کد خبر: ۵۰۲۷۲۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۲
شهردار تهران جزييات ديگري از پرونده تخلفات دوره قاليباف را بيان كرد

لابی بس است/در انتظار طرح تحقيق و تفحص از شهرداری دوران قاليباف و اجرای عدالت

در این مجلس از ابتدا تا کنون بیش از 12 طرح تحقیق و تفحص در مجلس شورای اسلامی بررسی شد که مهم‌ترین آن ها طرح تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان و طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران است. طرح تحقیق و تفحص از شهرداری در دو نوبت در پارلمان مطرح شد که در هر دو نوبت از دستور کار خارج شد.
آفتاب‌‌نیوز :
چندي پيش بود كه رسانه‌هاي مختلف نسبت به خارج شدن طرح تحقيق و تفحص از شهرداري تهران توسط نمايندگان و بايگاني كردن آن لابی بس است؛ در انتظار طرح تحقيق و تفحص از شهرداری دوران قاليباف و اجرای عدالتانتقادهاي فراواني داشتند ولي توجه چنداني به اين موضوع نشد تا اينكه يك‌شنبه هفته‌جاري نجفي، شهردار جديد تهران جزييات مختلف ديگري را از پرونده سازمان تحت كنترلش در دوره قاليباف بيان كرد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، همين سخنان سبب شد تا دوباره موضوع تحقيق و تفحص از شهرداري بر سرزبان‌ها بيفتد. شهرداري كه بارها تلاش شد تا از اقدامات آن حسابرسي صورت بگيرد ولي با اقداماتي كه انجام گرفت اين تلاش ها ناكام ماند. در این مجلس از ابتدا تا کنون بیش از 12 طرح تحقیق و تفحص در مجلس شورای اسلامی بررسی شد که مهم‌ترین آن ها طرح تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان و طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران است. طرح تحقیق و تفحص از شهرداری در دو نوبت در پارلمان مطرح شد که در هر دو نوبت از دستور کار خارج شد.

بار اول به بعد از حادثه پلاسکو در تهران برمی‌گردد؛جایی که نمایندگان در صحن به این طرح رای ندادند و انتقاداتی از سوی جامعه به مجلس روانه شد.

بار دوم این طرح در اوايل ماه جاري در کمیته عمران مجلس مطرح شد که در نهایت با رای منفی اعضای این کمیسیون از دستور خارج شد. اما اين‌بار نمايندگان سعي دارند تا شايد دوباره پرونده را به جريان بيندازند.

منع قانوني نداريم

در همين راستا پروانه مافي، یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: پیگیری و انجام مجدد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس وجود دارد و به لحاظ قانونی مشکلی نیست.

پروانه مافی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اظهارات اخیر شهردار تهران مبنی بر اینکه درآمد ناشی از قراردادهای قبلی شهرداری تهران صرف هزینه‌های تبلیغاتی انتخابات شده است، گفت: این امکان برای مجلس وجود دارد که مجددا ورود کرده و از شهرداری تهران تحقیق و تفحص انجام دهد. وی افزود: با توجه به اینکه از مدت زمان رای نیاوردن تحقیق و تفحص قبلی از شهرداری تهران در مجلس، شش ماه گذشته است به لحاظ قانونی مشکلی برای ورود و پیگیری تحقیق و تفحص در مجلس وجود ندارد.

شائبه هاي اقدامات پشت‌پرده

احمد‌مازني، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس با انتقاد نسبت به لابی گسترده قالیباف و زیرمجموعه‌اش برای ممانعت از انجام تفحص از شهرداری تهران، از رییس مجلس خواست که با صدور مجوز این تفحص، شبهات افکار عمومی را برطرف کند، با تاکید بر این‌که پیگیر این طرح تفحص خواهد بود، گفت: وقتی از نظارت فرار می‌کنیم یا شأن خود را بالاتر می‌دانیم یا ریگی به کفش داریم. وي كه با ايلنا گفت‌وگو كرده‌است با اشاره به اظهارات روز گذشته محمدعلی نجفی در مورد تخلفات مالی در دوره شهرداری سابق در ایام انتخابات، اعلام کرد: کاش در زمان مسئولیت آقای قالیباف می‌گذاشتند مجلس وظایف نظارتی خود را به انجام رسانده و در حضور آقای قالیباف، تحقیق و تفحص از شهرداری تهران به‌عنوان زیرمجموعه تحت مدیریت ایشان توسط مجلس انجام می‌شد. 

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف نسبت به عدم رسیدگی به این تفحص در زمان شهرداری قالیباف یادآورشد: آقای قالیباف که امروز می‌گوید به انجام تفحص از شهرداری تهران راضی بوده، در آن زمان خود و زیرمجموعه‌شان بسیار تلاش کردند که مانع از انجام آن تفحص شوند و لابی‌های وسیعی در مجلس به راه انداختند تا مانع از به نتیجه رساندن تفحص شوند که این تلاش‌ها به نتیجه هم رسید.عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس خاطرنشان کرد: هم‌اکنون از آقای لاریجانی به‌عنوان رییس مجلس می‌خواهم، برای آنکه شک و شبهه‌ها از اذهان و افکار عمومی زدوده شود، اجازه انجام تفحص از شهرداری تهران در دوران آقای قالیباف را صادر کند. او گفت:‌ متاسفانه هم‌اکنون افکار عمومی نسبت به مجلس ذهنیتی منفی پیدا کرده که امیدواریم با انجام این تفحص‌ها تاحدی نسبت به پالایش وضعیت نامساعد مجلس نزد افکار عمومی اقدام شود. 

عضو کمیته گفت‌وگوی ملی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا باتوجه به برملا شدن بخشی از تخلفات شهرداری تهران در دوران قالیباف، می‌توان این‌طور تحلیل کرد که تلاش‌های قالیباف برای ممانعت از انجام تفحص در دوران تصدی‌ شهرداری تهران بی‌نتیجه بوده است، خاطرنشان کرد:‌ بنده چنین قضاوتی ندارم اما باید بگویم وقتی از نظارت فرار می‌کنیم معلول دو علت است. در واقع ما یا شأن خود را فراتر از نظارت می‌دانیم و این درحالی است که حتی مقام معظم رهبری نیز بارها فرموده‌اند که بروید و دستگاه‌های زیرمجموعه رهبری را هم مورد نظارت قرار دهید که در این صورت شهرداری که جای خود دارد یا ریگی به کفش داریم. وی با تاکید موکد بر اینکه قصد انجام قضاوت ندارد، خاطرنشان کرد: نظارت همواره به نفع ما است و اگر به کار بنده نماینده نظارت باشد، باید از آن استقبال کنم. به هر حال افکار عمومی به یکی از این دو قضاوت می‌رسد که یا شأن خود را بالاتر از نظارت می‌دانند یا مشکلی دارند. وی افزود: از طرفی نباید فراموش کنیم که در مواقعی نظارت مجلس نیز لوث شده و شاهدیم همکاران برای انجام یک امر نظارتی امضا می‌کنند اما در عمل همین که نوبت به انجام نظارت می‌رسد، نسبت به پس گرفتن امضاهای خود اقدام می‌کنند. 

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس تصریح کرد: این پس گرفتن امضاها شائبه‌هایی ایجاد می‌کند و مردم فکر می‌کنندخدایی‌ناکرده پشت پرده اتفاقی افتاده است؛ در واقع نمایندگان یا نباید پای برگه‌ای را امضا کنند یا اگر امضا کردند، حق ندارند بی‌دلیل امضای خود را پس بگیرند. او گفت: بنده طرح سوال از رییس‌جمهوری در مورد وضعیت موسسات مالی و اعتباری را امضا کرده‌ام و باوجود تمام اقدامات مثبت دولت، پای امضای خود ایستاده‌ام. این درحالی است که به هر حال ما همراه و حامی رییس‌جمهور بوده و برای رای‌آوردنش تلاش کردیم اما استنباط‌مان این است که سوال و نظارت بر عملکرد رییس‌جمهور نیز در راستای همراهی با ایشان بوده، نه اينكه تخریب جایگاه یا عملکرد رییس‌جمهوری است. مازنی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا پیگیر تحقیق و تفحص از شهرداری تهران خواهد بود یا خیر، تصریح کرد: تحقیق و تفحصی را که طرح آن ازسوی آقای کواکبیان تهیه شده پیگیری خواهیم کرد تا ببینیم چه اتفاقی در مجموعه شهرداری تهران در دوران آقای قالیباف رخ داده است.

چشم اميد مردم به اجراي عدالت

بايد منتظر ماند و ديد كه اين‌بار زور نمايندگان به لابي‌هاي پشت‌پرده مي‌رسد يا مانند دوره‌هاي قبلي فقط هزينه و وقت صرف مي‌شود و نتيجه‌اي در بر ندارد. مردم حق دارند بدانند اين هزينه‌ كردها و اقداماتي كه بيان مي‌شود و انتقادهايي به آن وجود دارد حقيقت است يا تنها براي بازي‌هاي سياسي بيان مي شود. اين نتيجه نيز تنها از طريق تحقيق و تفحص يك مرجع صالح كه مجلس است صورت پذير خواهد بود و مسئولان نبايد جلوي انجام آن را بگيرند.

منبع: روزنامه قانون
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
0
1
موافقم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
0
3
چرا از تخلفات شرکت آبفای استان تهران منتشر نمیکنید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
0
3
افکار عمومی؟؟ چشم امید مردم به اجرای عدالت
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین