کد خبر: ۵۱۲۶۱۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲
در دیدار با قانون‌گذاران آمریکا مطرح شد

نتانیاهو: برجام را اصلاح یا کاملا لغو کنید/ایران مانند ببری است که از قفس رها شد

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با این ادعا که برجام «بزرگراهی برای دستیابی ایران به غنی‌سازی بدون محدودیت» است، گفت: ترامپ باید این توافق را «به کلی اصلاح» یا «به کلی لغو» کند.
آفتاب‌‌نیوز :
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا توصیه کرد توافق هسته‌ای با ایران را یا «کاملا اصلاح» کند یا «کاملا لغو».

ترامپ که در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) را «توافقی فاجعه‌بار» توصیف کرده و گفته بود در صورت ورود به کاخ سفید بلافاصله این توافق را لغو می‌کند، در یک سالی که از ریاست‌جمهوری‌اش گذشته فضایی مبهم درباره آینده این توافق ایجاد کرده است.

وی آخرین بار دو ماه پیش تمدید تعلیق تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای ایران را تمدید کرد، اما بر اساس توصیه‌ای که پیشتر اندیشکده‌های نزدیک به اسرائیل از جمله «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» به او کرده بودند، به نمایندگان کنگره آمریکا و کشورهای اروپایی 120 روز فرصت داد تا «نواقص» این توافق را اصلاح کنند. او گفت در غیر اینصورت، آمریکا از برجام خارج می‌شود.

ابدی شدن محدودیت غنی‌سازی ایران، اعمال محدودیت بر برنامه موشکی ایران و ارائه دسترسی بی‌قید و شرط به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سرکشی به سایت‌های نظامی ایران، از جمله خواسته‌هایی است که ترامپ مطرح کرده است.

نتانیاهو که در واشنگتن به سر می‌برد، امروز در نشست باشگاه اقتصادی واشنگتن در پاسخ به این سوال که آمریکا باید چه موضعی در قبال توافق هسته‌ای داشته باشد، گفت: «او [ترامپ] هم این را از من پرسید. من در پاسخ گفتم که شما یا باید آن را کاملا اصلاح کنید، یا کاملا لغو.»

وی افزود: «چراکه الان [این توافق] یک بزرگراه برای ایران است که با حمایت جامعه بین‌الملل، ظرف چند سال به غنی‌سازی عظیم و نامحدود دست پیدا کند. چراکه بر اساس این توافق، محدودیت‌ها بر غنی‌سازی ایران بعد از چند سال به صورت خودکار و بر اساس تقویم رفع می‌شوند.»

او با اشاره به سخنرانی‌اش در سال 2015 در کنگره آمریکا، گفت رفع محدودیت غنی‌سازی ایران باید بر اساس «تغییر رفتار ایران» و نه گذشت زمان، صورت گیرد. وی مدعی شد که از زمان اجرای توافق هسته‌ای، «ایران مانند ببری است که از قفس رها شده است.»

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که این توافق ایران را «جسورتر» و «قدرتمندتر» کرده و به جای آنکه «ایران را جزئی از جامعه ملل کند» راه را برای اینکه ایران کشورهای دیگر را تصرف کند، «ببینید، ایران، عراق، سوریه، لبنان، غزه، یمن.»

وی افزود: «در مجموع با وضعیت فعلی، اوضاع به سمت بسیار بسیار بدی می‌رود. و شما نباید به این رژیم مخاصمه‌جو این توافق را بدهید که خاورمیانه را فتح کرده و نسخه شبه نظامی تشیع را بر جهان حاکم کند و سلاح اتمی هم داشته باشد.»

نتانیاهو با بیان اینکه حکومت کره شمالی «یک تجارت خانوادگی» است، گفت: «اما این [ایران]، چیز متفاوتی است. همانطور که "هنری کیسینجر" (وزیر خارجه سال‌های دور آمریکا) گفته، این یک ایدئولوژی و یک آرمان است؛ یک آرمان بد، به ما می‌گویند "شیطان کوچک" و به شما می‌گوید "شیطان بزرگ." شما حتما نمی‌خواهید شاهد این باشید که کشوری که در صدر حمایت از تروریسم قرار دارد، سلاح اتمی و ابزارهای پرتاب آن به سمت واشنگتن را در اختیار داشته باشد.»

ادعای رفع محدودیت‌های برجام در حالی است که بر اساس توافق هسته‌ای و پروتکل الحاقی نظارت دقیق آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌یابد. دولت سابق آمریکا این بازرسی‌ها را بی‌سابقه توصیف کرده و تأکید داشت که تاکنون هیچ کشوری این سطح از نظارت بر برنامه هسته‌ای‌اش را نپذیرفته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دو سالی که از اجرای توافق می‌گذرد، بیش از 10 بار پایبندی کامل ایران به این توافق را تایید کرده است.

منبع: فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
2
0
تو تا ديروز حامي برجام بودي ، مشكل برات پيش آمده كه شدي دشمن برجام از ترس اشغالگريت است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
2
0
شما کی باشین......
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین