کد خبر: ۵۱۰۱۰
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۸۵ - ۱۷:۱۹

آغوش گشاده چاوز به روی احمدی‌نژاد

آفتاب‌‌نیوز : خبرگزاری رویترز در گزارشی در مورد اهداف سفر احمدی‌نژاد به ونزوئلا می‌نویسد، به نظر می‌رسد در آستانه مطرح شدن بحث تحریم‌های احتمالی شورای امنیت علیه ایران، تهران به دنبال جلب حمایت سایر کشورهای عضو اپک، از جمله ونزوئلا است.

چاوز که واشنگتن او را عامل بی‌ثباتی آمریکای لاتین و دولت او را غیر دموکراتیک می‌خواند این دیدار را زمینه ساز اتحاد بیشتر دو کشور ایران و ونزوئلا در برابر دنیای تک قطبی به رهبری آمریکا توصیف کرده است.
چاوز در مصاحبه با تلویزیون دولتی گفته است: «این اتحادی است که به دنبال ایجاد توازن قوا در جهان و تأمین آینده فرزندان ماست».

به گزارش رویترز، افزایش قیمت نفت موجب شده که این دو رئیس جمهور در داخل کشور قدرت مانور زیادی داشته باشند و از جمله مشابهت‌های آنها احساسات و اظهارات ضد آمریکایی آن دوست. همین دلایل موجب شده که روابط دو کشور که پیش از این تنها محدود به مذاکرات در مورد قیمت نفت بود، اکنون گستره بیشتری بیابد که محوریت آن مقابله با آمریکاست.

احمدی‌نژاد که اکنون همتای ونزوئلایی‌اش را با نام کوچک صدا می‌زند گفته است: «ما در حال حاضر اهداف و منافع مشترک داریم و باید متحد باشیم».

چاوز نیز که در فرودگاه کاراکاس و با آغوش گشاده به استقبال احمدی‌نژاد رفته بود گفت: اکنون دو انقلاب دست در دست هم می‌گذارند. اشاره او به انقلاب ضد آمریکایی در ایران و ونزوئلا بود. چاوز تاکید کرد که ونزوئلا در صورت حمله آمریکا به ایران در کنار تهران خواهد ماند.

سران دو کشور همچنین در مورد مبادله اطلاعات وتکنولوژی و نیز مبادلات اقتصادی و تجاری نیز موافقتنامه‌هایی با هم امضا کردند. ارزش این موافقتنامه‌هایی تجاری5/1 میلیارد دلار بر‌آورده شده است.

مقصد بعدی: نیویورک
سفر دو روزه احمدی‌نژاد به ونزوئلا در حالی صورت گرفت که او پیش از آن از کوبا دیدار کرده بود و پس از این نیز قرار است در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک حضور پیدا کند. احمدی‌‌نژاد در نظر دارد در حاشیه این اجلاس موافقت سایر کشورها برای همراهی با موضع هسته‌ای ایران را جلب کند. این در حالی است که آمریکا نیز تلاش گسترده‌ای را علیه ایران، آغاز کرده است. 

چاوز پیش از سفر به نیویورک، آمریکا را متهم به پخش شایعاتی در مورد سفر احمدی‌نژاد کرده. شایعاتی مبنی بر اینکه دیدار احمدی‌نژاد در راستای تأمین اورانیوم ونزوئلا برای دنبال کردن برنامه هسته‌ای‌اش است. چاوز گفت: آمریکایی‌ها از دروغ گفتن خسته نمی‌شوند!

با همه اینها لاری برنز،یکی از کارشناسان مسائل سیاسی آمریکا می‌گوید: آمریکا چندان هراسی از نزدیکی روابط این دو کشور ندارد. او می‌گوید: «این دیدار بیش از آنکه طرحی برای عملی شدن باشد در حد چند اظهار نظر دوستانه است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین