کد خبر: ۵۰۴۱۷۸
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۸

توصیه‌های انصاری برای انتصاب مدیران

رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: هدف غایی از مجموعه تلاش‌هایی که با عنوان «تربیت مدیران آینده» صورت می‌گیرد، ایجاد نوعی الزام و بستر قانونی است برای آنکه انتخاب مدیران در دستگاه‌های اجرایی سلیقه‌ای نباشد.
آفتاب‌‌نیوز :
جمشید انصاری در جلسه اعطای گواهینامه اولین دوره آموزش و تربیت مدیران آینده اظهار کرد: در انتخاب و انتصاب مدیران، علاوه بر داشتن برخی توانمندی‌ها و شایستگی‌های عمومی ضروری است به برخی شاخص‌ها و ویژگی‌های خاص نیز توجه شود.

وی جوان بودن همراه با تجارب مفید مدیریتی، دارا بودن تخصص‌های لازم در حوزه تخصصی مدیریت، جسارت خروج از مناسبات و قواعد سنتی، داشتن روحیه خلق فرصت با امکانات موجود، داشتن شناخت از محیط داخلی سازمان، داشتن دانش مدیریت و پایبندی به آن و تقویت مهارت‌های مدیریتی را از لوازم و شایستگی‌هایی دانست که توجه به آن در فرآیند انتصاب مدیران ضروری است.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: همچنین توجه به مدیریت دانش در سازمان و اینکه بتوانیم تجارب سازمانی را به عنوان مدیریت دانش جمع‌بندی و تدوین کنیم، ضروری است تا دستاوردهای سازمان‌ها به حال خود رها نشود.

انصاری همچنین تاکید کرد: ضروری است خلاقیت در مدیریت را به عنوان یک مهارت در افراد تقویت کنیم و روحیه آینده‌پژوهی و آینده‌نگری را در مدیرانمان ارتقا دهیم.

وی در ادامه ضمن تقدیر از همکاران مرکز مدیریت آموزش دولتی در اجرای آزمایشی موفق یکی از مصوبات شورای عالی اداری در خصوص تقویت و تربیت مدیران آینده افزود: امیدوارم با جمع‌بندی این تجربه اجرایی بتوانیم در خصوص توسعه و فراگیرکردن این قسم آموزش‌ها تصمیم‌گیری کنیم و طبق دستورالعملی که در حال نهایی شدن است، این موضوع را در دستگاه‌های اجرایی در قالب مدل شایستگی پیش‌ ببریم.

انصاری با بیان این که انتخاب مدیران در دستگاه‌های اجرایی به دو شیوه تامین مدیر از بیرون و سرمایه‌گذاری به منظور شناسایی و تربیت نیروی درونی سازمان انجام می‌شود گفت: ما در کشورمان هر دو این رویکردها را تجربه کرده‌ایم. در مقاطعی شرایط به گونه‌ای بود که جذب مدیران از بیرون سازمان‌ها اجتناب‌ناپذیر بود ولی در حال حاضر وضعیت تحصیلی و توانمندی‌ نیروهای انسانی درون سازمان‌ها به گونه‌ای است که رویکرد دوم به عنوان رویکرد غالب مطرح است.

وی در ادامه به مجموعه اقداماتی که در گذشته در ارتباط با تربیت مدیران انجام شده است، اشاره کرد و ادامه داد: علاوه بر این که در وزارت نفت برنامه راهبری توسعه مدیران را داشتیم و همچنین علاوه بر برخی پویش‌های پراکنده وزارت نیرو در این ارتباط، در سازمان اداری و استخدامی کشور نیز طی دهه ۷۰ طرحی با عنوان طرح شهید بهشتی به منظور تربیت مدیران آینده اجرایی شد که با توجه به تغییر و تحولات ساختاری سازمان رها شد.

وی اضافه کرد: مصوبه سال ۱۳۹۳ شورای عالی اداری آخرین طرح در این ارتباط است که اجرای آزمایشی آن از سوی مرکز آموزش مدیریت دولتی، دستاوردهایی را در اختیار ما قرار می‌دهد. ان‌شاء الله با جمع‌بندی این تجربه و تجارب دیگر به چارچوبی خواهیم‌ رسید که به زودی به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود.

رئیس سازمان ادرای و استخدامی اظهار کرد: بر اساس طرح جدید بر اثر تجربه به دست آمده از این پس این کار را به صورت متمرکز دنبال نخواهیم کرد و روشی که طی دو سه سال گذشته پیگیری شده است، تداوم نخواهد یافت. دستگاه‌های اجرایی نسبت به شناسایی جمعی از نیروهای انسانی توانمند و واجد صلاحیت اقدام می‌کنند و سپس با ارزیابی که کانون‌های ارزیابی انجام می‌دهند، عده‌ای از آنها را واجد صلاحیت تشخیص می‌دهند و برای جمعی دیگر دوره‌های آموزشی به منظور توانمندسازی آنان اقدام خواهند کرد.

به گفته انصاری بر اساس دستورالعمل جدیدی که ابلاغ خواهد شد، کانون‌های ارزیابی مدیران هم در خود دستگاه‌ها و هم به صورت تشکل‌های خصوصی تشکیل و گواهینامه توسط آنان صادر خواهد شد و حاصل کار در بانک اطلاعات مدیران اجرایی برای استفاده‌ دستگاه‌ها تجمیع می‌شود.

وی تاکید کرد: با اجرایی شدن این طرح در آینده این دستگاه‌ها هستند که از ابتدا نیروهای واجد شرایط را شناسایی می‌کنند و آموزش می‌دهند و حداکثر برای سطح خاصی از مدیریت مثلا برخی مدیران راهبردی یا مدیریت سیاسی این کار احتملا به صورت متمرکز برنامه‌ریزی خواهد شد.

رئیس سازمان ادرای واستخدامی ادامه داد: در ارتباط با کانون‌های ارزیابی نیز علاوه‌بر اینکه دستگاه‌های اجرایی خود می‌توانند نسبت به تشکیل آن اقدام کنند، بخش خصوصی نیز می‌تواند این کانون‌های ارزیابی را ایجاد کند و کار سازمان اداری و استخدامی در این ارتباط بررسی و تایید صلاحیت کانون‌های ارزیابی در بخش دولتی و خصوصی است.

انصاری تصریح کرد: گواهینامه‌های صادره نیز از سوی کانون‌های ارزیابی که از سوی سازمان دارای صلاحیت تشخیص داده می‌شوند و دستگاه اجرایی به صورت مشترک صادر می‌شود.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین