کد خبر: ۵۱۷۶۸۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۰
تک نرخی کردن دلار بهترین تصمیمی بود که می‌شد گرفت

توضیحات سیف درباره دلار ۴۲۰۰ تومانی، شرایط جدید ارزی مسافران، دانشجویان و پیش فروش سکه

رئیس کل بانک مرکزی ضمن تشریح ابعاد تصمیم اخیر بری تک نرخی کردن دلار، شرایط جدید اختصاص ارز به مسافران، بیماران و دانشجویان و همچنین پیش فروش سکه در هفت مرحله را اعلام کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
بعد از اینکه در شب گذشته دولت رسما از یکسان سازی نرخ ارز خبر داد، رئیس کل بانک مرکزی حدود ٢٤ ساعت بعد از این اعلام با حضور در رسانه ملی به تشریح جزئیاتی از اجرای سیاست یکسان سازی نرخ ارز پرداخت.

ولی الله سیف ضمن مروری بر تحولات شاخص های اقتصادی طی دولت یازدهم و دوازهم گفت که روند تورم و رشد اقتصادی و نرخ بیکاری نشان از وضعیت خوبی دارد و بیانگر خروج اقتصاد از تورم است.

وی با اشاره به تحولات بازار ارز یادآور شد: معمولا در نیمه دوم سال به دلیل شرایط فصلی و بین المللی دلار رشد دارد ولی در اخر سال کاهشی می شود اما در نیمه دوم سال قبل این روند تکرار نشد و کاهشی نبود. این در حالی است که دلار تحت تاثیر عوامل اقتصادی و غیر اقتصادی است اما بررسی ها نشان داد که این بار تاثیر از عوامل اقتصادی نبود.

رئیس شورای پول و اعتبار گفت: عوامل اقتصادی موجب شکل گیری انتظارات می شود، مثل خرداد ١٣٩٢ که دلار با رشد بالایی رفت و تا مرد ٣٨٠٠ و بالاتر رفت اما بعد از انتخابات و  پایان انتظارات موجب ایجاد شرایط مثبت و کاهش قیمت دلار شود.

وی ادامه داد: اما در این دوره برخی عوامل خارجی از جمله تحرکات دشمنان موجب ایجاد نوسان شد. برخی عوامل داخلی هم اثر گذار بود از جمله نظرهای غیر کارشناسی و ناآگاهانه از وضعیت موجود که دید خوبی ایجاد نمی کند در حالی که در واقعیت جریان دیگری است و منابع ارزی وضعیت مناسبی دارد.

سیف گفت: باید در داخل مراقبت جدی کرد تا از پالس هایی که بر مردم و آینده اثر می گذارد جلوگیری کرد چرا که برخی به دنبال فضا سازی هستند و در این بین شبکه‌های مجازی بسیار اثر گذارند.

چرا ۴۲۰۰ تومان؟

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه در رابطه با دلیل انتخاب نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار تک نرخی گفت: در هر حال نرخ دلار در آخرین قیمت‌گذاری‌ها در مرکز مبادلات ارزی حدود ۳۸۰۰ تومان بود و قیمت‌ها در بازار و آنچه که در سامانه سنا ثبت می‌شد و از سوی دیگر بررسی‌هایی که انجام دادیم و طبق محاسبات انجام شده به نرخی بین ۳۸۰۰ تا ۴۸۵۰ تومان رسیدیم. اما به هر حال ملاحظات خاصی در این رابطه وجود داشت و در نهایت تصمیم گرفتیم نرخ ۴۲۰۰ تومان را اعلام کنیم. البته این نرخ به هیچ عنوان تثبیت شده نیست و با تغییر شرایط دچار تغییر خواهد شد.

وی با بیان اینکه منابع کافی برای تامین نیاز بازار در اختیار است، ادامه داد: ما منابع ارزی خوبی داریم و نسبت به حفظ ذخایر ارزی وسواس به خرج می‌دهیم اما در مقاطعی در تامین اسکنار دلار با مشکل مواجه شدیم که آن نیز برطرف شد.

شرایط پرداخت ارز به بیماران، دانشجویان و مسافران

رئیس کل بانک مرکزی گفت: برای بیماران، دانشجویان و مسافران ضوابط خاصی وجود دارد به طوری که از این پس مسافران برای سفر به کشورهای همسایه حدود ۵۰۰ یورو و برای سایر سفرها در آسیا و اروپا تا ۱۰۰۰ دلار دریافت می‌کنند. این در حالی است که هر کسی می‌تواند به عنوان مسافر ۵ هزار دلار با خود به همراه داشته باشد. بانک‌های ملی و ملت بانک عامل بوده و به زودی برای این تصمیم تجهیز می‌شوند.

به گفته سیف ارز اختصاصی به بیماران و دانشجویان نیز طبق ضوابطی که مورد بازنگری قرار گرفته پرداخت می‌شوند.

شرایط برای سپرده‌گذاری ارزی مهیا است

رئیس کل بانک مرکزی موضوع درباره سپرده‌گذاری ارزی در بانک‌ها نیز گفت: با اقدامات انجام شده مردم می‌توانند منابع ارزی خود را به بانک‌ها برده و در آنجا سپرده‌گذاری کنند. بانک مرکزی نیز امتیازاتی برای آنها در نظر گرفته که موجب می‌شود در نهایت منابع ارزی ضمن برگشت به شبکه بانکی از آن به طور دقیقی حفاظت و نگهداری شود.

شرایط جدید پیش‌فروش سکه

سیف با اشاره به تغییر شرایط پیش‌فروش سکه با توجه به تغییر نرخ دلار گفت: پیش‌فروش سکه در سر رسید یک ماهه یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، سه ماهه یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان، شش ماهه یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان، ۹ ماهه یک میلیون و ۴۱۰ هزار تومان، یک ساله یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ۱۸ ماهه یک میلیون و ۲۴۵ هزار تومان و دو ساله تا یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان است.

وی در پایان گفت که طرح جدید پیش‌فروش سکه از روز چهارشنبه در بانک ملی اجرایی می‌شود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
1
0
یعنی دولت دست توجیب مردم کرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
0
0
اقاي سيف تك نرخي كردن با قانون و شرايط گذاشتن تناقض اشكار دارد اگر كمي به گذشته نگاه مى كرديد اىنها را مىديديد باز هم مردم را...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
0
0
اقاي سيف اگر كسي بخواهد دوبار سفر كند چه بايد بكند برود بازار ازاد پس دوباره يك بازار ازاد داريد
كه به نيازها پاسخ دهد كدام بازار ازاد با چه نرخي چگونه به اىن سوال پاسخ دهيد شما برگشتيد به دوره احمدى نژاد و حافظه تارىخي ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
0
0
حالا گوش کنیم ببینیم چی میگه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین