کد خبر: ۵۰۶۵۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹
رییس جمهور:

در توانمندی دفاعی نیازی به مذاکره با هیچ قدرتی نخواهیم داشت

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه مسئولان کشور برای توانمندی دفاعی نیازی به مذاکره و توافق با هیچ قدرتی نخواهند داشت، گفت: اگر مقامی در این زمینه با ما صحبت کند، جواب او را قاطع، محکم و روشن می‌دهیم.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز (یکشنبه) در مراسم افتتاح 10 موزه دفاع مقدس در استان‌های مختلف کشور اظهار کرد: ما هر نوع سلاحی که برای دفاع از کشور نیاز داشته باشیم در چارچوب قوانین و فتاوای رهبر انقلاب تهیه می کنیم اما دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم.

به گزارش آفتاب‌نیوز، وی همچنین با بیان اینکه ما باید قدرت ملی خود را افزایش دهیم تصریح کرد: قدرت دفاعی جزئی از قدرت ملی است و قدرت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دفاعی در کنار هم قدرت ملی را تشکیل می‌دهد که بدون هیچ کدام از آنها نمی توان کشور را اداره کرد. در زمان  دفاع مقدس اگر  نمی توانستیم میدان جنگ را اداره کرده و مهمات و غذا تهیه کنیم یا اگر نمی توانستیم نفت بفروشیم، نمی توانستیم جنگ را اداره کنیم. دلیل آنکه من در زمان دفاع مقدس مسئول پدافند هوایی شدم این بود که بعد از بمباران خارک، صادرات نفت ما دو هفته تعطیل شد. رهبری آن زمان گفتند من از طرف امام به شما تکلیف می کنم که این مسئولیت را بپذیرید، زیرا من اول این مسئولیت را نمی پذیرفتم اما اگر من نفتکش ها را اسکورت نمی کردیم نمی توانستیم جنگ را اداره کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه در زمان انتخابات حضرت امام تاکید داشتند که انتخابات باید همان روز و بدون تاخیر برگزار شود، بیان کرد:در آن زمان قدرت سیاسی ما در کنار قدرت دفاعی و قدرت اقتصادی بود. همچنین اگر قدرت فرهنگی و ایمان و اعتقاد نبود نمی توانستیم به پیروزی برسیم مردم می دانستند آنها مظلوم بوده و جنگ بر آنها تحمیل شده است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: نیروهای مسلح باید در کنار دولت، دولت در کنار حوزه علمیه ، حوزه علمیه در کنار مردم و مردم در کنار هم باشند البته به جز قدرت سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و دفاعی قدرت سایبری هم یکی دیگر از ارکان قدرت محسوب می شود. علوم پیشرفت و هایتک قدرتهای جدیدی هستند.

وی همچنین با بیان اینکه این روزها در دنیا همه یکدیگر را تهدید کرده و بعید هم هست کسی از این تهدیدها دست بردارد، گفت: آمریکا وقیحانه روسیه را با سلاح اتمی جدید خود تهدید می کند. در این شرایط آیا می‌شود ملتی بگوید که اکنون زمان صلح، برادری و همزیستی است و قدرت دفاعی مثل سابق نمی خواهیم ما همیشه به قدرت دفاعی نیازمندیم و تا زمانی که تهدید علیه ما وجود دارد باید قدرت دفاعی خود را تقویت کنیم و اگر می توانیم خودمان سلاح بسازیم که اکنون اکثر سلاح ها را خودمان می سازیم و اگر لازم است از بقیه سلاح بخریم.

روحانی تاکید کرد: ما باید آنقدر قدرتمند باشیم که دشمن جرات تجاوز نداشته باشد ویا باید دشمن را مایوس کنیم یا به او بفهمانیم که در برابر تجاوز، هزینه بسیار سنگینی می پردازد.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: صلح در سایه قدرت ملی ایجاد می شود، قدرت ملی برای بازدارندگی یعنی صلح مقتدرانه است. ما باید آماده باشیم که تهدیدات را دفع کنیم.

رئیس دولت دوازدهم تاکید کرد: قدرت ملی در چارچوب حزب و جناح نمی گنجد و تمام احزاب ذیل این قدرت ملی تعریف می شوند. ارزش های انقلاب و دفاع مقدس زیر خیمه جناح و حزب نرفته و مربوط به کل ملت است. مگر در جنگ از مردم می پرسیدیم چه گرایش حزبی دارند؟ در جنگ همه در کنار هم بودند. امروز هم باید نیروهای مسلح بالای جناح و حزب بایستند. تمام آثار و ارزشهای دفاع مقدس ما باید فوق اهداف و جناح‌ها باشد. در راهیان نور و موزه‌های دفاع مقدس باید هر ایرانی احترام ببیند و نباید اجازه بدهیم رنگ جناح و حزب دفاع مقدس را تحت تاثیر قرار دهد.

روحانی با بیان اینکه شهدا اسطوره‌های واقعی زندگی ما هستند، تصریح کرد: نشر آثار و زندگی نامه شهدا،رزمندگان و ایثارگران ارزش فوق العاده‌ای دارد. موزه ‌های دفاع مقدس باید ملت ما را متحدتر کرده و روحیه ایثار را بیشتر کند. هرچه این موزه‌ها بیشتر شود، بیشتر نقش بازدارنده در مقابل تهدیدات دارد. ما باید از فضای مجازی نیز استفاده کرده وآثار دفاع مقدس را آنجا نشردهیم و فضای مجازی را به فرصت تبدیل کنیم. ما باید روحیه ایثارگری را آنقدر بالا ببریم که هیچ دشمنی جرات توطئه علیه کشور ما را نداشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: رزمندگان ما در کشورهای دوست برای دفاع از مسلمانان فداکاری کرده و نشان دادند روحیه ایثار و مقاومت در برابر دشمنان همچنان وجود دارد.

روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه انقلاب اسلامی موضوع بسیار مهم و شاید بی‌نظیر در تاریخ ملت‌های منطقه و جهان بود، گفت: ملت ایران بدون کمک هیچ قدرت خارجی و با وحدت و همکاری انقلاب را به پیروزی رساند. دفاع مقدس نیز دفاع جانانه یک ملت نه فقط در برابر یک رژیم متجاوز بلکه تقریبا در برابر همه قدرتهای جهان بود.

رئیس‌جمهور افزود: در هر جنگی قبل از بحث سخت افزار باید به فکر نرم افزارهای آن باشیم. اولین نرم افزار یک دفاع، مشروعیت آن است. یعنی باید مردم آگاه شوند که دیگری به کشور تجاوز کرده و ما مدافع هستیم و نمی خواهیم به منافع هیچ ملتی تجاوز کنیم  و این وظیفه دینی ملی و انقلاب ما است که از سرزمین، شرف و استقلال دفاع کنیم.

وی با اشاره به اینکه اگر این مشروعیت دفاع در ذهن همه مردم ر وشن نباشد، ملت پای کار نیامده و از جنگ خسته می‌شود، تصریح کرد: اما اگر مشروعیت جنگ روشن شود، اگر جنگ هشت یا ده سال هم طول بکشد مردم مقاومت می کنند. در جنگ تحمیلی فرمانده کل قوا یک مرجع تقلید و رهبر انقلاب بود که مردم به او عشق می ورزیدند و همه اقشار مردم هم درک کردند که راهی جز مقاومت در برابر تجاوز وجود ندارد و هیچ کس جز خود آنها نمی تواند از سرزمین، شرف و ناموسشان دفاع کند.

روحانی با بیان اینکه مشروعیت نرم افزار اصلی برای دفاع در برابر متجاوز است، اظهار کرد: جنگ فراز و نشیب زیادی دارد، شهید ، مجروح ، اسیر و ویرانی دارد و اداره آن سخت است اما این مشروعیت سختی‌ها را کم می‌کند.

وی همچنین بیان کرد: نرم افزار دیگر جنگ اعتماد مردم به مقامات سیاسی و نظامی خود است. اگر در دفاع مقدس والدین فرزندان خود را بدرقه کرده و به فرزند شهید خود هم فخر می کردند به این دلیل بود که به مسئولان اعتماد داشتند. اگر این اعتماد وجود نداشت بعد از هر عملیات باید درباره آن عملیات صدها ساعت بحث می شد. در این شرایط نمی توانستیم جنگ را اداره کنیم. اوایل جنگ تحمیلی مجلس اول بر مبنای احساس وظیفه خود هر روز فرماندهان نظامی را احضار می کرد، در آن مقطع شرایط سخت بود و مشکلات زیادی وجود داشت و نه ارتش آماده بود، نه سپاه و نه نیروی انتظامی. امام بعد از این احضارها پیغام داد که مجلس به کار خودش برسد و اگر می خواهد کمک و پشتیبانی کند، زیرا نیروهای مسلح فرمانده دارند و برآنها نظارت می شود. اگر مجلس می خواست این وضعیت را ادامه دهد و حتی تحقیق و تفحص از هر عملیات داشته باشد، قانون اساسی این اجازه را می داد اما اگر هر کاری را به اهلش واگذار نکنیم و خواسته باشیم هر روز ایراد بگیریم، کار پیش نمی رود. یکی از مشکلات امروز ما هم این است که زیادی احساس وظیفه می کنیم.

روحانی در ادامه با اشاره به اینکه با شروع جنگ هر روز اعتماد مردم به فرماندهان نظامی و مسئولان سیاسی بیشتر می شد، تصریح کرد: عملیات 140 فروند هواپیماهای نیروی دریایی ضربه سخت روحی و روانی به عراق وارد کرد و از سویی برای مردم ما امید و اعتماد به وجود آورد و  هر روز این اعتماد بیشتر می شد که عملیات شکست حصر آبادان این امیدها را بیشتر کرد.

رئیس‌جمهور در پایان با بیان اینکه مشروعیت جنگ و دفاع برای مردم روشن شده بود و مردم به مسئولان سیاسی و نظامی اعتماد داشته و امید آنها هر روز بیشتر میشد، گفت: بعد از حمله صدام به کویت مشخص شد که به چه میزان کشورهای منطقه، اروپا، آمریکا و شوروی به صدام کمک کرده و چه کشورهایی به او سلاح‌های شیمیایی دادند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
0
1
انرژی هسته ای حق مسلم ماست را هم زیاد میشنیدیم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین