کد خبر: ۵۰۴۲۴۷
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۷

طرح تعیین سقف افزایش حقوق اساتید بحران زا است

رئیس مجمع صنفی اساتید دانشگاه علامه‌طباطبایی با تاکید بر اینکه طرح کمیسیون تلفیق در خصوص تععین سقف افزایش حقوق اساتید بحران زا است،‌ گفت: اساتیدی که حدود 40 سال از عمر خود را صرف آموزش و پژوهش علمی کشور می کنند باید مورد تشویق قرار بگیرند نه اینکه با اتخاذ تصمیمات نادرست آنها را وادار به ترک صحنه علمی کشور کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر محمد زاهدی‌اصل، با اعلام این مطلب اظهار کرد: وقتی تصمیمی بدون بررسی‌های کارشناسی در خصوص حقوق و معیشت اساتید دانشگاه‌ها در کمیسیون تلفیق مجلس اتخاذ می‌شود، این تصمیمات می‌تواند تبعات زیان‌باری را همراه داشته باشد و باید به تبعات چنین تصمیماتی فکر کنیم. در واقع باید از اساتیدی که در زندگی خود ایثار، گذشت و فداکاری کرده‌ و  بعد از 30 سال در دوران بازنشستگی همچنان همکاری خود را براساس نیاز دانشگاه‌ها در بالاترین درجه علمی ادامه دادند، قدرشناسی و حمایت بیشتری صورت بگیرد نه اینکه با اتخاذ تصمیماتی بخواهیم این افراد را به نوعی مجازات کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: مثلا اگر فردی با 40 سال سابقه کار  براساس درخواست و نیاز خود دانشگاه‌ها به فعالیت‌های آموزشی و علمی خود ادامه می‌دهد، باید مورد تشویق قرار بگیرد نه اینکه برای بازنشستگی آن‌ها سقف قرار بدهیم که بر اساس آن پاداش پایان خدمت آن‌ها 57 درصد کاهش یابد. بنابراین این نوع تصمیمات کاملا ظلم آشکار در حق کسانی است که خالصانه برای توسعه جامعه تلاش می‌کنند.

استاد دانشگاه علامه‌طباطبایی خاطر نشان کرد: حداقل تاثیرات هرگونه دخل و تصرف در وضعیت معیشت اساتید، این است که آن‌ها زودتر از موعد درخواست بازنشستگی می‌دهند و این وضعیت کشور و آینده جامعه علمی را با چالش جدی مواجه می‌کند.

دکتر زاهدی اصل با تاکید بر اینکه باید بین جایگاه اساتید دانشگاه‌ها و مشاغل دیگر تفاوتی قائل شد، گفت: اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها افرادی هستند که تمامی زندگی خود را صرف تحصیل، پژوهش و آموزش کرده‌اند. بنابراین هرچه همکاری آن‌ها در محیط‌های عمومی بیشتر باشد، به همان اندازه اثرگذاری او در رشد توسعه جامعه نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین با ظرح اخیر، کشور را از وجود افراد پیشکسوت، فرهیخته‌، اندیشمند، نخبه و مراجع علمی محروم خواهیم کرد.

رئیس مجمع صنفی اساتید دانشگاه علامه‌طباطبایی همچنین به تبعات تصمیم اخیر مجلس در حوزه آموزش نیز اشاره کرد و گفت: برخی رشته‌های خاص در دانشگاه‌ها،‌ با کمبود استاد مواجه هستند. اگر دانشگاه‌ها از افرادی که رتبه‌ استاد تمامی و پروفسوری دارند به خوبی استفاده نکنند، مطمئنا این افراد، دانشگاه‌ها را ترک کرده و یا زودتر از موعد بازنشست می‌شوند و یا به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند. در نتیجه دانشگاه‌ها مجبور هستند، دروس آموزشی در برخی مقاطع تحصیلی را به دست افرادی بسپارند که تجربه کمتری در حوزه آموزش دارند. در نهایت کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها به سرعت افت خواهد کرد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: تصمیمات نادرستی در خصوص وضعیت معیشت اساتید در کشور به هیچ عنوان به مصلحت دانشگاه‌ها و حتی جامعه نیست، در حالی که براساس سند ایران 1404 که به تایید رهبری نیز رسیده است،‌ باید به جایگاه اول علمی منطقه دست یابیم. بنابراین رسیدن به این هدف نیازمند این است که اساتید،‌ نخبگان،‌ اندیشمندان و فرهیختگان در دانشگاه‌ها حضور داشته باشند، نه اینکه تصمیمات نادرست آن‌ها را بی انگیزه کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی با تاکید بر اینکه وضعیت معیشت استادان در کشور قابل مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته و حتی کشورهای اطراف نظیر ترکیه و مالزی نیست، گفت: شرایط اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی برای اساتید در کشور باید به گونه‌ای باشد که آن‌ها با آرامش و خیالی راحت به پژوهش و کسب علم‌آموزی بپردازند،‌ نه اینکه وضعیت را به گونه‌ای رقم بزنیم که آن‌ها همواره از دانشگاهی به دانشگاه دیگر نقل مکان کنند و دغدغه معیشت بیشتر از پژوهش و آموزش آن‌ها را درگیر خود کند.

دکتر زاهدی‌اصل در پایان با تاکید بر اینکه تصمیمات نابخردانه جایگاه علمی کشور را با بحران مواجه می‌کند، گفت: انتظار ما این است که نمایندگان مجلس بخصوص نمایندگان حوزه آموزش عالی به تبعات تصمیم‌گیری‌های خود در این عرصه را متوجه شوند و با تصمیمات نادرست فضای مشکل آفرین برای کشور ایجاد نکنند، چرا که با تصمیمات نادرست به مرور زمان با بحران علمی مواجه خواهیم شد که به مراتب می‌تواند سرآغاز بحران‌های دیگر در عرصه‌های فرهنگی،‌ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی باشد.


ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین