کد خبر: ۵۱۲۶۲۶
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰

بیانیه فرانسه درباره سفر لودریان به تهران: پاریس خواهان گفت‌وگوی شفاف و قوی با ایران است

پاریس در راستای توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی که در ژوئیه 2015 حاصل شد، خواهان ادامه گفت‌وگوی شفاف و قوی با ایران است.
آفتاب‌‌نیوز :
وزارت امور خارجه فرانسه پس از پایان سفر لودریان به ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که وی در دیدارهایش با مقامات ایرانی سه موضوع توافق هسته‌ای، برنامه موشکی و سیاست منطقه‌ای ایران را مورد بحث و رایزنی قرار داده است.

وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ خود با اشاره به دیدار ژان‌ایو لودریان، وزیر خارجه این کشور با رئیس‌جمهور، وزیرامورخارجه و رئیس مجلس و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران آورده است که پاریس در راستای توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی که در ژوئیه 2015 حاصل شد، خواهان ادامه گفت‌وگوی شفاف و قوی با ایران است.

بنابر گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه فرانسه در ادامه این بیانیه آمده است: لودریان در این دیدارها سه موضوع را مورد بحث و رایزنی قرار داد.

توافق هسته‌ای: فرانسه مصمم به ادامه این توافق قوی است و از تمام طرفها می خواهد تا به تعهداتشان عمل کنند. برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یک مانع قوی بر سر راه خطر تغییر برنامه هسته‌ای ایران به اهداف نظامی است. در این راستا ایران باید به طور جدی تعهداتش را اجرا کند و به طور همزمان برای ایران و فرانسه مهم است که از سرگیری سرمایه‌گذاری و تجارت اروپا در ایران ادامه می یابد.

برنامه موشکی بالستیک ایران: همانطور که فرانسه بارها تکرار کرده است، موشک‌های بالستیک ایران موجب نگرانی فرانسه و شرکایش است. این برنامه مطابق با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل نیست و عاملی بی‌ثبات کننده در منطقه به شمار می آید. به همین دلیل ما خواهان انجام مذاکرات شفاف و صریح با ایران بر سر این مسئله هستیم.

فعالیت های منطقه‌ای ایران: ما از ایران می خواهیم تا همکاری مثبت برای حل بحران‌ها در خاورمیانه در راستای تمامیت ارضی کشورها داشته باشد. در همین زمینه بحران سوریه و وضعیت انسانی کنونی در این کشور به ویژه مورد بررسی قرار گرفت و درباره موضوعات دیگر همچون یمن، لبنان و عراق نیز رایزنی شد.

وزارت امور خارجه فرانسه در بخش پایانی بیانیه خود آورده است که سفر ژان‌ایو لودریان به ایران همچنین با هدف تقویت روابط دوجانبه میان دو کشور براساس چارچوبی که در جریان سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران به پاریس در 2016 انجام شد، بوده است. ما خواهان ادامه گفت‌وگوهایمان در دراز مدت در تمام زمینه‌ها به ویژه ترغیب تبادل فرهنگ، علم و امور انسانی میان جوامع‌مان هستیم.

وزارت امور خارجه فرانسه در حالی ادعا می کند برنامه موشکی ایران مطابق قطعنامه 2231 شورای امنیت نیست که در این قطعنامه تنها از ایران خواسته شده است از آزمایش موشک های بالستیکی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند، پرهیز کند. در حقیقت این قطعنامه هیچ ممنوعیتی برای موشک‌های ایران تعیین نمی کند.

مقامات ایران در پاسخ به انتقادات غرب و آمریکا علیه برنامه موشکی کشورمان بارها تاکید کرده‌اند که این برنامه بخشی از ظرفیت دفاعی ایران است و جمهوری اسلامی همچون هر کشور دیگری این حق مشروع را دارد که توان دفاعی خود را برای محافظت از مرزهایش در برابر تهدیدات و خطرات گسترش دهد. بنابراین برنامه موشکی ایران قابل مسامحه نیست.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین