کد خبر: ۴۹۹۶۶
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۸۵ - ۲۰:۰۵
ادعای آسوشیتدپرس

بازرسی از نطنز متوقف شد

آفتاب‌‌نیوز : براساس این گزارش دیپلمات‌ها و مقامات سازمان ملل این اقدام را یک تخطی آشکار از پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی  (ان.پی.تی) دانسته‌اند. 

آسوشیتدپرس می‌افزاید این مقام آگاه که به دلیل محرمانه بودن اطلاعات مطرح شده نخواست نامش فاش شود مدعی شده است این اقدام بی‌سابقه ایران که مانع از دسترسی بازرسان آژانس به تأسیسات نطنز شده است، ضربه‌ای جدی به تلاش‌های بین‌المللی برای اطمینان از صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران وارد می‌کند. 

در این گزارش به این نکته اشاره شده است که این اقدام ایران یک روز قبل از تاریخی انجام شده است که مقامات این کشور برای اعلام پاسخ خود به بسته مشوق‌های پیشنهادی غرب در نظر گرفته بودند. 

خبرگزاری رویترز نیز روز دوشنبه در گزارشی در مورد برنامه هسته‌ای ایران به نقل از محمد سعیدی معاون سازمان انرژی اتمی نوشت که پاسخ رسمی ایران به بسته پیشنهادی کشورهای 1+5 روز سه‌شنبه اعلام خواهد شد. 

به گفته سعیدی پاسخ تهران بسیار جامع بوده و فرصت مناسبی را برای غرب در جهت حل مسالمت‌آمیز مسأله هسته‌ای ایران فراهم می‌کند. 

او تاکید کرد با پیشرفت‌های فنی دانشمندان ایرانی، در شرایط کنونی دیگر تعلیق غنی‌سازی اورانیوم امکان‌پذیر نیست.
سعیدی همچنین از بهره‌برداری پروژه آب‌سنگین در آینده نزدیک خبر داد. 

به نوشته رویترز کشورهای غربی علاوه بر نگرانی از غنی‌سازی اورانیوم در مورد رآکتور آب‌سنگین که در اراک ساخته می‌شود نیز نگرانی‌هایی دارند و معتقدند می‌تواند برای فرآوری پلوتونیوم و مصارف نظامی به کار رود. 

یک دیپلمات غربی می‌گوید اگرچه پروژه رآکتور آب‌سنگین جزو خط قرمزهای اصلی هسته‌ای نیست ولی انجام آن در این مرحله گام سازنده‌ای برای خروج از بحران هسته‌ای ایران به شمار نمی‌رود.
 
در پایان این گزارش آمده است شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه‌ای از ایران خواسته است که تا پایان آگوست (8 شهریور) غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند و در غیر این صورت با تحریم‌های سازمان ملل مواجه خواهد شد،‌ ولی مقامات ایران تاکنون هیچ نشانه‌ای از پذیرش این درخواست نشان نداده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین