کد خبر: ۵۰۱۱۶۹
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۲

کشفی تازه درباره چاقی مفرط

محققان انگلیسی در یک مطالعه جدید متوجه شدند که جهش های یک ژن خاص می تواند به چاقی مفرط افراد منجر شود.
آفتاب‌‌نیوز :
محققان کالج امپریال لندن در این مطالعه جدید محور توجه خود را بر پروفایل ژنتیکی کودکان در منطقه خاصی از پاکستان متمرکز کردند، جامعه ای به دلیل ازدواج های فامیلی در آن، از لحاظ ژنتیکی ارزشمند محسوب می شوند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی نیواطلس، همچنین مطالعات قبلی نشان می دهند که چاقی مفرط در این جامعه در بیش از 30 درصد موارد منشاء ژنتیکی دارد.

محققان در این مطالعه محور توجه خود را بر یک ژن خاص به نام ADCY3 متمرکز کردند که پروتیینی را که با کنترل اشتها و حس بویایی انسان ارتباط دارد، کدگذاری می کند.

به نظر می رسد بروز جهش ها در این ژن، تولید این پروتیین حیاتی را تحت تاثیر قرار می دهد و به اختلالاتی در انواع عملکردهای بیولوژیکی منجر می شود.

مطالعات اولیه آزمایش ژن ADCY3 نشان داد موش هایی که به گونه ای پرورش یافته بودند که فاقد این ژن باشند، چاق شدند و نیز فاقد حس بویایی شدند که این بیماری به آنسومنیا (Anosmia) یا فقدان حس بویایی شناخته می شود.

محققان در بررسی بیماران خود متوجه شدند که آنها نیز آنسومنیا داشتند و همین امر باردیگر نشان می داد این بیماری با جهش هایی در ژن ADCY3 ارتباط دارد.

محققان سپس نتایج این مطالعه را به یک پایگاه داده جهانی تحقیقاتی ژنتیکی به نام GeneMatcher ارجاع دادند. به سرعت چند محقق دیگر نیز نشان دادند که همبستگی های مثبتی میان چاقی مفرط و جهش ها در ژن ADCY3 وجود داشت.

محققان حدس می زنند که شناسایی یک ژن کلیدی مانند این ژن، اهداف جدیدی را برای ساخت داروهایی که به ویژه چاقی را درمان کنند در اختیار محققان قرار می دهد.

این مطالعه در مجله Nature Genetics منتشر شده است.

منبع: ایرنا


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین