کد خبر: ۵۰۳۹۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۵

دلار نخرید؛ ضرر می‌کنید

در روزهای اخیر بازار ارز از نوسان شدیدی‌تری نسبت به گذشته برخوردار شده و رکورد ۴۷۰۰ تومان هم برای دلار به ثبت رسید اما مسوولان امر تاکید دارند که جریان به این روال نخواهد ماند و دلار در ماه‌های پایانی سال که اکنون وارد آن شده‌ایم در روند کاهشی مناسبی قرار می‌گیرد.
آفتاب‌‌نیوز :
مشاهدات نشان می‌دهد که ارز در بازار آزاد با افزایش تقاضا روبرو شده و صرافی‌ها بعد از افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر شلوغ‌تر شده است، همچنین از طرف دیگر در بازار سکه میل به سمت فروش بیش از خرید است.

امروز اما رئیس کل بانک مرکزی با اعلام این‌که قیمت ارز در روزهای آینده در روندی کاهشی قرار می‌گیرد، تاکید کرده که سرمایه‌گذاری در نرخ ارز توجیه نداشته و کسانی که منابع خود را به ارز تبدیل می‌کنند، ضرر خواهند کرد

بر اساس گفته‌های سیف اکنون شاخص‌های کلان اقتصادی اعم از تورم و رشد اقتصادی در وضعیت مناسبی قرار دارند، در کنار آن درآمدهای ارزی نسبت به گذشته وضعیت خوبی دارند، به طوری که صادرات نفت نسبت به سال قبل افزایش دارد و قیمت هر بشکه آن به دامنه ۷۰ دلار رسیده است، بنابراین دلیلی وجود ندارد در بلندمدت وضعیت ارزی دچار نوسان شود.

تمایل بازار به سمت خرید ارز تا فروش آن

از سوی دیگر به گفته برخی از صرافی‌ها در روزهای گذشته که قیمت‌ ارز افزایشی شد، تقاضا برای ارز بیشتر شده است و بازار بیشتر به سمت خرید ارز متمایل است تا فروش آن. بخشی از این افزایش قیمت ناشی از جوی است که میان مردم ایجاد شده و میل به خرید را افزایش داده است.

بازار آزاد ارز و سکه در روزهای اخیر با روند صعودی قابل ملاحظه‌ و بی سابقه‌ای در روزهای اخیر همراه شده است. دلار آمریکا که در روز گذشته به مرز ۴۷۰۰ تومان هم رسید مشاهدات از میدان فردوسی نشان می‌دهد که اندکی با کاهش قیمت روبرو شده است. هر دلار آمریکا ۴۶۶۰ تومان خریداری و ۴۴۸۵ تومان به فروش می‌رسد که حدود ۱۵ تومان پایین‌تر از قیمت روز گذشته است.

بازار آزاد ارز در صرافی‌ها و دلالان ارز در خیابان فردوسی حال و هوای خاصی دارد. بازار شلوغ‌تر از روزهای گذشته است و صرافی‌ها از مشتری‌های بیشتری میزبانی می‌کنند. پشت تابلو قیمت بیشتر صرافی‌ها جمعیت زیاد است و مردم قیمت‌ها را زیر ذره‌بین برده‌اند و قیمت‌ها هم سریع تغییر می‌کند. در میان دلالان ارز هم تب و تاب زیاد است و جمعیت زیادی دور و برشان جمع شده‌اند و به معامله انواع ارز به ویژه دلار و یورو مشغول هستند.

ثبت ٤۲ میلیارد تومان کلاهبرداری و تراکنش غیرمجاز

این روزها کم نیستند شکایت‌های مربوط به برداشت‌های غیرمجاز در فضای مجازی، در این باره ارقام متفاوتی مطرح است به طوری که پزشکی می‌گفت ٧٠ میلیون تومان از حساب وی برداشت شده است؛ آمار نشان می دهد که در نیمه اول امسال حدود ٤٢ میلیارد تومان کلاهبرداری و تراکنش غیرمجاز در فضای الکترونیک انجام شده است.

این خبر را آذری جهرمی - وزیر ارتباطات - اعلام و با اشاره به اهمیت امنیت حاکم بر عملیات الکترونیک شبکه بانکی گریزی به برخی آمارهای موجود ارایه شده از سوی پلیس فتا تصریح کرد که پلیس فتا به عنوان پلیس امینیت فضای مجازی اعلام می کند که بیش از ٦٠ درصد شکایت های اعلامی به آن مربوط به برداشت های غیرمجاز بانکی است.

به گفته او با توجه به حجم بالای شکایات و همچنین برداشت‌های غیر مجاز بانکی و از سویی عدم مسئولیت بانک‌ها در این مورد  شبکه بانکی باید به ارتقای امنیت در حوزه الکترونیک توجه ویژه داشته باشد.

جولان آبمیوه‌های عربی و قاچاق در بازار

بررسی ها نشان می‌دهد انواع آبمیوه‌های قاچاق و به ویژه آبمیوه‌های عربی در اکثر مراکز خرید جولان می‌دهند و ماه‌هاست پیگیری‌ها درباره وضعیت قاچاق انواع آبمیوه از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بی‌نتیجه مانده است.

بر این اساس در ماه‌های گذشته اخباری مبنی بر کشف محموله‌های قاچاق آبمیوه منتشر شده موضوعی که به نوع خود می‌تواند مهر تائیدی بر داستان قاچاق انواع نوشیدنی‌ها باشد.

حتی بدون این اخبار هم گذری در بازار، به خوبی گویای این است که انواع آبمیوه‌هایی که ممکن است حتی سلامت آنها مورد تردید باشد در بازار جولان می‌دهند. بخش قابل توجهی از این نوشیدنی‌ها نیز متعلق به کشورهای عربی هستند. این در حالی است که سازمان غذا و دارو به ایسنا گفته بود چندین سال است برای واردات هیچ نوشیدنی از کشورهای عربی به ویژه عربستان و امارات مجوز داده نشده است.

جعبه سیاه دو کشتی حادثه سانچی همزمان باز می‌شوند

۱۶ دی ماه بود که یک کشتی فله‌بر چینی در نزدیکی آب‌های شانگهای به نفتکش ایرانی سانچی برخورد کرد و در جریان آن ۳۰ تبعه ایرانی و دو بنگلادشی به دلیل حریق و انفجارهای سنگین جان خود را از دست دادند که پیکر ۲۹ نفر از جان باختگان همچنان مفقود است. این کشتی ۲۴ دی ماه، پس از هشت روز سوختن نهایتا غرق شد.

 اکنون معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که بازگشایی جعبه سیاه نفتکش در دستور کار آژانس ایمنی دریایی چین قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود که جعبه سیاه هر دو کشتی به طور هم‌زمان باز شوند.

طبق اعلام محمد راستاد - رییس سازمان بنادر و دریانوردی - همان طور که پیش از این نیز اعلام شده بود، احتمالا برای اعلام گزارش نهایی بررسی جعبه‌های سیاه به سه ماه زمان نیاز خواهد بود.

سازمان بنادر ایران اعلام کرده که طبق قوانین بین‌المللی باید در زمان بازگشایی جعبه سیاه، تمام ذی‌نعفان حضور داشته باشند و از این رو، جعبه سیاه نفتکش سانچی با حضور نمایندگان ایران، چین، پاناما و همچنین شرکت اروپایی سازنده جعبه سیاه رمزخوانی خواهد شد.

وسعت آلودگی نفتی سانچی سه برابر شد

از سوی دیگر با گذشت بیش از یک هفته از غرق شدن نفتکش سانچی در میان شعله‌های آتش، آلودگی مرتبط با این نفتکش در ساحل شرقی چین بیش از سه برابر شده است.

اداره اقیانوسیه دولتی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد مقامات تا روز یکشنبه سه لکه نفتی را با مجموع وسعت ۳۳۲ کیلومتر مربع (۱۲۸ مایل مربع) مورد بررسی قرار دادند در حالیکه وسعت این آلودگی تا روز چهارشنبه ۱۰۱ کیلومتر مربع بود.

نفتکش سانچی که حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات نفتی بود که نوع آن با آلودگی نفت سنگین متفاوت بوده و برای زندگی دریایی فوق العاده سمی و کشنده است در حالیکه پاکسازی آن از آب نیز دشوارتر است.

گروه حافظ محیط زیست "صلح سبز" اعلام کرده منطقه‌ای که نفتکش سانچی در آن غرق شده است، محل زندگی گونه‌های دریایی مهمی بوده است. همچنین در مسیر مهاجرت پستانداران دریایی عظیم الجثه مانند نهنگ‌ها قرار دارد.

سمند ایران راهی بلاروس می‌شود

امروز وزیر صنعت، معدن و تجارت از همکاری‌های مشترک ایران و بلاروس در زمینه خودرو خبر داد و اعلام کرد: قرار شده سمند در بلاروس تولید شود.

محمد شریعتمداری اظهار کرد: برای توسعه روابط بانکی دو کشور و مسئله نقل و انتقال وجوه، مذاکراتی صورت گرفته و یک خط اعتباری ۵۰ میلیون یورویی برای فعالیت تجار ایرانی در بلاروس تخصیص داده شده است.

وی با بیان اینکه به دنبال برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال گذشته، روابط تجاری دو کشور با جهش مواجه شده است، افزود: در حوزه خدمات فنی - مهندسی نیز اتفاقات خوبی رخ داده است. البته به تازگی به دلیل تحریم‌ها مشکلاتی ایجاد شده که برای رفع آنها در حال تلاش هستیم و امید داریم به زودی این مشکلات برطرف شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین متذکر شد برای گسترش روابط تجاری دو کشور، اگرچه سقفی تعیین نشده اما بدون محدودیت، همکاری‌های تجاری در حوزه‌های مختلف گسترش خواهد یافت و در عرصه‌ای مانند خودروسازی، اکنون همکاری‌های مشترک آغاز شده تا سمند ایرانی در بلاروس تولید شود و از این طریق این محصول به بازارهای اوراسیا راه پیدا کند.

دلایل تاخیر در واگذاری مسکن مهر پردیس

آنطور که در خبرها آمده ظاهرا یکی از دلایل اصلی به تاخیر افتادن واحدهای مسکن مهر شهر جدید پردیس، فشارهای غیرقانونی است که اداره مالیات به شرکت عمران شهر جدید پردیس تحمیل می‌کند.

به گفته سعید غفوری - مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس - مالیات تکلیفی مورد ادعای سال ۱۳۹۱ اداره کل مالیاتی شرق استان تهران از شرکت عمران شهر جدید پردیس در رابطه با آماده سازی و ساخت مسکن مهر بیش از ۱۰ میلیارد تومان است و این در حالی است که طبق مصوبه شماره ۳۰۵۶۲/ ت ۰۴۹۱۲۸ مورخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ هیأت وزیران، ساخت و آماده سازی پروژه‌های مسکن مهر از پرداخت مالیات معاف بوده و تنها باید مبلغ ۳۰۰ هزار تومان مالیات از هر واحد مسکن مهر وصول و پرداخت شود.

در این رابطه واحد اجرایی مالیات بارها نسبت به انسداد حساب‌های شرکت عمران پردیس اقدام و مبلغی را خلاف مقررات برداشت کرده است و مجدداً بدون توجه به شرایط موجود در تاریخ ۲۰ دی‌ماه ۱۳۹۶ نسبت به انسداد کلیه حساب‌های بانکی شرکت عمران پردیس اقدام و متاسفانه اخیرا نسبت به برداشت بیش از ۶۰۰ میلیون تومان از حساب درآمد غیرقابل برداشت خزانه اقدام کرده است که این امر باعث وقفه در عملیات اجرایی مسکن مهر و به تعویق افتادن حقوق حقه متقاضیان مسکن مهر پردیس شده است.

ماجرای واردات آیفون توسط تامین اجتماعی

در حوزه ارتباطات  این روزها خبری درباره واردات گوشی آیفون از سوی تامین اجتماعی دست به دست می‌شد که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره این موضوع  اعلام کرد: شرکت بازرگانی بین‌المللی تامین اجتماعی دولتی نیست و کمتر از ۲.۵ درصد کل آیفون‌ها را این شرکت ثبت سفارش کرده که البته لزوما منجر به ترخیص هم نشده است.

به گفته محمدجواد آذری این شرکت بازرگانی بین‌المللی تامین اجتماعی دولتی نیست و سهام آن متعلق به بازنشستگان تامین اجتماعی است.

بر این اساس کل ثبت سفارش سال جاری ۷۳۷۸ عدد آیفون و کل ثبت سفارش آیفون جاری تمام شرکت‌ها ۳۰۴ هزار و ۶۱۴ عدد بوده است. به عبارتی کمتر از ۲.۵ درصد کل آیفون‌ها را این شرکت ثبت سفارش کرده که البته لزوما منجر به ترخیص هم نشده است. کل ثبت سفارش گوشی در سال جاری هم حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار عدد بود که ثبت سفارش این شرکت زیر یک پانصدم کل ثبت سفارش‌هاست.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
0
0
تجربه چيز ديگري ميگويد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین