کد خبر: ۵۰۸۷۷۵
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۷

روحانی: رابطه شبه قاره هند با ملت ایران، ویژه و کم نظیر است

رئیس جمهور رابطه شبه قاره هند با ملت ایران را ویژه و کم نظیر دانست و گفت: آثار تمدنی حیدرآباد و هند حاصل تلاش تمدنی و مشترک ملت ایران و هند است.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت الاسلام حسن روحانی روز جمعه در شهر حیدرآباد و در دیدار صمیمی با ایرانیان و دانشجویان مقیم هند با بیان اینکه زبان فارسی مانع خودباختگی فرهنگی است و کرسی های زبان فارسی باید توسعه یابند، گفت: زبان شیرین فارسی در دیار شبه قاره، بهتر از همه جا جلوه گر شده است و می تواند توسعه روابط ایران و هند را شتاب دهد.

وی افزود: رابطه شبه قاره هند با ملت ایران را ویژه و کم نظیر است و آثار تمدنی حیدرآباد و هند حاصل تلاش تمدنی و مشترک ملت ایران و هند است.

رئیس جمهور کشورمان مسئله رابطه ایران و شبه قاره هند رابطه‌ای بسیار ویژه ای است که در هیچ جای دنیا مشابه آن از نظر رابطه نزدیک دولت و ملت یافت نمی‌شود.

وی با اشاره به حضور و نفوذ حکمرانانی مانند قطب شاهیان که توانستند با ورود به این سرزمین از ایران، صدها سال بر این سرزمین حکومت کنند، تصریح کرد: این امر نشان می دهد ایرانیان پیشتاز ارتباطات فرهنگی و تجاری بوده اند.

روحانی در عین حال بر لزوم استفاده از توان کنونی ایرانیان در تاثیرگذاری و ایجاد ارتباطات فرهنگی و تجاری بر جامعه هند تاکید کرد و گفت: هنوز هم این ظرفیت در ایران و هندوستان وجود دارد که روابط بسیار نزدیک تری ایجاد کنند.

رئیس جمهور کشورمان افزود: هر یک از ایرانیانی که در حیدرآباد یا دیگر شهرهای هند زندگی می کنند به نوبه خود سفیر فرهنگی ایران در هندوستان هستند. حیدرآباد خانه گروه بزرگی از ایرانیان است که بیشتر آنها از استان یزد برای تجارت و زندگی در طول چند صد سال گذشته تدریجا به این شهر مهاجرت کرده اند. یزدی های مقیم حیدرآباد با حفظ سنت های اصیل ایرانی هنوز به همان لهجه هموطنان خود در ایران صحبت می کنند و اکثر فرزندانشان با زبان و نوشتار فارسی آشنایی دارند.
باشگاه خبرنگاران جوان 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین