کد خبر: ۵۰۰۵۶۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹

وضعیت ۱.۲ میلیون سپرده‌گذار در چهار موسسه منحله

از حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار سپرده‌گذار تعاونی منحله افضل توس، وحدت و البرز ایرانیان و فرشتگان بیش از یک میلیون نفر دارای سپرده‌ در حد سه میلیون تومان هستند. افرادی که حتی برای سپرده‌های خرد هم در قیاس با بانک‌ها و موسسات دارای مجوز نرخ‌های سود کلانی دریافت کرده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز : فعالیت موسسات غیرمجاز در سال‌های اخیر و پایدار بودن آنها اغلب بر اساس جذب سپرده‌گذار بر مبنای پرداخت سود بالا و خارج از عرف نظام بانکی بوده است. نگاهی به سودهای پرداختی در موسسات غیرمجاز نشان می‌دهد که حتی در برخی از آنها اغلب نرخ‌های ۳۰، ۵۰ و حتی بیش از ۸۰ درصد وجود داشته که خود ارقام جذابی برای سپرده‌گذار به شمار می‌رود می تواند مجاز یا غیر مجاز بودن محل سرمایه‌گذاری و وجود تضمین سپرده را برای سپرده‌گذار تا حدی بی‌معنی کند.

در این موسسات ارقام متفاوتی سپرده‌گذاری شده اما بخش زیادی از تعداد سپرده‌گذاران افرادی هستند که حتی ارقام خرد خود را به منظور دریافت سود بالا به سمت این تعاونی‌ها و موسسات برده‌اند. این را می‌توان از جریان پرداختی‌ها در زمان تعیین تکلیف انحلال موسسات به خوبی دریافت کرد. در مدت اخیر جریان تعیین تکلیف مرحله‌ای سپرده‌گذاران تعاونی‌های منحله نشان داد که بخش قابل توجهی از سپرده‌گذاران تا سقف سه میلیون تومان هستند. گر چه تعداد سپرده‌گذاران خرد بسیار بالاتر از سپرده‌های کلان است، اما در آن سو مجموع ارقام کلان هم بسیار بالاست به طوری که در فرآیند تعیین تکلیف تعاونی‌های منحله زمانی که نوبت پرداخت به سپرده‌های کلان می‌رسد، معمولا متوقف شده و مدت‌ها طول می‌کشد تا منابع لازم برای آنها تامین شود.

در جریان اخیر ساماندهی موسسات غیرمجاز، انحلال سه تعاونی بزرگ باقی مانده در بازار غیرمتشکل پولی مسئولیت دارایی و بدهی‌های تعاونی افضل توس به بانک آینده، وحدت به موسسه ملل و البرز ایرانیان به بانک تجارت واگذار شد. این بانک‌های مسئول در جریان اقدام هیات‌های تصفیه برای شناسایی و ارزیابی اموال از مهرماه سال جاری و در ادامه طی دو مرحله سپرده‌گذاران را تعیین تکلیف کردند. در مرحله اول سپرده‌های تا سقف سه میلیون تومان در دستور کار قرار گرفت و مدتی بعد با تصمیمی که در جلسه مشترک نمایندگان سران سه قوا گرفته شد، سپرده‌گذاران تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان و بالاتر فرصت مراجعه به شعب و تعیین وضعیت حساب‌های خود را دارا شدند.

آخرین گزارش دریافتی ایسنا، از این حکایت دارد که این سه تعاونی در مجموع ۷۲۹ هزار سپرده‌گذار دارند که نشان می‌دهد علی‌رغم غیرمجاز بودن و اینکه هیچ تضمینی نسبت به سرمایه‌گذاری در آنها وجود نداشته، توانسته‌اند با ترفندهای متفاوت سپرده‌گذاران قابل توجهی را جذب کنند. از حدود ۷۲۹ هزار سپرده‌گذار این سه تعاونی نزدیک به ۶۲۳ هزار نفر سپرده‌ای کمتر از سه میلیون تومان و مابقی مبالغ بالاتری در اختیار دارند.

از این ارقام در تعاونی البرز ایرانیان، حدود ۴۲ هزار سپرده‌گذار وجود دارد که ۳۲ هزار نفر آنها سپرده زیر سه میلیون تومان دارند. این تعاونی به بانک تجارت واگذار شده و طی فرآیند مرحله‌ای که پیش رفته و در آذرماه پرداخت سپرده‌های بالای ۱۰۰ میلیون تومان آن نیز در دستور کار قرار گرفت، طی آخرین آمار تاکنون حدود ۱۲ هزار نفر از این تعداد با مراجعه به شعب تعیین وضعیت شدند. همچنین تعاونی وحدت حدود ۳۹۰ هزار سپرده‌گذار داشته که ۲۸۰ هزار نفر آن زیر سه میلیون تومان هستند. این تعاونی به موسسه ملل واگذار شد و سپرده‌گذاران آن هم اکنون در مرحله‌ای قرار دارند که می‌توانند تا مبلغ ۱۰۰ میلیون و بالاتر مراجعه کرده و وجوه خود را تعیین تکلیف و دریافت کنند. از سوی دیگر در تعاونی منحله افضل توس ۳۶۰ هزار سپرده‌گذار وجود داشته که تا ۳۱۱ نفر آنها مبلغ زیر سه میلیون تومان داشتند و در جریان تعیین تکلیف قرار دارند.

این روند در مورد تعاونی فرشتگان به عنوان بزرگترین زیرمجموعه موسسه کاسپین نیز وجود دارد به طور ی که از حدود ۴۵۸ هزار سپرده‌گذار آن تا ۳۹۷ هزار نفر کمتر از ۱۰ میلیون تومان سپرده دارند و مابقی بالاتر از این رقم هستند. در مجموع چهار تعاونی فرشتگان، افضل توس، وحدت و البرز ایرانیان حدود یک میلیون و ۱۸۷ هزار سپرده‌گذار در زمان فعالیت خود جذب کرده‌اند که از این تعداد بیش از یک میلیون نفر سپرده‌گذار دارای مبالغ خرد هستند.

این سپرده‌گذاران که در زمان فعالیت تعاونی‌های مذکور با توجه به سود بالایی که پرداخت می‌کردند وجود خود را در آنها سپرده‌گذاری کردند بعد از به بن‌بست رسیدن و انحلالشان در بلاتکلیفی دریافت وجوه قرار گرفتند چرا که به هر صورت دیگر وجوه نقد کافی در اختیار این موسسات قرار نداشت و منابع دریافت شده از مردم اغلب صرف خرید املاکی شده بود که نقد شوندگی آنها در زمان کوتاهی ممکن نیست از این رو برای تامین وجوه پرداختی به سپرده‌گذاران، خط اعتباری از سوی بانک مرکزی به پشتوانه شناسایی و وثیقه‌گیری املاک و دارایی ها به بانک‌های مسئول تعیین وضعیت این تعاونی ها اختصاص پیدا کرده است.

اینکه بانک‌های آینده و تجارت و همچنین موسسه ملل مسئول مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌های این سه تعاونی و تعیین تکلیف سپرده‌گذاران آنها هستند، قرار نیست که منابعی از خود برای سپرده‌گذاران پرداخت کنند. بلکه از طریق خط اعتباری که بانک مرکزی در ازای شناسایی و دارایی‌ بدهی‌هایی که این سه تعاونی در اختیار آنها قرار می‌دهد، اقدام خواهند کرد. بر اساس آنچه که بانک مرکزی مصوب کرده، در مجموع ۴۵۰۰ میلیارد تومان برای این سه تعاونی در نظر گرفته شده است که از این رقم ۵۰۰ میلیارد تومان برای البرز ایرانیان به بانک تجارت، ۲۷۰۰ میلیارد تومان برای وحدت به موسسه ملل و همچنین ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای افضل توس به بانک آینده پرداخت می‌شود. همچنین برای فرشتگان در آخرین آمارها بیش از ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان خط اعتباری پرداخت شد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
0
1
شما که نظرات و حقایق رو منتشر نمیکنید ولی بدونید که من به عنوان سپرده گذار زیر صد میلیون تومن در موسسه آرمان(وحدت) طبق اخبار کل پولم رو گرفتم ولی طبق واقعیت من بخشی لز پولم رو به عنوان کل پولم گرفتم و بهم میگن که بقیه پولی در کار نیست!
درضمن چرا میگید موسسه غیرمجاز!؟ مگه تو این مملکت میشه بدون مجوز کنار خیابون جوراب فروخت که حالا سالها این موسسات مالی با بیش از صدها شعبه لوکس در سراسر کشور فعالیت کردن!!؟
این حرفای شما نمک پاشیدن به زخم مال باختگان و توهین به شعور مردمه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
0
0
ما در موسسه ثامن الائمه اصلا نمی توانیم یک ریال از پولمان را بگیریم و مدام هم اعلام می کنند این موسسه هیچ مشکلی ندارد .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین