کد خبر: ۵۰۹۹۳۷
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۷

تکذیب تخریب کتبیه منتسب به ناصرالدین شاه در نهاوند+عکس

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند ادعای تخریب و نابودی سنگ نوشته منتسب به دیدار ناصر الدین شاه از غار سراب گاماسیاب این شهرستان را بی اساس و بدون ادله علمی دانست و این موضوع را از اساس تکذیب کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
محسن جانجان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سنگی که به صورت تراشیده در بالای غار سراب گاماسیاب وجود دارد یک کادر بوده که برای حکاکی آماده شده اما چیزی در آن وجود نداشته که بخواهد از بین رفته و یا تخریب شده باشد. 

وی با تاکید بر اینکه آثار و نشانه هایی از تخریب در این سنگ وجود ندارد، گفت: کسانی که مدعی هستند این سنگ کتیبه مربوط به دوران ناصر الدین شاه است، بر چه مبنا و اساس علمی این ادعا را مطرح می کنند در حالی که این سنگ از ابتدا به همین شکل بوده و هم اینک به همان شکل قبلی باقی مانده است. 

تکذیب تخریب کتبیه منتسب به ناصرالدین شاه در نهاوند+عکس

جانجان با بیان اینکه صرف ارجاع به چند منبع نامعتبر نمی تواند اثبات کننده این موضوع باشد، یادآوری کرد: این ادعا زمانی قابل اثبات است که کسی مدارک و مستندات علمی مبنی بر سفر ناصرالدین شاه به سراب گاماسیاب و نصب کتیبه روی سر در غار داشته باشد. 

وی گفت: بهترین مدرک برای سفر ناصرالدین شاه، سفر نامه وی است که باید بررسی کرد و دید این شاه قاجار به چه مناطقی سفر کرده است. 

جانجان افزود: متاسفانه برخی رسانه ها در فضای مجازی مطالبی را بیان می کنند که مبنای علمی و پژوهشی ندارد و این مساله باعث تشویش اذهان عمومی می شود که کاری غیر علمی است. 
به گزارش ایرنا، غار گاماسیاب در 20 کیلومتری جنوب نهاوند و در مجاورت روستای تاریخی «وراینه» واقع شده است.

دهانه این غار همانند شکاف سنگی به عرض 2 متر و ارتفاع 8 متر است که در شیبی مشرف به رودخانه قرار دارد. 

غار گاماسیاب شامل تالاری با عرض 10 متر و ارتفاع پنج متر و دالانی در عمق 40 متری است که به وسیله دهلیزها و راهروها با هم مرتبط می‌شوند. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین