کد خبر: ۵۰۸۶۴۴
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۲

مورچه‌ها سربازان زخمی خود را درمان می‌کنند

محققان دانشگاه وروزبرگ آلمان دریافتند مورچه‌های آفریقایی (Megaponera analis) پس از درگیری با سایر حشرات، به سرعت سربازان زخمی خود را درمان می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
مورچه‌های امدادرسان پس از وقوع جراحت شروع به لیسیدن مورچه‌های زخمی می‌کنند و تا یک ساعت این کار را ادامه می‌دهند. این کار مورچه‌های امدادرسان، تاثیر زیادی بر میزان بقای مورچه‌های زخمی دارد. 

نام رایج این مورچه‌ها 'ماتابله' است که از قبایل جنگجوی آفریقای شمالی گرفته شده است. بر اساس این تحقیقات حدود 90 درصد مورچه‌های زخمی با دریافت کمک از سایر مورچه‌ها، توانستند سلامت خود را به دست آورند اما 80 درصد از مورچه‌های زخمی که کمکی دریافت نکردند، جان خود را از دست دادند. 

محققان معتقدند لیسیدن زخم‌ها موجب پاکسازی و حتی انتقال ترکیبات ضدباکتری به مورچه ها شده و خطر عفونت‌های قارچی و باکتریایی را کاهش می‌دهد. 

هنگامی که مورچه‌ها زخمی می‌شوند، ترکیبات شیمیایی را ساطع می‌کنند که سایرین را جذب کرده و غریزه آنها را برای کمک‌ رسانی تحریک می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، در بخش اورژانس بیمارستان‌ها پرستار تریاژ بر اساس یک سیستم مشخص در مورد افرادی که نیاز به کمک دارند، تصمیم‌گیری می‌کند؛ اما در مورد مورچه‌ها چنین رویه‌ای وجود ندارد و مورچه‌هایی که امیدی به بقای آنها نیست، از دریافت کمک سایرین خودداری می‌کنند. 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Proceedings of the Royal Society B منتشر شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین