آمريكا در تحليل خود از اين تصاوير، مدعي شد: اين تصاوير ماهواره اي نشان مي دهد مجتمعي در منطقه اي به نام «پارچين» در جنوب شرقي تهران «شايد» جايي براي آزمايش، پژوهش و ساخت سلاح هسته اي باشد. 

وي به شبكه خبري «اي.بي.سي» آمريكا گفت اين عكس ها نشان مي دهد اين پايگاه داراي «قدرت بالقوه» است و بازرسان سازمان ملل براي تعيين ماهيت دقيق عملكرد آن مي توانند به آن مراجعه كنند.
او مدعي شد مدارك و شواهدي كه نشان دهد در اين مجتمع، فعاليت غيرصلح آميز انجام مي شود «مبهم» است و «به نظر مي رسد» برخي از تجهيزات موجود در اين مجتمع، براي آزمايش هاي نظامي و يا آزمايش موشك مناسب است. 

آلبرايت با بيان اينكه در مجتمع پارچين، بخشي محافظت شده و مجزا وجود دارد ادعا كرد: «شايد» در اين بخش سلاح هسته اي ساخته مي شود و گفت ما براي بار نخست، شاهد تجهيزاتي هستيم كه براي ساخت سلاح هاي هسته اي به كار مي رود و بازرسان سازمان ملل متحد، خواستار بازرسي مجتمع پارچين شده اند اما ايران اين درخواست را ناديده گرفته است. ادعاي آلبرايت در حالي بود كه تيم ايراني حاضر در جلسه شوراي حكام برخلاف ادعاي وي براي اين بازديد اعلام آمادگي كرده بود. 

اين تصاوير چيزي شبيه يك ساختمان صنعتي بزرگ را نشان مي داد كه ادعا مي شد در ميان رشته كوه هاي شمال ايران قرار دارد.
آلبرايت ادعا كرد: يكي از اين عكس ها يك مجتمع در حال ساخت را در فاصله تقريبي يك كيلومتر و دويست متري ساختمان هاي اصلي نشان مي دهد.
به ادعاي كارشناسان آمريكايي، اين خاكبرداري ممكن است به ايجاد تونلي به سوي بخشي از تپه ها با هدف آمادگي براي نوعي آزمايش تسليحاتي مرتبط بوده باشد. 

سايت خبري BBC نيز به نقل از اين گزارش مدعي شد كه در تصاوير ماهواره اي تأسيسات نظامي پارچين، مجتمع صنعتي بزرگي به چشم مي خورد كه در دره هاي پرپيچ و خم كوهستان جنوب شرقي تهران و در مكاني دور از ديد احداث شده و جاده اي مارپيچ بخش هاي اين مجتمع را به يكديگر متصل مي سازد. 

در سايت اينترنتي مؤسسه علوم و امنيت بين المللي همراه با اين تصاوير، مقاله اي به قلم دو تن از كارشناسان اين مؤسسه درج شده بود و در آن با مطرح كردن احتمالاتي در مورد استفاده هسته اي از تأسيسات پارچين نوشته شده بود كه گودال بسيار بزرگ آزمايش مواد منفجره كه در تصوير به چشم مي خورد مي تواند براي آزمايش جنگ افزار هسته اي كاربرد داشته باشد.
 
در اين مقاله همچنين به حفاري هايي اشاره شده بود كه در فاصله هزار و دويست متري بخش اصلي تأسيسات پارچين در تصاوير ماهواره اي به چشم مي خورد و اين گمان مطرح شده بود كه اين حفاري ها با هدف آزمايش جنگ افزار اتمي حفر مي شود.
بلافاصله پس از اين ادعا، حسين موسويان سخنگوي هيات ايراني در نشست شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي، ادعاي مؤسسه آمريكايي درباره احتمال انجام فعاليت هاي هسته اي در منطقه پارچين در جنوب شرق تهران را «كذب محض» خوانده و گفت درهاي اين مجتمع در صورت درخواست آژانس اتمي سازمان ملل به روي بازرسان گشوده خواهد شد. 

دبير كميته اجرايي شوراي عالي امنيت ملي و رئيس و سخنگوي هيات ايراني حاضر در نشست شوراي حكام، اتهام تازه رسانه هاي آمريكايي مبني بر پنهان كردن آنچه يك سايت هسته اي خوانده شده، از ديد بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي را دروغ محض خواند و طرح درخواست از سوي بازرسان اين آژانس براي بازديد از مجتمع پارچين را تكذيب كرد. 

«سيدحسين موسويان» به خبرنگار خبرگزاري انگليسي رويترز گفت: «اين يك دروغ جديد، مانند 13 دروغ قبلي است كه نادرست بودن همه آنها اثبات شده است» و «بازرسان آژانس، تا اين لحظه هرگز خواستار بازرسي از اين مجتمع نبوده اند.»
موسويان تاكيد كرد كه در پارچين هيچ فعاليت هسته اي وجود نداشته و ندارد و اين سياست آمريكاست كه در آستانه هر نشست شوراي حكام و يا در اثناي آن براي ايجاد سوءظن در شركت كنندگان، دست به تبليغات دروغين مي زند. 

دكتر حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه نيز اظهارات مقامات آمريكايي درباره انجام فعاليت هاي مشكوك هسته اي در مركز «پارچين» را رد كرد و گفت: تجربه گذشته ثابت كرده كه آمريكايي ها وقتي استدلال و منطقي براي قانع كردن ديگران ندارند، از فشار و تهديد استفاده كرده و به جوسازي متمسك مي شوند.
آصفی گفت در اجلاس قبلی آژانس بين المللی انرژی اتمی نيز آمريكا با طرح مساله لويزان به جوسازی پرداخت كه هيچ مستند و مدركی نداشت و حقانيت ايران به اثبات رسيد. 
وي گفت: آمريکا اكنون نيز با طرح مسائل فرعی به دنبال فريب آژانس بين المللی انرژی اتمی است؛ زيرا گزارش آژانس به اندازه كافی گويا و مويد فعاليت های صلح آميز و بدون انحراف جمهوری اسلامی از موازين و مقررات بين المللی است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ايران تاكيد كرد: اروپا و آژانس بين المللی انرژی اتمی بايد خوشحال باشند كه قريب به اتفاق موضوعات از طريق مذاكرات كارشناسی حل و فصل شده و موارد معدود باقی مانده نيز تنها از طريق گفت وگو و تفاهم و به دور از تهديد و فشار كه بی ثمر است، حل می شود.
او در مورد تقاضاي بازديد از اين سايت گفت: هيچ چيز رسمي در اين زمينه به ما گفته نشده ولي ما وارد گفت وگوهاي مقدماتي در اين زمينه شده ايم. 

پيش از آن برخي ديپلمات هاي غربي ادعا كرده بودند كه آژانس بين المللي انرژي اتمي خواستار بازديد از يك مركز دفاعي مهم در ايران است و تهران هنوز با اين درخواست موافقت نكرده است.
يك مقام مسئول ايراني ديگر نيز به خبرگزاري فارس گفت: «آژانس بين المللي انرژي اتمي تاكنون هيچ درخواستي براي بازديد از مركز پارچين نكرده است.»
وي ادعاي درخواست آژانس براي بازديد از پارچين و عدم موافقت ايران را كذب محض خواند و افزود: «پارگراف 46 گزارش اخير البرادعي به آژانس، به همين موضوع پارچين اشاره دارد كه تصريح شده است ايران براي گفت وگو درباره آن اظهار تمايل كرده است.» 

در پاراگراف 46 گزارش البرادعي به نشست سپتامبر 2004 شوراي حكام چنين آمده بود: «طبق دستورالعمل آژانس در ارتباط با ارزيابي از برنامه هاي هسته اي ديگر كشورها، آژانس با مقامات ايراني درباره تجهيزات و موادي كه استفاده دوگانه نظامي دارد، گفت وگو كرد. آژانس از تمايل ايران براي گفت وگو درباره اين موضوعات استقبال مي كند.»
البته پيش از طرح مساله پارچين، قبلا نيز منافقين، ادعاهايي درباره سايت نظامي كلاهدوز مطرح كرده بودند كه بازرسان آژانس از آن بازديد كردند و كذب ادعاهاي مطرح شده درباره آن براي بازرسان آژانس روشن شد. 

«مليسا فلمينگ»، سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز در پاسخ به اين پرسش كه آيا تقاضايي از سوي آژانس بين المللي انرژي اتمي در مورد بازرسي از سايت «پارچين» نزديك تهران ارائه شده و پاسخ ايران چه بوده است، گفت: «من در موضعي نيستم كه در اين مورد اظهار نظر كنم.»
در 8 مهر روزنامه همشهري با انتشار خبر بازديد حجت الاسلام هاشمي رفسنجاني از منطقه پارچين اظهارات وي را بازتاب داد كه گفته بود پارچين در زمان دفاع مقدس تكيه گاه لجستيك رزمندگان بود و دوستان و دشمنان بدانند در آينده پارچين پايگاهي خواهد بود كه نبض قدرت دفاعي ما در اين منطقه مي زند.
او در پاسخ به سؤالي در مورد ادعاي آمريكايي ها مبني بر آزمايش تسليحات هسته اي در پارچين، گفت اين ادعاي آنها مزخرف است. در دوران جنگ در اين منطقه تست موشك داشتيم. اكنون نيز فعاليت هاي اين منطقه مخفي نيست و در فضاي باز انجام مي شود. گذشته از اين، كنار تهران و در پاكدشت جاي اين فعاليت ها نيست. 

هفته بعد در 13 مهر، آصفي در جلسه هفتگي خود با خبرنگاران بار ديگر به سؤالات خبرنگاران داخلي و خارجي درباره پارچين پاسخ داد و گفت: هنوز آژانس رسماً اعلام نكرده كه مي خواهد از پارچين بازرسي كند. اين در حالي بود كه برخي خبرگزاري ها از جمله رويترز يك روز قبل، از سفر قريب الوقوع بازرسان آژانس به ايران خبر داده بودند و محل اين بازرسي را نيز مجتمع نظامي پارچين اعلام كرده بودند. آصفي در اين زمينه بر اين اعتقاد بود كه سر و صداي تبليغاتي آمريكا در مورد فعاليت هاي هسته اي ايران در پارچين ادامه تحركات قبلي واشنگتن است و اين كشور پيش از اين هم ادعاهايي در مورد شيان و لويزان داشته كه در گزارش آژانس نادرست بودن آنها ثابت شده و پارچين هم ادامه اين ادعاهاي آمريكا است. سخنگوي وزارت خارجه همچنين خبرنگاران را به گفته محمد البرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي كه حدود يك ماه پيش از آن اعلام كرده بود در مورد پارچين مساله خاصي وجود ندارد، ارجاع داده و تصريح كرد كه آژانس از فعاليت هاي ما اطلاع دارد و براي رفع سوءتفاهم راه هاي فراواني وجود دارد. سخنگوي وزارت خارجه تاريخ دقيق سفر گروه بازرسان آژانس به ايران را ذكر نكرد و به اين جمله اكتفا كرد كه «از نظر من اين زمان مشخص است و خيلي دور نخواهد بود و آنها در روزهاي آينده به ايران مي آيند و در سفر آينده اين گروه ها در مورد موضوعات مختلف بحث مي كنيم.» 

در همان مقطع دريابان علي شمخاني وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح ايران اعلام كرد كه آژانس بين المللي انرژي هسته اي تاكنون درخواست بازرسي از پارچين را نداده است. وي با اشاره به اينكه دستگاهي كه اين ادعا را دارد به لحاظ اطلاعاتي افتضاح به بار آورده است، گفت: در ارتباط با ايران نيز پيشتر ادعا شده بود كه در مناطقي مانند شيان و لويزان و يا مركز شهيد كلاهدوز فعاليت هاي تسليحاتي هسته اي صورت مي گيرد اما كذب اين ادعاها معلوم شد و اعلام شد كه هيچ فعاليت غيرمجازي نبوده است. اين بار نيز آمريكايي ها مفتضح خواهند شد و چنين چيزي وجود خارجي ندارد چه بسا كه آژانس نيز تاكنون تقاضاي بازرسي از پارچين را نكرده است. 

چهار هفته پس از گزارش شبكه تلويزيوني «اي.بي.سي» سرانجام در اواسط اكتبر 2004 هيات بلندپايه شش نفرهاي از آژانس بين المللي انرژي اتمي به سرپرستي پيير گلدشميت، معاون اين آژانس به تهران سفر كرد.
گلدشميت در ابتداي سفر اعلام كرد كه در مذاكراتش بار ديگر به موضوع پيدا شدن آثار اورانيوم غني شده در تأسيسات اتمي ايران خواهد پرداخت و همچنين تلاش خواهد كرد امكاني براي بازرسي از منطقه نظامي پارچين در جنوب شرق تهران كسب كند.
سرانجام در 17 دي آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام كرد كه ايران موافقت كرده بازرسان بين المللي هسته اي از تأسيسات پارچين بازديد كنند. آژانس اعلام كرد ايران موافقت كرده است بازرسان اين سازمان ظرف چند روز يا چند هفته از پارچين بازديد كنند. 

مارك گوازدكي سخنگوي آژانس در همين زمان اعلام كرد: انتظار داريم كه بازرسان در روزها يا هفته هاي آينده وارد سايت پارچين شوند اگر چه نمي توانم زمان كامل دقيق آن را بگويم، اما با دولت ايران به توافق رسيده ايم كه در مورد جزئيات آن بحث كنيم.
گوازدكي گفت: مسلماً مشخص نيست كه در آنجا با چه روبه رو خواهيم شد، اميدواريم نمونه برداري هايي كه انجام خواهيم داد نشان دهد كه فعاليت هسته اي صورتي نگرفته و اميدواريم به اين ترتيب اعتماد به دست بيايد.
در 5 ژانويه 2004 محمد البرادعي، رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز اعلام كرد كه دولت ايران موافقت كرده است كه بازرسان اين آژانس از تأسيسات نظامي پارچين در جنوب شرق تهران بازديد كنند. البرادعي گفت كه بازرسان آژانس با اينكه تاكنون از يكي دو مركز نظامي در ايران بازديد كرده اند، هيچ مدارك و شواهدي نيافته اند كه حاكي از فعاليت در جهت ساخت جنگ افزار اتمي باشد. 

وي در عين حال تصريح كرد كه بازرسان آژانس در پارچين كاري با فعاليت هاي تسليحاتي ندارند و تنها به دنبال آثار اورانيوم غني شده يا پلوتونيوم خواهند گشت. اگر چه او به بي.بي.سي گفت كه دليلي در دست نيست كه اين ادعا را تاييد كند كه ايران در سايت پارچين به عملياتي براي توليد تسليحات هسته اي دست زده است. همچنين نمي توان تاييد كرد كه برنامه هاي هسته اي ايران در حال حاضر خطراتي را در پي دارد و لازم است به تلاش هاي ديپلماتيك براي وادار كردن اين كشور به همكاري كامل با آژانس فرصت بيشتري داد.
مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي يادآور شد كه ناكامي در كشف برنامه هاي تسليحات غيرمجاز در عراق نشان داد كه نبايد قبل از انجام تحقيقات لازم به نتيجه گيري شتابزده مبادرت كرد. او همچنين اعلام كرد كه هياتي از طرف آژانس ظرف چند هفته آينده از مجتمع نظامي پارچين در ايران بازديد خواهد كرد. 

پيش از سخنان البرادعي، آمريكا اعلام كرده بود كه واشنگتن از آزمايش هايي كه در پارچين صورت مي گيرد نگران است زيرا اين آزمايش ها را با توليد سلاح هاي اتمي مرتبط مي داند.
كاخ سفيد مدعي شده بود كه نگراني از پارچين به اين مساله باز مي گردد كه احتمالاً ايراني ها سرگرم آزمايش مواد منفجره با قدرت انفجاري بالا به همراه هسته ساكني از اورانيوم ضعيف شده به شكل نوعي آزمايش خشك هستند تا ببينند چگونه بمب با مواد شكافت پذير عمل خواهد كرد.
اما البرادعي همچنان اعلام مي كرد كه ما به هيچ فعاليت تسليحاتي كردن برخورد نكرده ايم ولي تلاش مي كنيم از مكان هاي متفاوت از جمله مكان هاي نظامي بازديد كنيم و ما در گذشته از چند تا از اين مكان ها بازديد كرده ايم و قصد داريم در چند روز و يا چند هفته آينده از پارچين بازديد كنيم و در حال تدوين جزئيات ديدار از ايران هستيم. 

البرادعي در هنگام برگزاري نشست سپتامبر نيز اتهامات آمريكا را كم اهميت خوانده بود ولي او از تهران مي خواست اين مكان بازرسي شود.
البرادعي تأكيد مي كرد كه مساله اصلي مواد هسته اي است و نه سلاح هسته اي زيرا اگر شما اورانيوم با غني شدگي زياد يا پلوتونيوم در اختيار نداشته باشيد پس سلاح هسته اي نداريد. ممكن است شما بررسي هاي كامپيوتري و يا شبيه سازي انجام مي دهيد اما بدون مواد هسته اي سلاحي وجود ندارد.
با وجود اظهارات البرادعي و موافقت ايران با بازديد، عمليات رواني- تبيلغاتي عليه ايران پايان نيافت. دولت «جرج بوش» كه ايران را متهم كرده بود كه از تأسيسات پارچين براي دستيابي به سلاح هاي هسته اي بهره مي گيرد، تبليغات ضدايراني خود را از سرگرفت. پس از اعلام خبر موافقت ايران براي بازديد بازرسان از سايت پارچين، بلافاصله ديويد آلبرايت كه مؤسسه تحت نظر وي، تصاوير جنجالي سپتامبر 2004 را منتشر كرده بود، بار ديگر سعي كرد كه روال و فرايند اين مساله را تحت تأثير قرار دهد. 

وي در مصاحبه اي اعلام كرد: بسيار مهم است كه بازرسان سازمان بين المللي انرژي اتمي بتوانند از پارچين ديدن كنند و تصميم دولت ايران در دادن اجازه به بازرسان، تصميم خوبي بوده است. وي افزود: هر چند ايران بايد اين كار را زودتر انجام مي داد، اما به هر حال بهتر است دير باشد تا هرگز نباشد. البته به عقيده من ايران به هر حال به علت فشار بين المللي مجبور مي شد اين اجازه را بدهد. اگر چه وي پذيرفت كه «البته ايران تعهد قانوني به اين كار ندارد».
او همچنين پذيرفت كه سازمان بين المللي انرژي اتمي هيچ مدركي كه نشان دهد ايران فعاليت هسته اي، يا مواد هسته اي يا تجهيزات هسته اي اعلام نشده دارد، در دست ندارد، اما مدعي شد ايران در گذشته بارها توافق هاي ايمني را زير پا گذاشته است.
به ادعاي او سازمان بين المللي انرژي اتمي اكنون انتظار دارد ايران در اين زمينه شفافيت بيشتري به خرج دهد و اين قدم مثبتي است كه ايران در اجازه بازديد بازرسان از سايت پارچين برداشته، اما به نفع منافع خود اين كشور است كه اعتمادسازي كند و اعتبار خود را به دست بياورد. 

هنري سوكولسكي مديرعامل مركز آموزش سياست هاي منع گسترش جنگ افزارهاي هسته اي آمريكا نيز در گفت وگويي راديويي با يك رسانه وابسته به سيا در 17 دي 83 با بيان اين كه ماه هاست درباره بازديد از منطقه پارچين با ايران صحبت مي كنيم مدعي شد ايران بسياري از ساختمان هاي سايت پارچين را خراب كرده و تلاش كرده آثار فعاليت پيشين خود را در اين منطقه از بين ببرد.
هنري سوكولسكي يكي از كساني است كه اصرار دارد مقررات و آئين نامه سازمان بين المللي انرژي اتمي بايد به گونه اي تغيير يابد كه بازرسان اين سازمان به هر سايتي دسترسي نامحدود داشته باشند. او مي گويد ديدار از مجموعه نظامي پارچين اين سنت را براي سازمان بين المللي انرژي اتمي به وجود مي آورد تا از اين پس از سايت هاي نظامي هم ديدن كند. او نيز با تمامي ادعاهاي خود مي پذيرد كه منشور سازمان بين المللي انرژي اتمي بررسي نقشه و طراحي براي فعاليت هاي هسته اي را در نظر نگرفته است و بر پايه مقررات سازمان بين المللي انرژي اتمي جمهوري اسلامي از نظر قانوني موظف به دادن اجازه به بازرسي از سايت نظامي اش نيست. 

رسانه هاي آمريكا و از جمله نيويورك تايمز نيز تلاش كردند تصميم ايران را ناشي از موفقيت فشارهاي خارجي قلمداد كنند. نيويورك تايمز نوشت: اين تصميم را رهبران ايران در حالي اتخاذ كرده اند كه چند ماه از اعمال فشارهاي خارجي و مباحثات داخلي در تهران درباره بازرسي از اين پايگاه نظامي كه ايران مدت ها است تاكيد دارد هيچ ارتباطي با برنامههاي هسته اي آن ندارد مي گذرد. به اعتقاد نيويورك تايمز اين تاخير فقط بدين جهت بوده كه هرگونه اثري از فعاليت ممنوع در اين مركز از بين برده شده است.
به نوشته اين روزنامه تصميم ايران مبني بر گشودن اين مركز نظامي حاكي از آن است كه اين كشور استراتژي بسيار متفاوتي از استراتژي كره شمالي را در پيش گرفته است. پيونگ يانگ دو سال قبل بازرسان بين المللي را از كره شمالي اخراج كرد و هنوز اجازه بازگشت به آنها نداده است. ايران در مقابل به تدريج تعدادي از تأسيسات خود را به روي بازرسان گشوده است.
استون كارتر از مديران يك گروه مطالعاتي به نام طرح دفاع بازدارنده در دانشگاه هاروارد و استنفورد در اين باره معتقد است ايرانيان بازي هوشمندانه اي را در پيش گرفته اند تا بتوانند افكار بين المللي را تا تحت تاثير قرار دهند. 

يكي ديگر از كارشناسان هسته اي آمريكا كه تجربه اي ديرينه در جنگ رواني عليه برنامه ايران دارد در چارچوب اين فشار رسانه اي و تبليغي معتقد است كه ايرانيان در برداشتن خاك تجربه خوبي دارند و وقتي نوبت به بازرسي ها مي رسد در بازي موش و گربه به خوبي واردند.
اين در حالي است كه البرادعي هيچگاه علناً ايران را به مخفي ساختن يك برنامه تسليحاتي متهم نكرده است و در عوض از ايران خواسته است به بازرسان اجازه دسترسي به تعداد بيشتري از مراكز خود را بدهد. اين در حالي است كه نحوه عمل البرادعي در برخورد با ايران از جمله نقاط تنش با كاخ سفيد بوده است و آمريكا تبادل اطلاعاتي چنداني با آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره ايران يا ديگر برنامه هاي هسته اي نداشته است.
سرانجام چند روز قبل، بازرسان وارد تهران شدند تا از سايت پارچين بازديد كنند، اگر چه بسياري از كارشناسان معتقدند كه در نهايت البرادعي همانند مقاطع پيشين اعلام خواهد كرد كه سند و مدركي درباره نظامي بودن برنامه هاي هسته اي ايران در سايت پارچين وجود ندارد. نتيجه اي كه در پايان جنجال هاي تبليغاتي و رواني بر سر سايت لويزان و شيان نيز به دست آمد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین