کد خبر: ۵۱۲۲۳۲
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱
ظریف به وزیر خارجه فرانسه گفته است که اروپا نقش سازنده‌تری در حفظ برجام ایفا کند

ظریف: موضوع موشکی ایران خارج از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است/انتقاد از کارشکنی و فشارهای آمریکا/لودریان: فرانسه متعهد به اجرای برجام است

وزیر امور خارجه فرانسه که برای دیدار با مقامات کشورمان در تهران به سر می‌برد، ظهر امروز با وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
در این دیدار، طرفین در خصوص طیف وسیعی از موضوعات مورد علاقه از جمله روابط دو جانبه، اجرای برجام و بد عهدی‌های ایالات متحده آمریکا، مسائل منطقه ای، بویژه سوریه و یمن گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ محمدجواد ظریف در این دیدار ضمن اشاره به موضع اصولی فرانسه و اروپا در خصوص برجام، از برخی رفتارها و اظهارات مقامات اروپایی در اجرای برجام و نیز تاثیرپذیری از فشار آمریکایی‌ها انتقاد کرد.

ظریف در دیدار لودریان: اروپا نقش سازنده‌تری در حفظ برجام ایفا کند/موضوع موشکی ایران خارج از قطعنامه ۲۲۳۱ است

وی افزود: برجام به عنوان یک توافق چند جانبه که اروپا هم در به ثمر رسیدن آن سهیم بود و به گواهی ۱۰ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران کاملا به آن پایبند بود، در حال حاضر دستخوش بازی های غیر منطقی و سیاسی کاری‌های آمریکایی‌ها شده است که اروپا می‌تواند نقش سازنده‌تری در حفظ این دستاورد بین المللی ایفا کند و قبل از هر چیز ضمن اجرای کامل تعهدات خود، آمریکا را برای اجرای تعهدات خود در برجام تحت فشار قرار دهد و اجازه ندهد  آمریکا علیرغم بدعهدی‌ها و نقض‌های خود، خواست‌های غیر منطقی و غیر حقوقی نیز مطرح نماید.

وی افزود: حفظ این دستاورد دیپلماتیک بین المللی باید برای همه ما به یک اندازه مهم باشد و حمایت در گفتار کافی نیست.  اگر قرار است جامعه بین المللی تلاش کند یک طرف را راضی به ماندن در توافق هسته ای کنند این ایران است که باید راضی شود و نه آمریکا. آمریکا نه تنها در اجرای تعهدات خود بدعهدی نهادینه داشته است، بلکه حتی مانع اجرای تعهدات اروپا هم شده است.

ظریف در دیدار لودریان: اروپا نقش سازنده‌تری در حفظ برجام ایفا کند/موضوع موشکی ایران خارج از قطعنامه ۲۲۳۱ است

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این دیدار با یادآوری تصمیم کشورش در احترام به برجام و حفظ و اجرای آن گفت: فرانسه اعتقاد راسخی برای اجرای برجام دارد و اقدام عملی متعدد و گسترده ای برای اجرای آن داشته است که از آن جمله سرمایه‌گذاری در صنایع خودرو و انرژی ایران و ایجاد اعتبار ویژه برای همکاری تجاری و سرمایه گذاری در پروژه های مشترک در ایران است.

لودریان با اشاره به اراده فرانسه برای تداوم‌ روابط محکم و دوستانه با ایران اظهار داشت: اروپا بویژه فرانسه متعهد و علاقمند به اجرای برجام با وجود فشارهای آمریکاست. ما در خصوص همکاری های بانکی اقدامات خوبی را شروع کردیم و سرمایه گذاری شرکت های فرانسوی در ایران پس از برجام رشد چشمگیری داشته است که ضمانت های صادراتی و گشایش خطوط اعتباری از جمله نشانه های این همکاری است.

وزرای امور خارجه ایران و فرانسه همچنین در این دیدار در خصوص مهمترین مسائل و تحولات منطقه ای بویژه سوریه و یمن گفتگو کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص تحولات منطقه، به تلاشها و پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل بحران های منطقه اشاره کرد و افزود: متاسفانه برخی طرفها اراده ای برای حل و فصل سیاسی بحران های منطقه ندارند. ما فکر می کنیم که اروپا می تواند دوستان منطقه ای خود را متقاعد به در پیش گرفتن راه حلهای سیاسی در این مشکلات و بحران ها کند.  اگر اروپا واقعا به دنبال پایان دادن به فاجعه های انسانی در منطقه است می تواند در این زمینه از تبادل نظر با ایران استفاده کند  ولی اگر هدف، تبلیغات و یا راضی کردن آمریکاست ما در این بازی وارد نمی شویم.

ظریف در پاسخ به اظهارات وزیرخارجه فرانسه در خصوص توان موشکی ایران، ضمن تشریح مذاکرات برجام و تبیین مستدل این واقعیت که موضوع موشکی ایران خارج از برجام و حتی قطعنامه ۲۲۳۱ است تاکید کرد: آمریکا و دیگر کشورهایی که منطقه ما را با فروش سلاح به انبار باروت تبدیل کرده‌اند باید این اقدامات را متوقف کنند.

وی افزود: توان نظامی ایران برای دفاع از کشور و بازدارندگی است و ایران با توجه به تجربه تلخ جنگ تحمیلی آموخته است که برای دفاع از شهروندان خود به توان بازدارندگی خود متکی باشد.  

طرفین همچنین بر ادامه رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای سیاسی خود در سطوح مختلف تاکید کردند.



منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین