کد خبر: ۵۰۲۰۷۱
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲

۶ عادت غلط تغذیه ای، باعث احساس خستگی دائم می شود!

در صورت احساس خستگی دائمی لازم نیست که شما همیشه دنبال بیماری ها بگردید. ممکن است خستگی بیش از حد شما ناشی از یک رژیم غذایی نادرست و ناسالم باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل ازeverydayhealthاحساس خستگی مداوم، نوعی واکنش بدن برای ذخیره انرژی در مواقعی است که انرژی لازم و مورد نیازش را دریافت نمی‌ کند. از طرف دیگر، این حالت باعث می‌ شود که متابولیسم بدن شما ضعیف ‌تر عمل کند. در اینجا ۶ عادت غلط غذایی که به خستگی دامن می زند و باعث می شود شما انرژی کمتری در طول روز داشته باشید، بیشتر معرفی شده است:

اجتناب کامل از گوشت قرمز: اینکه می گویند مصرف همه چیز باید در حد اعتدال باشد، در مورد گوشت قرمز هم صدق می کند و قبل از این که از مصرف آن به طور کامل پرهیز کنید، باید این نکته را بدانید که گوشت قرمز منبع بسیار مفید از آهن است؛ ماده معدنی که کمبود آن در بدن منجر به کاهش اکسیژن رسانی به خون و ایجاد خستگی و ضعف می شود. مصرف گوشت قرمز را برای دو بار در هفته در رژیم غذایی تان در نظر بگیرید.

اجتناب کامل از مصرف مواد قندی: البته که باید از منابع پنهان و آشکار قند حتی در مواد غذایی بسته بندی شده و منجمد پرهیز کرد اما اجتناب کامل از مواد قندی حتی میوه های حاوی قند طبیعی منجر به کاهش سطح انرژی و تجربه خستگی و ضعف می شود.

کاهش مصرف کربوهیدرات ها: درست است که کربوهیدرات های ساده و قندهای پردازش شده خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهند ولی صرف نظر کردن از مصرف تمام کربوهیدرات ها نیز منجر به احساس خستگی و خواب آلودگی می شود. یک رژیم غذایی موفق باید حاوی کربوهیدرات های پیچیده و غنی از فیبر باشد. کربوهیدرات های ساده مانند آرد و شکر سفید، باعث افزایش سریع قند در خون می شوند. این افزایش سریع قند، همان لحظه احساس خوبی را برای مدتی کوتاه به ما می بخشد اما پس از مدت کوتاهی، میزان قند خون مجددا پایین آمده و خستگی بیشتری را احساس می کنیم. اما کربوهیدرات های پیچیده دارای فیبرهای غذایی خاصی هستند که افزایش سریع قند خون را کاهش می دهند و در حفظ انرژی بالای بدن بسیار موثرند. بهتر است از برنج و غلات سبوس دار، کوینولا، بلغورو نان سبوس دار استفاده کنید.

پرهیز از مصرف صبحانه: شما ممکن است این عادت را داشته باشید که هر روز با نوشیدن یک فنجان قهوه خانه را ترک کنید و این کار باعث احساس خواب آلودگی در اواسط روز و اواخر بعد از ظهر خواهد شد. یک ایده خوب، ارزیابی وضعیت تغذیه شما در هنگام صبح است. یک صبحانه مفید باید حاوی مواد پروتئینی و کربوهیدرات های پیچیده برای تعادل قند خون و ثبات انرژی در تمام طول روز باشد. چنین رژیمی بر سیستم گوارشی سنگین نبوده، به آرامی هضم می شود، سطح قند خون را حفظ کرده و در عین حال سیر کننده است.

حذف وعده های غذایی: خیلی از افرادی که برنامه های کاهش وزن را دنبال می کنند، تصمیم به قطع کالری از رژیم غذایی می گیرند. محققان کلینیک مایو هشدار می دهند که گرسنه ماندن بیش از ۴ ساعت بین وعده های غذایی منجر به افت قند خون و احساس فرسودگی و خستگی می شود. در عوض یک رژیم غذایی سالم همراه با در نظر گرفتن میان وعده ها و خوراکی های سرپایی مفید از جمله میوه ها و سبزیجات فیبردار، از ایده های کاهش وزن موفق با داشتن ذخیره انرژی در بدن است.

تکیه بیش از حد به قهوه: قهوه اگرچه برای داشتن صبحی شاداب تر و دور از کرختی مفید است اما اگر مصرف آن بخصوص در هنگام بعد از ظهر هم ادامه یابد، اثر معکوس روی خستگی خواهد داشت. پس سعی کنید به جای اضافه کردن قهوه به منوی بعد از ظهر، مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی انرژی بیشتر و سالم تر را در نظر بگیرید.

آوای سلامت 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین