کد خبر: ۵۰۶۷۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵
سخنگوی وزارت خارجه:

هیچ اطلاعی از کارگروه اصلاح برجام نداریم/ ارتباطی بین عدم حضور ظریف با افراد حاضردر داووس وجود نداشت

سخنگوی وزارت خارجه صبح امروز در نشست هفتگی خود تاکید کرد: ما هیچ اطلاعی از کارگروه اصلاح برجام نداریم و خبری را در این ارتباط اتحادیه اروپا به ما نداده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سخنگوی وزارت خارجه صبح امروز در نشست هفتگی خود تاکید کرد: ما هیچ اطلاعی از کارگروه اصلاح برجام نداریم و خبری را در این ارتباط سخنگوی وزارت خارجه: هیچ اطلاعی از کارگروه اصلاح برجام نداریم/ ارتباطی بین عدم حضور ظریف با افراد حاضردر داووس وجود نداشتاتحادیه اروپا به ما نداده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خود با رسانه‌ها در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه طبق اخبار منتشر شده سه کشور اروپایی با تشکیل کارگروه مشترک با آمریکا برای اصلاح و یا اضافه کردن موادی به برجام موافقت کرده‌اند و آیا ایران از این موضوع اطلاعی دارد و کشورهای اروپایی در این زمینه با ایران صحبت کرده‌اند،‌ خطاب به خبرنگار سوال‌کننده،‌ گفت: فکر می‌کنم فرض شما از ابتدا اشتباه است و ما چنین سخن و کلامی را به صورت رسمی از سه کشور اروپایی دریافت نکرده‌ایم و فکر می‌کنیم که باز هم آمریکایی‌ها بر اساس عادت غلط و دیرینه خود رویاهایشان را از زبان دیگران بیان می‌کنند.

وی خطاب به خبرنگار پرسش‌کننده تاکید کرد: ما هیچ اطلاعی از این کارگروه که شما اشاره کردید نداریم و خبری در این ارتباط از سوی اتحادیه اروپا به ما داده نشده است.

قاسمی در بخش دیگری از این نشست با بیان این که هیچ ارتباطی بین عدم حضور ظریف با افراد حاضر در اجلاس داووس وجود نداشت، گفت: عدم حضور وزیر خارجه در اجلاس داووس به دلیل نیاز به وجود ایشان برای چیدمان و تحول جدید و رسیدن به یک نقظه مطلوب در تغییر ساختار وزارت خارجه و این که هیچ بخشی از کار متوقف نشود بود و غیر از این موارد بقیه مباحثی که مطرح می‌شوند گمانه‌زنی است.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که وزیر خارجه در طول سال‌های گذشته به صورت مستمر در اجلاس اقتصادی داووس شرکت می‌کردند ولی امسال در این اجلاس شرکت نکردند و عده‌ای عدم شرکت آقای ظریف در این اجلاس را مربوط به حضور آقای ترامپ و نتانیاهو رییس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این کنفرانس دانستند، اظهار کرد: چنین چیزی نیست و من علت عدم حضور آقای ظریف در اجلاس داووس را پیش از این تشریح کردم.

وی ادامه داد: هیچ ارتباطی بین عدم حضور آقای ظریف و اشخاصی که در اجلاس داووس شرکت کرده بودند وجود ندارد و علت عدم حضور ایشان همان موضوعی بود که من پیش از این اشاره کرده بودم.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل این‌که در هفته اول اجرای تغییر ساختار در وزارت خارجه بودیم این ضرورت وجود داشت که آقای ظریف در این زمان در تهران باشند و به همین دلیل در این اجلاس شرکت نکردند و اگر چیزی جز این در مورد علت عدم حضور آقای ظریف در اجلاس داووس مطرح می‌شود نادرست و اشتباه است.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که آیا تاکنون کشورهای اروپایی به صورت صریح از ایران درخواست مذاکره در ارتباط با مسائل موشکی را داشته‌اند، با توجه به اینکه آمریکایی‌ها در این زمینه تاکنون اظهارنظرهای مختلفی داشتند، گفت: آنچه که مسلم است این است که آمریکایی‌ها از رابطه ایران با کشورهای منطقه و همچنین اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از کشورهای دنیا ناراضی هستند و تلاش دارند که با اعمال فشار با سایر کشورها، آنها را در جهت منافع خود سوق دهند.

قاسمی با اشاره به روابط کنونی ایران و اتحادیه اروپا و با اعتقاد بر اینکه این روابط از استحکام خوبی برخوردار است و در جهت منطقی ادامه دارد، خطاب به خبرنگار سوال‌کننده، گفت: در خصوص موضوعی که مطرح کردید ما چیزی را رسما از سوی اتحادیه اروپا با توجه به تماس‌هایی که با آنها داشتیم دریافت نکردیم.

وی گفت: ما در تماس‌ها و گفت‌وگوهای خود با مقامات اتحادیه اروپا دیدگاه‌های خود را بیان کرده و بیان می‌کنیم و نگاه آنها را نیز نسبت به مسائل می‌شنویم.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: آنچه برای مهم و حیاتی است سیاست‌های رسمی کشورهای عضو این اتحادیه است و نه آنچه که در برخی از رسانه‌های غربی مطرح می‌شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به این سوال که آقای زنگنه وزیر نفت روز گذشته در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران اعلام کرده‌اند که برای بازگرداندن پول ناشی از فروش نفت، برخی از بانک‌ها همچنان تحریم هستند و البته این تحریم ربطی به برجام ندارد، حال سوال این است که مگر نباید طبق برجام تحریم‌های بانکی لغو می‌شد ولی چرا که آقای زنگنه می‌گوید برخی از تحریم‌های بانکی ربطی به برجام ندارد که سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ گفت: در این ارتباط از آقای زنگنه سوال کنید تا در مورد آنچه که مطرح کردند توضیحات لازم را بدهند.

وی با بیان اینکه آنچه که آقای زنگنه گفتند درست است و من صحبتی در این زمینه ندارم از خبرنگار سوال‌کننده خواست که جزئیات بیشتری در ارتباط با این موضوع را از خود وزیر نفت جویا شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد آخرین گفت‌وگوهای ایران و کانادا، ‌تصریح کرد: تعاملات ما با کانادا ادامه دارد و در تلاش هستیم که هیات دیگری را در سطح کارشناسی برای ادامه مذاکرات بین دو کشور تبادل کنیم ولی هنوز تاریخی برای این دیدار و انجام این مذاکرات کارشناسی مشخص نشده است.

این مقام مسئول در وزارت خارجه تاکید کرد: تعاملات بین دو کشور وجود دارد و امیدواریم مذاکرات بین دو کشور به خوبی ادامه پیدا کند چنانچه طرفین به نقطه مطلوب خود در این زمینه دسترسی پیدا کنند.

قاسمی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد آخرین پیگیری‌های این وزارتخانه در ارتباط با پرونده بیژن قیصر شهروند ایرانی آمریکایی که چندی پیش در اثر شلیک مستقیم گلوله پلیس آمریکا کشته شد، تصریح کرد: پیگیری این پرونده ادامه دارد و این پرونده مفتوح است.

وی با بیان اینکه پیگیری وضعیت شهروندان ایرانی از جمله پیگیری این پرونده بسیار برای ما مهم است، خاطرنشان کرد: متاسفانه رفتارهای تبعیض‌آمیز و ناجوانمردانه‌ای در مورد این شهروند ایرانی صورت گرفته و چنین موضوعی اهمیت پیگیری این پرونده را افزایش می‌دهد.

قاسمی به نوع رفتار آمریکایی‌ها و کارشکنی‌هایشان در مورد اینگونه پرونده‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به این موضوع ما هنوز در مورد این پرونده به نتایج لازم نرسیده‌ایم ولی همانطور که گفتم این پرونده را با جدیت تمام در سطح ملی و وزارت خارجه پیگیری می‌کنیم تا حق این شهروند ایرانی را احیا کنیم و به خانواده این شهروند ایرانی در راستای پیگیری وضعیت پرونده فرزندانشان کمک کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با رسانه‌ها در مورد حضور ایران در نشست بازسازی عراق در کویت، تصریح کرد: وضعیت ما با دیگر کشورها در مورد عراق متفاوت است. ما از دیرباز بعد از سقوط حکومت استبدادی در این کشور همواره در کنار عراق حضور داشته‌ایم و تا آنجا که توانسته‌ایم به گسترش همکاری‌های اقتصادی و مبادلات فرهنگی مبادرت کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که «ما همکاری‌های خوبی با عراق داریم»، تصریح کرد: قطعا در اجلاس کویت به صورت جدی شرکت می‌کنیم. باید در آن‌جا ببینیم که چه طرح‌ها و برنامه‌هایی وجود خواهد داشت و بعد از این اجلاس در مورد چگونگی سیاست‌گذاری‌های خود در همکاری با عراق تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنیم.

وی با ابراز امیدواری مبنی بر این‌که «تعدادی از بازرگانان و تجار ایرانی نیز در این اجلاس حضور پیدا کنند تا پروژه‌ها و نوع همکاری‌های خود را با طرف‌های عراقی مشخص کنند»، ادامه داد: نوع همکاری‌های ما با عراق منوط به این نوع اجلاس‌ها نبوده البته ما این اجلاس‌ها را نیز مهم می‌دانیم و تلاش می‌کنیم که با تمام توان در این اجلاس‌ها حضور پیدا کنیم.

قاسمی در پاسخ به این سوال که در برخی از رسانه‌ها مطرح شده که رییس‌جمهور فرانسه برای سفر به ایران شرط‌هایی را گذاشته‌اند از جمله اینکه با مقام معظم رهبری دیدار داشته باشد و یا این‌که ایران با آمریکا ارتباط برقرار کند و همچنین تهران دخالت‌هایش را در امور منطقه متوقف کند و آیا شما چنین موضوعی را تایید می‌کنید؟ گفت: معلوم است که چنین موضوعی را تایید نمی‌کنم.

وی به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در طول این چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: ما در سفارت‌مان در پاریس و همچنین وزارت خارجه چیزی در مورد آن‌چه که شما مطرح کردید نشنیده‌ایم و اگر در کوچه و بازار نیز گشتی بزنید چنین چیزی را نمی‌شنوید و سخنان مطرح شده در این زمینه درست نیست.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر این‌که «هنوز زمان دقیق برای سفر آقای مکرون رییس‌جمهور فرانسه به ایران مشخص نشده است»، ادامه داد: قرار بود بعد از سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران،‌ دو کشور در این خصوص تصمیم‌گیری کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: روسای دولی که به ایران می‌آیند بر اساس یک امر پذیرفته شده با مقام معظم رهبری دیدار می‌کنند و این در پروتکل است و این‌که عده‌ای آن را به گونه‌ای دیگر تعبیر کرده‌اند، اشتباه است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران شرط‌پذیر نیست و فرانسه نیز علیرغم تمام همکاری‌هایی که بین دو کشور وجود دارد، در شرایطی نیست که بخواهد شروطی را برای ایران تعیین کند و چنین چیزی در چارچوب سیاست‌های خارجی ایران نمی‌گنجد.

قاسمی تاکید کرد: اگر آقای مکرون برای سفر به ایران شروطی دارند یا تعیین کرده‌اند این موضوعی نادرست و غلط است و همان‌طور که گفتم چنین موضوعی در چارچوب سیاست‌ خارجی ایران نمی‌گنجد.

وی در مورد سفر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل به مسکو و گفت‌وگوهای وی با پوتین در مورد ایران و این‌که آیا مسکو ایران را در جریان این گفت‌وگوها قرار داده است؟ تصریح کرد: نوع روابط ما با روسیه ایجاب می‌کند که از کانال‌های مختلف با یکدیگر در تماس باشیم و رایزنی‌های لازم را داشته باشیم. در این چارچوب در جریان تحولات منطقه و جهانی قرار داریم و رایزنی‌های لازم را با یکدیگر داشته و خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: تلاش‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه ایران حرکت جدیدی نیست و این رژیم و مقامات آن همواره سعی داشته‌اند که روابط ایران با سایر کشورها را دچار خدشه کنند البته این آگاهی در طرف‌های مقابل نیز وجود دارد و آن‌ها نیز سیاست‌های خود در مورد ایران را مورد توجه قرار می‌دهند؛ بنابراین می‌توان گفت اقدامات رژیم صهیونیستی در این زمینه و سخنانی که در جریان این سفر علیه ایران مطرح کرده‌اند پدیده عجیبی نیست و آنها همواره تلاش داشتند که رابطه ما را با سایر کشورها دچار خدشه کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آقای ظریف در اردیبهشت ماه سال جاری سفری به افغانستان داشتند و در آن سفر قرار شد بعد از هفت هشت ماه سند همکاری راهبردی بین دو کشور نهایی شود، اکنون وضعیت تدوین این سند در چه مرحله‌ای است؟ خاطرنشان کرد: بعد از سفر آقای ظریف به کابل که در آن زمان سفر موفقی نیز ارزیابی شد، پنج کمیته بین مقامات دو کشور در خصوص موضوعات مختلف تشکیل شد و تاکنون این کمیته‌ها جلساتی را در تهران و کابل داشته‌اند. روند فعالیت برخی از کمیته‌ها با توجه به نوع مسائلی که در آن کمیته‌ها مطرح است با سرعت بیشتری در جریان است و در برخی از کمیته‌ها نیز مذاکرات همچنان ادامه دارد.

قاسمی تاکید کرد: اگر در مجموعه کمیته‌ها بتوانیم به تفاهم لازم برسیم در نتیجه به مقدمات لازم و اساسی برای رسیدن به سند راهبردی دست پیدا خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با اهالی رسانه در ساختمان شماره 9 وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که ایران، چین و روسیه نسبت به سیاست‌های جدید هسته‌ای آمریکا واکنش نشان داده‌اند و ایران اقدامات آمریکا در این زمینه را مغایر با ان‌پی‌تی عنوان کرده، حال با توجه به این موضوع آیا ایران ممکن است در راستای مخالفت با این تصمیم آمریکا اقدامی عملی نیز انجام دهد؟ اظهار کرد: سیاست آمریکا و دولت ترامپ در نظامی‌گری، یکجانبه‌گرایی و زیاده‌خواهی امری مشخص است و این موضوع با واکنش کشوهای مستقل جهان مواجه شده است.

وی اقدام آمریکا در جهت توسعه تسلیحات هسته‌ای‌اش را امری مضموم دانست و گفت: این اقدام می‌تواند ثبات در جامعه بین‌المللی را با مشکل روبرو کرده و به آن خدشه وارد کند و لازم است که جامعه جهانی نسبت به این سیاست‌ها و رفتارها عکس‌العمل‌های مناسبی را داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر این‌که دادگاهی در آمریکا احمد شیخ‌زاده یکی از اعضای سابق نمایندگی ایران در آمریکا را به جرم مسائل مالیاتی به سه ماه زندان محکوم کرده است نیز  توضیح داد: در ادامه سیاست‌های قبلی آمریکا علیه ایران، ما در طی این سال‌ها شاهد یک نوع اعمال فشار از سوی این کشور بر روی اتباع ایرانی در آمریکا و برخی دیگر از کشورها بوده‌ایم.

وی به این مورد اشاره کرد و گفت: اتهاماتی که در این زمینه مطرح شده واهی است و یک کار سیاسی است و در ادامه جنگ روانی علیه ایران و ایجاد فشار بر اتباع ایرانی است. این اقدامات آمریکا تاثیری ندارد و این کشور باید از اقدامات خود در این ارتباط دست برداشته و اقدام به آزاد کردن اتباع ایرانی در این کشور و متوقف کردن تحت تعقیب قرار دادن دیگر شهروندان ایرانی در دیگر کشورها کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور همچنین در مورد اظهارات اخیر دستیار ویژه رییس‌جمهور آمریکا علیه ایران مبنی بر این‌که ایران میلیاردها دلار صرف حمایت از گروه‌هایی چون حزب‌الله کرده و باید از این اقدامات دست برداشته و این پول‌ها را صرف داخل ایران کند، گفت: من در مورد این‌گونه اظهارنظرها و دخالت‌های مقامات آمریکایی در امور ایران چندین بار توضیح دادم. این نوع اظهارات و مطالب دخالت در مسائل داخلی ایران است. این اتهامات واهی و غلط است و آمریکا حق ندارد به این‌گونه مسائل ورود پیدا کند.

وی این‌گونه مطالب مطرح شده از سوی مقامات آمریکایی را از اساس بی‌ربط و قابل تکذیب دانست و تاکید کرد: نباید به شعارهای ضد ایرانی دولت ترامپ چندان توجه کرد.

قاسمی در ادامه صحبت‌های خود در مورد تلاش برخی از کشورهای منطقه از جمله عربستان برای عادی‌سازی روابط‌شان با رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: این موضوع روشن و بدیهی است که چنین اقداماتی یک خیانت در حق جهان اسلام است و در درازمدت جهان اسلام و ملت‌های اسلامی در برابر این اقدامات نسنجیده رژیم سعودی عکس‌العمل لازم را خواهند داشت. سعودی‌ها با انجام اینگونه رفتارها نمی‌توانند وضعیت نابسامان درونی خود را تغییر دهند.

وی گفت: این‌گونه رفتارها و مواضع می‌تواند بسیاری از بنیان‌های دولت سعودی را تضعیف کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد پیشنهاد ظریف مبنی بر ایجاد ترتیبات جدید امنیتی در منطقه و این‌که آیا ایران برای اجرایی کردن این پیشنهاد تاکنون پیشنهادی را بخصوص به کشورهای اروپایی ارائه داده است؟ گفت: نگاه ایران در مورد این موضوع به خوبی برای کشورهای منطقه و دول اروپایی واضح و آشکار است و آن‌ها از مواضع ایران در این زمینه اطلاع دارند. ما در مذاکرات با کشورهای اروپایی و دیگر کشورها دیدگاه‌های خود را برای تقویت ثبات در منطقه و مبارزه با تروریسم مطرح کرده و می‌کنیم و تاکنون ایران در این زمینه از جمله مبارزه با تروریسم و تلاش برای تحکیم امنیت و ثبات در منطقه اقدامات مهمی انجام داده است.

وی با بیان این‌که «نگاه ما در مورد این موضوع جامع و درازمدت است»، گفت:‌ ما معتقدیم هیچ راه‌حلی جز راه‌حل مسالمت‌آمیز برای رسیدن به آرامش در منطقه وجود ندارد. پیگیری این موضوع و ایده در دستور کار ماست و تلاش می‌کنیم که اجرایی شدن آن را پیگیری کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه که در ابتدای سخنان خود در این نشست مطبوعاتی فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفت و یاد شهدای انقلاب اسلامی را نیز گرامی داشت، در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آمریکایی‌ها در تلاش هستند که به بهانه‌های مختلف حضور نظامی خود را در عراق حفظ کنند، تصریح کرد: عراق کشور مستقلی است که خودش سیاست‌هایش را تعیین  می‌کند.

وی با بیان این‌که «ما تصور بر این داریم که حضور نیروهای بیگانه در این کشور در نهایت نمی‌تواند ادامه پیدا کند و مغایر با منافع ملی عراق و حتی منطقه خواهد بود»، خاطرنشان کرد: البته تصمیم‌گیری در مورد این موضوعات در حوزه اختیارات دولت و ملت عراق است و آن‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند که با چه کشوری و در چه سطحی روابط داشته باشند و باید تصمیم‌گیری در مورد این موضوع به دولت و ملت عراق واگذار شود.

قاسمی در عین حال تصریح کرد: تجربه نشان می‌دهد که حضور نیروهای آمریکایی در هر یک از کشورهای منطقه نتایج نامیمونی را برای آن کشور در منطقه در راستای بی‌ثباتی داشته و خواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که رییس امنیت ملی افغانستان به تازگی در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی اعلام کرده که ایران و روسیه به خاطر این‌که طالبان علیه داعش می‌جنگد،‌ کمک‌هایی را به این گروه ارائه می‌کند ولی این کمک‌ها به اندازه‌ای نیست که در تبلیغات مطرح می‌شود و نظر شما در مورد اینگونه سخنان که ایران به طالبان کمک می‌کند، چیست؟ گفت: در ابتدا امیدوار هستیم که دولت دوست و برادر ما افغانستان بتواند در کنار سایر احزاب و گروه‌های موجود در این کشور تلاش‌های بیشتری را در جهت تثبیت ثبات و بازگرداندن امنیت در این منطقه انجام دهد.

وی با تاکید بر این‌که «مسائل داخلی افغانستان مربوط به خود این کشور است و ما دخالتی نداریم»، ادامه داد: بعضا اظهارات ضد و نقیضی از سوی مقامات بخش‌های امنیتی، سیاسی و احزاب افغانستان نسبت به مسائل برخی از گروه‌ها در این کشور مطرح می‌شود که به نظر می‌رسد این موضوع ناشی از مسائل داخلی افغانستان است. آن‌چه که برای ایران مهم و اساسی است وجود آرامش، امنیت و ثبات در مجموعه این کشور است تا این کشور در سایه وجود امنیت بتواند در راه فرآیند توسعه اقتصادی برای ایجاد رفاه بیشتر برای مردم این کشور قدم‌های مناسب بردارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
0
0
یعنی سفیر و یا نماینده هم نمی تونستید که به داووس بفرستید. ؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین