کد خبر: ۵۰۱۹۷۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۴
محمد هاشمی تشریح کرد:

پشت‌پرده مصائب نخستین سالگرد «آیت‌الله»/«هاشمی‌زدایی» به‌شدت شروع شده است

توقع و باور خانواده این بود که برای سالگرد مرحوم آیت‌الله هاشمی ستادی مرکب از نمایندگان دستگاهها و سازمانهایی چون مجلس خبرگان - مجمع تشخیص مصلحت - نهاد ریاست جمهوری- مجلس - سپاه و ستاد کل ارتش - دانشگاه آزاد - دبیرخانه ائمه جمعه و جماعات و سایر مراکزی که روزگاری افتخار میزبانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را داشته‌اند و هنوز از برکات وجودی رئیس یا فرمانده خود بهره‌مندند - تشکیل خواهد شد و در سالگرد این یاور راستین امام و رهبری ضمن قدرشناسی از خدمات ایشان - راه و روش اخلاق مدارانه او را برای آیندگان بازگو و تبیین خواهند نمود.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد هاشمی برادر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی طی یادداشتی در پشت‌پرده مصائب نخستین سالگرد «آیت‌الله»/«هاشمی‌زدایی» به‌شدت شروع شده استروزنامه جمهوری اسلامی، گزارشی از مصائبِ آزاردهنده برگزاری مراسم سالگرد این یار راستین امام و رهبری را بیان کرده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، متن کامل این یادداشت در ادامه می آید:

این آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از شخصیت‌های محوری در دوران مبارزه علیه نظام ستم‌شاهی - عضو شورای انقلاب - سرپرست وزارت کشور - اولین رئیس مجلس شورای اسلامی پس از پیروزی انقلاب - نماینده امام و جانشین فرمانده کل قوا در دوران جنگ تحمیلی - چهارمین رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران - رئیس مجلس خبرگان رهبری - رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام - عضو هییت موسس حزب جمهوری اسلامی - موسس و رئیس هیئت امنا دانشگاه آزاد اسلامی سال گذشته در سالروز شهادت امیرکبیر دعوت حق را لبیک گفت.

مردم وفادار و قدر شناس کشور با حضور چندین میلیونی، خادم و خدمتگزار و تکیه گاه خویش را بدرقه نمودند و از لحظات اولیه عروج ملکوتی ایشان تا ماهها بعد صدها مجلس بزرگداشت و یادبود به طور خود جوش در اکثر تقاط کشور اعم از شهر و روستا برگزار گردید. محور مشترک اظهارات مردم و سخنرانان این بود که با رفتن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی- بنیانگذار تفکر اعتدالی و امید مردم در شرایط سخت و بحرانی از میان مردم رخت بست ولی در قلوب مردم جای گرفت.

در دیدارهایی که اعضای بیت معظم له با مراجع عظام و علمای اعلام به منظور سپاسگزاری از پیام‌های تسلیت و اظهار هم دردی داشتیم فصل مشترک توصیه‌های این بزرگان بر ثبت و انتشار تفکرات و آثار این عالم مجاهد و مبارز و خردگرا - برای روزگار امروز و آیندگان بود.

با عنایت به سنت حسنه‌ای که در جمهوری اسلامی ایران نهادینه شده است که دستگاه یا سازمانی که خدمتگزار یا خدمتگزارانی در زمان حیاتشان در آن‌جا انجام وظیفه نموده‌اند در سالگرد رحلت آنان ضمن اظهار همدردی با خانواده و بستگان- مراسم نکوداشتی را فراخور شخصیت مربوطه ترتیب می‌دهند و یاد و راه او را اجر می‌نهند.

توقع و باور خانواده این بود که برای سالگرد مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ستادی مرکب از نمایندگان دستگاهها و سازمانهایی چون مجلس خبرگان رهبری- مجمع تشخیص مصلحت نظام- نهاد ریاست جمهوری- مجلس شورای اسلامی- سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ستاد کل ارتش جمهوری اسلامی- دانشگاه آزاد اسلامی- دبیرخانه ائمه جمعه و جماعات و سایر مراکزی که روزگاری افتخار میزبانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را داشته‌اند و هنوز از برکات وجودی رئیس یا فرمانده خود بهره‌مندند - تشکیل خواهد شد و در سالگرد این یاور راستین امام و رهبری ضمن قدرشناسی از خدمات ایشان - راه و روش اخلاق مدارانه او را برای آیندگان بازگو و تبیین خواهند نمود.

حدود سه ماه مانده به سالگرد رحلت این عالم مجاهد و سردار بزرگ سازندگی- از تعدادی از این مراکز و دستگاه‌ها استمزاج شد که چه برنامه‌ای برای نکوداشت این عالم مجاهد دارند؟ پاسخهایی که داده میشد مشخص می‌شد که نه تنها چنین برنامه‌ای برای نکوداشت ایشان وجود ندارد- بلکه "هاشمی زدایی" از این نهاد و مرکز به شدت تمام شروع شده است و کسانی که نامی از هاشمی در این دستگاه‌ها برده یا میبرند پاکسازی و تصفیه شده و میشوند و امروز یاد و نام و عکس هاشمی در این سازمان‌ها همانند رسانه ملی ممنوع و موجب مجازات است!!؟

بنابراین بر آن شدیم با معدودی از یاران و همکاران ایشان، که بعد از رحلت این عالم مجاهد مشمول مهرورزی! متصرفین جایگاه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دستگاه‌ها و نهادها و سازمان‌هایی قرار گرفته‌اند که شهرت و استحکام و قوام خود را از تلاشهای هاشمی رفسنجانی کسب کرده اند- برای سالروز عروج ملکوتی ایشان برنامه‌ریزی نموده و جهت تحقق توصیه‌های علمای اعلام و مراجع عظام تقلید و انبوهی از فضلا و صاحب نظران و اندیشمندان فرهیخته و تنظیم و نشر آثار و تفکرات جهت تبیین مکتب فکری هاشمی بپردازیم.

اما زمانیکه وارد این عرصه شدیم متوجه شدیم که هیچ بحرانی در تاریخ جمهوری اسلامی نیست که نام هاشمی در عبور از آن مطرح نباشد، هیچ موضوع مهم سیاسی- فرهنگی- اقتصادی و اجتماعی نیست که آیت‌الله هاشمی در آن اثر نداشته باشد، هیچ بحرانی نیست که در عبور از آن ایفای نقش نکرده باشد و هیچ انتخابات مهمی نیست که نامش در آن مطرح نباشد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی جزء چند چهره بسیار معدودی است که نسل‌های اول و دوم و سوم انقلاب با او زیسته و از او خاطرات شیرین و بیاد ماندنی دارند بخصوص که حاصل حضورش در جایگاه ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، دانشگاه آزاد اسلامی، شورای انقلاب فرهنگی، خطیب جمعه و... میراثی است بنام اعتدالگرایی، میانه روی، خرد ورزی، سیاست مدار مردم‌دار و مردمی، حامی توسعه اقتصادی سیاسی و اجتماعی، به منظور رفاه و آسایش مردم شناخته میشود و از دوران فرماندهی او به عنوان جانشین فرمانده کل قوا، مردم او را فرماندهی شجاع و طرفدار صلح و همزیستی مسالمت آمیز میشناسند که با مایه گذاشتن جان و آبروی خود به جنگ هشت ساله فرسایشی خاتمه داده و صلح و دوستی و همزیستی مسالمت آمیز را در منطقه جایگزین جنگ و خونریزی و تخریب نمود.

با این شناخت تحقیق درباره اندیشه‌ها و عملکرد او سهل ولی تدوین و تنظیم و انتخاب مطلب بسیار دشوار است چرا که شخصیتی که در چیدن کلمات و واژه‌ها در کنار هم با دقت فوق‌العاده و حکمت بی‌نظیر، استادانه عمل میکرده که توصیه‌ها و راهکارهای او نه برای یک زمان بلکه برای همه زمانها گره گشا و کار ساز است.

این جمع کوچک در فرصت کوتاه موفق شدند با همراهی بیش از 100 نفر از فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی و اجرایی مطالب لازم را برای برگزاری کنگره‌ای بزرگ در تهران با عنوان نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با موضوعات متنوع اعم از اجتماعی سیاسی اقتصادی فرهنگی و دینی برگزار نمایند.

این کنگره علاوه بر بخش عمومی و مشترک که از ساعت 9-12 صبح با پیام تصویری حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی و چندین سخنرانی و میان برنامه انجام شد، دارای 3 نشست تخصصی همزمان با عناوین 1: فرهنگ و دین باوری 2: سیاست ورزی و مدیریت 3: اقتصاد و توسعه برگزار گردید.

علاوه بر این، در قم نیز جمعی از فضلای حوزه علمیه، همایشی با عنوان «شخصیت و اندیشه‌های اخلاقی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» برگزار کردند که مورد استقبال کم نظیر علما و دانشگاهیان و اقشار مختلف مردم قرار گرفت.

در این نشستهای تخصصی حدود 50 نفر از متخصصین فرهیخته با ارائه مقاله یا سخنرانی به تناسب موضوع پرداختند، حاصل همایشهای قم و تهران 12 جلد کتاب است که در دسترس علاقه مندان قرار گرفته و یا در آینده نزدیک قرار می‌گیرد.

با عنایت به توضیحات فوق الذکر با تمام وجود به فرموده علامه و مفسر بی‌نظیر قرآن کریم حضرت آیت‌الله جوادی آملی رسیدیم که در پیام شیوای خود فرمودند: "آیت‌الله هاشمی رفسنجانی امروز دیگر یک اسم و متعلق به یک خاندان و خانواده نیست، این نام چون ستاره‌ای در آسمان تاریخ، به عنوان بابصیرت‌ترین شخصیت آینده نگر در سپهر سیاسی ایران میدرخشد و خواهد درخشید.

با اینکه پیکرش پس از نیم قرن مبارزه و تحمل زندان و شکنجه و مسئولیتهای متعدد و سخت و طاقت فرسا در عالی‌ترین سطوح نظام و هفده سال تحمل دوری و فراق و البته تحمل مظلومانه‌ترین توهین‌ها و تهمت‌ها در کنار مراد و امام خویش و یار همرزم مظلومش شهید بهشتی ارمید، اما فرهنگ و خط مشی که به عنوان "اعتدال" در فضای سیاسی کشور بنا نهاد و نهادینه ساخت، ادامه دهنده راه بزرگان دین اسلام و ایران است که پیداست چون مقتدایش حضرت علی‌بن‌ابی‌طلب(ع) از تیرهای زهرآگین توهین و تهمت در امان نبود، توهین‌ها و تهمت‌هایی که امام راحل قبل از کوچ ملکوتی‌اش آنها را پیش‌بینی کرده و نوشته بودند: "احتمال قوی میدهم که پس از من، برای انتقام جویی از من به بعضی از نزدیکان و دوستانم تهمت‌هایی که آنهارا ناروا میدانم بزنند و با آتشی که باید مرا بسوزانند آنان را بسوزانند و احیانا به صورت دفاع از من انتقام از آنان بگیرند." آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در تمام عمر مفید خویش، ثابت کردند که جز برای عظمت و مجد اسلام و سرفرازی ایران نمی‌کوشید و حاضر بود در این راه تمام مسائل و مصایب را تحمل کند که یافتن مصادیق برای هریک از صبوری‌های آن رادمرد، برای مردم و مسئولان ما در همه سطوح مشکل نیست.

اینک در سالگرد عروج ملکوتی آن عالم مجاهد با انبوهی از اسناد و مدارکی که از گفتار و رفتار و کردار وی برجای مانده، آینده به تدریج بزرگی و بصیرت ایشان را بیشتر و بیشتر خواهد شناخت. به فرموده امام‌خمینی(ره) اینان با این تلاشهای احمقانه نمی‌توانند شخصیت انسانی و اسلامی مطهری و هاشمی را ترور کنند هر چند ترورها حساب شده و سازمان یافته باشد. "

در پایان وظیفه خود می‌دانم به رسم ادب و احترام و به نمایندگی از جمع کوچک شورای سیاست‌گذاری سالگرد ارتحال عالم مجاهد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از همکاری و مشارکت مشتاقانه و داوطلبانه فرهیختگان حوزه و دانشگاه و مجریان حال و گذشته و حضور حماسی مردم شریف و قدرشناس قم و تهران و سایر بلاد در همایش‌های برگزار شده تشکر و قدردانی نمایم و اگر بخاطر فضاهای کوچک نتوانستیم پذیرای حضور مشتاقان گردیم به گونه‌ای که تعداد زیادی نتوانستن به محل اجلاس‌ها ورود نمایند عذرخواهی می‌نمایم.

لازم می‌دانم از تلاش‌های بی‌وقفه و پیگیری‌ها و مدیریت مثال زدنی آقای مهندس یاسر هاشمی به عنوان مدیر اجرایی کنگره تشکر ویژه نمایم. گرچه علاقه وافر و عشق بی‌نظیر او به پدر برای معرفی اندیشه‌ها و راه طی شده توسط پدر مهمترین انگیزه و توشه راه و تلاشهای مجدانه و خالصانه او بوده است اما به مصداق «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق» از ایشان و همه کسانی که در این راه تلاش و مشارکت نمودند، تشکر و قدردانی می‌کنم و یقین دارم با همت والا و علاقه بی‌نظیر به بازنشر اندیشه‌ها و مکتب هاشمی بیش از پیش تلاش خواهند نمود.

با احترام
محمد هاشمی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
1
4
ان شاءالله خداوند رحمان و رحیم رحمت کند آیت الله هاشمی رفسنجانی را و ایشان را با بزرگان دین محشور فرماید و همچنان نگهدار و پشت و پناه همه خانواده محترم ایشان باشد. الهی آمین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
1
3
نمی شود منکر پدر اعتدال و سازندگی بود . او همیشه زنده است
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
0
1
خداوند متعال ایشان را غریق رحمت بیکرانش قرار دهد .متاسفانه بعضی ها حافظه سیاسیشون خدشه داره وبعضی از متملقین هم دراین مملکت خوب جا پا باز کردند .
خدایی حق آیت الله هاشمی این نبود
حسين ذاده نقده اميرعلي
|
-
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
0
0
سردارسازندگي هميشه درقلب ماجاي دارد خداوند به خانواده وبازماندگان ان سردار شجاع عمرباعزت عطا فرمايند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین