کد خبر: ۵۱۵۶۰۱
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲
روزشمار جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه

۷۸ روز تا جام جهانی/ قهرمانی آرژانتین با تبانی و کاغذ

جام جهانی ۱۹۷۸ در آرژانتین برگزار شد و این تیم توانست به اولین قهرمانی خود در تاریخ دست یابد.
آفتاب‌‌نیوز :
جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه ۷۸ روز دیگر آغاز می‌شود و ۳۲ تیم حاضر در این رقابت‌ها در هشت گروه چهار تیمی برابر هم به میدان می‌روند.

سایت فیفا تا آغاز برگزاری جام‌جهانی روسیه اقدام به روز شمار این رقابت‌ها کرده و هر روز به مناسبت تعداد روزهای باقی‌مانده یک واقعه مربوط به جام جهانی را مورد بررسی قرار داده است.

آرژانتین توانست با درخشش ماریو کمپس که با زدن شش گل در این جام آقای گل شد، اولین قهرمانی در جام جهانی را تجربه کند. کمپس توانست به لطف گل‌هایش در این جام، کفش طلایی مسابقات را از آن خود کند. دیگر آرژانتینی که توانست آقای گل جام جهانی شود گیلرمو استابیله بود که در جام جهانی ۱۹۳۰ آقای گل شد.

موفقیت بعد از سال‌ها انتظار

تیم ملی فوتبال آرژانتین پس از حضور در فینال نخستین دوره رقابت‌های جام‌جهانی در سال ‎ ۱۹۳۰مدتی طولانی انتظار کشید تا جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

حمایت بی‌دریغ تماشاگران از تیم میزبان آنها را به پیروزی مقابل هلند در دیدار فینال جام یازدهم رساند در حالی که "یوهان کرویف" افسانه‌ای به دلیل اوضاع سیاسی آرژانتین از حضور در این جام سر باز زده بود.

جام جهانی ۱۹۷۸ به عنوان ابزاری سیاسی برای نشان دادن اعتراض جهانی نسبت به حکومت دیکتاتوری ژنرال "ویده‌لا" و نقض حقوق بشر در آرژانتین استفاده و به تحریم آن منجر شد اما تمام تلاش‌ها برای تحریم جام‌جهانی بی‌نتیجه ماند و اکثر تیم‌ها تصمیم گرفتند در این رقابت‌ها حضور داشته باشند. انگلیس، یوگسلاوی و شوروی سابق از جمله تیم‌های ناکام بودند اما تیم‌های دیگری مثل ایران و تونس که در عرصه فوتبال نوپا بودند به این پیکارها راه یافتند و فرانسه بعد از ‎ ۱۲سال توانست به جام برگردد.

آبی‌پوشان فرانسه به مربیگری "میشل هیدالگو" در بازگشت به عرصه رقابت بهترین تیم‌های جهان چندان موفق نبودند و خیلی زود از جام کنار رفتند.

صعود تیم‌های مدعی

تیم‌های مدعی در این جام، به راحتی از پس حریفان گروه خود در مرحله نخست برآمدند. هلند نایب قهرمان دوره قبل بدون یوهان کرویف بازی‌ها را خوب شروع کرد. این تیم با تحمیل شکست ۵ بر یک به اتریش، شکست ایتالیا با نتیجه ۲ بر یک و تساوی ۲ بر ۲ برابر آلمان غربی که مدافع قهرمانی بود، به فینال راه یافت.

در دیگر گروه مرحله دوم، رقابت میان دو تیم آرژانتین و برزیل با شدت بیشتری ادامه داشت. برزیل تقریبا از حضور خود در فینال مطمئن بود اما آرژانتین باید پرو را در آخرین مسابقه خود با اختلاف حداقل چهار گل شکست می‌داد. "دانیل پاسارلا" و هم‌تیمی‌هایش ‎ شش بار دروازه پرو را گشودند تا به این مهم دست یابند. پس از این دیدار صحبت‌های زیادی درباره تبانی آرژانتینی‌ها مطرح شد.

تیم ملی ایران نیز برای اولین بار در این رقابت‌ها حضور داشت و در نهایت با دو شکست برابر هلند و پرو و یک تساوی برابر اسکاتلند به کار خود پایان داد.

در نهایت دو تیم آرژانتین و هلند به دیدار نهایی راه یافتند و میزبان موفق شد با نتیجه ۳ بر یک به پیروزی برسد. ماریو کمپس دو بار و برتونی برای آرژانتین و یوهان نیسکنز برای هلند گلزنی کردند. در این دیدار، هواداران میزبان کاغذهای زیادی را به زمین مسابقه ریختند که باعث شده بود توپ در بعضی از دقایق بازی دیده نشود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین