کد خبر: ۵۱۳۹۵۹
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۶

55درصد جمعیت کشور در انتظار نتیجه تصمیم امشب شورای عالی کار

عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار تهران گفت: اکنون 55درصد جمعیت کشور در انتظار نتیجه جلسه امشب شورای عالی کار برای تعیین دستمزد سال 1397 نشسته اند.
آفتاب‌‌نیوز :
«علی فتحی» شامگاه سه شنبه در حاشیه نشست شورای عالی کار که اکنون در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال برگزاری است، افزود: در آغاز این نشست مبنای افزایش مزد سال 1397 کارگران مشخص شد.

نشست امشب شورای عالی کار با حضور شرکای اجتماعی کار (کارگر، کارفرما و دولت) به ریاست «علی ربیعی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار می شود که ظهر امروز پس از استیضاح در مجلس شورای اسلامی رای دوباره نمایندگان را به دست آورد. 

فتحی اضافه کرد: پس از چندین جلسه بحث و تبادل نظر در کارگروه تعیین مزد، هزینه سبد معیشت کارگران 26 میلیون و 700 هزار ریال تعیین شد.

به گفته این فعال جامعه کار، متاسفانه در 40سال گذشته سبد معیشت یک خانوار سه نفر را در نظر قرار ندادند و همین امر باعث شد افزایش حقوق این قشر زحمتکش جامعه بسیار اندک و مطابق نرخ تورم مصوبی باشد که هر سال شورای عالی کار اعلام می کرد.

وی گفت: نرخ تورم رسمی با آنچه مردم از افزایش قیمت ها احساس می کنند فاصله دارد و به همین سبب افزایش دستمزد کارگران نمی توانست معیشت خانوار کارگری را به شکل شایسته ای تامین کند. 

این فعال صنفی یادآوری کرد:خوشبختانه امسال سبد معیشتی یک خانوار با اندازه متوسط 3.3 نفر در نظر گرفته شده است.

فتحی گفت: سبد معیشتی، هزینه ای است که یک خانوار در یک ماه برای تامین مایحتاج زندگی به آن نیاز دارد. 

اکنون علاوه بر نرخ تورم که تاثیر زیادی بر موضوع تعیین دستمزد دارد، سبد معیشتی نیز می تواند در افزایش حقوق کارگران نقش داشته باشد.

وی بیان داشت: با این حساب، اعضای شورای‌عالی کار باید طبق تبصره دوم ماده 41 مبلغ هزینه تهیه سبد معیشت کارگری را مبنای تعیین مزد سال 1397 قرار دهند.

در نشست نوزدهم اسفندماه شورای عالی کار درباره تعیین دستمزد 1397 که با 2 هفته تاخیر تشکیل می شد، سبد مواد خوراکی کارگران به روز رسانی شد.

شورای عالی کار موضوع تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال 1397 را در دست بررسی دارد.
بر اساس ماده ٤١ قانون کار، حداقل دستمزد بر اساس نرخ تورم که از سوی مراجع رسمی اعلام می شود و همچنین سبد هزینه خانوار چهار نفره تعیین می شود.

ایرنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین