کد خبر: ۵۰۳۳۸۳
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹

جزایر گرمایی موجب کاهش بارش در اصفهان هستند؟

مسئول اداره پیش بینی هواشناسی استان اصفهان گفت: جزیره حرارتی شهری شرایطی است که دمای سطح زمین و دمای جو در مناطق شهری نسبت به اطراف افزایش پیدا می کند.
آفتاب‌‌نیوز :
حسن خدابخش با بیان اینکه جزیره حرارتی سطحی و جوی است، افزود: جزیره حرارتی جوی دارای دو دسته است؛ یکی تا ارتفاع زیستگاه انسان و گیاه و دیگری جزیره گرمایی که تا لایه مرزی رخ می دهد. این جزیره مرزی موجب تغییراتی به خصوص در لایه مرزی که در ارتفاع یک تا دو کیلومتری قرار دارد، می شود.

مسئول اداره پیش بینی هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: تغییرات دمایی در جزیره گرمایی سطح زمین شدیدتر است و علت آن نیز ساختمان ها، خیابان ها و گسترش فضای شهری است که ظرفیت گرمایی بالا و قدرت انعکاس تابش نور کمتری دارند، این در حالی است که در سطوح بیابانی یا سبز قدرت انعکاس افزایش داشته و ظرفیت های گرمایی نیز پایین تر است.

خدابخش با بیان اینکه در مناطق شهری رطوبت کمتر است و تعادل دمایی کمتر رخ داده به همین منظور دمای شهرها مقداری بیشتر از دمای اطراف است، تصریح کرد: افزایش گازهای گلخانه ای بر اثر آلاینده ها و مسئله ناشی از خودروها، سوخت های فسیلی و مصرف انرژی در منازل موجب افزایش جزایر گرمایی شده و در شب موجب سیرکلاسیون ناشی از پدیده گرمایی می شود و موجب ایجاد جریانات هوا از مناطق اطراف به سمت مراکز شهرها شده و تمرکز آلاینده ها را در مراکز شهرها به ویژه در اوایل روز باعث می شود.

وی با بیان اینکه دو عامل در مسئله ابرها و بارندگی مطرح است، تاکید کرد: در مسئله ابر رطوبت و هسته تراکم دو علت اصلی برای تشکیل قطره های باران یا قطرک های ابر هستند. اگر رطوبت محدود باشد و فرض کنیم سیستم ضعیفی به کشور آمده به دلیل اینکه هسته ها در داخل شهرها تراکم دارند موجب تقسیم رطوبت شده و عدم باروری طبیعی ابر و در نتیجه عدم بارش را باعث می شود، به همین خاطر می‌توان گفت گاهی بارش در مناطق شهری عقیم می شود و موجب از بین رفتن ابرها می‌شوند.

مسئول اداره پیش بینی هواشناسی استان اصفهان گفت: دما در جزایر گرمایی موجب تغییر وضعیت اشباع می شود و از این منظر نیز سیستم هایی که رطوبت کمتری دارند باعث می شود شرایط تشکیل ابر به سختی انجام شود و گرما با تشکیل ابر مخالفت کند. از طرف دیگر اگر سیستمی قوی باشد جزایر گرمایی و هسته های تراکم شهری موجب بارش های بیشتر و رگباری در مناطق شهری می شوند. یعنی برای سیستم های با رطوبت بالا می‌تواند موجب ایجاد رگبار شود و برای سیستم های کم و حدی موجب کاهش بارش می شود.

وی به موضوع آب های زیرزمینی و رو زمینی اشاره و خاطرنشان کرد: اثر کاهش این آب ها به ویژه آب های رو سطحی ممکن است موجب تقویت جزایر گرمایی شود. هر چند تاکنون روی این موضوع کار علمی انجام نشده است، اما می تواند موجب افزایش اختلاف دمایی شود، هرچند این مسئله علمی نیست.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین