کد خبر: ۵۱۵۹۰۱
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱

روسیه: آمریکا حق ندارد،کارکنان روس در سازمان ملل را اخراج کند

دوشنبه گذشته آمریکا و نزدیک به 30 کشور جهان در اقدامی هماهنگ، شماری از دیپلمات های روس را در حمایت از انگلیس در باره موضوع اسکریپال از کشورشان اخراج کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
ماریا زاخارووا روز پنجشنبه در نشست خبری هفتگی در ساختمان وزارت خارجه روسیه در مسکو به خبرنگاران گفت: اخراج تعدادی از دیپلمات های روس مستقر در سازمان ملل، رویه و قانون خاصی دارد و آمریکا نمی تواند بدون در نظر گرفتن قوانین، یک طرفه دست به این کار بزند.
دوشنبه گذشته آمریکا و نزدیک به 30 کشور جهان در اقدامی هماهنگ، شماری از دیپلمات های روس را در حمایت از انگلیس در باره موضوع اسکریپال از کشورشان اخراج کردند.

سرگئی اسکریپال 66 ساله جاسوس پیشین روسیه که در انگلیس زندگی می‌کرد، چندی پیش به همراه دخترش، بی هوش روی یک نیمکت در مرکز خریدی در شهر سالزبری پیدا شد.

در همین رابطه ، آمریکا اعلام کرد که 48 دیپلمات و 12 نماینده روسیه در مقر سازمان ملل را اخراج می کند و همچنین کنسولگری روسیه در سیاتل را می بندد.

زاخارووا با بیان این که تردید نداریم که لندن و واشنگتن به صورت هماهنگ فشار زیادی بر شرکای خود در اتحادیه اروپا، ناتو و سایر کشورها آوردند تا به بهانه همبستگی، طرح اخراج دیپلمات های روسی از کشورهای مختلف را کلید بزنند.

وی با بیان این که انگلیس و آمریکا بیش از هر کشوری از این طرح ضد روسی سود می برند، گفت که این یک اقدام موقتی است.

اسکریپال در سال 2010 هنگام تبادل جاسوس میان آمریکا و روسیه به انگلیس پناهنده شد که در آن، مسکو چهار جاسوس خود را با 10 جاسوس آمریکا مبادله کرد.

وی پیش‌تر مامور اطلاعاتی روسیه بود که به دلیل جاسوسی برای دولت انگلیس در سال 2006 به 13 سال حبس در مسکو محکوم شد، او متهم بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا به سازمان جاسوسی ‌ام.آی.6 گزارش داده است.

مقامات انگلیس ادعا می‌کنند که اسکریپال براثر تماس با ماده سمی اعصاب ساخت روسیه، به‌شدت بیمار شده است.

برهمین اساس، انگلیس هفته گذشته 23 دیپلمات روس را از این کشور اخراج کرد و در مقابل روسیه نیز علاوه بر اخراج 23 دیپلمات انگلیس از تعطیلی شورای انگلیس در مسکو خبر داد.

 

ترزا می نخست وزیر انگلیس پس از واکنش شدیدتر روسیه به انگلیس، اعلام کرد که تدابیر دیگری به کار خواهیم بست

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین