کد خبر: ۵۱۱۷۰۸
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲
با این مواد غذایی کلسترول، فشار خون و التهابات‌تان را کاهش دهید

معرفی ۱۰ ماده غذایی که به حفظ سلامت قلب شما کمک می‌کنند

چغندر سرشار از اکسید نیتریک است که براساس مطالعات می‌تواند به باز شدن عروق خونی کمک کند و فشار خون شما را کاهش دهد. این تمام ماجرا نیست. چغندر و مایع آن یکی از اصلی‌ترین منابع حاوی «بتالائین» هستند که آنتی اکسیدانی قوی و ضد التهابی است. تحقیقات نشان می‌دهند که چغندر برای درمان بیماری‌های مانند نارسایی‌های قلبی و سرطان کاربرد گسترده‌ای دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سلامت- شبکه خبری «سی ان ان» با انتشار گزارشی به معرفی ده ماده غذایی پرداخته که با مصرف آن می‌توانید معرفی ۱۰ ماده غذایی که به حفظ سلامت قلب شما کمک می کنندسلامت قلب خود را تضمین کرده و همچنین کاری کنید که کلسترول و فشار خون و التهابات‌تان کاهش یابند. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این مواد غذایی به شرح ذیل هستند: 

۱-جو 

دیواره سلولی جو دارای فیبری محلول است که «بتاگلوکان» خوانده می‌شود و دارای مزایایی برای حفظ سلامتی انسان است. مطالعات نشان می‌دهند که این ماده باعث افزایش ایمنی شده و واکنش انسولین خون را محدود می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که ممکن است در جریان پرتودرمانی و یا شیمی‌درمانی نیز تاثیر مثبت حفاظتی بر بدن داشته باشند. تاثیر مثبت آن در کاهش کلسترول است که به سلامت قلب کمک می‌کند. «بتاگلوکان»‌ها به کلسترول در روده متصل شده و مانع از جذب آن در خون می‌شوند. گندم نیز دارای «بتاگلوکان» است اما در میزانی کم‌تر از جو. تحقیقات نشان می‌دهند که خوردن ۳ گرم بتاگلوکان در طول روز سطح کلسترول را تا ۱۰ درصد کاهش می‌دهد. 

۲-ماهی سالمون و دیگر ماهی‌های پرچرب 

معرفی ۱۰ ماده غذایی که به حفظ سلامت قلب شما کمک می کنند

اسید چرب امگا ۳ موجود در روغن ماهی برای محافظت از سلامت قلب ضروری است. این بدان معنی است که ماهی چرب از جمله سالمون، قزل آلا و ساردین و همچنین جانورانی چون صدف، خرچنگ را نیز باید در رژیم غذایی سالم‌تان قرار دهید چرا که حاوی پروتئین هستند و همه آن‌ها حاوی امگا ۳ هستند. در آزمایش‌های مختلف نشان داده شده که امگا ۳ از بروز حملات قبلی جلوگیری کرده، به حفظ ریتم ضربان قلب کمک می‌کند، سبب کاهش فشار خون می‌شود، رگ‌های خونی را سالم نگه داشته و باعث کاهش تری گلیسیرید می‌شود. 

۳- گیاهان با برگ‌های سبز تیره 

سبزیجات، سالاد، اسفناج، کلم بروکلی حاوی ویتامین‌های ای، سی، آ و کا هستند و حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که به کاهش سموم در بدن کمک می‌کنند. اما فراوانی کلسیم، منیزیم و پتاسیم در آن‌هاست که این گیاهان و مواد را در صدر فهرست برای خوردن به منظور حفظ سلامت قلب قرار می‌دهد. پتاسیم، منیزیم و کلسیم نقش مهمی در تنظیم فشار خون دارند. پتاسیم به محدود کردن تاثیر سدیم بر فشار خون کمک می‌کند و همراه با منیزیم و کلسیم کمک می‌کند تا دیواره رگ‌های خونی به راحتی جریان خون را انتقال دهند و فشار خون را کاهش می‌دهد. سبزیجات همچنین دارای کالری کم هستند. همچنین، غنی از فیبر هستند و به کاهش سطح کلسترول کمک کرده و از یبوست جلوگیری می‌کنند و سبب می‌شوند تا دستگاه گوارش شما احساس راحتی بیشتری کرده و به حفظ وزن نیز کمک می‌کنند که عاملی موثر در سلامت قلب است. 

۴- آجیل 

انواع اجیل دارای پتاسیم و منیزیم و سایر مواد معدنی هستند که برای کاهش فشار خون مفید می‌باشند. برای مثال، پسته می‌تواند باعث افزایش جریان خون در درون عروق شود و ضربان قلب، فشار خون و کلسترول را کنترل کند. گردو، بادام و فندق نیز انتخاب خوبی هستند به خصوص آن که گردو دارای امگا ۳ بسیار زیاد است. با این حال، به یاد داشته باشید که آجیل کالری بسیار بالایی دارد. همچنین، مراقب نمک، شکر و یا شکلات اضافه شده بر روی آجیل باشید چرا که برای سلامت قلب ضرر دارند. 

۵- چغندر 

انتخاب شگفت‌انگیزی است. چغندر سرشار از اکسید نیتریک است که براساس مطالعات می‌تواند به باز شدن عروق خونی کمک کند و فشار خون شما را کاهش دهد. این تمام ماجرا نیست. چغندر و مایع آن یکی از اصلی‌ترین منابع حاوی «بتالائین» هستند که آنتی اکسیدانی قوی و ضد التهابی است. تحقیقات نشان می‌دهند که چغندر برای درمان بیماری‌های مانند نارسایی‌های قلبی و سرطان کاربرد گسترده‌ای دارد. 

۶- آووکادو 

اطمینان حاصل کنید که یک بار در روز آووکادو مصرف می‌کنید. مطالعه‌ای که در انجمن قلب آمریکا منتشر شد نشان داد که جایگزین کردن چربی اشباع شده با مصرف یک بار در روز آووکادو می‌تواند منجر به کاهش فشار خون به میزان ۱۳.۵ میلی گرم در هر دسی لیتر شود. آووکادو منبع غنی از اسیدهای چرب غیراشباع است که می‌تواند کلسترول بد (LDL) را کاهش داده و سطح کلسترول خوب (HDL) را حفظ کند. هم چنین به کنترل انسولین نیز کمک می‌کنند و می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت نوع دو یا افراد پیش آگاه از دیابت موثر باشد. 

۷- روغن زیتون 

ثابت شده که روغن زیتون خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش داده و باعث افزایش طول عمر می‌شود. یکی از مولفه‌های اصلی رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای استفاده از روغن زیتون برای پخت و پز و استفاده از آن در سالاد است؛ آن هم به‌جای چربی‌های اشباع‌شده‌ای چون کره. روغن زیتون منبعی غنی از اسیدهای چرب غیراشباع است و نشان داده شده که باعث کاهش فشار خون، کلسترول بد و تری گلسیرید می‌شود و کلسترول خوب را افزایش می‌دهد. همین افزایش سطح کلسترول خوب یا اچ دی ال است که برای قلب مفید است چرا که از انسداد شریان‌ها جلوگیری کرده و جریان خون را تسهیل می‌کند.

۸- حبوبات 

مصرف حبوبات از جمله لوبیا، عدس و نخود به سلامت قلب کمک می‌کند. علت آن فیبر بالایی است که در حبوبات وجود دارد. همچنین به کاهش کلسترول و تری گلسیرید در جریان خون کمک می‌کند. فیبر موجود در  حبوبات به کلسترول بد متصل شده و آن را دفع می‌کند. کارکرد آن شبیه اسنفج است. همچنین، مطالعات نشان داده‌اند که خوردن حبوبات باعث کاهش فشار خون نیز می‌شود. لوبیا حاوی کلسترول نیست و ۳ درصد چربی دارد. حبوبات پر از آهن، منگنز، ویتامین بی، منیزیم و روی و فسفر هستند. همچنین، دارای پروتئین بالایی هستند. نیم فنجان از حبوبات دارای ۸ گرم پروتئین است. توصیه می‌شود که کنسرو حبوبات را مصرف نکنید چرا که به آن‌ها نمک اضافه شده و می تواند فشار خون شما را افزایش داده و به ضرر قلب‌تان باشد. 

معرفی ۱۰ ماده غذایی که به حفظ سلامت قلب شما کمک می کنند

۹- لبنیات کم‌چرب 

شیر، پنیر و ماست می‌توانند به کاهش فشار خون کمک کنند. در مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه بوستون انجام شده محققان عادت‌های غذایی ۷۵ هزار نفر را تا سن سی سالگی دنبال کردند و دریافتند زنانی که دست‌کم پنج بار در هفته ماست می‌خورند خطر ابتلا به فشار خون بالای‌شان تا ۲۰ درصد کاهش یافته است. مردان در مطالع ماست بسیار کمتری نسبت به زنان مصرف کردند و تاثیر آن بر فشار خون‌شان ضعیف‌تر بود. محصولات لبنی حاوی کلسیم، ‌پتاسیم و منیزیم هستند که مواد معدنی مهمی برای کمک به فشار خون هستند. 

۱۰-یک رژیم غذایی کم سدیم و متعادل 

خوب است که در رژیم غذاهای سالم‌تان از مواد متنوع و از انواع مواد با رنگ‌های مختلف استفاده کنید. اما یک چیز را فراموش نکنید؛ برای حفظ سلامتی‌تان نمک مصرف نکنید یا کم مصرف کنید. این کار شاید دشوار باشد چرا که بسیاری از غذاهای فراوری شده حاوی مقادیر بالای نمک هستند و تخمین زده شده که امریکایی‌ها بیش از  ۸۰ درصد از نمک موجود در رژیم غذایی‌شان از مواد فراوری‌شده است که در ساندویچ و پیتزا یافت می‌شود. در نتیجه برای آن که بخواهید قلب سالمی داشته باشید ازغذاهای فراوری شده کمتر استفاده کنید. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین