کد خبر: ۵۰۱۶۲۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲
امید در اوج نگرانی/انتشار اخبار ضد و نقیض درباره وضعیت نفتکش ایرانی

نفتکش ایرانی وارد آب‌های ژاپن شد/گفت‌وگو با خانواده‌های خدمه نفت‌کش+تصاویر

در حالی که شش روز از وقوع حریق در نفت‌کش سانچی می‌گذرد، خانواده‌های خدمه ایرانی این شناور با نگرانی در انتظار خبری از عزیزان خود هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
نفتکش ایرانی «سانچی» که روز شنبه در آب‌های چین دچار حریق شد، بر اثر وزش بادهای شدید وارد منطقه انحصاری-اقتصادی ژاپن شده است. به گفته سخنگوی گارد ساحلی ژاپن این نفتکش تا نزدیکی جزیره امامی اوشیمای پیش آمده و در حال ورود به حریم آبی ژاپن است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، به گفته این مقام مسئول گارد ساحلی، تعدادی قایق گشت‌زنی و هواپیما برای کنترل وضعیت این نفتکش به محل فرستاده شده‌اند. 

سخنگوی گارد ساحلی همچنین اظهار داشت که پیشتر چین یشنهاد کمک ژاپن برای مهار آتش و نجات دریانوردان را رد کرده و گفته‌ است که در صورت نیاز از آنان کمک خواهند خواست.

نفتکش ایرانی وارد آب‌های ژاپن شد/گفت‌وگو با خانواده‌های خدمه نفت‌کش+تصاویر

یک گروه امداد و نجات ارتش ایران متشکل از ۱۲ متخصص با هدف کمک به عملیات جستجو و شناسایی دریانوردان ایرانی، عصر روز جمعه وارد چین می‌شوند تا در عملیات جستجو و نجات خدمه کشتی با تیم‌های امداد و نجات چینی همکاری کنند.

محمد راستاد، مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی روز پنجشنبه در بخش خبری ۱۹ شبکه خبر اعلام کرد که کیفیت عملیات مهار آتش بهبود یافته و تلاش بی‌وقفه برای نجات سرنشینان این کشتی همچنان ادامه دارد.

وی در ادامه از دیدار نماینده ایران در سازمان جهانی دریانوردی با دبیرکل آیمو و درخواست استفاده از امکانات امداد و نجات سایر کشورهای اطراف محل وقوع حادثه یعنی ژاپن و کره جنوبی برای اطفاء حریق و نجات جان سرنشینان نفتکش خبر داد.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران در حساب توییتری خود از تلاش شبانه‌روزی در اطفاء حریق و تلاش برای نجات جان خدمه کشتی خبر داد.

نفتکش سانچی که ۱۳۶ هزار تن میعانات سبک نفتی را حمل می‌کرد شنبه شب در حوالی سیصد کیلومتری ساحل شانگهای بر اثر برخورد شدید با یک کشتی باری آتش گرفت و سی و دو تن از خدمه و کارکنان آن ناپدید شدند. سی نفر از این افراد ایرانی و دو تن از آنها نیز از اتباع کشور بنگلادش هستند.

جسد یکی از کارکنان این کشتی یکشنبه شب در آب‌های اطراف محل حادثه پیدا و برای تعیین هویت به شانگهای منتقل شد.

مقامات ایران اعلام کرده‌اند که همچنان به نجات جان سایر سرنشینان این نفتکش امیدوار هستند. 

گفت‌وگو با خانواده‌های خدمه نفت‌کش ایرانی؛ امید در اوج نگرانی

نفتکش ایرانی وارد آب‌های ژاپن شد/گفت‌وگو با خانواده‌های خدمه نفت‌کش+تصاویر

همچنین خبرنگار یورونیوز در تهران، شامگاه پنجشنبه موفق به مصاحبه با چند نفر از بستگان خدمه نفت‌کش سانچی شد. آن‌ها درعین امیدواری از  همه کشورها می‌خواهند تا به یاری آن‌ها بشتابند. 

مادر مهدی سادگی، مهندس کشتی می گوید: «ما می خواهیم کمک به این بچه ها که احتمال زیادی می دهند هنوز در آن کشتی باشند جهانی شود . به آنها کمک کنید. اینها انسان هایی هستند که الان نیاز به کمک شما دارند. شما جوامع بین المللی. ما همه در انتظار این عزیزانمان هستیم. به ما کمک کنید.»

منصوره یحیایی همسر آفیسر کشتی با انتقاد ضمنی از عملکرد چین می‌گوید: «از چین (توقع داریم). کشتی ما الان آنجاست، می‌تواند خیلی بیشتر کمک کند. از چین می خواهیم به ما کمک کند و جان بچه های ما را نجات دهد. پنج روز خیلی زیاد است. پنج روز که برای ما هر روزش کابوسی بوده که هنوز تمام نشده است.»

نفت‌کش سانچی متعلق به شرکت ملی نفت‌کش ایران، در حال حاضر در اجاره یک شرکت کره‌ جنوبی است. بنا به اعلام مقام‌های چینی این نفت‌کش شامگاه شنبه ششم ژانویه/۱۶ دی‌ماه با یک کشتی باری چینی تصادف کرد و دچار حریق شد. شدت آتش‌سوزی و نشت معیانات گازی این نفت‌کش به حدی بالا است که بیم وقوع یک فاجعه تمام عیار زیست محیطی در منطقه می‌رود. وزش شدید باد و وضعیت جوی نامساعد، عملیات اطفای حریق و نجات احتمالی خدمه را بسیار دشوار کرده است.

تا زمان تنظیم این گزارش، تنها جسد یکی از خدمه این نفت‌کش از آب گرفته شده است. مقام‌های ایرانی با وجود گذشت شش روز از حادثه، کماکان امیدوارند که افراد مفقود شده، زنده باشند. روز یکشنبه و تنها ساعاتی پس از وقوع حادثه سیروس کیانی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران گفته بود «یکی از قایق‌های نجات نفتکش حادثه دیده سانچی از این کشتی جدا شده و این کورسوی امید ما برای احتمال زنده ماندن خدمه است.» در روزهای بعد احتمال پناه گرفتن کارکنان این نفت‌کش در موتورخانه هم مطرح شد. خانواده‌ها کماکان امیدوارند. 

الیا محتشمی، همسر وحید محبی مهندس کشتی می‌گوید: «من می دانم که آنها الان یک جای امن (در کشتی) هستند. حتی یک درصد هم به این فکر نمی کنیم که اتفاقی(ناگوار) برای آنها افتاده باشد. ولی هر ثانیه و هر لحظه که می گذرد ارزشمند است.»

اما انتشار اخبار ضد و نقیض، آرامشی به خانواده‌های نگران نمی‌دهد؛ شکوفه عبدالله زاده همسر احسان قاسم ابادی آفیسر دوم کشتی با انتقاد از امید دادن‌های بیجا می‌گوید: «اخبار ضد و نقیض زیاد است. امروز به ما دلدارری می دادند که امداد و نجات رسیده و فردا آنها نجات می یابند ، من با خودم گفتم خدا را شکر، پس می روند روی کشتی و نجاتشان می دهند، بعد همان موقع آقایی از در می آید و می گوید نه، نفرستاده اند و امدادی نرسیده. من نتوانستم روی پاهایم بایستم، واقعا دیگر نمی توانیم. صبرمان تمام شده است.»  

روز پنجشنبه ۱۱ ژانویه/۲۱ دی، علی ربیعی، وزیر کار ایران از چین خواست در صورت ورود نفت‌کش‌ سانچی به آب‌های ژاپن، همکاری با این کشور برای اطفای حریق را ادامه دهد. 

وزیر کار ایران که از سوی حسن روحانی، رئیس جمهور به‌عنوان «مسئول کمیته ویژه رسیدگی حادثه نفتکش سانچی» منصوب شده گفت: «امروز علایم خوبی وجود داشت که نشان می داد آتش در حال مهار شدن است اما به دلیل رسیدن شب، چینی ها دوباره فعالیت خود را کند کرده اند.»

به گزارش ایرنا، آقای ربیعی پس از گفت‌و‌گو با سفیر چین در تهران گفت: «به دلیل این که جریان باد به صورتی است که نفتکش را به سوی آبهای ژاپن منتقل می کند، تلاش کرده ایم که کشتی های آتشخوار ژاپنی را نیز وارد عملیات کنیم.»

وزیر کار ایران با اعلام خبر حضور نیروهای امدادی ایران در عملیات اطفای حریق گفت: «حضور شمار بیشتری از ایرانیان در مرکز مدیریت حادثه می تواند شرایط را بهتر کرده و باعث اطمینان بخشی برای مردم شود.»


احتمال خاموش شدن حریق نفتکش ایرانی تا فردا ظهر

همچنین مسئول کمیته ویژه رسیدگی حادثه نفتکش سانچی پس از دیداری که صبح امروز با سفیر ژاپن داشت با مدیرعامل شرکت ملی نفتکش و کاپیتانی که برای بررسی وضعیت فنی نفتکش سانچی در آب‌های چین حضور دارند، ارتباط تلفنی برقرار کرد و در این ارتباط تلفنی اعلام شد احتمالا حریق نفتکش تا فردا ظهر خاموش شود.

به گزارش ایسنا، سیروس کیان ارثی در این گفت‌وگوی تلفنی اظهار کرد: عملیات اطفای حریق امروز جدی‌تر شده و فوم مستقیما روی آتش ریخته می‌شود. امیدواریم تا فردا شرایط بهتر شود.

وی با تاکید بر اینکه حرارت نفتکش در حال حاضر بسیار بالاست افزود: تیم‌های امداد و نجات منتظر دستور هستند تا در صورت مطلوب شدن شرایط به داخل کشتی وارد شوند. گروه اعزامی از سوی ایران نیز نیم ساعت دیگر به محل می‌رسند.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با بیان اینکه تیم امداد چینی به استقبال تیم امداد ایرانی خواهد رفت اظهار کرد: قرار است این دو تیم با یکدیگر جلسه مشترکی داشته باشند. تلاش می‌شود سرعت بیشتر شود زیرا با این شرایط آتش امکان هلی بورن نیست. از سوی دیگر فاصله با مرزهای خشکی زیاد است و سوخت هواپیما پاسخگو نیست.

کیان ارثی با تاکید بر اینکه چینی‌ها عملیات اطفای حریق را به صورت جدی تر دنبال می‌کنند تصریح کرد: اگر حرارت کشتی پایین آمد امکان ورود به کشتی فراهم می‌شود. برای اینکار 10 نفر از گروه ایرانی و تیم امداد و نجات چین در حالت آماده‌باش هستند. همچنین از ژاپن درخواست شده که در صورت نیاز از هلی‌کوپترهای آنها استفاده کنیم.

براساس این گزارش در گزارشی که کاپیتان ایرانی مستقر در محل حریق در این گفت‌وگوی تلفنی از شرایط ارائه کرد اعلام شد از آنجایی که عملیات اطفا با جدیت بیشتری ادامه دارد امید می‌رود آتش تا فردا ظهر خاموش شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
0
9
خیلی خیلی متاسفیم ازاینهمه سهل انگاری بعد شش روز تازه از ایران کمک داره میره وننگ برچین که باینهمه امکانات وادعایش هنوز کار خاموش کردن آتش را تمام نکرده وبه ژاپن هم اجازه ورود نداده ایکاش میشد دیگه با چین رابطه تجاری را قطع کنند وبه همین بهانه ملت شریف ایران از شر اجناس بنجل چین خلاص کنند برای همیشه ولی مگه مافیای حرام خوره ها میگذاره؟؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
0
0
خانواده های عزیز و چشم انتظار، شما فکر میکنید کشورهای دیگه از جان شیرینشون میزنن که بیان نفتکش مارو خاموش کنن؟؟ این ماها هستیم که مثل دنگول ها و زورو تا یه اتفاقی میفته برا زیبا پنداری، جوان و متخصصمون رو میفرستن برای نجات اجنوی های دریازده و دزد زده ی دریایی.
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
0
0
لعنت بر چینی ها که خیلی کوتاهی کرده اند . . نه خودشان کاری کرده اند و نه گذاشته اند ژاپنی ها به نفت کش نزدیک شوند .. فقط امدند کشتی خودشان را نجات دادند و رفتد . .
کیارش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
0
0
خداوکیلی بیاین دیگه چینی نخریم.
ابولفضل طاهرخانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
0
0
خداوکیلی این فرزندان غیور ایران حیف شدند انها در اتش سوختن و چین فقط نظاره گر بود این جوانهای رشید ایران زمین باعث افتخارن و باید همیشه جاودان بمانند و به عنوان یک ایرانی بیایید دیگر جنس چینی یا هر چیز که مربوط به واردات چین میباشد را نخریم تا بفهمنند که ایرانی غیرت شرقی دارد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین