کد خبر: ۵۱۳۲۸۶
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸

قطع ۲ دست و ۲ پای جوان ۲۷ ساله در تهران!

در یکی از حوادث چهارشنبه سوری سال گذشته، مردی ۲۷ ساله در تهران هنگام ساخت مواد منفجره دست ساز بر اثر انفجار، ۲ دست و ۲ پای خود را از دست داد. این جوان در خیابان یکم نیرو هوایی تهران مشغول ساخت مواد منفجره بود که دچار حادثه شد.
آفتاب‌‌نیوز :
سال گذشته و در مراسم چهارشنبه سوری آخر سال ۱۶ تن جان خود را از دست دادند و تعدادی نیز قطع عضو شده و یا چشم، دست و یا پای خود را از دست دادند.
 
هر سال در آستانه چهارشنبه سوری آخر سال با وجود هشدار‌های متعددی که ارائه می‌شود، اما باز هم هستند افرادی که بدون توجه به این هشدار‌ها با اقدامات خطرناک جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند. 

بر اساس آمار رسمی اعلام شده، سال گذشته و در مراسم چهارشنبه سوری ۱۶ تن جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۱۵ تن مرد و یک نفر زن بوده اند. 

همچنین دو سوم حوادث چهارشنبه سوری مربوط به نوجوانان بوده و این افراد پایه گذار این حوادث بوده اند. علاوه بر آمار ارائه شده در رابطه با کشته‌های چهارشنبه سوری، تعداد قابل توجهی نیز در پی این حوادث دچار سوختگی شده و یا قطع عضو شده اند.

در این میان، هستند کسانی که دچار نابینایی و یا ناشنوایی شده و برای چند لحظه شادی، یک عمر با معلولیت مواجه شده اند. هر سال و در شب چهارشنبه سوری آخر سال، بیمارستان‌های سوانح سوختگی پذیرای تعداد قابل توجهی از مصدومان هستند. 

در بین هستند کسانی که خود به طور مستقیم از مواد محترقه استفاده نکرده، اما زمان تردد در سطح شهر دچار آسیب دیدگی شده اند. 

بر اساس آمار، یک چهارم آسیب دیدگان چهارشنبه سوری آخر سال را عابران پیاده و رهگذران تشکیل می‌دهند. به طور کلی در سراسر کشور سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۳۵۰ تن مصدوم شده اند که از این تعداد ۶۰۰ تن در بیمارستان‌ها بستری شده اند. 

سال گذشته کوچکترین مصدوم چهارشنبه سوری آخر سال کودکی ۴ ساله بود و مسن‌ترین فرد آسیب دیده در این مراسم نیز مردی ۶۰ ساله بوده است. 

یکی از آسیب پذیرترین گروه ها، دانش آموزان هستند که شاید به دلیل عدم آموزش‌های لازم توجه چندانی به اخطار‌های ارائه شده در رابطه با خطرات چهارشنبه سوری و استفاده از مواد محترقه نمی‌کنند.

در سال ۹۵، میزان حوادث ناشی از استفاده مواد محترقه از سوی دانش آموزان به نسبت سال قبل‌تر افزایش داشته است به گونه‌ای که در سال ۹۴. قربانیان حدود ۳۲ درصد از حوادث، دانش آموزان بودند و این آمار در سال ۹۵ به ۴۰ درصد افزایش یافته است. 

در رابطه با خطرات استفاده از مواد محترقه بار‌ها هشدار داده شده است. 

در همین زمینه سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی می‌گوید: متاسفانه طی سال‌های گذشته رسم و رسوم مراسم چهارشنبه سوری آخر سال تغییر کرده و این جشن زیبا تبدیل به برنامه‌ای خطرناک شده است. 

وی می‌افزاید: قشر جوان و نوجوان کشور باید توجه داشته باشند که استفاده از مواد محترقه می‌تواند به قیمت از دست دادن جانشان تمام شود و نباید برای لحظه‌ای شادی کاذب، جان خود و دیگران را به خطر بیاندازند. 

سخنگوی سازمان آتش نشانی با تاکید بر افزایش نظارت والدین بر عملکرد فرزندان خود می‌گوید: والدین باید نسبت به رفتار‌های فرزندان خود دقت بیشتری داشته و اجازه ندهند در رزو‌های پایانی سال از مواد محترقه استفاده کنند. سال گذشته اتفاقات خطرناک زیادی از سوی برخی از شهروندان رقم خورد. 

قطع ۲ دست و ۲ پای جوان ۲۷ ساله در تهران 

در یکی از حوادث چهارشنبه سوری سال گذشته، مردی ۲۷ ساله در تهران هنگام ساخت مواد منفجره دست ساز بر اثر انفجار، ۲ دست و ۲ پای خود را از دست داد. این جوان در خیابان یکم نیرو هوایی تهران مشغول ساخت مواد منفجره بود که دچار حادثه شد. 

سوختگی شدید در پی حمل مواد محترقه با خودرو سال گذشته، انفجار مواد محترقه در داخل خودروی تیبا در یکی از خیابان‌های اصفهان باعث سوختگی شدید ۲ پسر جوان شد. ۲ سرنشین خودرو در حال حمل مواد محترقه بودند که پس از انفجار در خودرو گرفتار شدند. 

انفجار بمب دست ساز در کلانتری 

در حادثه‌ای دیگر، انفجار بمب دست ساز در جیب یکی از افرادی که به دلیل مزاحمت برای شهروندان دستگیر شده بود، هنگام انتقال به کلانتری ۱۲ با وانت دو کابین، منجر به مصدومیت ۷ تن شد. این اتفاق در خیابان عباسی تبریز رخ داد و خودروی پلیس نیز مربوط به کلانتری ۱۲ تبریز بود.

تخلیه چشم دختر ۲۵ ساله

سال گذشته، در شهرستان مهاباد هم انفجار مواد محترقه باعث تخلیه چشم دختر ۲۵ ساله شد. در تهران هم زنی میانسال به خاطر اصابت مواد محترقه به صورتش بینایی خود را از دست داد.

انداختن ترقه در خودرو پلیس حادثه ساز شد 

در حادثه‌ای دیگر و در مشهد، فردی داخل خودروی پلیس راهور یک ترقه پرتاب کرد که به خاطر انفجار شدید یک سرهنگ و یک سرباز پلیس راهور که برای ایجاد نظم رفت و آمد در منطقه حضور داشتند به شدت مجروح شدند. 

سال گذشته، حوادث مشابه دیگر بسیار زیاد بودند. اکنون پلیس، اورژانس و سازمان آتش نشانی کمپین‌های مختلفی را برای دعوت از شهروندان برای برگزاری ایمن مراسم چهارشنبه سوری آخر سال به راه انداخته اند و تلاش آن‌ها این است که از خطرات ناشی از برپایی مراسم چهارشنبه سوری بکاهند.

منبع: میزان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین