کد خبر: ۵۱۴۴۹۷
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴

تغییر کاربری مزرعه و باغ بدون مجوز ممنوع

رئیس سازمان امور اراضی همزمان با فرارسیدن تعطیلات نورزوی و شدت گرفتن تبلیغات کاذب و فعالیت‌های سودجویانه در زمینه خرید زمین و ویلاسازی و ساخت و سازهای غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی تاکید کرد که شهروندان هنگام خرید ملک مراقب سودجویان باشند چرا که تغییر کاربری مزرعه و باغ بدون اخذ مجوز ممنوع است.
آفتاب‌‌نیوز :
همه ساله در ایام تعطیلات نوروز و ماه‌های ابتدایی سال، فعالیت‌های سودجویانه و تبلیغات کاذب در زمینه خرید و فروش زمین و تغییرکاربری اراضی کشاورزی و اقدام برای ویلاسازی و ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی افزایش پیدا می‌کند و مردم در این بازه زمانی تقاضای بیشتری برای خرید زمین، ویلا و ملک به ویژه در مناطق خوش آب و هوا به ویژه استان‌های شمالی دارند. در این زمینه سازمان امور اراضی اطلاعیه‌ای منتشر کرده که مردم را نسبت به زوایای پنهان این تبلیغات و جوسازی‌های سودجویانه آگاه می‌کند.

علیرضا اورنگی - رئیس سازمان امور اراضی - در این باره به ایسنا گفت: بین سازمان امور اراضی، وزارت کشور، مراجع قضایی، استانداران کشور هماهنگی صورت گرفته تا با هم‌افزایی برخورد جدی‌تری با تغییر غیرقانونی کاربری اراضی کشاورزی داشته باشیم که در این زمینه با بسیج امکانات و تجهیزات رصد کامل‌تری نیز صورت گیرد.

افزایش ۲۰۰ درصدی شناسایی تغییر کاربری‌های غیرمجاز

وی با بیان این‌که بر اساس گزارش سازمان بازرسی کل کشور شناسایی و برخورد با تغییر کاربری غیرقانونی اراضی کشاورزی در سالی که گذشت رشد قابل قبولی داشته است، افزود: بر این اساس شناسایی در زمینه تغییر کاربری اراضی کشاورزی در سال ۱۳۹۶ افزایش ۲۰۰ درصدی داشته است.

رئیس سازمان امور اراضی همچنین در خصوص گشت‌های ویژه نوروزی، اعلام کرد: گشت‌های ویژه نوروزی این سازمان در قالب ۳۲۰ تور در سراسر کشور است به گونه‌ای که در تهران از مجموعه ظرفیت‌های حریم‌بان پایتخت، شهرداری و در سایر استان‌ها از گشت حفاظتی سازمان محیط زیست، وزارت راه و شهرسازی، منابع طبیعی و غیره نیز استفاده می‌شود.

اورنگی تاکید کرد: بر اساس قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها، هرگونه تغییر کاربری و تفکیک اراضی کشاورزی، ساخت و ساز و دیوارکشی در مزارع و باغ‌ها بدون اخذ مجوز سازمان جهاد کشاورزی ممنوع است و علاوه بر قلع و قمع بناهای احداثی، با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد شد.

البته در اطلاعیه سازمان امور اراضی آمده است که "بی‌شک مشارکت و نظارت همگانی، بهترین و موثرترین راه برای حفاظت از سرمایه‌های ملی کشور است. شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی مراتب را از طریق تماس با سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی (تلفن۱۳۱) یا مراجعه به واحدهای کشیک مستقر در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و مدیریت‌های امور اراضی استان اطلاع دهند. چرا که گشت‌های حفاظت اراضی کشاورزی در ایام تعطیلات نوروز با گشت و مراقبت مستمر و حضور فعال در عرصه‌های کشاورزی و نیز گزارش‌های دریافتی از سامانه ۱۳۱ مزارع و باغها را رصد می‌کنند و با هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز و اقدام به تغییرکاربری و تخریب برخورد خواهند کرد. "

این سازمان تاکید کرده است که "صدور مجوز یا پروانه ساخت‌وساز در اراضی کشاورزی خارج از محدوده شهرها توسط شهرداران، بخشداران، دهیاران و شوراهای اسلامی شهر و روستا بدون اخذ مجوز از جهاد کشاورزی ممنوع است و طبیعتا ارائه خدمات زیربنایی به ساخت‌وسازهای غیرمجاز نیز تخلف و عدول از قانون محسوب می شود. بنابراین جلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی، هرگونه تفکیک و افراز اراضی  کشاورزی به قطعات کمتر از نصاب‌های تعیین شده براساس قانون ممنوع بوده وارائه هرگونه خدمات ثبتی از قبیل صدور سند مالکیت تفکیکی یا افرازی به این گونه زمین‌ها نیز غیرمجاز است. "

همچنین سازمان امور اراضی در ادامه اطلاعیه خود تغییر کاربری و تبدیل اراضی زراعی، باغی و اراضی بایر دارای سابقه کشت و کار واقع در حریم شهرها و خارج از آن را نیز ممنوع دانسته و اعلام کرد: "متخلفان پس از معرفی به محاکم قضایی علاوه بر قلع و قمع بنا و مستحدثات به پرداخت جزای نقدی و اعاده زمین به وضع اولیه محکوم خواهند شد. بنابراین از عموم مردم به‌ویژه روستاییان و کشاورزان سخت‌کوش درخواست می‌شود، اگر قصد خرید زمینی برای ساخت و ساز و یا احداث بنا و تاسیسات یا دیوارکشی در اراضی زارعی و باغی متعلق به خود را دارند، حتما قبل از هرگونه اقدامی، از طریق تماس با سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی (۱۳۱) یا با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و یا مدیریت امور اراضی استان مشاوره نموده و برای دریافت مجوز اقدام کنند. "
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین