کد خبر: ۵۰۵۹۹۰
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷

ورود آشکار آمریکا به بحران قطر

یک روزنامه قطری با تاکید بر تمایل دولت آمریکا برای حل بحران منطقه خلیج فارس از نشست سران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و آمریکا در مجتمع تفریحی کمپ دیوید طی ماه مه آتی خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه الشرق قطر به نقل از ماجد الانصاری، استاد جامعه‌شناسی سیاسی در دانشگاه قطر که برای شرکت در گفت‌وگوی استراتژیک آمریکا – قطر در واشنگتن حضور داشت، نوشت، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به دعوت از دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در مه آتی سفری به واشنگتن خواهد داشت و همزمان با او محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی نیز به واشنگتن سفر خواهند کرد.

الانصاری تاکید کرد: برخی خبرها حاکی از احتمال برگزاری نشستی با حضور امیر قطر و رهبران عربستان و امارات در مجتمع تفریحی کمپ دیوید در راستای تمایل واشنگتن به حل بحران فعلی در منطقه خاورمیانه هستند.

الانصاری تاکید کرد: گفت‌وگوی استراتژیک آمریکا-قطر در واشنگتن حاوی این پیام آشکار به کشورهای تحریم کننده قطر (عربستان، امارات، بحرین و مصر) بود که واشنگتن خطوط قرمزی در خصوص بحران منطقه خلیج فارس دارد و پیش از این نیز از قصد خود برای حل این بحران سخن گفته است، اما نکته جدید در این گفت‌وگو تاکید دوباره رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا براین نکته بود که بحران منطقه خلیج فارس پیامدهای منفی در سطوح اقتصادی و نیز نظامی نه فقط برای کشورهای تحریم کننده بلکه برای آمریکا داشته است.

این منبع افزود: اظهارات مسئولان آمریکایی در واشنگتن مبنی بر حمایت کشورشان از قطر در صورت وقوع هرگونه تعرض نظامی به این کشور، به منزله پیامی آشکار به این چهار کشور عربی بود که آمریکا هرگز در صورت وقوع حمله‌ای نظامی به قطر دست بسته نخواهد ماند.

به گفته الانصاری اظهارات مسئولان آمریکایی حاکی از این بود که روابط موجود میان قطر و آمریکا استراتژیک و واقعی هستند و این روابط در تمامی ابعاد نظامی، امنیتی، سیاسی، اقتصادی و تجاری گسترش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، این استاد دانشگاه قطر در ادامه گفت: لحن آمریکایی‌ها در این گفت‌وگو به شدت همسو با موضع‌گیری قطر بود و در سخنان آنها هیچ‌گونه اشاره منفی نسبت به قطر وجود نداشت و تنها حاوی تقدیرهای آشکاری از نقش قطر در توقف حمایت مالی از تروریست‌ها و مبارزه با ترویسم و نیز تلاش برای توقف قاچاق انسان بود.

به گفته این منبع، گفت‌وگوی استراتژیک در واشنگتن مقدمات آغاز گفت‌وگوهای دوجانبه میان دوحه و آمریکا را تقویت کرده و موعدی سالانه برای برگزاری آن جهت بررسی تمامی ابعاد همکاری‌ها تعیین شد و قرار است این گفت‌وگو در سطح بالایی با حضور وزرای خارجه، دفاع و خزانه‌داری آمریکا و نیز پنج تن از وزرای قطری برگزار شود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین