کد خبر: ۵۱۵۶۳۲
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
مدیرعامل راه آهن آذربایجان:

جمهوری آذربایجان پیگیر ساخت راه آهن آستارا - رشت است

مدیرعامل راه آهن جمهوری آذربایجان گفت: یکی از حلقه های مهم کریدور شمال-جنوب راه آهن بین المللی آستارا - آستارا است که نقش اساسی در ترانزیت کالا به کشورهای اروپایی دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
جاوید قربان اف در جریان افتتاح فاز اول ترمینال و بارانداز ریلی آستارا - آستارا و همچنین کلنگ زنی ترمینال غله این خط آهن، خاطر نشان کرد : احداث پروژه ریلی آستارا - آستارا حاصل اداره اقتصادی و سیاسی رؤسای جمهور دو کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است.

وی ادامه داد : تلاش های مسئولین دو کشور در راستای رونق اقتصادی منطقه بوده و همچنان با تکمیل پروژه های ریلی ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه این خط آهن به سبب جایگاه خاص و ممتاز در منطقه، همکاری های اقتصادی ایران و آذربایجان را گسترش خواهد داد، افزود : پروژه های ریلی دو کشور در خدمت اقتصاد ملی طرفین خواهند بود و در این رابطه هدف اصلی، پویایی اقتصادی شهرهای در مسیر خط ریلی و در مجموع کمک به اهداف توسعه اقتصادی هر دو کشور است.

قربان اف با بیان اینکه مردم دو کشور اشتراکات دینی ، فرهنگی و حتی زبانی دارند، تصریح کرد: یکی از موارد مهمی که آذربایجان پیگیر آن است ، ساخت خط ریلی آستارا به رشت است. در عین حال اتصال به خلیج فارس و هندوستان از طریق خط ریلی ایران برای دولت آذربایجان از اهمیت خاصی برخوردار است.

مدیر عامل راه آهن جمهوری آذربایجان با اشاره به اینکه تا بندر مومبای هندوستان بیش از 5000 کیلومتر مسیر ریلی وجود دارد و وصل شدن به آن تنها از طریق کشور ایران ممکن است، توضیح داد: برای وصل شدن به خط ریلی سراسری ایران از طریق آستارا به رشت، جمهوری آذربایجان ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری می کند که در حضور  رؤسای جمهور دو کشور، این پروتکل به امضا خواهد رسید.

وی با تأکید بر اینکه به زودی شاهد کلنگ زنی احداث خط ریلی آستارا به رشت خواهیم بود، اظهار کرد : اتصال راه آهن آستارا - آستارا موجب سرعت بخشیدن به حمل و نقل کالاهای صادراتی و وارداتی کشورهای اروپایی می شود.

جاوید قربان اف در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در حوزه خلیج فارس بیش از ۷۲ میلیون تن بار  ترانزیتی وجود دارد و مسیر اصلی حمل و نقل آن به بازارهای جهانی  از مسیر ریلی آستارا - آستارا انجام خواهد شد، افزود : با خط آهن بین المللی آستارا – آستارا ، کالاهایی که از خلیج فارس به بندرعباس وارد می شود، به روسیه و اروپایی شرقی حمل و نقل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه همه کشورهای درگیر در این پروژه نظیر گرجستان، جمهوری آذربایجان ، روسیه و جمهوری اسلامی ایران از فواید اقتصادی این پروژه ریلی بهره مند خواهند شد، توضیح داد : خط ریلی آستارا - آستارا نشان دهنده تفکر اقتصادی دو کشور همسایه ایران و جمهوری آذربایجان است.

مدیر عامل راه آهن جمهوری آذربایجان از اجاره ترمینال ریلی آستارای ایران توسط جمهوری آذربایجان خبر داد و گفت: ترمینال فوق با توجه به افزایش بارهای موجود تجاری که در سال گذشته و سه ماهه اول سال جاری میلادی به ترتیب شاهد ورود ۴۰۰ و ۸۰۰ واگن بودیم، نقش تاثیر گذار خود را به عنوان یک ترمینال فعال اقتصادی برای دو کشور ایفا خواهد کرد و در همین رابطه سفارشات بسیاری برای ورود و خروج کالا از ترمینال ریلی آستارای ایران دریافت می شود.

وی افزود : از طریق ترمینال ریلی آستارای ایران بارهایی از قبیل انواع چوب، غله و حتی میوه های صادراتی ایران به داخل و خارج از ایران حمل و نقل بین المللی خواهند شد.

مدیر عامل راه آهن جمهوری آذربایجان با اشاره به کلنگ زنی ترمینال غله خط ریلی آستارا گفت: ترمینال ریلی آستارای ایران ضمن ایفای نقشی ممتاز در حمل و نقل بار در حوزه کریدور شمال و جنوب به نوبه خود می تواند در حمل بار به کشور عراق و قسمتی از سوریه اثر گذار  باشد و در این رابطه سرمایه گذاران بخش خصوصی فعالیت خود را آغاز می کنند.

به گزارش ایسنا، سه شنبه 7 فروردین 1397) با حضور جاوید قربان اف (رئیس راه آهن جمهوری آذربایجان) ، خیراله خادمی (معاون وزیر و راه شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران) خط آهن بین المللی آستارا - آستارا و فاز اول ترمینال و بارانداز ریلی به بهره برداری رسید.

احداث خط آهن بین المللی آستارا – آستارا که مسیر ریلی اروپا را از طریق جمهوری آذربایجان به جمهوری اسلامی ایران متصل می کند ، پس از انعقاد تفاهمنامه نشست کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان که 18 مهر 1394 در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار گردید ،  آغاز شد.

جمهوری آذربایجان برای احداث بارانداز ریلی آستارا که شامل ساختمان های اداری، سیلوهای نگهداری گندم ، مخازن نفتی و سایر بخش هاست، بالغ بر 60 میلیون دلار سرمایه‌گذاری می کند. کشور همسایه علاوه بر سرمایه گذاری در بارانداز ریلی آستارا با فاینانس 500 میلیون دلاری ، این خط آهن را به رشت متصل می کند.

اتصال خط آهن آستارا – رشت به منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا از دیگر برنامه های دولت تدبیر و امید در راستای تقویت زیر ساخت های اقتصادی شمال کشور محسوب می شود.

 شهرستان مرزی بندر آستارا با بیش از 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همجواری استان اردبیل و کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است. این شهرستان به واسطه مرز زمینی و ریلی با کشور جمهوری آذربایجان و به واسطه مرز دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر مراودات اقتصادی و تجاری دارد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین