کد خبر: ۵۱۳۸۲۵
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶

چهارشنبه‌سوری را بی‎‌خطر پاس بداریم!

مراسم خاطره‌انگیز چهارشنبه‌سوری در استقبال از بهار یکی از آئین‌های کهن تاریخ ایران بوده که طی سال‌های اخیر شادی و شور و نشاط آن جای خود را به اضطراب و دلهره والدین داده و سنت‌های زیبای این شب تنها به موادمحترقه، بمب‌های صوتی آزاردهنده و مخرب، اعمال خطرآفرین، بی‌احتیاطی‌ها و انفجارهای مهیب، صدای آژیر آمبولانس‌ها و اتومبیل‌های پلیس و در رأس آن افزایش آمار آسیب‌های سوختگی و زیان‌های جانی و مالی سنگین و غیرقابل جبران محدود شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
در عصر ارتباطات و فناوری، چهارشنبه‌سوری امروز با رفتارهای خشونت‌بار مغایر با ظرافت‌های آئین و یادمان این رسم کهن ایرانی، به نحو چشمگیری تحریف و فاصله گرفته و هر ساله آتش‌بازی‌های خطرناک اضطراب را برتن شهر حک می‌کند و چه بسا که این شب پرهیجان و پر از شادی به خاطره‌ای تلخ برای بسیاری از خانواده‌ها مبدل شده و می‌شود.

دیگر در کوچه پس‌کوچه‌های شهر در چنین شبی خبری از سنت کوزه‌شکنی، فالگیری، آجیل  و قاشق‌زنی، بلاگردانی و آش چهارشنبه‌سوری و فال‌گوش‌نشینی نیست و هر چه هست آثار زشت نارنجک‌های دستی بر در و دیوار شهر و شادی عده‌ای و وحشت برخی دیگر است.

فرمانده انتظامی شهرستان اسدآباد از افزایش کشفیات موادمحترقه در این شهرستان نسبت به سال گذشته خبر داد و با اشاره به نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال به خبرنگار ایسنا گفت: خوشبختانه با اقدامات و تلاش‌های شبانه‌روزی پلیس در روزهای اخیر کشفیات خوبی در زمینه موادمحترقه داشته‌ایم و در همین راستا توسط نیروی انتظامی شهرستان 47 هزار ترقه کم‌خطر و بی‌خطر و 42 کیلوگرم مواد پیش‌ساز ترقه کشف شده است.

سرهنگ اسماعیل جمشیدی بر محله‌محور و کوچه‌محور بودن مراسم چهارشنبه آخر سال تأکید کرد و افزود: از خانواده‌ها می‌خواهیم در مراسم این شب در کنار فرزندان خود بوده و از رفتارهای پرخطر آنها جلوگیری کنند.

وی از آمادگی کامل پلیس در شب چهارشنبه آخر سال خبر داد و تصریح کرد: پلیس و نیروی انتظامی مخالف شادی و نشاط نیست اما با افراد و هنجارشکنانی که بخواهند برای مردم مزاحمت ایجاد کرده و شادی آنها را مختل کنند، قاطعانه برخورد خواهد شد.

جمشیدی خاطرنشان کرد: در صورت انجام هر گونه اقدامات غیرقانونی توسط ناامن‌کنندگان امنیت در شب چهارشنبه‌سوری، برابر قانون برای این افراد تشکیل پرونده شده و به محاکم قضایی ارجاع می‌شوند و با هماهنگی‌ها تا پایان تعطیلات میهمان دستگاه قضایی و نیروی انتظامی خواهند بود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر نیروی انتظامی شهرستان به تبع سراسر کشور در آماده‌باش بوده و نیروهای گشتی و انتظامی نسبت به روزهای قبل افزایش چشمگیری خواهند داشت.

فرمانده انتظامی اسدآباد یادآور شد: فوریت‌های پلیس با توجه به مسافران و میهمانان نوروزی به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی مردم شهرستان خواهد بود.

وی با بیان اینکه پیشگیری از ناهنجاری‌های مربوط به چهارشنبه آخر سال قبل از هر چیز نیازمند هوشیاری همگانی است، گفت: آحاد جامعه به ویژه والدین و اهالی رسانه در پیشگیری از وقوع حوادث دلخراش چهارشنبه‌سوری نقش اثرگذاری دارند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی اسدآباد نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر ضرورت تلاش همگانی برای برگزاری چهارشنبه‌سوری بدون‌خطر، اظهار کرد: امروزه شیوه برگزاری این مراسم تحریف شده و باید اصلاح شود چرا که هر ساله به علت برگزاری نادرست این رسم کهن ایرانی عده‌ای از هموطنان دچار آسیب شده و یا جان خود را از دست می‌دهند.

سیدمیرزاآقا محجوب با بیان اینکه مراسم چهارشنبه‌سوری باید شاد و باشکوه و بدون خطر برگزار شده و از روال سنتی خود فاصله نگیرد، تصریح کرد: نیاز است فرهنگ‌سازی مناسبی از سوی رسانه‌ها به ویژه صداوسیما انجام شود تا این مراسم و آئین باستانی بدون خطر برگزار شود.

وی با اشاره به کاهش آمار عملیات آتش‌نشانی اسدآباد در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن، گفت: کاهش این آمار به احترام شهدای آتش‌نشانی بود که انتظار می‌رود امسال هم این احترامات پا برجا باشد.

محجوب خاطرنشان کرد: در سال گذشته 16 مورد عملیات توسط ایستگاه آتش‌نشانی شهر اسدآباد انجام شد که این عملیات‌ها شامل خاموش کردن لاستیک و ضایعاتی بود که مردم در سطح شهر روشن کرده بودند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی اسدآباد تصریح کرد: در چهارشنبه‌سوری سال گذشته یک مورد آتش‌سوزی در محل کنار انبار قدیم جهادکشاورزی رخ داد و با آتش گرفتن 30 شاخه لوله فشار قوی این انبار دچار خسارت فراوان شد.

محجوب یادآور شد: در حال حاضر شهر اسدآباد دارای تنها یک ایستگاه آتش‌نشانی با 15 نیرو و 4 دستگاه خودرو بوده که این تعداد خودرو، امکانات و نیرو با یک ایستگاه برای جمعیت 50 هزار نفری این شهر کافی نیست.

وی با بیان اینکه متأسفانه تعداد خودروهای موجود آتش‌نشانی شهر اسدآباد فرسوده هستند، افزود: انتظار می‌رود مردم ما را در شب چهارشنبه‌سوری همراهی و چون سال گذشته به احترام شهدای آتش‌نشان چهارشنبه‌سوری را بی‌خطر برگزار کنند.

محجوب اضافه کرد: پیشگیری از حوادث تلخی مانند حوادث چهارشنبه‌سوری، مستلزم ارتقاء فرهنگ ایمنی بوده و این امر بر سه اصل آگاهی، آموزش و الزام استوار است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی اسدآباد با تأکید بر نقش مهم والدین در پیشگیری از حوادث چهارشنبه‌سوری، گفت: والدین می‌توانند کودکان و نوجوانان خود را با خطرهای آتش‌بازی آشنا کرده و به آنها بفهمانند که در مقابل موادمحترقه و منفجره، چقدر آسیب‌پذیرند.

وی یادآور شد: به طور قطع مدارس نیز می‌توانند با انجام برنامه‌ریزی، دانش‌آموزان را نسبت به خطرات ناشی از به‌کارگیری موادمحترقه خطرناک آگاه کنند.
سرپرست فوریت‌های پزشکی اسدآباد هم به خبرنگار ایسنا گفت: فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسب، مهمترین عامل کاهش آسیب‌ها در مراسم چهارشنبه آخر سال است که باید با برنامه‌ریزی به این مقوله توجه جدی داشت.

امیر قبادی افزود: با فرهنگ‌سازی مناسب می‌توان کاهش آسیب‌ها و حوادث احتمالی را در پی داشت که ضروری است امسال نیز این رویکرد همانند سال گذشته در دستور کار عوامل قرار گیرد تا یک شب بی‌دغدغه دیگری را پشت سر بگذاریم.

وی تأکید کرد: رسانه‌ها به ویژه خبرگزاری‌ها با جریان‌سازی مناسب در فضای مجازی ضمن آگاه‌سازی قشر جوان از انجام رفتارهای پرخطر در این شب، یاری‌گر نهادهای امدادی خواهند بود.

قبادی از آمادگی نیروهای فوریت پزشکی شهرستان اسدآباد در امدادرسانی به مردم در حوادث احتمالی چهارشنبه آخر سال خبر داد و اظهار کرد: کارکنان مرکز شهری و پایگاه‌های جاده‌ای فوریت پزشکی به تعداد 10 نفر نیروی عملیاتی و یک نفر فرمانده عملیات مستقر در مرکز و دو کد پشتیبان به‌صورت آنکال هستند که  24 ساعته در خدمت همشهریان خواهند بود.

وی با اشاره به نقاط حادثه‌خیز شهر اسدآباد در چهارشنبه‌سوری هر سال شامل چهارراه رسالت، چهارراه تویسرکان، ابتدای ورودی میدان‌بار محور اسدآباد به قروه و اسدآباد به سنقر، تصریح کرد: هر ساله نیروهای فوریت پزشکی شهرستان برای حفظ ایمنی در این نقاط شهر مستقر شده و برای خطرات و حوادث احتمالی در آماده‌باش به سر می‌برد.

قبادی با تأکید بر اینکه فوریت‌های پزشکی اسدآباد آمادگی لازم را در زمان بروز حوادث دارد، گفت: توصیه می‌کنیم خانواده‌ها برای استقبال از سال نو مراقب سلامتی خود و فرزندان خردسال باشند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در مجموع ۶ نفر از همشهریان دچار حوادث مرتبط با چهارشنبه آخر سال شدند، افزود: این افراد از نواحی دست پا و صورت دچار سوختگی و آسیب شده بودند.

قبادی با تأکید بر اینکه باید عدم استفاده موادمحترقه خطرناک در بین خانواده‌ها فرهنگ‌سازی شود، خاطرنشان کرد: البته مسئولان نیروی انتظامی نیز با همکاری شهرداری نیاز است که با چند نقطه از شهر برای حضور مردم مکان‌یابی کنند.

وی تصریح کرد: امروز برای فرهنگ‌سازی در تبدیل چهارشنبه آخر سال به جشنی سالم، مشارکت جدی دستگاه‌های فرهنگی را بیش از گذشته می‌طلبد تا از بروز حوادث برای جوانان و نوجوانان، پیشگیری شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسدآباد هم از پیش‌بینی برگزاری مراسم شب چهارشنبه‌سوری با همکاری شهرداری در پارک جنگلی و یا جاده سلامت این شهرستان خبر داد و گفت: مراسم نوروزخوانی، مراسم موسیقی محلی ساز و دهل و نورافشانی با حضور شهروندان اسدآبادی از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در راستای شب چهارشنبه‌سوری خواهد بود که در این مراسم اجرا می‌شود.

کامران اکبری‌شایگان خاطرنشان کرد: چهارشنبه‌سوری آئینی مبنی بر باورهای مردم آن روزگار و جشنی برای ورود به تحویل سال بوده که طی سال‌های اخیر این جشن کهن ایرانی با مواد انفجاری یا رفتارهای نابهنجار تلفیق شده که هیچ سنخیتی با آئین چهارشنبه‌سوری ایرانیان باستان ندارد.

وی با اشاره به اینکه چهارشنبه‌سوری، از دیرباز صرفا بهانه‌ای برای کسب آرامش و تولید نشاط و سرزندگی در بین ایرانیان بوده تا بعد از یکسال، جمعی را گردهم آورد، گفت: باید آئین چهارشنبه‌سوری بر اساس فرآیند سنتی خود اجرا شده و مانع تحریف این آئین کهن ایرانی شویم.

اکبری‌شایگان تصریح کرد: رسانه‌ها و خبرنگاران و تعامل بین ادارات ذیربط در اجرای مراسم چهارشنبه‌سوری در مکان‌هایی مشخص برای حضور مردم در این برنامه از نقش موثری در عدم تحریف این رسم کهن ایرانی خواهد داشت.

در پایان اینکه چهارشنبه‌سوری، پیام‌آور فرارسیدن نوروز است و قدمتی دارد به اندازه خود نوروز. نگذاریم هر سال با ماهیت و پیام اصلی خود بیشتر فاصله بگیرد.

صداهای مهیب و وحشتناکی که این روزها در کوچه و خیابان‌ها به گوش می‌رسد و تن هر رهگذری را می‌لرزاند، نمی‌تواند نشانی از یک آئین کهن باشد و بیشتر به ابزاری می‌ماند برای آزار دیگران و گاه نشان از رفتاری نادرست است که به غلط نام جشن و سرور بر خود دارد.

بیایید به آنچه از نیاکان خود به یادگار داریم ارج نهیم و در حفظ سنت‌های زیبای ایرانی خود بکوشیم و بدون کم و کاست، آنها را به نسل‌های دیگر انتقال دهیم.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین