کد خبر: ۵۰۹۲۲۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۲
ایران همیشه پیشنهاد جدی برای امنیت در منطقه داشته است

ظریف: ادعاهای الجبیر و نتانیاهو علیه ایران حباب روی آب است/ امیدوارم شایسته محبت‌های رهبری باشم

محمدجواد ظریف اتهامات و ادعاهای عادل الجبیر و بنیامین نتانیاهو علیه ایران را که امروز در اجلاس امنیتی مونیخ مطرح کردند را حباب روی آب دانست.
آفتاب‌‌نیوز :
 وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه برگزاری اجلاس امنیتی مونیخ در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد چینش  سخنرانان روز سوم اجلاس امنیتی مونیخ به گونه ای بوده که در این روز شاهد مطرح شدن اظهارات ضد ایرانی از سوی برخی از شرکت کنندگان در این اجلاس باشیم، گفت: مهم حرفی است که یک نفر می خواهد بزند. یک نفر (نتانیاهو)آمد و یک نمایشی را اجرا کرد و  یک نفر دیگر( الجبیر) هم حرف هایی زد.

وی ادامه داد: آن چه که مهم است اینکه ایران همیشه پیشنهاد جدی و یک برنامه مهم برای ایجاد امنیت در منطقه داشته است. این پیشنهاد را ایران در سال ۱۳۶۵ مطرح کرد و مبنای بند ۸ قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل شد.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان  با بیان این که این پیشنهاد بر اساس فهم و درک دقیق ایران از واقعیت های منطقه است، خاطرنشان کرد: این پیشنهاد معقولی است و مهم این موضوع است و با توجه به این امر فرقی ندارد که شما را در چینش سخنرانی ها  اول قرار دهند یا دوم.

وی ادعاهای مطرح شده علیه ایران را حباب روی آب عنوان کرد و افزود: ایران همواره بر مبارزه با تروریسم و افراطی گری تاکید کرده است، موضوعی که به نفع ایران و منطقه است.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با بیان این که این اجلاس علاوه بر سخنرانی فرصتی برای انجام برخی از گفت وگوها و رایزنی ها ایجاد کرد، تصریح کرد: در دیدارهای صورت گرفته در حاشیه اجلاس مونیخ مذاکراتی در مورد بحران های کنونی در منطقه از جمله سوریه و یمن  و همکاری با سازمان ملل در این زمینه صورت گرفت.

وی همچنین با بیان این که مذاکرات خوبی در جریان این سفر کوتاه انجام شد، در بخشی دیگر از صحبت های خود به سفر رییس جمهور به هند نیز اشاره کرد و گفت: سفر آقای رییس جمهور به هند بسیار  موفقیت آمیز بود و فصل جدیدی را در روابط  دو کشور ایجاد کرد.

ظریف همچنین با اظهار تاسف از سقوط هواپیمای تهران -یاسوج که منجر به کشته شدن تعدادی از هموطنان مان شد، گفت: از طرف مجموعه وزارت خارجه اتفاق رخ داده را تسلیت می گویم.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا در جریان این مذاکرات امروز در مورد برجام نیز رایزنی کردید؟ افزود: البته امروز مقامات اروپایی در اجلاس حضور نداشتند ولی آقای عراقچی در طی دو روز گذشته مذاکراتی داشته اند.

ظریف با تاکید بر این که برجام باید حفظ شود، تصریح کرد: برخی افراد صحبت هایی را مطرح می کنند در مورد سایر موضوعات. ما به روشنی گفته ایم هیچ نگرانی در مورد بحث های دیگر نداریم و حرف های زیادی برای گفتن داریم از جمله در مورد موضوعات منطقه ای.

ظریف تاکید کرد: سیاست های ما در این ارتباط مشخص است. ما همواره یک بازیگر فعال در منطقه هستیم و کسانی که به دنبال این گفت وگوها هستند اول نشان دهند که به انجام تعهدات قبلی خود پایبند هستند.

ظریف تاکید کرد: این بحث ها ارتباطی با برجام ندارد. برجام بر اساس یک فهم مشترک ایجاد شده است و ما از طریق برجام قرار بود یک موضوع را حل کنیم که آن موضوع حل شد گرچه بدعهدی های دیگران مانع از آن شده است که مردم ایران به طور کامل از منافع برجام بهره مند شوند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال ایسنا در مورد دیدار عصر امروزش با دی میستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه نیز تصریح کرد: در دیدار با آقای دی میستورا در مورد تحولات اخیر سوریه به خصوص تحولات صورت گرفته بعد از مذاکرات سوچی  رایزنی کردیم. فردا نیز در مسکو با آقای لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در این ارتباط رایزنی می کنیم.

وی خبر داد: حدود دو هفته دیگر نیز نشست مشترک وزیران امور خارجه ایران، ترکیه و روسیه به عنوان کشورهای ضامن صلح در سوریه در آستانه قزاقستان برگزار می شود و بعد از آن شاهد برگزاری اجلاس سران این سه کشور در مورد سوریه خواهیم بود.

ظریف با اشاره به بخشی از دستاوردهای روند آستانه و همکاری های ایران، روسیه و ترکیه برای حل بحران سوریه در پاسخ به این سوال که آیا در مورد تحولات عفرین نیز در دیدار با دی میستورا رایزنی کردید؟ خاطرنشان کرد: آمریکا سیاست خطرناکی در سوریه با حضور نظامی خود دنبال می کند. این سیاست امنیت در منطقه را به هم می زند و آثار خطرناکی برای منطقه خاورمیانه و سوریه به همراه دارد و در مذاکرات در این ارتباط بحث شد.

ظریف  در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران در مورد سفر به مسکو و شرکت در کنفرانس بین المللی والدی گفت: دوستان ما در روسیه با توجه به تحولات منطقه جلسه ای را گذاشته اند و  من و آقای لاوروف در ابتدای این کنفرانس سخنرانی می‌کنیم.

وی توضیح داد که دوستان دیگری نیز از اساتید دانشگاه و  همکاران من از وزارت خارجه در این کنفرانس شرکت می کنند.

ظریف افزود: در این کنفرانس در خصوص مسایل مختلف در منطقه از جمله موضوعات یمن و سوریه نیز گفت و گو خواهیم کرد و مسایل  را مطرح می کنیم.

ظریف ادامه داد: علاوه بر این فرصتی است که با وزیر خارجه روسیه دیدار دو جانبه داشته باشم و در مورد روابط دو جانبه و مسایل منطقه ای به خصوص تحولات پس از اجلاس سوچی گفت و گو کنیم و تحولات یمن را بررسی می کنیم.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص قدردانی رهبر انقلاب از وی در دیدار  امروزشان با مردم تبریز گفت: ایشان از همه آنچه که در صحبت های خصوصی و علنی گفتیم اطلاع دارند. مثل همیشه محبت می فرمایند و بنده سپاسگزارم و امیداورم بتوانم شایسته محبت ایشان باشم.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
1
0
اوضاع مناسب مانیست
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
0
0
آفرین به مردم بزرگ یمن که توانسته اند با وجود بزرگترین فاجعه ضد بشری قرن و تحریم های ضد انسانی که از حمایت مدعیان فریبکار با ایدوئولوژی غربی که از بزرگترین کودک کشان حمایت می کنند با طرفداری از استقلال و عزت خود در برابر جنایتکاران و تحریم کنندگان ملت ها ی آزاده این چنین مقاومت جانانه انجام دهند باید ملت های مستقل آزاده در برابر این تراژدی بزرگ تاسف بار وحشت آفرین امپریالیسم تک قطبی به شدت مقاومت کنند و از جانیانی که خون بی گناهان را می ریزند حمایت نکنند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین