کد خبر: ۵۱۳۶۷
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۸۵ - ۲۲:۴۱

مذاکرات دوجانبه آمریکا و کره‌شمالی

آفتاب‌‌نیوز : خبرگزاری فرانسه منبع این خبر را الکساندر ورشبو سفیر آمریکا در کره جنوی اعلام کرد. این اظهارات پس از آن صورت گرفت که معلوم شد کره‌ شمالی آماده آزمایش بمب اتمی است. 

آمریکا پیش از این مکررا شرط مذاکرات نفر به نفر با کره شمالی را از سرگیری مذاکرات شش جانبه اعلام کرده بود. اما ورشبو هفته گذشته در اظهاراتی عنوان داشت کریستوفر هیل معاون وزیر خارجه آمریکا و نماینده این کشور در مذاکرات شش جانبه می‌تواند پیش از شروع این مذاکرات نشست دوجانبه با مقامات کره‌شمالی داشته باشد. وی شرایط این اقدام آمریکا را تعهد کره‌شمالی برای بازگشت به مذاکرات اعلام کرد. 

هیل و چون‌یانگ نماینده کره جنوبی در مذاکرات شش جانبه هفته گذشته در نیویورک در خصوص چگونگی برخورد با دولت کمونیست پیونگ یانگ و اتخاذ رهیافت مشترک در این زمینه گفت‌وگو کردند. 

سفیر آمریکا در کره‌جنوبی افزود: از این طریق ما رهیافت جدیدی را برای حل بحران کره شمالی در پیش گرفته‌ایم. آمریکا آماده است تا خیلی سریع در راستای تمام جوانب از جمله مذاکره در خصوص صلح پایدار در شبه جزیره کره، حمایت اقتصادی و انرژی که بتواند به بهبود زندگی مردم کره‌شمالی کمک کند و عادی‌سازی روابط با پیوینگ یانگ، حرکت کند. 

این در حالی است که کره‌شمالی اعلام کرده تا زمانی که تحریم‌های آمریکا علیه این کشور اعمال می‌شود به مذاکرات بازنخواهد گشت. 

در عین حال تنش‌ها در مورد بحران هسته‌ای کره شمالی در حال افزایش است بویژه اینکه گفته می‌شود این کشور قصد دارد پلوتونیم بیشتری را برای ساخت سلاح هسته‌ای تولید کند. ریچارد آرمیتاژ معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا معتقد است کره‌شمالی تا پایان امسال سلاح اتمی را آزمایش خواهد کرد و جامعه بین‌الملل زمان زیادی برای مقابله با این مساله ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین