کد خبر: ۵۱۳۷۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲
ربیعی با 126 رای موافق، 124 رای مخالف و 2 رای ممتنع نمایندگان، وزیر کار ماند

مشروح جلسه استیضاح وزیر کار/ ربیعی دوباره از مجلس رای اعتماد گرفت+فیلم و عکس

جلسه استیضاح علی ربیعی به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در صحن علنی مجلس به ریاست علی لاریجانی و با حضور ۲۲۳ نفر از نمایندگان برگزار شد و موافقان و مخالفان استیضاح نکات خود را پشت تریبون مجلس بیان کردند. در پایان ربیعی با 126 رای موافق، 124 رای مخالف و 2 رای ممتنع همچنان به عنوان وزیر کار ماند.
آفتاب‌‌نیوز :
جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی به بررسی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اختصاص داشت.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ پس از آنکه موافقان استیضاح و علی ربیعی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند، از نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر رای‌گیری شد. بر اساس رای گیری صورت گرفته، علی ربیعی توانست بار دیگر رای اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند.

 در حالی است که گفته می‌شود تاکنون ۳ بار آرا بازشماری شده است که در بار اول ربیعی وزیر مانده در بار دوم ارای موافق استیضاح بیشتر بوده و در شمارش سوم آرا مساوی شده است.

گفته شده تعداد شماراش آرا در بار سوم ۱۲۵ به ۱۲۵ بوده است. این در حالی است که مجموع آرا ۱۵۰ رای می‌شود درحالیکه ۲۴۹ نماینده زمان اخذ رای در صحن حضور داشتند.

با این همه طبق شمارش آرا، ربیعی با ۱۲۶ رای موافق، ۱۲۴ رای مخالف، ۲ رای ممتنع و یک باطله در وزارت کار ماندنی شد.

*****

مشروح گزارش جلسه استیضاح وزیر کار در ادامه آمده است:

اولین دستور کار جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس بررسی طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین بررسی طرح 
استیضاح ربیعی و آخوندی در دستور کار نمایندگان/ربیعی بگوید کدام نماینده از او باج خواسته استاستیضاح وزیر راه و شهرسازی است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ قرار است مجلس در دو نوبت صبح و عصر استیضاح این دو وزیر را مورد برررسی قرار دهد.

همزمان با آغاز جلسه علنی مجلس اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، سیف رییس کل بانک مرکزی و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهور در جلسه حاضر شدند.

اعلام حمایت فراکسیون امید از علی ربیعی

عبدالحمید خدری نماینده بوشهر در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به جلسه امروز فراکسیون امید که پیش از آغاز جلسه استیضاح ربیعی برگزار شد، عنوان کرد: در این جلسه پس از بحث و بررسی و اعلام نظرات اعضا، فراکسیون امید حمایت خود را از علی ربیعی به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد.اعضای فراکسیون هنوز درباره آخوندی تصمیم نگرفته‌اند.

حسین مقصودی صبح امروز در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس شورای اسلامی گفت: همه نمایندگان را به سوگندی که برای دفاع از نظام خوردیم، یادآوری می‌کنم. امروز اوضاع و احوال وزارت کار بیمار و تعطیل است. امروز وزیری که با تمام لایه‌های جامعه به‌خصوص صاحبان اصلی انقلاب، کارگران، روستاییان، عشایر، قالیبافان، زنان بی‌سرپرست و بازنشستگان سروکار دارد، وزیری به نام دکتر ربیعی است.

وی با بیان اینکه اوضاع و احوال صاحبان انقلاب خوب نیست، اظهار داشت: آنها به نظام بی‌اعتماد شده‌اند. این بی‌اعتمادی باعث شده تا پایه‌های نظام به سمت لرزه برود. امروز وزارت کار قصه پر غصه شده است. در مجلس دهم مصوب کردیم روستاییانی که سن آنها به ۷۰ سال رسیده و ۱۰ سال پول بیمه داده‌اند بازنشسته شوند و اما امروز شما یک روستایی را بازنشسته نکرده‌اید.

این نماینده مجلس ادامه داد: هر بار که از تیر ماه با شما جلسه گذاشتیم گفتید جناب نوبخت پول نمی‌دهد. ما شما را برای لابی‌گری برای پول بیمه بازنشستگان آوردیم و نه لابی‌گری برای ماندن در قدرت. یک قالیباف به خاطر معلولیت چشمی، دیسک کمر و بیماری اگر یک روز به سرکار نرود، بیمه او فوری قطع می‌شود و این موضوعی است که موکلان ما به آن اشاره می‌کنند.

استیضاح وزیر کار/اظهارات نمایندگان موافق و مخالف/ربیعی بگوید کدام نماینده از او باج خواسته است

مقصودی با اشاره به اعتراضات اخیر تصریح کرد: شما که داعیه خدمت به مردم را دارید، اوضاع و احوال این وزارتخانه را نگاه کنید. اگر پیام تحصن بازنشستگان و صدای کارگران فولاد را می‌شنیدید قطعا این اغتشاشات اخیر ایجاد نمی‌شود و صدای مردم را که به صورت برده‌داری نوین صورت می‌گیرد، نشنیدیم که اعتراض مردم به صورت اغتشاش درآمد.

وی با بیان اینکه اگر رئیس‌جمهور پیام مردم و نمایندگان را می‌شنید ربیعی را مانند فانی محبور به استغفا می‌کرد ولی نشنید، خاطرنشان کرد: کارگران زیادی هستند که دو سال پیایی عیدی حداقلی خود را نگرفتند و با وجود حقوقی ۵۰۰ هزار تومان هنوز حقوق خود را نگرفتند. برای شنیدن صدای مردم و اعتراض کارگران با رفتن ربیعی نظر مثبت بدهیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ربیعی به دلیل عدم تعهد به برنامه‌های خود به مسلخ استیضاح آمده است، ابراز داشت: بازار تهمت‌ها، لابی‌ها و شایعات زیاد است. مجلس دهم عزت خود را از دست داده است. اگر می‌خواهید عزت به مجلس برگردد و امید در دولت تدبیر و امید به کارگران برگردد، حتما به استیضاح رای مثبت بدهید.


مقصودی افزود: امروز آنچه مشاهد می‌شود این است که ربیعی چند بار برای پاسخ به سوال و کمیسیون‌ها آمد. امروز وزارت کار، کیسه بوکس دولت و مردم شده است و به نفع مردم و نظام و دولت است که ایشان با رای شما به دنبال کاری برود که شایسته اوست زیرا وزارت شایسته ربیعی نیست.

ربیعی بگوید کدام نماینده از او باج خواسته است

قسیم عثمانی در جلسه صبح امروز مجلس شورای اسلامی که به بررسی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اختصاص داشت، در نطق خود در موافقت با استیضاح علی ربیعی با بیان اینکه خداوند را شاهد می‌گیرم جز برای احقاق حق نیامدم و جز به رضایت نظام نمی‌اندیشندم، گفت: قطعا دوره بعد نماینده نمی‌شوم که بگویید برای رای حرف می‌زند. استیضاح قدرت مردم است که در ید نمایندگان است. استیضاح می‌تواند فرصت برای وزیر باشد اما طبیعی است وزیری که عملکرد مثبت ندارد این موضوع را تهدید بداند و از هر ابزاری استفاده می‌کند تا مانع آن شود.

نماینده مردم بوکان ادامه داد:  ربیعی نمونه بارز مبارزه با استیضاح است. اگر ایشان اینقدر که در رفع استیضاح  مهارت دارند در کار هم مهارت داشتند، هرگز استیضاح نمی‌شد.

عضو کمیسیون شوراها تاکید کرد: باید به قدرت لابی گری ایشان احسنت گفت و مدیریت استیضاح بقیه وزرا را به او داد. اگر این تیمی را که برای استیضاح دارند برای مهار مشکلات داشت، همه مشکلات حل می‌شد. آقای ربیعی همدستان شما ادعا می‌کنند چون به عده‌ای باج نداده‌اید شما را استیضاح می‌کنند اگر این طور است مرد باشید بگویید کدام نماینده از شما سهم و باج خواسته است.

وی افزود: چه کسی به خاطر منافع شخصی شما را استیضاح کرده تا ما در مجلس از طریق هیات نظارت بر رفتار نمایندگان عذر چنین نماینده‌ای را بخواهیم و الا امروز این نمایندگان حداقل به جرم توهین به نمایندگان عذر شما را خواهند خواست. از شما می‌خواهم که صریحا اعلام کنید تا مردم تکلیف خود در مورد نمایندگان را بدانند و هم تکلیف مجلس مشخص شود. شما به هر کدام از ما از استیضاح کنندگان رسیدید گفتید از شما انتظار نداشتم شما مساله نظارت مارا به مساله احساسی تقلیل دادید.

این نماینده مجلس گفت: وزارت را به وزارت حذف تعاون تقلیل دادید. متاسفانه هر روز سهم تعاونی در اقتصاد کم شده است در دوره شما بسیاری از تعاونی‌ها تعطیل شده است. وزارت شما باعث می‌شود تعاون از عرصه اقتصاد گم شود. شما وزیر کارفرما هستید شما روی تشکل‌هایی متمرکز شدید تا بلند گوی شما شوند.

وی ادامه داد:  شما به جای کارگران به تشکل‌هایی می‌رسید تا در این روزها صدای شما باشند شما با عدم نظارت بر وضعیت کارگران با کارفرما هم دست شدید تا کارگران از حداقل محروم باشند.

عثمانی بیان کرد: شما به جای جلوگیری از استثمار کارگران همراه این کارشدید. در اثر کار شما افراد حداقل دستمزد خود را نمی‌گیرند. لیسانس و فوق لیسانس شما حداقل را نمی‌گیرند و اگر اعتراض کنند آن ها را اخراج می‌کنند و فرد دیگری استثمار می‌کنند و از این طریق زبان بقیه را قفل می‌کنند. شما مسئول مستقیم این کار هستید و هرکس اعتراض کند شغل ۵۰۰هزار تومانی از دست می‌دهد.

نماینده مردم بوکان بیان کرد: شما مسئول همه چاهایی هستید که جلوی پای فارغ‌التحصیل ما هست. کارگرانی هستند که ۱۲ ساعت کار می‌کنند ولی اضافه کار به آنها هم نمی‌دهند.

وی تاکید کرد: مقابل دفتر شما دفتر پیشخوان دولت است که کسانی آنجا کار می‌کنند که با ۱۲ ساعت کار از حداقل‌ها برخوردار نیستند. اگر توان بیرون آمدن از اتاق خود را ندارید پرده را کنار بزنید و اوضاع را ببینید. شما وزیر رفاه نیستید شما وزیر تبعیض اجتماعی هستید. شما صندوق تأمین اجتماعی را به وجه المصالحه باندی تبدیل کردید.

عضو فراکسیون امید با بیان اینکه الحق شما استاد هستید و من آن را را قبول دارم گفت: شما استاد گماردن افراد متخصص در تخصص غیر‌مرتبط هستید. شما نوربخش که جراح قابلی است رابه مدیریت سازمان تامین اجتماعی گذاشتید وقتی می‌گوییم بیمه و سایر حقوق می‌گویید ورشکست شدیم وقتی یه خلبان ناقابل انتخاب میکنید طبیعی است به دنا بخورد کنیم.

وی ادامه داد:  یک فرد غیر تخصص انتخاب کردید می‌گویید کُرد سنی را انتخاب کردم شما کاری کردید که یک متخصص جامعه شناسی جایی باشد تا موفق نباشد. شما اگر دلسوز بودید از متخصص در حوزه خود استفاده می‌کردید.

این نماینده مجلس با طرح این پرسش که آقای ربیعی چرا افراد غیر‌متخصص را منصوب می‌کنید تا اوامر ملوکانه شما را بله بگویند گفت: فضا را احساسی نکنید من صدای بازنشستگانی هستم که پولی برای پرداخت عیدی به فرزاندان و نوه‌های خود ندارند من صدای بازنشستگان و بیکاران و کسانی که ماهی ۴۰۰ هزار تومان می‌گیرند. نگویید شب عید است واستیضاح نکنید شب عید کارگران و بیکاران و کسانی ماهانه ۴۰۰ هزار تومان هستند هم است.  شما و مدیرانتان توان دویدن صد متر ندارند راه را بقیه باز کنید.

فراکسیون مستقلین در مورد استیضاح اعلام موضع نمی‌کند

نائب رییس فراکسیون مستقلین نیز گفت:  تشکیل جلسه صبح امروز برای شفاف سازی بودتا همه بتوانند صحبت‌های خود را مطرح کنند و تصمیم‌گیری افراد در صحن علنی و بعد از استماع اظهارات موافقان و مخالفان استیضاح باشد.

محمدحسین فرهنگی اسامی موافقان استیضاح را به شرح زیر اعلام کرد:

محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان

حسین مقصودی، نماینده سبزوار 

ابوالفضل حسن‌بیگی، نماینده دامغان

شهاب نادری، نماینده پاوه و جوانرود و ثلاث باباجانی و روانس

محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز

فریدون حسنوند، نماینده اندیشمک 

وی همچنین گفت محمدرضا پورابراهیمی و غلامرضا تاج‌گردون پس از دفاع اول ربیعی به سخنرانی خواهند پرداخت.

 همراهان ربیعی

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، مرتضی بانک، امیر حاتمی وزیر دفاع، علی ربیعی را در این جلسه همراهی می‌کنند.

 رایزنی طراح استیضاح با جهانگیری

تاجگردون از همان ابتدا با جهانگیری با حضور در مقابل صندلی وی در حال صحبت است. تاجگردون از طراحان اصلی طرح استیضاح علی ربیعی است.

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه ۲۲ اسفندماه) به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت ۸ و ۱۵ دقیقه و با حضور ۲۳۳ نفر از نمایندگان مجلس  برای بررسی استیضاح وزرای کار و راه آغاز شد.

****

موافقان استیضاح وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی

مقصودی: ربیعی صدای بازنشستگان و کارگران فولاد را نمی‌شنود

حسین مقصودی نماینده سبزوار به عنوان موافق استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) و در جریان استیضاح علی ربیعی گفت: اگر آقای ربیعی پیام تحصن بازنشستگان و صدای کارگران فولاد را می شنید، اغتشاشات اخیر به وجود نمی‌آمد و اعتراضات تبدیل به اغتشاش نمی شد.

وی گفت: صاحبان اصلی انقلاب یعنی کارگران، روستاییان، عشایر، قالیبافان، زنان بی سرپرست و بازنشستگان با وزیری به نام ربیعی سرو کار دارند که اوضاع و احوال صاحبان انقلاب خوب نیست، آنها به نظام بی اعتماد شدند که این بی اعتمادی باعث می شود پایه های نظام به لرزه بیفتد.

وی ادامه داد: ما در مجلس مصوب کردیم که روستاییان در سن ۷۵ سالگی و با پرداخت ۱۰ سال پول بیمه بازنشسته شوند اما در سال ۹۶ هیچ روستایی بازنشسته نشد. ما هربار که در این‌باره با آقای ربیعی جلسه داشتیم گفت که آقای نوبخت پول نمی دهد انتظار می‌رفت که شما به عنوان وزیر از این موضوع دفاع کنید.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: از طرف دیگر شاهدیم که وضعیت قالیبافان و روستاییان به گونه ای است که اگر یک روز به دلیل مشکلات جسمی سرکار نروند فوری بیمه‌شان قطع می شود که این یک معضل است.

مقصودی خطاب به ربیعی گفت: آقای ربیعی شما که داعیه خدمت به نظام را دارید اگر به اوضاع و احوال این وزارتخانه بزرگ و طویل نگاه می کردید به خوبی به این نتیجه می‌رسیدید که با شنیدن صدای تحصن بازنشستگان و صدای کارگران فولاد اغتشاشات اخیر به وجود نمی آمد. صدای اعتراض مردمی که به صورت برده‌داری نوین و کارگری کار می کنند و اعتراضات آنها تبدیل به اغتشاش شد.

وی تاکید کرد: اگر قرار بود به سمت اصلاحات بروید، رئیس‌جمهور پیام مردم را می شنوید و آقای ربیعی را مانند آقای فانی مجبور به استعفا می کرد اما شما صدای مردم را نشنیدید.


نماینده سبزوار در پایان گفت: اکنون کارگران زیادی هستند که دو سال عیدی نگرفتند و با داشتن حقوق ۵۰۰ هزار تومان ماه هاست که حقوق دریافت نکردند. ما از نمایندگان می‌خواهیم برای شنیدن صدای مردم و کارگران به ربیعی رای منفی بدهند.

نادری: وزیر کار برای اشتغال جوانان مناطق مرزی چه کرده است

شهاب نادری نماینده مردم پاوه نیز در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس و در موافقت با استیضاح ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با طرح این سوال که وزارت کار برای اشتغال جوانان در مناطق مرزی چه کاری انجام داده است؟ گفت که در صورت عدم جذب این جوانان ما دچار مشکلات امنیتی خواهیم شد.

وی گفت: آقای ربیعی برای بیکاری جوانان نقاط صفر مرزی چه کاری انجام داده است؟ ما بارها این مطالبه را از ایشان داشتیم، چرا که اگر ما این جوانان را جذب نکنیم،‌ آن‌ها جذب کومله، داعش و دموکرات می‌شوند و مشکلات امنیتی به وجود می‌آید. طبیعتا شما باید فرق بین مقوله امنیتی و آسیب اجتماعی را بیشتر از ما درک می‌کردید.

این نماینده مجلس خطاب به ربیعی گفت: بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری کشور در اختیار شماست مثل شستا و بازنشستگی که هیچگاه مدیریت نداشتند. شما متولی کارگران هستید ولی برای آن‌ها و بازنشستگان چه کاری انجام دادید.

نماینده مردم پاوه در مجلس در ادامه سوء مدیریت، عدم کارآمدی،‌ پایین بودن نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری و عدم توجه به اشتغال را از مشکلات وزارت کار عنوان و خاطرنشان کرد: خط فقر ۲.۵ میلیون تومان است و به برکت مدیریت شما در حوزه رفاه در ۶ سال گذشته ۸۰ درصد جامعه ایران زیر خط فقر هستند. شما مسئول اشتغال کشور نیستند ولی ۴۰ درصد بنگاه‌های اقتصادی دست شماست. باید اعضای هیات مدیره این شرکت‌ها را اعمال می‌کردید.

نادری در پایان اضافه کرد: ماحصل دوره مدیریت شما این بود که ارزش دارایی سرمایه گذاران به ۲ درصد تنزل پیدا کرد، اگر  سرمایه را در بانک می‌گذاشتیم ۲۰ درصد ارزش افزوده برای کارگران داشت.

حسن بیگی: آقای ربیعی به درد ریاست سازمان تامین اجتماعی می‌خورید

هم‌چنین ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آقای ربیعی بعد از انتخاب وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی شما هم رئیس سازمان تامین اجتماعی شوید.

وی گفت: ربیعی و معاونانش توانایی اداره کردن این وزارتخانه را ندارند. برای حفظ نظام باید امروز سخن حق بگوییم. متاسفانه طی دو سه سال گذشته با وجود فشارهای متعدد وزیر تعاون همچنان در این پست باقی مانده است و مدیرانش را که نوعا سن بالا دارند را هم در راس وزارتخانه نگه داشته است؛ در حالی که ایشان در جلسه رای اعتمادش صحبت از جوانگرایی کرده بود. چرا با جریان های احساسی همان  تیم مسن را در وزارتخانه نگه داشته‌اید؟

وی از نمایندگان خواست با رای عدم اعتماد به ربیعی وی را برکنار و وزیر قدرتمندتری را روی کار بیاورند و از وزیر جدید حمایت کنند.

نماینده مردم دامغان در مجلس با اشاره به مجموعه‌های اقتصادی زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر کل سرمایه و دارایی این وزارتخانه را به دلار تبدیل کنیم سرمایه این وزارتخانه بالغ بر 150 میلیارد دلار است که اگر در بانک سپرده گذاری شود سالی30 میلیارد دلار به آن سود تعلق می گیرد. مجلس با نیت خیرخواهانه برخی از ثروت کشور را در اختیار وزارت تعاون قرار داد تا به نیروهای مظلوم و محروم، بازنشستگان و کارگران این وزارتخانه خدمت کند.اما همانطور که می بینید این اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد: سومین شرکت بزرگ منطقه یعنی شرکت ملی نفتکش، پتروشیمی ها، نیروگاه‌ها راه آهن و سایر مجموعه های بزرگ اقتصادی در قالب مجموعه شستا در اختیار این وزارتخانه است ولی سود ناشی از درآمدهای این مجموعه بزرگ اقتصادی به خزانه واریز نمی شود.درحالی که با شستا می توان یک کشور را اداره کرد اما کارگران و بازنشستگان تحت پوشش وزارت تعاون در وضعیت خوبی زندگی نمی کنند.

حسن بیگی همچنین مدعی شد: ربیعی با بانوان نیز احساسی و روانی برخورد می کند وبا گذاشتن یک مدیر زن در مجموعه وزارتخانه تمام زنان را بازیچه خود قرار داده است.

وی از نمایندگان مجلس خواست تا با رای عدم اعتماد به ربیعی زمینه حضرو وزیر قدرتمندتری را در کابینه دولت دوازدهم به وجود آورند.

عثمانی: آقای ربیعی وزارت شما، وزارت حذف تعاون است

محمد قسیم عثمانی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با استیضاح وزیر کار گفت: وزارت شما وزارت تعاون نیست، بلکه وزارت حذف تعاون است. مدیریت شما باعث شده که تا بیش از ۲۸.۶ درصد تعاونی‌ها تعطیل شود. شما وزیر کار نیستید، بلکه وزیر کارفرمایان هستید.

وی بیان کرد: خداوند را شاهد می‌گیرم که جز برای احقاق حق پشت این تریبون قرار نگرفته‌ام. همانطور که گفته‌ام در دوره آتی کاندید نخواهم شد که تصور شود امروز به خاطر رای حرف مردم را به زبان می‌آورم. استیضاح یکی از ابزارهای نظارتی و همچنین محکم‌ترین ابزار است که در دست نمایندگان قرار دارد و برای دولت استیضاح می‌تواند نه یک تهدید بلکه فرصتی برای تبیین عملکرد باشد و در نهایت نمایندگان در ادامه فعالیت وزیر و یا جایگزینی آن تصمیم می‌گیرند.

وی در ادامه گفت: طبیعی است وزیری که عملکرد قابل دفاعی نداشته باشد، باید استیضاح را تهدیدی جدی بداند و از هر ابزاری برای جلوگیری از آن استفاده کند. آقای ربیعی شما نمونه بارز مبارزه با استیضاح هستید. اگر آن قدری که در رفع استیضاح مهارت و ممارست دارید، در انجام وظایف خود مهارت داشتید هرگز استیضاح مطرح نمی‌شد. الحق باید به قدرت لابی‌گری شما تحسین گفت. خوب است بعد از وزارت مدیریت استیضاح سایر وزیران را برعهده گیرید.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: آقای ربیعی همدستان شما در تیمی که تشکیل داده‌اید، ادعا می‌کنند که شما به عده‌ای باج ندادید و به همین دلیل شما را استیضاح می‌کنیم و هدف از استیضاح شما سهم‌خواهی است. اگر واقعا اینگونه است، مرد باشید و پشت این تریبون اعلام کنید کدام نماینده ملت از شما باج‌خواهی داشته است و چه کسی به خاطر مسائل شخصی شما را استیضاح کرده است.

عثمانی خاطرنشان کرد: اگر راست می‌گویید سریعا اعلام کنید که مجلس از طریق هیات نظارت بر نمایندگان عذر چنین نماینده‌ای را بخواهد تا هم مردم تکلیف خود را با نمایندگانشان بدانند و هم مجلس درباره نمایندگان خود تصمیم بگیرد و اگر هم انکار می‌کنید، بدتر است، چون این کار تنها باعث می‌شوید شما در این ادعا نیز ناصادق باشید. شما به هرکدام از استیضاح کنندگان رسیدید فرمودید از شما انتظار این کار را نداشتم. شما مساله نظارت ما را به یک موضوع احساسی و شخصی تقلیل داده‌اید. این شیوه مدت‌هاست که منسوخ شده است.

وی در ادامه گفت: وزارت شما، وزارت تعاون نیست، بلکه وزارت حذف تعاون است. مدیریت شما باعث شد که سقف تعاونی‌ها که در اقتصاد باید به ۲۵ درصد برسد، کاهش یابد و در دوره وزارت شما بیش از ۲۸.۶ درصد تعاونی‌ها تعطیل شدند. استمرار وزارت شما باعث می‌شود تعاونی‌ها از عرصه اقتصاد پاک شوند.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: شما وزیر کار نیستید بلکه وزیر کارفرما هستید. شما به جای اینکه به بخش کارگری کشور توجه داشته باشید بر احزاب کارگری و تشکل‌ها متمرکز شده‌اید تا در چنین روزی فضا را برای شما هموار کنند.  شما با چشم بستن بر واقعیت، زیر پا نهادن حقوق کارگران و عدم نظارت بر شرایط کاری با کارفرمایان همدست شده‌اید تا کارگران حتی از حداقل حقوق خود یعنی حق بیمه نیز برخوردار نباشند. بر اثر عدم نظارت شما تعداد قابل توجهی از نیروهای تحصیلک‌رده که به کار مشغول هستند حتی حداقل حقوق کارگری را دریافت نمی‌کنند و حتی اگر کارگر و کارمندی کوچکترین اعتراضی بکند، اخراج شده و حتی حقوق ۵۰۰ هزار تومانی خود را نیز از دست می‌دهد.

عثمانی بیان کرد: کارگران زیادی در روز ۱۲ ساعت کار می‌کنند و حتی اضافه‌کاری هم نمی‌گیرند. روبه‌روی وزارتخانه شما دفتر پیشخوان دولتی قرار دارد که افرادی با مدرک لیسانس و فوق لیسانس با ماهی ۵۰۰ هزار تومان بیش از ۱۰ ساعت در روز کار می‌کنند که حق بیمه و اضافه‌کاری نیز نمی‌گیرند. اگر توان بیرون آمدن از اتاقتان را ندارید حداقل پرده اتاقتان را کنار بزنید تا ببینید چه وضعی در روبه‌روی وزارتخانه شما حاکم است. شما وزیر تامین اجتماعی نیستید. شما عامل تبعیض اجتماعی هستید. شما صندوق تامین اجتماعی را که سرمایه‌ای متعلق به شاغلان و بازنشستگان است، وجه‌المصالحه سیاسی و باندی قرار داده‌اید.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی گفت: الحق شما استاد تمام گماردن افراد متخصص در تخصص‌های غیرمرتبط هستید. شما متخصص ارتوپد را که جراح بسیار حاذقی است به عنوان مدیر سازمان تامین اجتماعی منصوب کرده‌اید و بعد می‌گویید سازمان تامین اجتماعی در حال غرق شدن است. شما وقتی ناخدای قابل را به عنوان خلبان هواپیما انتخاب می‌کنید، طبیعی است که به مقصد نرسیده و به دنا برخورد می‌کند.

عثمانی در پایان گفت: شما اگر دلسوز بودید از متخصصان در حوزه تخصص خود استفاده می‌کردید. لطفا فضا را احساسی نکنید. اگر شب عید است، بازنشستگان و کارگرانی در جامعه هستند که حتی پولی برای دادن عیدی به نوه‌هایشان ندارند. باید بپذیرید که شما و وزیرانتان جمعا توان دویدن ۱۰۰ متر را هم ندارید. پس کنار بروید تا اجازه بدهید وزرای جوان بر سر کار بیایند و کشتی به گل نشسته تامین اجتماعی و رفاه راه نجات دهند.

فرهنگی: مدیریت اقتصادی ربیعی نادرست است

محمدحسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس  در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) و در جریان بررسی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان موافق استیضاح ربیعی با بیان اینکه مدیریت اقتصادی ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نادرست است، گفت که وزارت ربیعی چه در دولت یازدهم و چه در دولت دوازدهم نادرست بوده و اموال کارگران به درستی مدیریت نشده است.

 وی گفت: ربیعی با گذشت یک دوره کامل از وزارتش در دولت  یازدهم و نیمی از دولت دوازدهم نشان داده که توانایی لازم برای اداره این وزارتخانه را ندارد.

وی توضیح داد: براساس قانون برنامه ششم که یک سال از تصویب آن می گذرد وزارت تعاون مکلف به تسویه بدهی‌های خود به سازمان بازنشستگی به خصوص سازمان تامین اجتماعی شد. قرار بود این وزارتخانه از طرق مختلف مطالبات را از دولت دریافت کند. سوال این است که آیا وزیر چنین احساس وظیفه‌ای را دارد؟ عملا این اتفاق نیفتاده است و تنها اموال کارگران به حراج رفته است.

این نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد: یکی از روزنامه های کثیرالانتشار در ۱۷ اسفند به نقل از مسئولان تامین اجتماعی اعلام کرد که قرار است ۱۱ هزار میلیارد تومان از اموال تامین اجتماعی واگذار شود در توضیحات قید شد که ۳۰۰۰ میلیارد تومان این اموال در سال سوددهی داشته است. سوال این است که کدام عقل سلیمی اموال در اختیار خود که سودده هستند را واگذار می کند تا قرار باشد از صندوق دیگری حمایت شود.

وی اظهار کرد: یکی از بنگاه‌ها در سال ۹۵ که سوددهی ۵۰ درصد داشته است نیز واگذار شود. باز سوال این است که کدام عقل سلیمی چنین بنگاهی را واگذار می کند؟ این یا سوء تدبیر یا سوءمدیریت است یا اراده ای برای ربودن اموال کارگران وجود دارد که این یک مصیبت است.

فرهنگی مدیریت اقتصادی ربیعی ر ا نادرست خواند و گفت که ربیعی نتوانسته اموال کارگران را به درستی مدیریت کند.

وی با اشاره به بیمه روستاییان و عشایر گفت: طبق مصوبه مجلس قرار بود روستاییان و عشایر از یک سن به بعد به اندازه ۱۰ روز حقوق بگیرند اما وزارت تعاون اجازه این کار را نداد. از طرف دیگر درباره صندوق روستاییان و عشایر نیز ۱۱ درصد از سهام شرکتی زیان‌ده از مجموعه وزارت کار به این صندوق به  قیمت ۵۰۰ میلیارد تومان واگذار شد که ارزش امروز آن ۳۰۰ میلیارد تومان است این یعنی از اموال روستاییان داده شده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: ۱۰۰ میلیارد تومان از سهام صندوق بازنشستگی فولاد با مشکلات فراوان و زیان‌دهی بسیار با بیمه روستایی و از امول روستاییان خریداری شد. البته این کار هزینه داشت چون مدیرعامل و هیئت مدیره که مخالف بودند از کار عزل شدند. اقداماتی که همه به دست آقای ربیعی انجام شد.

فرهنگی با اشاره به تکلیف مجلس برای جذب مربیان آموزش فنی و حرفه‌ای برای کسب مهارت آموزی گفت: در سال ۹۴ با برگزاری آزمونی بیش از ۳ هزار نفر قبول شدند که براساس اطلاعیه های رسمی ۱۲۳۱ نفر از این افراد به دستگاه‌های دیگر منتقل شدند. حال اینکه قرار بود آنها مهارت آموزی را در مدارس ما ترویج دهند.

نماینده مردم تبریز در پایان گفت: سوء مدیریت به گونه ای شد که اکنون از معلمان حق‌التدریس استفاده می کنند و همان فکر معیوب در وزارت آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه ای در حال انجام است.

نگهبان: برای هواپیمایی آسمان درآمدزایی مهم است اما برای ما جان مردم عزیزتر است

محمود نگهبان سلامی نماینده مردم خوان و رشدخوار در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس در موافقت با استیضاح ربیعی وزیر کار، از نحوه مدیریت شرکت هواپیمایی شرکت آسمان در وزارت رفاه انتقاد کرد.

وی گفت: ایران داغدار ۶۶ نفر از هموطنان ماست که در سانحه سقوط هواپیمایی آسمان جان خود را از دست دادند. شاید برای شما هواپیمایی آسمان و درآمدزایی آن مهم باشد اما برای ما جان مردم عزیزتر است.

وی عدم پاسخگویی به مطالبات کارگران را از نقاط ضعف وزارت کار عنوان کرد و گفت: متاسفانه بیشتر از کارگران به عنوان ابزاری برای خواسته‌های شخصی ابقای خود استفاده می‌کنید. ضمن اینکه در زیرمجموعه‌های تامین اجتماعی پیشینه خوبی را شاهد  نیستیم و همین امر زمینه‌ساز فساد در زیرمجموعه اقتصادی این وزارتخانه شده است.

نماینده مردم خوان و رشدخوار در مجلس شورای اسلامی امنیتی کردن وزارت رفاه و زیرمجموعه‌های آن را از دیگر ضعف‌های این وزارتخانه عنوان و اشاره کرد: شما باید مسائل را به امور اجتماعی و فرهنگی گره بزنید نه امور امنیتی. متاسفانه ما شاهد آسیب‌های اجتماعی هستیم.

نگهبان عدم واگذاری بنگاه‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی را موجب بروز فساد در این مجموعه عنوان کرد و گفت: خصوصی‌سازی باید به معنای واقعی عملیاتی شود. نه اینکه شما را به شکل شستا ببینند. نمایندگان حق دارند به پول کارگران که در اختیار شماست حساس باشند. طبیعتا توسعه بنگاه‌های اقتصادی باید همراه با سرازیرشدن سودهای کلان به بخش‌های اشتغالزایی برای دهک‌های پایین همراه باشد.

نماینده مردم خوان و رشدخوار در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: من سابقه استیضاح شما را به خاطر می‌آورم. شما فضا را احساسی می‌کنید، بغض می‌کنید و از رهگذر ارزش‌های دینی و اسلامی مجددا سعی می‌کنید از مجلس رای اعتماد بگیرید.

حسنوند: ربیعی گفت نفوذی نظام در ستاد میرحسین موسوی هستم

فریدون حسنوند  نماینده مردم اندیمشک در جلسه علنی امروز مجلس در (سه‌شنبه) در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: وقتی مجلس اصولگرا به ربیعی خرده گرفت که چرا در ستاد میرحسین موسوی فعال بود، ایشان گفت نفوذی نظام در ستاد میرحسین بودم باید بگویم آفرین بر ایستادگی شما بر این موضع.

وی گفت: آقای ربیعی شما در ستاد انتخابات میرحسین موسوی مسئول اتاق فکر ایشان بودید و همراه با ایشان پشت تریبون آمدید و اعلام پیروزی کردید. ای کاش همان روز مردانه می گفتید از میرحسین دفاع می کنم اما وقتی مجلس اصلوگرا به شما خرده گرفت که چرا در ستاد ایشان فعال بودید، گفتید که نفوذی نظام در ستاد میرحسین بودم که باید به شما در بیان این واقعیت آفرین گفت.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس ربیعی را به یک بام و دو هوا بودن متهم کرد و مدعی شد: شما به فراکسیون امید مراجعه کردید و گفتید چون اصولگرها از من امتیاز می خواهند من نمی خواهم به آنها امتیاز دهم کمکم کنید و به اصولگرا ها هم مراجعه کردید و گفتید چون نمی خواهم از اصلاح‌طلبان کمک بگیرم شما همراهی کنید تا استیضاح رای نیاورد.

وی ادامه داد: شما قومیت گرایی را ترویج کردید و با مظلومیت نمایی می خواهید وزیر بمانید اما بدانید این منصب از ما و شما می‌گذرد بنابراین به ناتوانی خود اعتراف کنید.

وی نسبت به انتصاب متعدد مدیران در مجموعه شستا انتقاد کرد و افزود: چرا مرتبا مدیران ضعیف را در راس شستا منصوب و بعد از مدتی عزل می کنید، این چه وضعیتی است که در شستا راه انداخته اید اگر مدیری ضعیف است چرا منصوبش می کنید که بعد بخواهید برکنارش کنید؟

وی ادامه داد: با دو میلیارد بودجه دوستان خود را در روابط عمومی بسیج کردید که در مسئله استیضاح بر دهان رسانه‌ها ققل بزنند و از سوی دیگر نمایندگان را هم متهم کردید دستور تجمع برخی کارگرها را دادید در حالی که بازنشستگان و کارگران واقعی همانهایی بودند که ماه ها مقابل مجلس برای احقاق حقشان تجمع کردند، اما شما هیج اقدامی برای آنها نکردید در عوض با همکاری خانه کارگر عده‌آی را مقابل مجلس جمع کردید. همچنین مجموع شستا را به مرتضی لطفی که عضو خانه کارگر است، دادید.

وی خاطرنشان کرد: بدعتی که شما در وزارت تعاون و زیرمجموعه آن گذاشتید در زمان قاجار هم دیده نمی شود. شما حمله کردن کارگرها به مجلس را بدعت گذاشتید. در حالیکه مجلس برای بازنشستگان و  کارگران قوانین حمایتی تصویب کرده است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس خطاب به وزیر تعاون پرسید شما چه اقدامی باری کاهش آسیبهای اجتماعی انجام دادید؟ مگر مقام معظم رهبری به نسبت به وجود این آسیب‌ها در جلسه خصوصی گریه نکرد؟ چرا شما تلاش و اقدامی برای رفع این آسیبها انجام ندادید؟ اگر ابزار نداشتید و ناتوان بودید چرا استعفا نکردید؟چه اقدامی برای جمع آوری کودکان کار انجام دادید آیا فکری برای زنان بی سرپرست و بدسرپرست که در تقاطع های خیابانها با جوراب فروشی و گلفروشی از نجابت خود دفاع می کنند و امرار معاش می کنند، کرده اید؟  

وی با بیان اینکه ورشکستگی مجموعه اقتصادی شستا و صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی را عامل به جریان افتادن طرح استیضاح علی ربیعی است، ادامه داد: شما شش ماه قبل وعده اشتغال، اصلاح مدیریتی، برخورد با مفاسد، جمع کردن باشگاه های سیاسی در شستا و صندوق بازنشستگی را دادید اما ربیعی امروز یعنی عدم وفای به عهد، عدم اصلاح مدیریتی ناتوان و ضعیف در مدیریت مجموعه‌اش.

نماینده مردم اندیمشک ادامه داد: چرا از زیر بار مسئولیت خود در حوادث سانچی، سانحه هوایی، سانحه قطار و سایر حوادث ناگواری که طی یکی دو سال گذشته در زیر مجموعه خود داشتید شانه خالی کردید؟و مسئولیت خود را به دوش وزیر دیگری انداختید که البته بنده جزو استیضاح کنندگان آن وزیر نیز هستم.

****

ربیعی در مجلس:  استیضاح حق مجلس است/در وزارت تعاون موفق بودم

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) و در جریان استیضاحش با تاکید بر این‌که استیضاح حق مجلس است، گفت: به اندازه داده‌ها و ستانده‌هایم عملکرد موفقی در این وزارتخانه داشته‌ام ولی باز هم اگر مجلس به من رای اعتماد در استیضاح ندهد، خود را سرباز کوچک نظام می‌دانم.

وی در دفاع از عملکرد خود، گفت: من این جلسه استیضاح را فرصتی برای بررسی چالش‌های کشور می‌دانم. سابقه 40 سال کار در کشور و پنج سال کار در وزارتخانه دارم که درس‌های بزرگی برای تحقق عدالت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در ایران گرفته‌ام.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه باید با اجماعی، همه برای حل مسائل کشور به یک راه‌حلی دست پیدا کنیم، گفت: بنده همواره گفته‌ام که استیضاح را حق مجلس می‌دانم چون به تعبیر امام (ره)، مجلس عصاره فضائل ملت است؛ لذا می‌دانم که آنچه مجلس انجام می‌دهد برای ثبات و پیشرفت مسیر کشور می‌باشد و برای این موضوع هم در طول سال‌های گذشته مبارزه کرده‌ام.

ربیعی در عین حال گفت: متاسفانه برخلاف قانون مواردی از سوی استیضاح‌کنندگان مطرح شد که برخلاف آن چیزی است که به عنوان محورهای استیضاح اعلام شده است. انتظار می‌رفت رییس مجلس در این باره مطابق قانون از طرح مباحث خارج از استیضاح جلوگیری کند.

وی با اشاره به رای اعتماد مجلس به او در دولت دوازدهم، گفت: هفت ماه پیش یعنی در 29 مرداد برنامه‌ام را به مجلس دادم که 101 نماینده به آن رای مثبت دادند. انتظارم این بود که استیضاح‌کنندگان شفاف و صریح و با عدد و رقم و نه کلیات می‌گفتند که من و همکارانم در کدام قسمت از برنامه‌هایمان کوتاه آمدیم و اجرا نکرده‌ایم. قطعا نمی‌توان با استفاده از عبارات کلی شاخص‌ها را اندازه‌گیری کرد و به بیان نارسایی‌ها پرداخت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه در صورت عدم کسب رای اعتماد مجدد از مجلس، خود را سرباز کوچک نظام می‌داند، گفت: در این جلسه عمده مباحث مطرح شده از سوی استیضاح‌کنندگان حول شرکت‌های وابسته به این وزارتخانه بود. متاسفم که کارکردهای اجتماعی وزارتخانه به عرصه‌ای مثل شستا و برخی مجموعه‌های اقتصادی آن تقلیل پیدا کرده است.

وی ادامه داد: بگذارید نه به عنوان یک وزیر که یک کنش‌گر در کنار شما بگویم که امروز ما مسائل بنیادین در عرصه سیاست خارجی و خشکسالی داریم که آسیب‌های اجتماعی، عدالت، فقر و معیشت مردم در کنار آن از اهمیت زیادی برخوردار است. این مسائل با اجماع توسط همه مسئولان بخصوص با مجلس حل شدنی خواهد بود.

ربیعی با اشاره به تجمعات اخیر در برخی از نقاط کشور، گفت: بنده خوشحالم در وزارتخانه‌ای هستم که بالاترین مسائل آن با امنیت ملی سر کار دارد اما در عین حال نیز معتقدم به اندازه داده‌ها و ستاده‌هایی که داشتم توانسته‌ام عملکرد موفقی داشته باشم.

وی با بیان اینکه در ماه یک میلیون نفر به این وزارتخانه مراجعه می‌کنند، ‌گفت:‌ همین شرایط ما را به این سمت پیش برد که باید برنامه‌هایی داشته باشیم که نتیجه آن ثبات بیشتر نظام باشد. به همین دلیل درباره فقر مطلق و ایجاد اشتغال برنامه‌هایی را پیش‌بینی کردیم که کار را به خوبی جلو ببرد. ما سیاست‌های فقرزدایی را پیش بردیم البته بدانید که فقر 20 سال برنامه می‌خواهد و پاشیدن پول نمی‌تواند همچون اشتغال مشکل فقر را حل کند.

ربیعی با بیان اینکه طبق نسبت GTP در کشور، یک چهارم اقتصاد در این وزارتخانه است، گفت: ما 17 صندوق با ستادها و نهادهای مختلف داریم که کار اقتصادی می‌کنند، صندوق‌هایی که خصوصی و دولتی نیستند البته خوشحالم که شستا و صندوق‌های تحت مجموعه ما اینقدر زیر ذره‌بین قرار دارند. ما با رییس‌جمهور برای اصلاح ساختار صندوق‌ها تفاهم کردیم و برای این موضوع نیز برنامه‌ریزی صورت گرفت.

به گفته وی، شفاف‌سازی از اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای کارآمدی شرکت‌ها است اما قبل از بررسی این موضوع توجه کنید که این شرکت‌ها، صندوق‌ها و سازمان‌ها را در چه شرایطی به بنده تحویل دادید.

ربیعی یادآور شد:‌ در یک بررسی کوتاه می‌بینید که از پرونده‌های اختلاس هیچ کدام مربوط به وزارتخانه بنده نبوده است، ادعا نمی‌کنم که سوپر مدیر هستم چون ما به کار فردی معتقد نیستیم. ما یک تیم مدیریتی و سالم هستیم. معتقدم تاکنون عملکرد موفق و روند سالمی را در پیش گرفته‌ایم.  

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره انتقاد حسنوند رییس کمیسیون انرژی در خصوص انتصاب لطفی به عنوان رییس سازمان شستا، گفت: آقای لطفی در زمان دولت گذشته مدیرعامل هلدینگ سیمان بوده، ایشان سلسله مراتب مدیریتی را طی کرده است. امروز شستا دارای بهترین تیم مدیریتی و افرادی اقتصادی است که توانسته عملکرد خوبی در سازمان تامین اجتماعی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: بنده از آقای لاریجانی در مجلس قبل درخواست برگزاری جلسه غیرعلنی برای توضیح درباره وضعیت صندوق‌ها را مطرح کردم و آنجا شرایط را تشریح کرده و اخطارهای لازم را دادم اما اکنون خودم به دلیل صندوق‌ها استیضاح می‌شوم همان کسی که آژیر داد که این شرایط برای صندوق‌ها به وجود می‌آید.

ربیعی در ادامه با بیان اینکه 90 درصد شرکت‌های تابعه این وزارتخانه در سامانه کداک قابل دسترسی است، گفت: 10 درصد مابقی نیز به سمت شرایط رو به رشد حرکت می‌کند.

به گفته وی، یکی از برنامه‌های این وزارتخانه تا شهریور 97، خروج بنگاه‌های کم بازده است چون معتقدم باید از بنگاه‌داری بیرون آید. اصلا مجلس باید به بنده پاداش دهد که برنامه‌ریزی برای خارج کردن صندوق‌ها از بنگاه‌داری دارم.

ربیعی با تاکید بر اینکه هر یک از کارگران را همچون کارفرمای خود می‌داند، گفت: کارهای اقتصادی ما به گونه‌ای بوده که شرکت شستا با میانگین فروش 8800 میلیارد تومان امروز به 21 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و سود خالص شستا از 26 هزار میلیارد تومان به 33 هزار و 500 میلیارد تومان سوددهی و ارزش افزایش یافته است.

وی گفت: اگر قرار به کار اقتصادی بود،‌ باید بسیاری از کارگران از شرکت‌های تحت مجموعه خود اخراج می‌کردیم اما ما به فکر تثبیت شرایط بودیم. نمونه بارز آن درباره شرکت ذوب‌آهن است که در زمانی که بنده این وزارتخانه را تحویل گرفتم 8000 نفر پرسنل داشت که این افراد امروز به 16 هزار نفر رسیده است. شرکتی که در سال 94 ، 1300 میلیارد تومان زیان‌دهی داشت و امروز به سودآوری بالغ بر 110 میلیارد تومان رسیده است، آیا این اقدام نادرستی بوده است؟

ربیعی ادامه داد: اکنون شرکت‌های زیان‌ده بسیاری وجود دارد که نمونه آن فقط در استان تهران به 34 شرکت زیان‌ده می‌رسد. اگر قرار به کار اقتصادی بود بنده باید کارگران را اخراج می‌کردم اما به فکر تثبیت شرایط و ایجاد شغل بودم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع‌بندی بخش اول صحبت‌هایش، گفت: این وزارتخانه به دنبال کاهش و نسبی شدن فقر، ایجاد عدالت و افزایش مهارت و توانمندسازی و بهبود شرایط است که فکر می‌کنم با توجه به شرایط توانسته حرکت موفقی داشته باشد.

****

مخالفان استیضاح وزیر کار

محبی‌نیا: ربیعی جزو فعال‌ترین وزرا بوده است

جهانبخش محبی‌نیا  عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز پس از سخنان وزیر کار در مخالفت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بنده ضمن اینکه نسبت به برخی از اقدامات آقای ربیعی انتقاد دارم، اما باید بگویم که ایشان جزو فعالترین وزرا بوده است. ما از وزرای زیادی گله‌مند هستیم اما باید مدیریت وزیر مورد ایضاح قرار گیرد.

وی بیان کرد: خاضعانه از حضور حضرت حق استدعا دارم تاحدی که مقدور است بر زبانم واقعیات و حقایق جامعه جاری شود. مطالبی مطرح شد که بخشی از آنها قابل تامل است و من از آقای ربیعی می خواهم اگر مجلس شورای اسلامی دوباره به ایشان رای اعتماد داد، به این دغدغه‌ها که از سوی نمایندگان مطرح شد، توجه کنند.

وی در ادامه گفت: عدم توجه بعضی از مدیران شاید باعث ناراحتی باشد. اما نباید شخصیت دانای آقای ربیعی را که در حدی است که در آینده به عنوان وزیر نیز بتوان از ایشان استفاده کرد، نادیده گرفت. ما از خیلی از وزرا گله‌مندیم. اما قرار است مدیریت وزیر مورد ایضاح قرار گیرد و نباید به گونه‌ای برخورد شود که به شخصیت ایشان توهین شود. بنده ضمن اینکه نسبت به برخی از عملکردهای آقای ربیعی انتقاد دارم اما ایشان را در بین وزرا جزو فعالترین وزیرها می‌دانم چراکه ایشان به بیشترین شهرستان‌ها سفر کرده است. ما باید وزرای قبلی را با ایشان مقایسه کنیم.

محبی‌نیا افزود: عده‌ای در خصوص گذشته ربیعی سخن گفتند. ربیعی فرزند جوادیه است و در خانواده‌ای فقیر رشد کرده است. زمانی که شتاب انقلاب مانند بهمن سرعت پیدا کرد و تمامی نیازهای نهفته در تاریخ دهان باز کرد، در کردستان من شاهد بودم که ربیعی به عنوان یک نگاه جامع به سراغ امنیت رفت.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس با بیان اینکه زمان پهلوی اگر یک صفحه متن کردی پیدا می کردند، حکمش اعدام بود اما اولین مجله به زبان کردی با مدیریت ربیعی انتشار یافت، تصریح کرد: دیروزِ ربیعی اینگونه بوده است. او اولین کسی بود که برای ایجاد اشتغال نیروهای بیکار و حتی نیروهای بیکاری که از احزاب و کُومله بازگشته بودند، گام برداشت.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: مسئله بدهی بانکها از طرف سازمان تامین اجتماعی مطرح شد. در سال ۱۳۳۲ متوسط عمر ۵۵ سال و سن بازنشستگی مردان ۶۵ و زنان ۶۰ بود. اما امروز به برکت انقلاب میانگین عمر به ۷۶ الی ۸۰ رسیده است و سن بازنشستگی به ۵۰ سال تقلیل یافته است. شاید باعث و بانی بخشی از بدهی‌های تامین اجتماعی ما نمایندگان باشیم. چراکه نسبت به گسترش و پوشش بیمه اقدام انجام داده‌ایم.

محبی نیا ادامه داد: ربیعی کسی بود که پرده از صندوق بازنشستگی و فجایع آن کنار زد و توجه مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولت و مجلس را در این خصوص متمرکز کرد. شاخص فقر ما در سال ۸۴ ، ۸۰ درصد بوده است اما امروز در سال ۹۶، ۳۰ درصد است. نه اینکه ما نسبت به مشکلات باید بی توجه باشیم اما حمایت در این زمینه چندپاره است و بخشی از مبارزه برعهده نمایندگان و بخشی برعهده سایر مسئولان جامعه است.

وی در ادامه بیان کرد: ما باید برای مبارزه با فقر به صورت واحد حرکت کنیم. ما باید به آقای ربیعی در ارتباط با گذشته و همچنین در ارتباط با تیم اقتصادی ماهری که دارد، نگاه کنیم. من همیشه طرف مجلس بوده‌ام. امروز ما ۸۲ بیمارستان داریم و ۱۵۹ بیمارستان و درمانگاه درخواست ثبت داده‌اند. میانگین اعتباری که برای این بیمارستان‌ها باید تامین شود، حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان است. ما باید به مردم توجه کنیم و همه مسئولین بر این امر تاکید داشته‌اند. اما همه ما باید در کنار هم حرکت کنیم تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای مردم باشیم.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس گفت: درست است که انتقاداتی نسبت به عملکرد آقای ربیعی وجود دارد اما بنده فکر می کنم اگر با رای اعتماد اجازه ادامه کار را به ایشان دهیم، با توجه به گذشته ایشان حرکت مثبتی خواهد داشت. ما از آقای ربیعی انتظار انجام کارهای بزرگتری داریم و احساس می کنم ناراحتی استیضاح کنندگان این بوده که از ایشان انتظار انجام کارهای بزرگتری داشته‌اند.

محبی نیا در پایان گفت: پنجره واحده خدمات تامین اجتماعی امروز گسترده‌ شده و ما انتظار درست شدن زیرساخت‌ها را نیز داریم. رفاه مردم و تقویت درآمد خانوار باید جنبه عملیاتی پیدا کند. استیضاح حق مجلس است و هیچ کس نباید بگوید که چرا مجلس استیضاح انجام می دهد.

کواکبیان: همه مشکلات فقر باید توسط ربیعی بر طرف شود؟

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران به عنوان مخالف استیضاح وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی در صحن مجلس شورای اسلامی گفت: آیا همه مشکلات فقر و موضوعات اجتماعی ما باید توسط ربیعی بر طرف شود؟ جامعه کارگری از ربیعی حمایت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه «خدایا از تو می‌خواهم بر اساس رضایتت کمک کنی تا حرف بزنم»  اظهار کرد: بنده در دفاع هیچ وزیری تا به حال سخنرانی نکرده‌ام، اما الان وظیفه خودم می‌دانم نکاتی را بگویم.

وی سپس گفت: وزارتخانه‌ای که آقای ربیعی بر عهده دارد دارای سه بخش است، که ۸۰/. آن خدماتی و اجتماعی و ۲۰/. آن اقتصادی است. نمایندگان در نامه استیضاح از امور اقتصادی نوشتند، این در حالی است که عموم عزیزان از قسمت‌های اجتماعی راضی هستند.

کواکبیان خاطرنشان کرد که فعالیت‌های این وزارتخانه در اطاق شیشه ای انجام می شود.

وی سپس با طرح این پرسش که «طی مدت مدیریت ربیعی کدام اختلاس در این وزارت‌خانه صورت گرفته است؟» تصریح کرد: در دوره قبلی از ۱۵۰ میلیارد تومان این وزارتخانه ، ۱۷ هزار میلیارد تومان به بابک زنجانی و دیگران داده شده بود. بنده نمی‌گویم زیر مجموعه های اقتصادی این وزارتخانه کمبود ندارد، اما کدام فساد را در این وزارت‌خانه دیده‌اید؟

این نماینده مجلس خطاب به مخالفان ربیعی گفت: بحث ما فساد است، چه فسادی صورت گرفته است تا بنده نماینده قانع شوم؟ خوشبختانه در دوره ربیعی بخش اقتصادی این وزارتخانه، به سمت سهامداری حرکت می کند تا ۴۰/. فقط برای این وزارتخانه باشد و بقیه به دست مردم و بخش خصوصی اداره شود.

وی یادآور شد: در زمانی که سعید مرتضوی در تامین اجتماعی بود و ما در مجلس هشتم بودیم و یادمان هست که چگونه می‌خواستند پول این سازمان را میان برخی از نمایندگان تقسیم کنند. حالا عده‌ای می گویند ربیعی هم چنین کرده است؛ من از ربیعی ماجرا را پرسیدم، او گفت ما به بعضی از نمایندگان وام بانک رفاه دادیم که با دو ضامن وام بگیرند. این چه اشکالی دارد؟ اصلا قابل مقایسه است با کار سعید مرتضوی است؟

کواکبیان اظهار کرد: گفته شده مستمری در تامین اجتماعی که در سال ۸۴ داشتیم ۳۲/. بوده و الان ۸۰/. شده است. انصاف است؟ حتی یک روز تاخیر در بخش حقوق بگیران  نبوده است. در بخشی از استان ها مثل استان مرکزی گفته اند به اندازه ۲۰ سال هزینه درمان پرداخت کردند، این آمار وجود دارد.

وی ادامه داد: عزیزانی  که معتقد هستند آسیب های اجتماعی تقصیر ربیعی است چرا رئیس شورای آسیب های اجتماعی وزیر کشور است؟ جرات دارید به او بگویید؟ گنه کرد در بلخ آهنگری ... .

این نماینده مجلس سوال کرد: قرار است همه فقر را ربیعی حل کند؟ کمی انصاف و جوانمردی داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: من به آقای رئیس  گفتم که بگذارید مخالفان صحبت کنند و ما جواب بدهیم و گفتند خلاف قانون است.

کواکبیان همچنین گفت: آقایانی که می‌گویید خانه کارگر لشگر کشی کرده ، کجا این اتفاق افتاده است؟  آن ها درخواست راهپیمایی دادند و وزارت کشور اجازه نداد. آقای ربیعی بد کاری کرده که کارگران از او حمایت می‌کنند. ایشان خودشان کارگر بوده زبانشان را می‌داند. اگر ربیعی نبود ده‌ها راهپیمایی اعتراضی کارگری پیش می‌آمد.

وی افزود: آقایی گفته ربیعی در ستاد میرحسین موسوی بوده است، من به ایشان می گویم عیار اصلاح طلبی ما هستیم. ما در فراکسیون اصلاح طلبی رای گیری کردیم و فراکسیون مخالف استیضاح بودند.

کواکبیان گفت: می‌گویند ربیعی لابی‌گر قوی است، ولله قسم! من تا حالا در این رابطه صحبت نکرده و توجیه نشدم. خودم خواستم از ربیعی به عنوان بچه انقلاب دفاع کنم. افتخار کنید ربیعی روزی در وزارت اطلاعات بوده، الان ما به وزیر اطلاعات فعلی هم افتخار می کنیم . این حرفها را کسانی می زنند که در کابینه های قبلی سمت داشته اند.

وی سپس تصریح کرد: ما نه بحث اصلاح‌طلبی داریم و نه اصولگرایی، بدنه مجلس باید نشان دهد که از وزیر مردم دفاع می کند. البته دفاع ما مشروط است اگر در بحثهای کارگری ورفاهی پا پس بکشد من خودم پای استیضاح او را امضا می کنم.

کواکبیان در پایان کفت: اگر می خواهید بخش های کارگری دچار تنش نشود و شب عیدی به حداقل حق و حقوق خودشان برسند به او رای دهید. این وزیر خیابان انقلاب به پایین را می‌شناسد. ما با این استیضاح مشروط مخالفیم.


منبع: خبرگزاری‌های ایسنا و ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
کرم ببک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
1
7
کل مردم دیگه می دونن استیضاح وزرا توسط نمایندگان یا جنبه سیاسی دارد .................................. وگرنه برای خود ملت ودرست انجام دادن کارها نیست ما گول نمی خوریم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین