کد خبر: ۵۱۲۹۷۶
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۵

لغو یک مصوبه شورای شهر تهران در زمان چمران و احمدی‌نژاد که باغ‌های تهران را نابود کرد

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: مصوبه لغو برج باغ‌ها در دستور جلسه یکشنبه این هفته شورای‌ شهر قرار گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد سالاری با اشاره به اینکه مصوبه لغو برج باغ ها در دستور جلسه یکشنبه این هفته شورای شهر قرار گرفته، گفت: با توجه به دغدغه‌های جدی درباره از بین رفتن باغات و درختان شهر تهران در شورا، کمیسیون شهرسازی و معماری در بررسی‌های جامعی که انجام داد درنهایت، طرح مربوط به لغو مصوبه برج‌باغ‌ها که سال ۸۳ به تصویب رسیده بود را حدود دو ماه پیش تصویب کرد و به هیات‌رئیسه شورا ارائه داد.

وی افزود: متاسفانه به‌دلیل وصول لایحه بودجه 97 شهرداری تهران و مجموعه‌ای از دستور جلسات دیگر فرصت برای بررسی طرح مذکور نشد اما با پیگیری‌های کمیسیون شهرسازی و معماری شورا این موضوع در دستور جلسه یکشنبه شورا قرار گرفت که امیدواریم با رای مثبت اعضای شورای پنجم شهر تهران، شاهد پایان دادن به روند گذشته در بارگذاری در باغات باشیم.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: مصوبه برج باغ‌ها بر می‌گردد به تصمیم شورای‌شهر تهران در سال۸۲ که آن زمان اعضای شورا با بیان اینکه مالکان باغات به‌دلیل عدم اجازه بارگذاری به انحاء مختلف نسبت به قطع درختان و خشکاندن باغات اقدام می‌کنند، بندی را به مصوبه حفظ و گسترش فضاهای سبز و باغات شهر تهران اضافه کردند که به موجب این بند، املاکی که باغ شناخته می‌شوند، می‌توانند تمامی بارگذاری زیرپهنه‌های طرح تفصیلی که به این املاک و اراضی تعلق گرفته را داشته باشند.

سالاری ادامه داد: اعضای شورا سال ۸۲ به‌زعم خودشان به‌منظور ایجاد انگیزه برای مالکان و صاحبان باغات برای حفظ درختان، یک طبقه هم مازاد بر بارگذاری طرح تفصیلی به‌عنوان بسته تشویقی برای املاک باغی در نظر گرفتند و به این ترتیب مصوبه برج باغ‌ها در شهر تهران شکل گرفت و در فرایند ابلاغ طرح جامع پیشنهاد الحاق به پیوست‌های طرح جامع را دادند.

عضو شورای شهر تهران اظهار کرد:‌ به‌موجب این مصوبه اساسا قسمت عمده باغات پراکنده و باغ شهرها و باغ ویلاهای تهران از بین رفتند چراکه به موجب مفاد طرح تفصیلی این حجم از بارگذاری در باغات با سطح اشغال 30 درصد، در ارتفاع شکل می‌گیرد که البته شهرداری‌های مناطق نیز بعضا تا 45 درصد سطح اشغال مجوز ساخت صادر کردند و همچنین به‌دلیل تکلیف طرح تفصیلی و نیاز ساختمان ایجاد شده به پارکینگ، ضرورت داشت زیرزمین‌های زیادی احداث شود تا بتوانند پارکینگ‌های بارگذاری برج‌باغ را تامین کنند، به همین جهت رمپ و لوپ‌هایی در محدوده حیاط برج باغ‌ها شکل می‌گرفت و بدین ترتیب قسمتی از درخت‌ها در این رمپ و لوپ‌ها قطع می‌شد. حتی شهرداری‌های مناطق در اجرای این مصوبه به بهانه تامین پارکینگ اجازه گودبرداری با سطح اشغال بیش از 50 تا 60 درصدی در زیرزمین‌ها را هم می‌دادند.

وی افزود: در شورای‌ چهارم ما تذکرات متعددی در این خصوص دادیم و با همکاری کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا طرحی را تهیه کردیم و به صحن شورا ارائه دادیم اما در فرایند تصویب به دلیل مخالفت‌ها از سوی برخی اعضا، این طرح به سرانجام مطلوب نرسید.

سالاری در پایان گفت: با آغاز دوره پنجم شورای‌شهر تهران، کمیسیون شهرسازی و معماری این موضوع را به‌صورت جدی در اولویت کار خود قرار داد و در نهایت حدود دو ماه پیش در تعامل با کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات‌شهری، طرح لغو مصوبه برج باغ‌ها موضوع مصوبه ابلاغی به شماره ۱۶۰/۵۰۱/۹۵۹ سال ۱۳۸۳ به هیات‌رییسه شورای‌شهر ارائه شد که امیدواریم روز یکشنبه که همزمان با هفته درختکاری هم هست شورای پنجم یک خبر خوب را به مردم و مدافعان و فعالان حوزه محیط زیست و فضای سبز مژده دهد.

ایلنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین